Rationeel of emotioneel - (nieuwe) elektrische auto kiezen, of toch gewoon doorrijden?

A

Anoniem

Guest
Geschiedenis
In 2018 heb ik eerder op dit forum waardevolle input ontvangen over de keuze voor een zuinige, betrouwbare auto om veel kilometers mee te rijden. Daar is destijds een Toyota Prius Plug-in uit gekomen waar ik sinds de zomer van 2018 betrouwbaar en zonder enig gedoe 105.000 kilometer mee heb gereden. Deze auto heeft ruimschoots voldaan aan de verwachtingen maar bevestigd ook dat deze auto weinig emotie of rijbeleving geeft.
De teller staat nu op 225.000 kilometer en de inflatie en schaarste op de automarkt zorgt ervoor dat vraagprijzen op marktplaats weer op hetzelfde niveau staan als wat ik er in 2018 voor heb betaald. De auto nu verkopen betekent een zeer geringe afschrijving voor 4,5 jaar en 105.000 kilometers.

Oriëntatie nieuwe auto
Ik merk na een aantal jaar dat ik graag een auto met wat meer beleving wil, maar die ook voldoet aan criteria zoals zuinig en betrouwbaar en daarbij ook comfortabel is om snelwegritten van 100-200kilometer te maken. Daarbij is het beschikbare budget door de jaren heen enorm toegenomen.

Nu ben ik altijd van mening geweest dat een nieuwe auto kopen zonde is van de afschrijving de eerste jaren, maar voor een elektrische auto lijkt de afschrijving mee te vallen en de kwaliteit/gebruiksmogelijkheden van nieuwe auto’s zijn een stuk beter dan een 2de hands van 3-5 jaar oud.

Waar ik rationeel tegenaanloop is dat iedere andere auto me altijd veel meer gaat kosten per maand dan de auto waar ik nu inrijdt. Nu is dat logisch en mag het ook wel wat meer kosten, maar ik zou dit toch wel willen beperken tot +-/ 500-600 euro extra kosten per maand (inclusief afschrijving).
Ik zou ook nog prima 5 jaar met de Prius kunnen doorrijden maar ik wil mezelf ook ergens belonen, daarnaast is dit onze enige gezinsauto nadat we merkte en 2de niet meer nodig te hebben. Dit betekent ook dat ik dagelijks de stoel/spiegels kan blijven afstellen en daar graag vanaf wil.

Een nieuwe auto zou bij voorkeur volledig elektrisch zijn, ik kan op het werk (blijvend) gratis laden en heb thuis zonnepanelen. Ik heb 2maal een proefrit gemaakt met de Tesla Model Y en ben van mening dat zij met de recente prijsverlagingen een sterk aanbod hebben t.o.v. de concurrentie.
Toch voelt het als heel veel geld om op de bestelknop van de website te drukken en voor aflevering 48-55 duizend euro over te maken.

De optie om eventueel een elektrische auto via het werk te leasen is met de huidige bijtelling en een goede onkostenvergoeding eigenlijk niet meer interessant. Privé aanschaffen zou zelfs voordeliger kunnen uitpakken als de afschrijving meevalt.

Vragen aan jullie:
- Input om wel of niet over te stappen naar een nieuwe auto?
- Vergeet ik nog een mogelijkheid die tussen de aanschaf van een nieuwe auto en het doorrijden van de Prius valt.
- Is het wellicht beter om nog even 1-2 jaar te wachten om zicht te krijgen op kosten van een elektrische auto na 2025 en mogelijk komst nieuwe modellen met grotere actieradius?

Criteria/budget:
- Maximaal 55.000 euro, minder mag ook
- 20-25.000 kilometer per jaar
- (Volledig) elektrisch
- Ruime gezinswagen (voor 2 kinderen en bagage)
- Rijbeleving (voor zover mogelijk bij elektrisch)
- Lage gebruikskosten
- Lederen bekleding
- Memory stoelen/spiegels

Kandidaten:
- Tesla Model Y RWD – €48.000
- Tesla Model Y Long range €55.000
- Hyundai Ioniq 5 (eventueel jong gebruikt uit Duitsland halen) €40.000-45.000
- Een fijne plugin met ruim bereik? €20.000-40.000

Afgevallen:
- Tesla model 3 i.v.m. geen hatchback
- Gebruikte model Tesla S/X 2017-2019, vaak al veel kilometer, onderhoudskosten op korte termijn en stuk minder efficiënt dan de nieuwe model Y
- Volkswagen ID4, geen klik mee + duur om op gewenste uitvoeringsniveau te brengen
- KIA EV6, mooi model maar qua binnenruimte niet praktisch en met panorama dak beperkte hoofdruimte
 
Je kunt natuurlijk ook voor de nieuwe Prius gaan!

p9jyt6cb237m.jpg


https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-toyota-prius-tot-net-geen-70-kilometer-elektrisch/
 
Mijn advies zou zijn om nog even door te rijden.

Er komen nog veel interessante volledig elektrische auto's op de Markt . Zoals de volledig elektrische Peugeot 308, Renault Scenic, en Opel Astra.
 
Klopt, mooie wagen en als het budget dat toe laat, waarom niet?! Gewoon met de kop eraf en 2 jaar premium select garantie.
Of een Volvo V90 t8. Genoeg keuze in ruime wagens die er ook nog enigzins mooi uitzien.
 
Frits79 zei:
Bimmert zei:
Frits79 zei:
Ik wou een BMW 330e touring voorstellen, maar die beginnen pas bij 44k.

Dus? Is wel een topper en dat kost wat.
Dus? Het is boven het budget wat TS wilt uitgeven voor een plugin

Staat er wellicht beetje vreemd inderdaad. Want je kunt ook lezen dat het budget max 55k is. Maar het lijkt dat ts het opsplitst tussen verschillende soorten aandrijving. En een soort van budget per aandrijving heeft.
 
Deze Model Y is een ijzersterke aanbieding nu. Ook wij hebben proefgereden en het beviel erg goed. Bovendien zitten alle opties er al op (behalve uitgebreide autopilot). Als het budget het toestaat lekker bestellen - voordat de prijzen weer stijgen bij Tesla :)
 
Voordelig maar iets minder ruim, Mazda MX-30 R-EV.

zppybimbykez.jpg


https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mazda-mx-30-r-ev-kleine-meerprijs-voor-groter-bereik/

Verder heb je nog de Kia Niro EV met subsidie.
 
Volgens mij heb je het dilemma goed voor ogen. Volgens mij is nu goede timing om over te stappen. Je kan de Prius goed kwijt en de Y is nu scherp geprijsd en al wat doorontwikkeld.
De Ioniq 5 heeft ook al wat doorontwikkeling gehad.
Als ik zelf de keuze zou hebben zou ik tussen die twee kiezen.
Puur economisch gezien zal blijven rijden in de Prius goedkoper zijn (hoewel gratis stroom en meer onderhoud toch ook wel kan aantikken).
 
Bedankt voor alle reacties zover,

De opvolger van de Prius mag best wat ruimer zijn, nu lopen we wel eens tegen de beperkingen aan in ruimte terwijl de Prius niet heel klein is.

De nieuwe Toyota Prius ziet er voor een Prius goed uit, maar is niet heel ruim en zal naar verwachting duur geprijsd zijn t.o.v. volledig elektrisch.

De BMW 330e had ik nog niet aangedacht, maar ik zie dat een exemplaar met de opties die ik prettig vind al wel inderdaad al snel op 45-50duizend euro ligt. Verder zal het vast een fijne rijdersauto zijn maar heb ik twijfels bij het praktisch gebruiksgemak t.o.v. de ruime Tesla Model Y. Wellicht moet ik er nog even een proefrit aanwagen om het verschil te kunnen ervaren qua rijgenot en ben ik daarna bereid tot concessies en de prijs voor een plug-in.

Ik heb bij plug-ins wel een voorkeur voor formaat 5-serie / passat / superb maar de 5serie is buiten budget en lijkt me qua vaste kosten ook wel prijzig.

De Mazda MX-30 is qua formaat denk ik kleiner dan gewenst. Idealiter zou ik goed achter mijzelf willen kunnen zitten en ik ben 1.90m.

De Tesla Model Y heeft een lichte voorkeur op dit moment omdat deze heel veel biedt, maar ik twijfel dan wel over als ik zoveel geld uitgeef moet je dan niet gelijk de AWD variant met nog meer prestatie en range overwegen voor een meerprijs van 7000 euro.

Het vreemde is wel dat wat voor budget je jezelf ook lijkt te stellen, je altijd heel snel boven je oorspronkelijke budget uitkomt of tegen de randen van je budget zoekt.
 
Die 200km moet wel lukken met de standard range, in de winter.
Beetje afhankelijk van de vakantiewensen: wintersport betekent elke 2 uur opladen, 1200km is 6-7x opladen. In de zomer kom je een eind verder.
 
Met 1.90m lijkt de nieuwe Prius inderdaad niet handig, die is een stuk lager geworden. Toyota komt binnenkort ook met een compacte elektrische SUV, dat zou misschien geschikter zijn.

kgjytqhbsrmf.jpg


https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/toyota-bz-compact-suv-vooruitblik-op-kleine-elektrische-toyota/
 
Volgens mij is de basis Y al behoorlijk compleet en ook al degelijke range. Qua prestaties groot verschil met de Prius. Zelf zou ik die 7 mille in de zak houden, dat heb je toch nooit nodig of kan je anders oplossen (winterbanden/ sneeuwkettingen). Bovendien comfort van de superchargers.
als proefrit bevalt lijkt de Y mij nu het beste aanbod.
 
Snelweg1000 zei:
Bedankt voor alle reacties zover,

De opvolger van de Prius mag best wat ruimer zijn, nu lopen we wel eens tegen de beperkingen aan in ruimte terwijl de Prius niet heel klein is.

De nieuwe Toyota Prius ziet er voor een Prius goed uit, maar is niet heel ruim en zal naar verwachting duur geprijsd zijn t.o.v. volledig elektrisch.

De BMW 330e had ik nog niet aangedacht, maar ik zie dat een exemplaar met de opties die ik prettig vind al wel inderdaad al snel op 45-50duizend euro ligt. Verder zal het vast een fijne rijdersauto zijn maar heb ik twijfels bij het praktisch gebruiksgemak t.o.v. de ruime Tesla Model Y. Wellicht moet ik er nog even een proefrit aanwagen om het verschil te kunnen ervaren qua rijgenot en ben ik daarna bereid tot concessies en de prijs voor een plug-in.

Ik heb bij plug-ins wel een voorkeur voor formaat 5-serie / passat / superb maar de 5serie is buiten budget en lijkt me qua vaste kosten ook wel prijzig.

De Mazda MX-30 is qua formaat denk ik kleiner dan gewenst. Idealiter zou ik goed achter mijzelf willen kunnen zitten en ik ben 1.90m.

De Tesla Model Y heeft een lichte voorkeur op dit moment omdat deze heel veel biedt, maar ik twijfel dan wel over als ik zoveel geld uitgeef moet je dan niet gelijk de AWD variant met nog meer prestatie en range overwegen voor een meerprijs van 7000 euro.

Het vreemde is wel dat wat voor budget je jezelf ook lijkt te stellen, je altijd heel snel boven je oorspronkelijke budget uitkomt of tegen de randen van je budget zoekt.

Leuke zoektocht! Ik zit in nagenoeg zelfde hoek te zoeken, waarbij ik ook een lager budget heb voor een ICE of plug-in versus een EV.

Het ligt uiteraard aan je gebruik of je de range van een MY LR nodig hebt of niet. Voor vakanties is het overigens allemaal niet zo schokkend. Als ik wat simulaties doe scheelt het vaak maar half uurtje op een rit naar zuid Europa.

Maar er is natuurlijk meer, want de LR is ook serieus sneller en heeft AWD. Vooral vanwege het vermogen neig ik naar de AWD.

En wat ik zelf ook meeneem in de overweging is dat een LR ook waardevaster is. Dus van die 7.000 euro krijg je misschien wel meer dan de helft terug als je hem over X jaar weer verkoopt.
 
Ondanks de populariteit van de Model Y ben ik wel benieuwd wat de restwaarde gaat doen als er over een paar jaar ladingen te koop staan.
 
Mijn inschatting is dat EV afschrijving de komende tijd beperkt blijft. Veel tweedehands vraag en heel weinig aanbod. Dat blijft nog wel even zo.
 
beksie zei:
Mijn inschatting is dat EV afschrijving de komende tijd beperkt blijft. Veel tweedehands vraag en heel weinig aanbod. Dat blijft nog wel even zo.

De tijd zal het uitwijzen, maar ik vermoed ook dat het aanbod komende jaren achterblijft bij de vraag. En dan ook nog eens stevige inflatie momenteel.

Bovendien is de concurrentie gewoon 10-20% duurder, verwacht dat de afschrijving daar ook harder gaat.
 
Terug
Bovenaan