Reële inruilwaarde (en wat als opvolger?)

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Beste allemaal,

Ik ben wat aan het rondkijken naar een andere auto. Geen haast, ook wel omdat het kan, kilometerstand blijft natuurlijk ook oplopen en we hebben als Nederlanders altijd wat te klagen :p
Mijn vriendin benoemde laatst na een trip naar Tsjechië dat ze wat meer vermogen wel fijn zou vinden. Iets meer kracht om in te halen op de snelweg en wat makkelijker rijden in de bergen. Dat laatste heb ik wat minder moeite mee. Ik vind dat het aardig gaat met de 1.0 3-cilinder, maar eerlijk is eerlijk, de Mondeo met 1.6 4-cilinder deed dat wel fijner.
Nu bevalt de Focus verder goed, al zou het wat stiller en comfortabeler mogen qua geluid en hobbels. Nogmaals, altijd wat te zeuren en tja, je blijft toch kijken...

Maar goed, ik heb dus bij een aantal garages gevraagd naar de inruilwaarde. De Focus heeft nu 183k op de teller en is van 2020. Hij is rijk uitgerust en heeft onder mijn bewind nog een mooie extra set lmv met zomerbanden gekregen zodat we wisselen op velg. Daarnaast is er een afneembare trekhaak geplaatst door de dealer en hebben we originele dakdragers. Enige dat er niet opzit is een panoramadak en een elektrische achterklep.

De inruilwaarde valt mij tegen, tot nu toe is er tussen de €6500 en €8500 geboden. De ANWB komt met €9650 en ik vemoed dat dit zonder de door ons aangeschafte extra's is. Dus ik zat zelf eerder aan €10.000 te denken...

Ik ben benieuwd, wat vinden jullie van de inruilwaarde? Overigens ben ik aan het kijken naar een Talisman, vind ik erg mooie auto's. Een Mondeo vind ik ook mooi, zou dan een 1.5 zijn. Die worden echter amper aangeboden, ik wil geen wit/grijs/zwart en dan houdt het snel op. Ook wil geen hybride 2.0, die verliest teveel kofferbakruimte!
 
Inruilwaarde heeft ook te maken met wat je terugkoopt, is dat bv een populaire auto die ze toch wel snel verkopen of is het een auto die er al enige tijd staat? Is dat een auto waar ze flinke marge op hebben of eentje waar ze best veel voor betaald hebben?
Wat wel speelt is dat als je wat anders wilt je toch redelijk snel zaken moet gaan doen, je nadert de 2 ton nl. en er zijn gewoon veel minder kopers voor auto's met zo'n km-stand, hoe goed de auto verder ook is.
Ik zou zeggen: bedenk serieus wat je dan zou willen kopen en kijk gewoon heel vaak of zoiets ergens te koop staat. Maak alvast goede foto's en bedenk een goede verkooptekst; en zet 'm online op de paar sites waar dat gratis kan (ik deed het bv op Autotrack, weet niet of het daar nog steeds gratis is). Dan kan je vanzelf zien of er interesse is, en hoe serieus die is ("laagste prijs" vragers meteen blokkeren helpt al veel). Kost je niets behalve wat moeite maar als er iemand 'm wil kopen heb je je huiswerk al gedaan. En tegelijkertijd kan je ook zelf tegen een aanbod aanlopen van een garage waar je wel zaken mee kan doen.
 
Op gaspedaal is de duurste 11k bij een auto bedrijf. Die moeten er ook aan verdienen dus ik den dat 8k reëel is. Die 1.0 heeft wel een niet te beste reputatie (wetbelt), dat zal ook meespelen.
 
de gemiddelde koper die een auto met dergelijke km stand koopt kijkt niet meer naar die mooie velgen, heb je de oude nog? Dan kun je de nieuwe misschien nog verkopen.

een talisman is volgens mij ook niet de meest gezochte auto, dus dan valt er vast nog wel wat te onderhandelen, een focus raken ze wel weer sneller kwijt.

anders particulier verkopen? En dan nog een beetje korting op een talisman?
 
Met een korte snelle zoekopdracht op autoscout kom ik twee exemplaren tegen die naar mijn idee heel dicht op de jouwe zitten. Nml. deze en deze. Beiden te koop voor ~12k bij een handelaar. Reken 20-25% marge voor de handelaren dan kom ik op een inruil van grofweg 9000-9600 eur. Zoals hierboven al gezegd de dakdragers en velgen geven op een inruil weinig meerwaarde, deze kan je beter zelf houden en los verkopen als je daar de moeite voor wil doen. Anders wat dat betreft je verlies nemen.
Ik denk dat de geboden 8500 eur zo gek nog niet is, met een beetje onderhandelen, wanneer er op de prijs niet veel rek meer lijkt te zitten evt. een setje banden of een onderhoudsbeurtje of iets.

Verder niet laten leiden door emoties geen druk voelen om ‘nu beslissen’. Neem rustig je tijd en laat alles bezinken, kijk nog wat rond, je hebt geen haast geef je aan. Voorkom je dat je een overhaaste beslissing neemt. Maar dat komt wel goed denk ik. ;)

Om je misschien nog wat gerust te stellen en het niet te laten lijken alsof ik aan de kant van de handelaren sta. Ik denk wel dat je die geboden 8500 eur als bodem mag aanhouden en met meer tijd en moeite kan je vast nog ergens wat meer krijgen. Een bod van 6500 eur zoals je noemt hoef je wat mij betreft niet serieus te nemen.
 
Laatst bewerkt:
de gemiddelde koper die een auto met dergelijke km stand koopt kijkt niet meer naar die mooie velgen, heb je de oude nog? Dan kun je de nieuwe misschien nog verkopen.

een talisman is volgens mij ook niet de meest gezochte auto, dus dan valt er vast nog wel wat te onderhandelen, een focus raken ze wel weer sneller kwijt.

anders particulier verkopen? En dan nog een beetje korting op een talisman?
Ik gebruik beide sets, de één voor zomer en de ander voor de winter.

Verder is de Talisman niet heel gewild inderdaad. Ik had twee opties bekeken, maar die zijn ook wel scherp geprijsd. Dus wellicht is het dan ook een scherpe (lage) inruil.

Particulier verkopen heb ik destijds met de Mondeo gedaan. Leverde wel iets meer op, maar duurde lang. Focus gaat wellicht sneller. Heb daar wel over nagedacht, inruil is wel prettiger qua gemak.
 
"vervelende" km-stand bij inruilen bij een garagebedrijf. Denk dat er weinig mensen op zoek zijn naar een 2DH met 180K+ km, dus 10K vragen lijkt me erg optimistisch.
 
Met een korte snelle zoekopdracht op autoscout kom ik twee exemplaren tegen die naar mijn idee heel dicht op de jouwe zitten. Nml. deze en deze. Beiden te koop voor ~12k bij een handelaar.
Beide (zeker de eerste) hebben niet alle opties die ik heb. Zo heb ik ook AGR stoelen en volledig LED. Maar wel redelijk vergelijkbaar denk ik inderdaad.
Reken 20-25% marge voor de handelaren dan kom ik op een inruil van grofweg 9000-9600 eur. Zoals hierboven al gezegd de dakdragers en velgen geven op een inruil weinig meerwaarde, deze kan je beter zelf houden en los verkopen als je daar de moeite voor wil doen. Anders wat dat betreft je verlies nemen.
Goede tip, ook van de rest, dankjewel
Ik denk dat de geboden 8500 eur zo gek nog niet is, met een beetje onderhandelen, wanneer er op de prijs niet veel rek meer lijkt te zitten evt. een setje banden of een onderhoudsbeurtje of iets.
Ik krijg nu beurt met olie en filter, maar stelt weinig voor, niet? En 3 maanden garantie, vind ik mager. Geen bovag.
Verder niet laten leiden door emoties geen druk voelen om ‘nu beslissen’. Neem rustig je tijd en laat alles bezinken, kijk nog wat rond, je hebt geen haast geef je aan. Voorkom je dat je een overhaaste beslissing neemt. Maar dat komt wel goed denk ik. ;)
Jup, doe mijn best. Maar als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb... zelfs mijn vriendin praat mee, dat zegt al heel wat haha
 
"vervelende" km-stand bij inruilen bij een garagebedrijf. Denk dat er weinig mensen op zoek zijn naar een 2DH met 180K+ km, dus 10K vragen lijkt me erg optimistisch.
Ik begrijp je opmerking over optimisme, maar ik kan de koerslijst van de ANWB wel enigzins aanhouden, niet?
 
Particulier verkopen heb ik destijds met de Mondeo gedaan. Leverde wel iets meer op, maar duurde lang. Focus gaat wellicht sneller. Heb daar wel over nagedacht, inruil is wel prettiger qua gemak.
Je kan hem er altijd opzetten terwijl je aan het rondkijken bent voor de nieuwe auto natuurlijk. Vind je de nieuwe auto eerder en kom je er uit qua onderhandelingen dan ruil je m in en verwijder je je advertentie. Of misschien krijg je morgen al een bod op je advertentie waar je heel blij van wordt en reken je bij de dealer gewoon cash af. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
 
Klopt. Maar dan is de kogel ook door de kerk, ik kan natuurlijk niet aanbieden en vervolgens niet verkopen. Tenzij de prijs niks wordt. Wat zouden jullie particulier (durven) vragen? Ik merk wel dat ik steeds kieskeuriger word qua auto, alleen qua budget wil ik wellicht te zuinig zijn... zo wordt de facelift van de 1.5 Mondeo wagon amper aangeboden onder de 25k...
 
De inruilwaarde valt mij tegen, tot nu toe is er tussen de €6500 en €8500 geboden. De ANWB komt met €9650 en ik vemoed dat dit zonder de door ons aangeschafte extra's is. Dus ik zat zelf eerder aan €10.000 te denken...
Particulier zou 10.000 wel moeten lukken lijkt me...
Er zijn genoeg mensen die niet zo schrikken van 183k op de teller als er aantoonbaar onderhoud is gepleegd en de auto er netjes bij staat. Als particulier zijn zaken als mooie velgen, afneembare trekhaak en dakdragers wel echte pluspunten.
 
Particulier zou 10.000 wel moeten lukken lijkt me...
Er zijn genoeg mensen die niet zo schrikken van 183k op de teller als er aantoonbaar onderhoud is gepleegd en de auto er netjes bij staat. Als particulier zijn zaken als mooie velgen, afneembare trekhaak en dakdragers wel echte pluspunten.
Hij is in februari nog voor onderhoud geweest (bij 177k) en is altijd dealer onderhouden. Wel wat lichte krasjes en een heel klein deukje (had hij al), maar dat is eventueel voor weinig te herstellen. Zou ik ook zelf kunnen laten uitvoeren voor de verkoop. APK is tot begin 2026. Dus dat zit wel snor. En ik vermoed dat je de Ford assistance ook kan meenemen bij de verkoop, maar dat is zo uitgezocht.
 
Klopt. Maar dan is de kogel ook door de kerk, ik kan natuurlijk niet aanbieden en vervolgens niet verkopen. Tenzij de prijs niks wordt. Wat zouden jullie particulier (durven) vragen? Ik merk wel dat ik steeds kieskeuriger word qua auto, alleen qua budget wil ik wellicht te zuinig zijn... zo wordt de facelift van de 1.5 Mondeo wagon amper aangeboden onder de 25k...
Ik zou ~10% onder de handelaar gaan zitten, 10.800-11.000 en kijken wat er op af komt. Dat is wellicht wat hoog geprijsd maar dat geeft je wat meer rust dat hij niet meteen weg moet en als iemand het wel wil geven heb je een hele mooie prijs? Grote mits is natuurlijk dat dat een bedrag moet zijn waarvan jij zegt 'daarvoor mag hij meteen weg, dan neem ik het risico wel dat ik meteen op zoek moet naar een vervanger'.

Als je er niet om verlegen zit dat hij nodig weg moet zou ik daar echt gebruik van maken. Als je het overhaast omdat je zo graag wat anders wil dan krijg je ook nooit de beste aanbieding. En dat mag, maar dan moet je je verlies gewoon nemen. Maar dat is mijn visie.

Draait toch om wat je uiteindelijk bij moet betalen op een talisman?
En dit telt uiteraard ook mee. Als handelaar A een geschikte vervanger aanbied voor 17k en een inruil voorstelt thv 9k en handelaar B eenzelfde geschikte vervanger aanbied voor 15k maar een inruil voorstelt van 8k dan kan optie B interessanter zijn. Maar dat spreekt voor zich denk ik.
 
Een Focus is nooit echt duur geweest tweedehands, een vergelijkbare Golf kost echt een klap meer.
Ik denk dat vooral de kilometerstand 'm nekt. Verkoopprijs zou ik net iets boven de 10 verwachten, dan zit inruil rond de 9. Dus de biedingen zijn wel erg laag.
 
Een Focus is nooit echt duur geweest tweedehands, een vergelijkbare Golf kost echt een klap meer.
Ik denk dat vooral de kilometerstand 'm nekt. Verkoopprijs zou ik net iets boven de 10 verwachten, dan zit inruil rond de 9. Dus de biedingen zijn wel erg laag.
Schrik wel een beetje van de afschrijving. Twee jaar geleden voor €15k met 133k km gekocht. En dat was ook een scherpe prijs destijds.
 
Schrik wel een beetje van de afschrijving. Twee jaar geleden voor €15k met 133k km gekocht. En dat was ook een scherpe prijs destijds.
3K per jaar afschrijving voor een auto gemiddeld is normaal. Zoals eeder aangegeven, gaat altijd om wat je bij moet betalen voor een andere wagen. Reken 8-9K inruil en je zit altijd goed. Meer is natuurlijk meegenomen of een scherpe onderhandeling. ANWB of andere site's is makkelijk praten, papier is geduldig.
 
Een Focus is nooit echt duur geweest tweedehands, een vergelijkbare Golf kost echt een klap meer.
Ik denk dat vooral de kilometerstand 'm nekt. Verkoopprijs zou ik net iets boven de 10 verwachten, dan zit inruil rond de 9. Dus de biedingen zijn wel erg laag.
Denk je € 1000,- marge voor een bedrijf? Lijkt me laag toch? Voorraad risico, puntjes op de "i" zetten, evt garantie nog. Dat haal je niet uit die marge lijkt me. Een koper die particulier koopt, dus met enig risico en geen garantie zal stuk minder betalen dan bij een bedrijf/handelaar. Dus 9k particulier zou ik denken. Als ie al niet ergens er een met minder kms vindt.
 
Inruilwaardes vallen eigenlijk bijna altijd tegen, kan geen kwaad om hem gewoon zelf te proberen te verkopen. Vaak krijg je er dan toch net wat meer voor. Neem je de Talisman vanwege de ruimte? Heb je er al in proefgereden?
 
Op mijn vorige auto was het idd zowat 3K per jaar afschrijving, maar ik reed er niet graag mee. Is verkocht voor 3.000 € meer dan de inruil die ik kreeg… en was direct weg. Dus 1.000€ marge lijkt me weinig realistisch inderdaad.
 
Inruilwaardes vallen eigenlijk bijna altijd tegen, kan geen kwaad om hem gewoon zelf te proberen te verkopen. Vaak krijg je er dan toch net wat meer voor. Neem je de Talisman vanwege de ruimte? Heb je er al in proefgereden?
Nee, niet vanwege de ruimte. Hooguit op de achterbank, maar daarvoor is deze "nieuwe" Focus al ruim genoeg. Ook de kofferbak is echt ruim genoeg.
Het vermogen valt wat tegen bij lange ritten en vooral in het buitenland. We gaan toch meerdere keren per jaar richting de Alpen en Tsjechië, dan zou iets meer prettig zijn.
Heb ook wel overwogen om te tunen, maar weet niet nog steeds niet of ik dat verstandig vind. En of dat echt helpt.
De Talisman is vooral een goede optie vanwege de sterkere motor en ik vermoed wat meer rust aan boord. Meer geschikt als cruiser, waar we de auto nu vooral voor gebruiken. De ZOE is als tweede auto ideaal voor korte ritten.

Nog niet proefgereden, garages liggen hier eind vandaan dus ik wil eerst even zien of ze een redelijke inruil hebben.

Maar als iemand nog een goed idee heeft, denk gerust mee! Voordeel van de Talisman is ook stoel- en stuurverwarming, waarvan met name de eerste een must is voor mij. Mijn handen zijn standaard bevroren in de winter, slechte doorbloeding.
 
@Magnifieke malloot ik heb eens een aantal jaren geleden een Talisman als huurauto gehad en zon 500 km mee gereden. Persoonlijk ben ik er geen fan van, geen gevoel in het stuur etc. komende uit een Ford (in principe fijne stuurmansautos) ben ik benieuwd wat jij er van vindt. Vandaar de vraag!
 
Jongen hier in de straat heeft er een, kan eens vragen of ik een stukje mag rijden voor een eerste indruk.

Ben vooral benieuwd naar de automaat. En wat beleving betreft, omdat we vooral lange ritten doen vind ik het goede sturen van Ford iets minder belangrijk. Maar mag geen gevoelloze wagen zijn, dan houdt het ook op inderdaad. Liefst heb ik een Mondeo van net voor de hybride met de 1.5, denk dat die ook prettig rijdt. Over de 1.5 in de Focus lees ik teveel problemen, anders is dat ook nog een optie. Of gewoon minder zeuren en deze nog jaren rijden natuurlijk!
 
Koerslijsten willen niet zoveel zeggen bij de inruilwaarde is mijn ervaring, over het algemeen kijken garages vooral naar de bedragen van vergelijkbare auto's die er te koop staan.
Reken daarbij BTW dat bedrijven moeten afdragen bij doorverkoop en een leuk centje winst en je krijgt al snel heel weinig centjes terug voor je auto.
Ook kan het zijn dat de km-stand te hoog is voor de garage en ze hem door moeten verkopen aan een handelaar, dan krijg je nòg minder terug voor je auto.
Helaas de afgelopen jaren al veel te veel met dit bijltje gehakt en 'frikandellen' gekocht als auto dus ik kan er wel een woordje over zeggen.
 
Vluggejapie ontsnapt uit de gevangenis? Lol


Mijn opa zijn achterbuurman zei al ; Die lijstjes kopen geen autos.
 
Al eens geprobeerd bij wijkopenautos.nl of ikwilvanmijnautoaf.nl?
Heb daar vrijblijvend mijn 2017 Ibiza 1.0 115PK FR Business Intense, nagenoeg full options, met 135.000km in januari aangeboden en was eigenlijk juist positief verrast door wat ze er nog voor boden (± 9.600 euro).

Nu zijn een Ibiza en een Focus als appels en peren, maar je kan het er ook altijd eens proberen.
Denk wel dat als ik hier zo meelees, je ook weer niet moet verwachten dat zij heel veel meer gaan bieden dan wat je nu al hebt gezien. Maar wie weet. En het kost je niet heel veel moeite, is laagdrempelig. En bevalt het je niet, ga je gewoon niet op hun bod in.
 
Laatst bewerkt:
Al eens geprobeerd bij wijkopenautos.nl of ikwilvanmijnautoaf.nl?
Heb daar vrijblijvend mijn 2017 Ibiza 1.0 115PK FR Business Intense, nagenoeg full options, met 135.000km in januari aangeboden en was eigenlijk juist positief verrast door wat ze er nog voor boden (± 9.600 euro).

Nu zijn een Ibiza en een Focus als appels en peren, maar je kan het er ook altijd eens proberen.
Denk wel dat als ik hier zo meelees, je ook weer niet moet verwachten dat zij heel veel meer gaan bieden dan wat je nu al hebt gezien. Maar wie weet. En het kost je niet heel veel moeite, is laagdrempelig. En bevalt het je niet, ga je gewoon niet op hun bod in.
Daar heb ik juist geen goede ervaringen mee. Destijds boden ze rond de 5000 voor mijn Mondeo, die ik zelf voor 7250 heb verkocht. Ik denk dus niet dat ze meer bieden voor de Focus dan wat ik aan inruil kan krijgen. Zelf verkopen lijkt mij dan een betere optie in plaats van zo'n site.
 
Daar heb ik juist geen goede ervaringen mee. Destijds boden ze rond de 5000 voor mijn Mondeo, die ik zelf voor 7250 heb verkocht. Ik denk dus niet dat ze meer bieden voor de Focus dan wat ik aan inruil kan krijgen. Zelf verkopen lijkt mij dan een betere optie in plaats van zo'n site.
Het is alleen de moeite doen om hem aan te bieden. Laagdrempeliger kan het niet. Valt het tegen, doe je het niet. Valt het mee, doe je het wel. 5 a 10 jaar terug heb ik ook weleens daar een auto aangeboden en toen viel het inderdaad lelijk tegen. Daarom was ik begin dit jaar des te meer verrast wat ze voor m'n Ibiza boden. Maar als je dit te veel moeite vind of niet wil doen, omdat ze je 1x eerder een slecht bod hebben gedaan, dan lekker laten lopen.
 
Het is alleen de moeite doen om hem aan te bieden. Laagdrempeliger kan het niet. Valt het tegen, doe je het niet. Valt het mee, doe je het wel. 5 a 10 jaar terug heb ik ook weleens daar een auto aangeboden en toen viel het inderdaad lelijk tegen. Daarom was ik begin dit jaar des te meer verrast wat ze voor m'n Ibiza boden. Maar als je dit te veel moeite vind of niet wil doen, omdat ze je 1x eerder een slecht bod hebben gedaan, dan lekker laten lopen.
Het is zeker niet veel moeite dat is zeker waar. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ze meer bieden dan die 8500 die ik nu heb. Aan de andere kant, proberen kan altijd.
 
Punt is dat je dan eerst lekker gemaakt wordt met een ogenschijnlijk goede prijs, maar dat is slechts een indicatie, ga je vervolgens langs dan leggen ze 2 ton zout op iedere slak en is het uiteindelijke bod een afknapper, waarbij ze hopen dat je dan toch maar ja zegt....
Het punt is trouwens: ze bieden helemaal niet zelf.
Het is een doorgeefluik: het zijn de aangesloten handelaren die mogen bieden. Die zijn eerst lekker gemaakt met teksten als "mensen moeten van hun auto af, dus u heeft de mogelijkheid om extra goedkoop aan auto's te komen".
Resultaat: bedrijven als wijkopenautos/ikwilvanmijnautoaf maken kosten (TV/radio-reclames, personeel, locaties) en willen winst maken; en de handelaren willen winst maken. En dat allemaal op jouw auto. Dus als je 2 seconden nadenkt weet je dan dus al dat dat nooit een goede prijs op kan leveren....
 
Even shoppen,dat heb ik ook gedaan in het westen van het land kreeg van mijn Ford cmax 2019 bedrag van 9.000 euro,Toen ben ik naar de richting het oosten en ik kreeg al gezien bij de dealer daar 10.200. en uit eindelijk heb ik er 10.750 euro gekregen van mijn Cmax met 121dkm.
 
Even shoppen,dat heb ik ook gedaan in het westen van het land kreeg van mijn Ford cmax 2019 bedrag van 9.000 euro,Toen ben ik naar de richting het oosten en ik kreeg al gezien bij de dealer daar 10.200. en uit eindelijk heb ik er 10.750 euro gekregen van mijn Cmax met 121dkm.
Ja verschil is er altijd, ik heb tot nu toe twee voorstellen en dat was 6500 en 8500 dus groot verschil.

Zelf verkopen levert meestal het meeste op. Zonder inruil kan je dan ook nog eens een korting bedingen.
Zeker, daartegenover staat dat inruilen een stuk makkelijker is. Heb eerder auto's zelf verkocht, toch een hoop pipo's ertussen en dan kost het best wat tijd.

Heb nog niet een in mijn ogen ideale Talisman gevonden dus kijk nog even rustig verder. Heb laatst ook nog een paar uur met carbase naar alternatieven gekeken, maar valt veel af met mijn strenge blik... misschien dus toch maar "doorsparen" en ondertussen de Focus echt "op"rijden.
 
Bwa de kleur, zou ik mijn keuze niet snel van laten afhangen. Mijn 2 auto’s zijn zwart en zilver metallic (al heeft dat “duurdere” namen). Ik heb ze gezocht op uitvoering en uitrusting, en zeker voor het SUVje was dat lijstje vrij lang te noemen.
Zelf zou ik nooit zwart of zilver kiezen bij nieuw kopen, maar als je 2DH voor een model gaat waarvan er niet zoveel zijn zoals bvb genre Talisman, moet je al eens hier en daar concessies doen. En eens je hem hebt zal je nooit anders zien dat de eigenlijk gewenste kleur opeens opduikt bij de zoekertjes ;)
 
Ik heb een zwarte auto gehad, twee keer (zilver)grijs en nu een witte (de Zoë).
Wit vind ik een ramp met wassen, grijs vooral saai en dat geldt ook wel voor zwart. Worden wel blauwe Talismans aangeboden, soms een bruine of zelfs een diep paarse.

Dus ik ga toch echt voor kleur, hoe lastig dat de zoektocht ook maakt omdat er veel zwart zijn.

Keuze voor een Talisman staat overigens niet vast...
Heb je al eens gevraagd aan ChatGPT. Je staat verstelt van de kennis die AI reeds bezit.
Dus dit eens proberen, leuk voorstel!
 
Heeft zeker niet mijn voorkeur, geen ervaring met importeren. Laatst wel gekeken voor een Mondeo bij DasImport, maar geen goede opties.

Budget zonder inruil had ik zelf 15-20k in gedachte, maar beetje meer kan wel als bijvoorbeeld de kilometerstand laag is of de opties perfect.
 
Kom je al wat verder betreft wat te doen met de huidige auto? Of waar zit je met je gedachten?
Nee, wel veel over nagedacht maar weinig stappen gezet. Neig momenteel weer wat meer naar lang doorrijden totdat het echt klaar is. Tegen die tijd een EV of een goede hybride optie. ICE wellicht, hangt ervan af wanneer de Focus op is. Ergens ook wel nieuwsgierig hoelang de driecilinder het volhoudt!
Heb wel zoekopdrachten uitstaan wat de Talisman betreft. En ik wil nog op een rustig moment een lijstje met andere alternatieven maken. Misschien topic dan even aanpassen voor het meedenken:)
 
Klinkt in ieder geval alsof je er goed over nadenkt en geen snelle beslissingen maakt. Je gaf al aan geen haast te hebben, even wachten en je gedachten op een rijtje krijgen lijkt mij prima. En zoals je zegt, door even te wachten is het aanbod op de markt straks ook weer anders. Ben benieuwd waar je op uit gaat komen tzt. :)
 
Zeker, het zal geen kleine uitgave zijn dus dan weloverwogen.

Hiermee komt ChatGPT:
ChatGPT
Aanmelden


Je zei:​

Goedemorgen. Ik ben op zoek naar een alternatief voor mijn huidige auto. Ik ben benieuwd welke modellen voldoen aan de volgende eisen: kofferbakruimte is meer dan 550 liter. Adaptieve cruise control. Android Auto en Apple Carplay. Stuurwielverwarming, stoelverwarming en eventueel voorruitverwarming of een voorverwarmoptie. Goede stoel voor de bestuurder, liefst AGR. Minstens 4-cilinder. Geen SUV, sterke voorkeur stationwagen. Achteruitrijcamera. Keyless starten. Mogelijkheid voor dakkoffer/dakdragers. Liefst trekhaak.

ChatGPT zei:​

Goedemorgen! Wat een fijne lijst van eisen, zo kunnen we gericht zoeken naar geschikte modellen. Ik ga je wat opties geven die aan deze wensen voldoen. Hier zijn enkele stationwagens die mogelijk goed passen bij je criteria:

1. Volkswagen Passat Variant

  • Kofferbakruimte: 650 liter
  • Adaptieve cruise control: Ja, standaard op veel uitvoeringen
  • Android Auto en Apple CarPlay: Ja
  • Stuurwielverwarming, stoelverwarming en voorruitverwarming: Ja (afhankelijk van de uitvoering)
  • AGR-stoelen: Beschikbaar in bepaalde uitvoeringen
  • Minstens 4 cilinders: Ja, er zijn 4-cilinder benzine- en dieselmotoren
  • Achteruitrijcamera: Ja
  • Keyless starten: Ja
  • Dakkoffer/dakdragers: Ja, optioneel
  • Trekhaak: Ja, optioneel

2. Skoda Octavia Combi

  • Kofferbakruimte: 640 liter
  • Adaptieve cruise control: Ja
  • Android Auto en Apple CarPlay: Ja
  • Stuurwielverwarming, stoelverwarming en voorruitverwarming: Ja (afhankelijk van de uitvoering)
  • AGR-stoelen: Ja, beschikbaar in hogere uitvoeringen
  • Minstens 4 cilinders: Ja, met 4-cilinder motoren
  • Achteruitrijcamera: Ja
  • Keyless starten: Ja
  • Dakkoffer/dakdragers: Ja
  • Trekhaak: Ja, optioneel

3. Audi A4 Avant

  • Kofferbakruimte: 505 liter (iets minder, maar nog steeds ruim)
  • Adaptieve cruise control: Ja
  • Android Auto en Apple CarPlay: Ja
  • Stuurwielverwarming, stoelverwarming en voorruitverwarming: Ja (afhankelijk van de uitvoering)
  • AGR-stoelen: Ja, beschikbaar in bepaalde uitvoeringen
  • Minstens 4 cilinders: Ja, 4-cilinder motoren beschikbaar
  • Achteruitrijcamera: Ja
  • Keyless starten: Ja
  • Dakkoffer/dakdragers: Ja
  • Trekhaak: Ja, optioneel

4. BMW 3 Serie Touring

  • Kofferbakruimte: 500 liter (iets minder, maar een sportieve optie)
  • Adaptieve cruise control: Ja
  • Android Auto en Apple CarPlay: Ja
  • Stuurwielverwarming, stoelverwarming en voorruitverwarming: Ja (afhankelijk van de uitvoering)
  • AGR-stoelen: Ja, beschikbaar
  • Minstens 4 cilinders: Ja, met krachtige 4-cilindermotoren
  • Achteruitrijcamera: Ja
  • Keyless starten: Ja
  • Dakkoffer/dakdragers: Ja
  • Trekhaak: Ja, optioneel

5. Mercedes-Benz C-Klasse Estate

  • Kofferbakruimte: 490 liter (iets minder, maar premium optie)
  • Adaptieve cruise control: Ja
  • Android Auto en Apple CarPlay: Ja
  • Stuurwielverwarming, stoelverwarming en voorruitverwarming: Ja (afhankelijk van de uitvoering)
  • AGR-stoelen: Ja, beschikbaar
  • Minstens 4 cilinders: Ja, 4-cilindermotoren
  • Achteruitrijcamera: Ja
  • Keyless starten: Ja
  • Dakkoffer/dakdragers: Ja
  • Trekhaak: Ja, optioneel

6. Volvo V60

  • Kofferbakruimte: 529 liter
  • Adaptieve cruise control: Ja
  • Android Auto en Apple CarPlay: Ja
  • Stuurwielverwarming, stoelverwarming en voorruitverwarming: Ja (afhankelijk van de uitvoering)
  • AGR-stoelen: Ja, beschikbaar in bepaalde uitvoeringen
  • Minstens 4 cilinders: Ja, met 4-cilindermotoren
  • Achteruitrijcamera: Ja
  • Keyless starten: Ja
  • Dakkoffer/dakdragers: Ja
  • Trekhaak: Ja, optioneel
Deze auto's zijn stuk voor stuk hoogwaardige stationwagens met de gewenste functies en een ruime kofferbak. Wat vind je van deze opties? Misschien heb je een voorkeur voor een bepaald merk of model?

Je zei:​

Dat is al een mooie lijst. Het zal echter een occasion worden, want ik wil maximaal 22500 euro uitgeven. Ik ben erg gecharmeerd van de Renault Talisman. Deze staat niet in de lijst, omdat deze niet meer wordt geproduceerd?

ChatGPT zei:​

De Renault Talisman is inderdaad een uitstekende keuze, en je hebt gelijk dat deze niet meer in productie is, maar je kunt zeker nog een goede occasion vinden. De Talisman werd van 2015 tot 2022 geproduceerd en is een luxe, comfortabele stationwagen met een flinke hoeveelheid ruimte en technologie. Gezien je budget van maximaal €22.500 is de kans groot dat je een goed onderhouden exemplaar kunt vinden, vooral als je naar modellen uit 2017-2020 kijkt.

Wat de Renault Talisman biedt:​

  • Kofferbakruimte: 572 liter (voldoende voor je eisen)
  • Adaptieve cruise control: Ja, op de hogere uitvoeringen (zoals de Initiale Paris)
  • Android Auto en Apple CarPlay: Ja, beschikbaar vanaf de latere modellen
  • Stuurwielverwarming, stoelverwarming en voorruitverwarming: Ja (afhankelijk van de uitvoering)
  • AGR-stoelen: Beschikbaar op de duurdere uitvoeringen
  • Minstens 4 cilinders: Ja, de Talisman was beschikbaar met zowel benzine- als dieselmotoren, waarbij de 1.6 TCe en 2.0 dCi motoren 4-cilindermotoren zijn
  • Achteruitrijcamera: Ja, beschikbaar op de hogere uitvoeringen
  • Keyless starten: Ja
  • Dakkoffer/dakdragers: Ja, optioneel
  • Trekhaak: Ja, optioneel
Hoewel de productie is gestopt, is de Talisman een populaire tweedehands optie vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding. Het interieur is comfortabel, met een nette afwerking, en de technologie is goed op het niveau van de tijd waarin de auto werd geproduceerd. De rijden is prettig en de motoren bieden een goede balans tussen vermogen en brandstofefficiëntie.

Waar je op moet letten bij een occasion:​

  • Onderhoudshistorie: Zorg ervoor dat je een goed onderhouden exemplaar vindt. Renault heeft doorgaans een degelijke betrouwbaarheid, maar een volledig onderhoudsboekje is altijd belangrijk.
  • Kilometerstand: Zoek naar een auto met een redelijke kilometerstand, idealiter onder de 100.000 km voor de beste waarde en levensduur.
  • Uitrusting: De uitvoering en opties kunnen variëren, dus zorg ervoor dat de auto beschikt over de specifieke kenmerken die jij belangrijk vindt, zoals de stoelverwarming en adaptieve cruise control.
Met je budget zou je een Talisman uit 2017-2019 moeten kunnen vinden in een nette uitvoering (mogelijk Initiale Paris of een andere goed uitgeruste versie).
Het lijkt een ideale keuze voor wat je zoekt! Ben je al begonnen met zoeken naar een occasion, of wil je wat meer details over de beschikbare uitvoeringen en de prijzen?

Je zei:​

Heb je die informatie (details over uitvoeringen en prijzen)? En heb je ook goede alternatieven als occasion, kijkende naar mijn wensen? Ik rijd momenteel in een Ford Focus uit 2020. Het is een erg fijne auto maar de 3-cilinder met 125pk en 170nm vind ik niet zo sterk.

ChatGPT zei:​

Leuk dat je met de Ford Focus rijdt! Het is een fijne en praktische auto, maar ik begrijp dat je misschien wat meer kracht zoekt, zeker als je gewend bent aan een motor met meer vermogen. Laten we dus kijken naar alternatieven en de details over de Renault Talisman als occasion.

Renault Talisman als occasion:

De Talisman is beschikbaar in verschillende uitvoeringen, maar de meest populaire voor de Nederlandse markt zijn:

1. Renault Talisman Life

  • Motoren: 1.6 TCe (160 pk) benzine en 1.5 dCi (110 pk) diesel
  • Kofferbakruimte: 572 liter
  • Uitrusting: Basisuitvoering, met zaken als airconditioning, cruise control, en een touchscreen voor infotainment, maar geen extra luxe zoals stoelverwarming of adaptieve cruise control.
  • Prijsindicatie: €13.000 - €16.500 voor een 2017-2018 model.

2. Renault Talisman Zen

  • Motoren: 1.6 TCe (160 pk) benzine en 1.6 dCi (130 pk) diesel
  • Kofferbakruimte: 572 liter
  • Uitrusting: Meer luxe dan de Life-uitvoering, met onder andere een groter touchscreen (meestal 8,7 inch), navigatie, parkeersensoren voor en achter, en een achteruitrijcamera. Mogelijk ook stoelverwarming.
  • Prijsindicatie: €16.500 - €19.500 voor een 2017-2020 model.

3. Renault Talisman Intens

  • Motoren: 1.6 TCe (200 pk) benzine en 2.0 dCi (160 pk) diesel
  • Kofferbakruimte: 572 liter
  • Uitrusting: Nog luxer dan de Zen-uitvoering, met zaken zoals een 4Control systeem (4-wielbesturing voor beter bochtenwerk), adaptieve cruise control, volledig digitaal dashboard, en mogelijk stoel- en stuurwielverwarming.
  • Prijsindicatie: €19.500 - €22.500 voor een 2017-2020 model.

4. Renault Talisman Initiale Paris

  • Motoren: 1.6 TCe (200 pk) benzine en 2.0 dCi (160 pk) diesel
  • Kofferbakruimte: 572 liter
  • Uitrusting: De topuitvoering, met vrijwel alle luxe-opties, waaronder lederen bekleding, massagefunctie in de stoelen, premium audiosysteem, en alle veiligheids- en rijassistentiesystemen.
  • Prijsindicatie: €22.000 - €25.000 voor een 2017-2020 model.
Met je budget van €22.500 zou je dus een Talisman Intens of Initiale Paris moeten kunnen vinden, afhankelijk van de kilometerstand en uitvoering. De 1.6 TCe benzinemotor met 200 pk zou een stevige stap omhoog zijn ten opzichte van de 125 pk in je Ford Focus.

Alternatieven als occasion:

Als je op zoek bent naar meer kracht en comfort, en iets vergelijkbaars met de Talisman wilt, zijn hier enkele goede alternatieven die ook voldoen aan jouw wensen:

1. Skoda Superb Combi

  • Motoren: 1.5 TSI (150 pk), 2.0 TSI (190 pk), 2.0 TDI (150 pk, 190 pk)
  • Kofferbakruimte: 660 liter
  • Uitrusting: Adaptieve cruise control, stoelverwarming, Android Auto, Apple CarPlay, en een 2-zone airconditioning. Stuurwielverwarming en AGR-stoelen zijn beschikbaar in hogere uitvoeringen.
  • Prijsindicatie: €18.000 - €22.500 voor een 2017-2019 model.
  • Waarom goed: Ruime auto met veel comfort en een ruime kofferbak. De 2.0 TDI biedt veel koppel en is erg efficiënt.

2. Volkswagen Passat Variant

  • Motoren: 1.4 TSI (150 pk), 2.0 TDI (150 pk, 190 pk), 2.0 TSI (190 pk)
  • Kofferbakruimte: 650 liter
  • Uitrusting: Adaptieve cruise control, stoelverwarming, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera, keyless starten. Mogelijkheid voor AGR-stoelen en stuurwielverwarming.
  • Prijsindicatie: €18.000 - €22.000 voor een 2017-2019 model.
  • Waarom goed: De Passat is betrouwbaar, biedt een luxe rijervaring, en heeft ruime motoropties, inclusief krachtige diesels en benzinemotoren.

3. BMW 3 Serie Touring (F31)

  • Motoren: 2.0i (184 pk), 320d (190 pk), 330i (258 pk), 320d xDrive (190 pk)
  • Kofferbakruimte: 495 liter
  • Uitrusting: Adaptieve cruise control, stoelverwarming, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera. De hogere uitvoeringen hebben vaak AGR-stoelen.
  • Prijsindicatie: €18.000 - €22.000 voor een 2016-2018 model.
  • Waarom goed: Een sportieve keuze met goede rijeigenschappen, sterke motoren en premium afwerking. Als je van dynamisch rijden houdt, is dit een geweldige optie.

4. Volvo V60 (2018)

  • Motoren: 2.0 T4 (190 pk), D3 (150 pk), D4 (190 pk)
  • Kofferbakruimte: 529 liter
  • Uitrusting: Adaptieve cruise control, stoelverwarming, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera. AGR-stoelen en stuurwielverwarming beschikbaar in hogere uitvoeringen.
  • Prijsindicatie: €20.000 - €22.500 voor een 2017-2019 model.
  • Waarom goed: De Volvo biedt een hoog comfortniveau, uitstekende veiligheidssystemen en een stijlvolle uitstraling. De motoren zijn krachtig en brandstofefficiënt.

5. Audi A4 Avant

  • Motoren: 2.0 TDI (150 pk, 190 pk), 2.0 TFSI (190 pk)
  • Kofferbakruimte: 505 liter
  • Uitrusting: Adaptieve cruise control, stoelverwarming, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera. Hoge uitvoeringen kunnen AGR-stoelen en stuurwielverwarming bieden.
  • Prijsindicatie: €18.000 - €22.500 voor een 2017-2019 model.
  • Waarom goed: Audi biedt een premium interieur, fijne rijervaring en sterke motoren. De A4 Avant is een sportieve, praktische keuze voor wie comfort en dynamiek zoekt.

Samenvatting:

Met jouw budget en wensen zou de Renault Talisman een uitstekende keuze zijn, zeker de Intens of Initiale Paris uitvoeringen. Als je wat meer motorvermogen zoekt dan de 125 pk in je Focus, bieden de Skoda Superb Combi, Volkswagen Passat Variant, en Volvo V60 sterke alternatieven, met motoren die voldoende kracht leveren voor je rijbehoeften. Als je het dynamische rijgevoel zoekt, kunnen de BMW 3 Serie Touring en Audi A4 Avant ook interessante opties zijn.
Ben je benieuwd naar meer details over een van deze auto's, of heb je hulp nodig bij het vinden van een occasion?

Je zei:​

Ik wil geen diesel. En we hebben wel veel kofferbakruimte nodig omdat we in de zomer kamperen met een tent en twee kinderen hebben. Een benzine heeft de voorkeur, het mag ook een hybride zijn. EV lijkt mij niet haalbaar. Wat zijn dan de opties?

ChatGPT zei:​

Goed om te weten dat je geen diesel wilt en dat een ruime kofferbak belangrijk is voor je kampeerbehoeften. Met een voorkeur voor benzine of hybride opties en gezien de ruimtebehoefte, kunnen we ons richten op modellen die zowel qua kofferbakruimte als motoropties goed bij je passen. Hybrides zijn tegenwoordig een aantrekkelijke optie voor lagere brandstofkosten en minder uitstoot, maar ook conventionele benzinemodellen met een flinke kofferbak zijn een goede keuze.

Hier zijn enkele geschikte benzine- en hybride opties die passen bij je wensen:

1. Skoda Superb Combi (Benzine of Plug-in Hybride)

  • Motoren:
    • 1.5 TSI (150 pk)
    • 2.0 TSI (190 pk)
    • 1.4 TSI PHEV (Plug-in hybride met 218 pk)
  • Kofferbakruimte: 660 liter (met de achterbank neer kan dit zelfs oplopen naar 1950 liter!)
  • Uitrusting: Adaptieve cruise control, stoelverwarming, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera. De hogere uitvoeringen hebben AGR-stoelen en stuurwielverwarming.
  • Prijsindicatie: €18.000 - €22.500 voor een 2017-2019 model (voor PHEV iets hoger).
  • Waarom goed: De Superb Combi is ruim, comfortabel en biedt een sterke benzineoptie. De PHEV is een uitstekende keuze als je het brandstofverbruik verder wilt verlagen. De kofferbak is enorm, wat ideaal is voor je kampeerbehoeften.

2. Volkswagen Passat Variant (Benzine of Plug-in Hybride)

  • Motoren:
    • 1.5 TSI (150 pk)
    • 2.0 TSI (190 pk)
    • 1.4 TSI PHEV (Plug-in hybride met 218 pk)
  • Kofferbakruimte: 650 liter
  • Uitrusting: Adaptieve cruise control, stoelverwarming, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera. In de hogere uitvoeringen krijg je vaak AGR-stoelen en stuurwielverwarming.
  • Prijsindicatie: €18.500 - €22.500 voor een 2017-2019 model (voor PHEV mogelijk wat hoger).
  • Waarom goed: De Passat biedt veel luxe en ruimte met een comfortabele rijervaring. De PHEV-modellen zijn handig voor kortere ritten met weinig uitstoot en een lager brandstofverbruik, terwijl de benzinemotoren krachtig en efficiënt zijn.

3. Renault Talisman (Benzine)

  • Motoren:
    • 1.6 TCe (160 pk)
    • 1.8 TCe (225 pk, zeldzaam maar beschikbaar op de hogere uitvoeringen)
  • Kofferbakruimte: 572 liter
  • Uitrusting: Adaptieve cruise control, stoelverwarming, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera. In de hogere uitvoeringen krijg je stuurwielverwarming en AGR-stoelen.
  • Prijsindicatie: €13.000 - €22.500 voor een 2017-2020 model (afhankelijk van uitvoering en motor).
  • Waarom goed: De Talisman is een uitstekende keuze voor luxe en comfort, met een flinke kofferbak voor al je kampeerspullen. De 1.6 TCe benzinemotor biedt voldoende vermogen voor je gezin, terwijl de rijervaring comfortabel en ontspannen is.

4. Toyota Corolla Touring Sports (Hybride)

  • Motoren: 1.8 Hybrid (122 pk), 2.0 Hybrid (180 pk)
  • Kofferbakruimte: 598 liter
  • Uitrusting: Adaptieve cruise control, stoelverwarming, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera. De Toyota heeft in de hogere uitvoeringen ook lederen bekleding en rijassistentiesystemen.
  • Prijsindicatie: €17.000 - €22.500 voor een 2018-2021 model.
  • Waarom goed: De Corolla Touring Sports is een hybride die zich goed leent voor dagelijks gebruik en langere ritten, met goede brandstofefficiëntie. De kofferbak is ruim en biedt voldoende ruimte voor kampeerspullen. De hybride aandrijflijn is ideaal voor lagere brandstofkosten en uitstoot.

5. Volvo V60 (Benzine of Plug-in Hybride)

  • Motoren:
    • 2.0 T4 (190 pk)
    • 2.0 T5 (250 pk)
    • 2.0 T6 PHEV (340 pk)
  • Kofferbakruimte: 529 liter
  • Uitrusting: Adaptieve cruise control, stoelverwarming, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera. De Volvo heeft in hogere uitvoeringen vaak ook AGR-stoelen en stuurwielverwarming.
  • Prijsindicatie: €18.000 - €22.500 voor een 2017-2019 model (voor PHEV iets duurder).
  • Waarom goed: De V60 biedt een luxe rijervaring met een comfortabele binnenruimte en praktische kofferbak. De PHEV-modellen zijn ideaal als je ook de voorkeur geeft aan lagere brandstofkosten en uitstoot, maar de benzinemodellen bieden voldoende kracht en efficiëntie.

6. Ford Mondeo Wagon (Benzine of Plug-in Hybride)

  • Motoren:
    • 1.5 EcoBoost (160 pk)
    • 2.0 EcoBoost (240 pk)
    • 2.0 PHEV (187 pk)
  • Kofferbakruimte: 525 liter
  • Uitrusting: Adaptieve cruise control, stoelverwarming, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera. Beschikbaar met stuurwielverwarming en AGR-stoelen.
  • Prijsindicatie: €15.000 - €22.500 voor een 2017-2019 model (PHEV iets duurder).
  • Waarom goed: De Mondeo Wagon biedt een ruime kofferbak en een sterke benzinemotor. De PHEV-versie is een goede optie als je minder brandstof wilt verbruiken zonder volledig elektrisch te gaan. De Mondeo biedt veel comfort en ruimte voor je gezin.

Samenvatting van de beste keuzes voor jou:

  • Skoda Superb Combi (met de 1.5 TSI, 2.0 TSI, of als PHEV) biedt veel ruimte en comfort, met een enorme kofferbak voor kampeerspullen. De PHEV is een uitstekende keuze als je af en toe elektrisch wilt rijden en brandstof wilt besparen.
  • Volkswagen Passat Variant biedt eveneens een ruime kofferbak en luxe-uitrusting, met de keuze voor benzine of een PHEV.
  • Renault Talisman is een geweldige keuze voor comfort en luxe, met een flinke kofferbakruimte en benzinemotoren.
  • Toyota Corolla Touring Sports biedt de voordelen van een hybride aandrijflijn met een redelijk ruime kofferbak en de betrouwbaarheid van Toyota.
  • Volvo V60 is een luxe optie met een degelijke benzinemotor of krachtige hybride, met een comfortabele rijervaring en praktische ruimte.
  • Ford Mondeo Wagon biedt veel ruimte en comfort, met een benzinemotor of PHEV, ideaal voor lange ritten en kamperen.
Ik vermoed dat de BMW 3 Serie, Audi A4 of een Mercedes C-Klasse niks worden. Lees vaak dat ze toch aan de kleine kant zijn, relatief hoog in de aanschaf en onderhoud. Prachtige auto's, dat zeker. Zou ik eerder voor een 5 Serie, A6 of een E-Klasse gaan gezien de ruimte maar dat wordt te duur. Ook het onderhoud lijkt mij.

V60 (nieuwe model) vind ik prachtig, maar ik denk dat bovenstaande prijzen iets te optimistisch zijn. Heb al wel gekeken, ik vind ze niet met mijn wensen rond de 20K. En ik twijfel of de kofferbakruimte voldoende is voor onze buitenlandse kampeersessies!

Passat heb ik mijn twijfels over, VW is ook niet echt mijn ding qua ontwerp. Passat is wel een mooie station, maar dan zou ik liever voor een Superb gaan. Al denk ik dat de Octavia groot genoeg is. Ik vind alleen de 2017 facelift niet mooi genoeg, de 2019 (4) wel mooi. Maar ik vind geen passende occasion.

Toyota wordt veel aangeraden maar het uiterlijk kan mij niet bekoren. En mijn vriendin vindt deze zelfs spuuglelijk! Volgens mij ook een relatief krappe achterbank.

Mondeo, tja, zo'n 1.5 schreef ik al over. Weinig aanbod, zeker wanneer je kleur zoekt. Zijn maar weinig van verkocht vermoed ik, ook al veel geëxporteerd wellicht?
 
Laatst bewerkt:
Omstandig antwoord van “Chat-K3” ;) ; alles is fijn, leuk, top, roze etc. + een hoop gemeenplaatsen over onderhoudsboekje.
En bijlange niet al die merken uit het de tekst hebben het Duitse AGR-label… voor zover ik lees Opel, Mercedes, VW en Recaro. BMW en Volvo sowieso niet, al heb je daar uiteraard wel uitstekende stoelkeuzes.
 
Terug
Bovenaan