Ratelend geluid

Patrick 9748162

Net ingestapt
Dag allemaal,

Ik heb sinds een tijdje een aantal problemen met mijn Opel Astra en mogelijk weet iemand hier op het forum wat het probleem kan zijn.

Wat informatie over de auto:
Opel Astra J
Bouwjaar: 2012
Motor: 1.4 turbo (benzine)
Transmissie: Automaat
KM stand: 211.000

Het eerste probleem is dat de motor heel willekeurig ratelend geluid gaat maken. Gebeurt wanneer hij koud is maar ook wanneer hij warm is hoor ik het opeens tijdens het rijden.
Soms komt het een aantal dagen niet voor en dan opeens weer wel. Hij gaat ook harder ratelen wanneer je meer gas geeft (zowel wanneer hij in de parkeerstand staat als wanneer je rijdt).

.

Twee filmpjes gevonden met exact hetzelfde geluid

Wanneer de motor gewoon draait

Wanneer ik in de parkeerstand gas geeft:

Wanneer je hem in een andere versnelling wilt zetten schokt / trilt heel de auto even. Wanneer je hem een tijdje aan laat staan verdwijnt dit en kan ik zonder problemen rijden.

Heeft iemand een idee wat dit is?

Zou 1 van de riemen dan wel een riemspanner kunnen zijn, mijn Suzuki had ook zo'n geluid, nieuwe spanner en nieuwe riem: weg geluid.

Volgens mij heeft deze auto een ketting ipv distibutieriem.
Probleem zou misschien een opgerekte ketting en/of slechte kettingspanner kunnen zijn.
Is de auto al uitgelezen en zo ja zijn er stroringscodes?

Hmm ik zou er niet meer mee rijden.

Het bovenste filmpje komt op mij meer over als een klepstoter.

Onderste filmpje denk ik eerder aan een drijfstanglager.

Mocht ik kunnen assisteren bij een diagnose moet je me maar even een PB sturen. Ik woon een halfuurtje rijden van Eindhoven.

Klepstoter denk ik ook aan, vandaar de vraag welke olie er in zit en laatste onderhoudsbeurt waarbij de olie is ververst

Laatste onderhouds beurt was half jaar geleden en 0w30 olie zit er op! Mijn garagehouder dacht aan de koppelplaat. Het is een automaat. Maar hij wist her niet zeker te zeggen.

Tikkende klep(pen). Drijfslanglager klinkt anders en is vaak wel of niet hoorbaar, afhankelijk van de motorbelasting.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan