Hij heeft hem al op kenteken en is dan toch Europees goedgekeurd?
Nee, het betreft een grijze import van buiten Europa die een NL-toelating heeft gekregen van de RDW.
Daarmee is deze auto niet Europees goedgekeurd maar heeft die een individuele toelating voor Nederland gekregen, bij een eventuele export naar een ander EU-land hoeft dat land deze NL-toelating dan ook niet klakkeloos over te nemen.
Wat trekgewichten betreft: op de USA-titles wordt alleen maar een trekgewicht vermeld indien het voertuig daar ook werkelijk met een trekhaak is uitgerust, en het vermelde trekgewicht daar is dan nog weer afhankelijk van met welk "towage" pakket de auto is uitgerust... met enkel een trekhaakje met stekkerdoosje mag daar ook niet zoveel trekken, maar met een trekhaak i.c.m. extra oliekoeler voor de automaatbak en de aansturing voor een elektrisch remsysteem van de aanhanger mag er daar opeens aardig wat meer gewicht getrokken worden.
Maar helaas heb je in Europa in de praktijk ook niets aan die Amerikaanse trekhaken want die zijn ook niet EU-gekeurd... de enigste waarde van zo'n Amerikaanse trekhaak is het vermelde trekgewicht op de title bij de import van de auto in Europa.
Dus heel nuchter gezien: als die BMW voor de export uit USA daar nog even van een legale trekhaak voorzien was dan had de RDW dat vermelde gewicht op de title ( tot max. 3500kg) over genomen, mits je die trekhaak hier weer hebt vervangen voor een exemplaar met EU-keur.
Maar dat is bij die BMW blijkbaar niet gedaan, en dan rest in de praktijk alleen maar dat je een eventueel trekhaakgebruik helaas moet gaan beperken tot een fietsendrager.
Gegevens opvragen in de USA aan de hand van het chassisnummer zal ook niets meer op gaan leveren als hetgeen wat de RDW nu ook al weet, want dat zijn namelijk alle gegevens die op de USA-title vermeld stonden.
Vroeger kon je zoiets nog wel realiseren via het RDW testcentrum Lelystad, maar die doen tegenwoordig ook niets meer zonder de hiervoor benodigde documenten.
Een paar jaar geleden was er nog wel een mogelijkheid door de USA-auto via Duitsland te importeren om een trekgewicht vermeld te krijgen, maar of die mogelijkheid er nog steeds is weet ik niet. (maar dat zal in dit geval ook lastig worden aangezien er inmiddels al een NL-kenteken met 0 kg trekgewicht is afgegeven)