A
Anoniem
Guest
Geschiedenis
In 2018 heb ik eerder op dit forum waardevolle input ontvangen over de keuze voor een zuinige, betrouwbare auto om veel kilometers mee te rijden. Daar is destijds een Toyota Prius Plug-in uit gekomen waar ik sinds de zomer van 2018 betrouwbaar en zonder enig gedoe 105.000 kilometer mee heb gereden. Deze auto heeft ruimschoots voldaan aan de verwachtingen maar bevestigd ook dat deze auto weinig emotie of rijbeleving geeft.
De teller staat nu op 225.000 kilometer en de inflatie en schaarste op de automarkt zorgt ervoor dat vraagprijzen op marktplaats weer op hetzelfde niveau staan als wat ik er in 2018 voor heb betaald. De auto nu verkopen betekent een zeer geringe afschrijving voor 4,5 jaar en 105.000 kilometers.
Oriëntatie nieuwe auto
Ik merk na een aantal jaar dat ik graag een auto met wat meer beleving wil, maar die ook voldoet aan criteria zoals zuinig en betrouwbaar en daarbij ook comfortabel is om snelwegritten van 100-200kilometer te maken. Daarbij is het beschikbare budget door de jaren heen enorm toegenomen.
Nu ben ik altijd van mening geweest dat een nieuwe auto kopen zonde is van de afschrijving de eerste jaren, maar voor een elektrische auto lijkt de afschrijving mee te vallen en de kwaliteit/gebruiksmogelijkheden van nieuwe auto’s zijn een stuk beter dan een 2de hands van 3-5 jaar oud.
Waar ik rationeel tegenaanloop is dat iedere andere auto me altijd veel meer gaat kosten per maand dan de auto waar ik nu inrijdt. Nu is dat logisch en mag het ook wel wat meer kosten, maar ik zou dit toch wel willen beperken tot +-/ 500-600 euro extra kosten per maand (inclusief afschrijving).
Ik zou ook nog prima 5 jaar met de Prius kunnen doorrijden maar ik wil mezelf ook ergens belonen, daarnaast is dit onze enige gezinsauto nadat we merkte en 2de niet meer nodig te hebben. Dit betekent ook dat ik dagelijks de stoel/spiegels kan blijven afstellen en daar graag vanaf wil.
Een nieuwe auto zou bij voorkeur volledig elektrisch zijn, ik kan op het werk (blijvend) gratis laden en heb thuis zonnepanelen. Ik heb 2maal een proefrit gemaakt met de Tesla Model Y en ben van mening dat zij met de recente prijsverlagingen een sterk aanbod hebben t.o.v. de concurrentie.
Toch voelt het als heel veel geld om op de bestelknop van de website te drukken en voor aflevering 48-55 duizend euro over te maken.
De optie om eventueel een elektrische auto via het werk te leasen is met de huidige bijtelling en een goede onkostenvergoeding eigenlijk niet meer interessant. Privé aanschaffen zou zelfs voordeliger kunnen uitpakken als de afschrijving meevalt.
Vragen aan jullie:
- Input om wel of niet over te stappen naar een nieuwe auto?
- Vergeet ik nog een mogelijkheid die tussen de aanschaf van een nieuwe auto en het doorrijden van de Prius valt.
- Is het wellicht beter om nog even 1-2 jaar te wachten om zicht te krijgen op kosten van een elektrische auto na 2025 en mogelijk komst nieuwe modellen met grotere actieradius?
Criteria/budget:
- Maximaal 55.000 euro, minder mag ook
- 20-25.000 kilometer per jaar
- (Volledig) elektrisch
- Ruime gezinswagen (voor 2 kinderen en bagage)
- Rijbeleving (voor zover mogelijk bij elektrisch)
- Lage gebruikskosten
- Lederen bekleding
- Memory stoelen/spiegels
Kandidaten:
- Tesla Model Y RWD – €48.000
- Tesla Model Y Long range €55.000
- Hyundai Ioniq 5 (eventueel jong gebruikt uit Duitsland halen) €40.000-45.000
- Een fijne plugin met ruim bereik? €20.000-40.000
Afgevallen:
- Tesla model 3 i.v.m. geen hatchback
- Gebruikte model Tesla S/X 2017-2019, vaak al veel kilometer, onderhoudskosten op korte termijn en stuk minder efficiënt dan de nieuwe model Y
- Volkswagen ID4, geen klik mee + duur om op gewenste uitvoeringsniveau te brengen
- KIA EV6, mooi model maar qua binnenruimte niet praktisch en met panorama dak beperkte hoofdruimte
In 2018 heb ik eerder op dit forum waardevolle input ontvangen over de keuze voor een zuinige, betrouwbare auto om veel kilometers mee te rijden. Daar is destijds een Toyota Prius Plug-in uit gekomen waar ik sinds de zomer van 2018 betrouwbaar en zonder enig gedoe 105.000 kilometer mee heb gereden. Deze auto heeft ruimschoots voldaan aan de verwachtingen maar bevestigd ook dat deze auto weinig emotie of rijbeleving geeft.
De teller staat nu op 225.000 kilometer en de inflatie en schaarste op de automarkt zorgt ervoor dat vraagprijzen op marktplaats weer op hetzelfde niveau staan als wat ik er in 2018 voor heb betaald. De auto nu verkopen betekent een zeer geringe afschrijving voor 4,5 jaar en 105.000 kilometers.
Oriëntatie nieuwe auto
Ik merk na een aantal jaar dat ik graag een auto met wat meer beleving wil, maar die ook voldoet aan criteria zoals zuinig en betrouwbaar en daarbij ook comfortabel is om snelwegritten van 100-200kilometer te maken. Daarbij is het beschikbare budget door de jaren heen enorm toegenomen.
Nu ben ik altijd van mening geweest dat een nieuwe auto kopen zonde is van de afschrijving de eerste jaren, maar voor een elektrische auto lijkt de afschrijving mee te vallen en de kwaliteit/gebruiksmogelijkheden van nieuwe auto’s zijn een stuk beter dan een 2de hands van 3-5 jaar oud.
Waar ik rationeel tegenaanloop is dat iedere andere auto me altijd veel meer gaat kosten per maand dan de auto waar ik nu inrijdt. Nu is dat logisch en mag het ook wel wat meer kosten, maar ik zou dit toch wel willen beperken tot +-/ 500-600 euro extra kosten per maand (inclusief afschrijving).
Ik zou ook nog prima 5 jaar met de Prius kunnen doorrijden maar ik wil mezelf ook ergens belonen, daarnaast is dit onze enige gezinsauto nadat we merkte en 2de niet meer nodig te hebben. Dit betekent ook dat ik dagelijks de stoel/spiegels kan blijven afstellen en daar graag vanaf wil.
Een nieuwe auto zou bij voorkeur volledig elektrisch zijn, ik kan op het werk (blijvend) gratis laden en heb thuis zonnepanelen. Ik heb 2maal een proefrit gemaakt met de Tesla Model Y en ben van mening dat zij met de recente prijsverlagingen een sterk aanbod hebben t.o.v. de concurrentie.
Toch voelt het als heel veel geld om op de bestelknop van de website te drukken en voor aflevering 48-55 duizend euro over te maken.
De optie om eventueel een elektrische auto via het werk te leasen is met de huidige bijtelling en een goede onkostenvergoeding eigenlijk niet meer interessant. Privé aanschaffen zou zelfs voordeliger kunnen uitpakken als de afschrijving meevalt.
Vragen aan jullie:
- Input om wel of niet over te stappen naar een nieuwe auto?
- Vergeet ik nog een mogelijkheid die tussen de aanschaf van een nieuwe auto en het doorrijden van de Prius valt.
- Is het wellicht beter om nog even 1-2 jaar te wachten om zicht te krijgen op kosten van een elektrische auto na 2025 en mogelijk komst nieuwe modellen met grotere actieradius?
Criteria/budget:
- Maximaal 55.000 euro, minder mag ook
- 20-25.000 kilometer per jaar
- (Volledig) elektrisch
- Ruime gezinswagen (voor 2 kinderen en bagage)
- Rijbeleving (voor zover mogelijk bij elektrisch)
- Lage gebruikskosten
- Lederen bekleding
- Memory stoelen/spiegels
Kandidaten:
- Tesla Model Y RWD – €48.000
- Tesla Model Y Long range €55.000
- Hyundai Ioniq 5 (eventueel jong gebruikt uit Duitsland halen) €40.000-45.000
- Een fijne plugin met ruim bereik? €20.000-40.000
Afgevallen:
- Tesla model 3 i.v.m. geen hatchback
- Gebruikte model Tesla S/X 2017-2019, vaak al veel kilometer, onderhoudskosten op korte termijn en stuk minder efficiënt dan de nieuwe model Y
- Volkswagen ID4, geen klik mee + duur om op gewenste uitvoeringsniveau te brengen
- KIA EV6, mooi model maar qua binnenruimte niet praktisch en met panorama dak beperkte hoofdruimte