Ratelend geluid .

Kijk eens of de krukas poulie, nog goed aan elkaar zit, de buitenste schijf waar de multi-riem over heen loopt, zit gevulkaniseerd (rubber) )op de kern, kijk eens of dit nog vast zit, vaak is dit het euvel van rammel geluiden, omdat de buitenste rand dan tegen het blok loopt, meschien daar door het slijpsel,

Geen flauw idee of het een tip kan zijn maar bij mijn oude mazda 626 is het de stuurbekrachtigingspomp die ratelt, vooral bij stationair en lagere toerentallen aan het begin van een rit. Bij mij wordt die aangedreven door een multiriem, maar het kan ook via de distributie. Ik laat het maar, het gaat al jaren zo zonder dat er iets ergs gebeurt.

@Hotdog en @vantijgeren: Uit de startpost haal ik dat de multiriem er al af geweest is en dat dit het geluid niet wegneemt.
Daarmee vallen alle delen die aangedreven worden door die riem (stuurpomp en dynamo, en airco) compleet af.

Wat ik me persoonlijk afvraag is of de waterpomp daadwerkelijk vervangen is.

Wat Beremans meld is trouwens ook een bekend probleem bij bepaalde PSA motoren. Als de multiriem eraf is, zal die hooguit iets minder geluid produceren.

Sinds kort is er bij mijn Honda CR-V een geluid te horen dat ik als een ratel clasificeer. Het is niet constand aanwezig en begint meestal opeens en zacht op de achtergrond van het motergeluid, om aan te zwellen tot een koffiemolengeluid om vervolgens weer af te nemen of op te houden. Dit geluid is niet altijd te horen en ook niet regelmatig, dus hier wordt de wet van murphy regelmatig toegepast als ik het geluid wil laten horen. Koude start geeft te meeste kans op het tijdelijke geluid, als de motor warm is komt het zomaar opeens naar voren en is dan ook zomaar weer weg. Ik word hier moedeloos van. Ook de garage weet niet wat dit veroorzaakt. Misschien iemand anders die die verhaal bekend voor komt? Als het geluid niet te horen is en ook als deze wel te horen is loopt de motor op zich als een zonnetje.

Terug
Bovenaan