RDW registratie (on)geremde trekgewichten

KevinK

Net ingestapt
Ik heb een tijdje terug een tweedehands BMW 328xi aangeschaft. Deze auto is alleen uitgebracht in de Verenigde Staten en later naar Nederland geïmporteerd. Dit is een vrij normale BMW 3-serie, AWD, met meer dan 200pk. Op het kentekenbewijs missen de waarde voor de technische maximale (on)geremde AHW massa's (O.1 en O.2). Ik wil met deze auto een caravan trekken waarvoor ik dus de auto moet laten keuren door de RDW. Ik weet dat de RDW fysieke testen kan uitvoeren om de (on)geremde trekgewichten te testen, maar voor de keuring hameren ze op een verklaring van de fabrikant op VIN-nummer welke de trekgewichten omschrijft. Ik heb BMW Nederland, BMW USA en de USA dealer hierom verzocht, maar BMW Nederland kan er niets mee en in de VS kennen ze zulke verklaringen niet.

De RDW weigert te keuren zonder deze verklaring. Heeft iemand enig idee wat te doen? Is het iemand gelukt zijn/haar auto te laten testen door de RDW zonder deze verklaring?

Zolang er europeese typegoedkeuring op zit zou de rdw niet moeilijk moeten doen. Maar je hebt inderdaad wel daarvoor de papieren nodig.

Wellicht heb je iets aan bmw belgië. Die kunnen wellicht een gelijkvormigheids-attest verstrekken op chassisnummer.
In belgie is zo'n certificaat vrij normaal om bij de autopapieren te hebben.

Ik kan mij goed voorstellen dat Europese goedkeuring en een typegoedkeuring twee verschillende dingen zijn.

Aangezien dit type niet in Europa geleverd is zal men er op papier niet veel vanaf weten. Misschien kan TS zich verdiepen in hoe die Dodge Pick ups een trekgewicht op kenteken krijgen. Ook dacht ik een model wat in Europa officieel nooit op de markt is gezet, komt via grijze import binnen.

Hij heeft hem al op kenteken en is dan toch Europees goedgekeurd?
Nee, het betreft een grijze import van buiten Europa die een NL-toelating heeft gekregen van de RDW.
Daarmee is deze auto niet Europees goedgekeurd maar heeft die een individuele toelating voor Nederland gekregen, bij een eventuele export naar een ander EU-land hoeft dat land deze NL-toelating dan ook niet klakkeloos over te nemen.

Wat trekgewichten betreft: op de USA-titles wordt alleen maar een trekgewicht vermeld indien het voertuig daar ook werkelijk met een trekhaak is uitgerust, en het vermelde trekgewicht daar is dan nog weer afhankelijk van met welk "towage" pakket de auto is uitgerust... met enkel een trekhaakje met stekkerdoosje mag daar ook niet zoveel trekken, maar met een trekhaak i.c.m. extra oliekoeler voor de automaatbak en de aansturing voor een elektrisch remsysteem van de aanhanger mag er daar opeens aardig wat meer gewicht getrokken worden.
Maar helaas heb je in Europa in de praktijk ook niets aan die Amerikaanse trekhaken want die zijn ook niet EU-gekeurd... de enigste waarde van zo'n Amerikaanse trekhaak is het vermelde trekgewicht op de title bij de import van de auto in Europa.

Dus heel nuchter gezien: als die BMW voor de export uit USA daar nog even van een legale trekhaak voorzien was dan had de RDW dat vermelde gewicht op de title ( tot max. 3500kg) over genomen, mits je die trekhaak hier weer hebt vervangen voor een exemplaar met EU-keur.
Maar dat is bij die BMW blijkbaar niet gedaan, en dan rest in de praktijk alleen maar dat je een eventueel trekhaakgebruik helaas moet gaan beperken tot een fietsendrager.
Gegevens opvragen in de USA aan de hand van het chassisnummer zal ook niets meer op gaan leveren als hetgeen wat de RDW nu ook al weet, want dat zijn namelijk alle gegevens die op de USA-title vermeld stonden.
Vroeger kon je zoiets nog wel realiseren via het RDW testcentrum Lelystad, maar die doen tegenwoordig ook niets meer zonder de hiervoor benodigde documenten.

Een paar jaar geleden was er nog wel een mogelijkheid door de USA-auto via Duitsland te importeren om een trekgewicht vermeld te krijgen, maar of die mogelijkheid er nog steeds is weet ik niet. (maar dat zal in dit geval ook lastig worden aangezien er inmiddels al een NL-kenteken met 0 kg trekgewicht is afgegeven)

Ik denk dat Muddy Bandit dit aardig heeft omschreven. Ik denk dat er maar weinig mogelijkheden over blijven.

Elk EU land moet zeker wel de individuele toelating van Nederland overnemen.

Voor trekgewicht zijn de remmen het belangrijkste. Dus zorg dat je die formulieren kunt overleggen.

Terug
Bovenaan