Ratelend geluid.

Guest
Hallo. Ik ben hier net nieuw. Ik had al een paar topics bekeken over mijn probleem maar komt bij de meeste op 2 dingen uit.
Ik heb een peugeot 206 gti uit 2000 met een km stand van 176.000. Alleen ik heb met het optrekken een ratelend geluid. Koppeling intrappen/laten rollen is er niks aan de hand. Met sturen ook niet. Uitlaat zit goed in de beugels. Net nieuwe bouten op me voorpijp gezet.
Geen specifiek toerental of versnelling. Als ik stil sta en gas geef hoor ik het niet.

Heb je speling op de pook? En hoor je het ratelende geluid ook als je de bak in neutraal zet en dan de koppeling op laat komen?

met optrekken een ratelend geluid.
Helaas is die omschrijving niet echt heel erg duidelijk om er wat mee te kunnen.

Was het geluid er al voor de nieuwe bouten op de voorpijp zijn gezet? Indien nee zou het daar aan kunnen liggen.

Je geeft aan dat het geen specifiek toerental is. Maar alleen bij het optrekken? Dat is dan toch ook toerental?

Ratelen kan overal vandaan komen.
Mijn eerste verdachte, als ik de weinige symptomen gebruik is een homokineet of wiellager.
Verdere mogelijkheden: uitlaat, koppeling, versnellingsbak, iets dat resoneert in de auto, een defecte motorsteun. een motor die pingelt, een motor met een defect lager in het onderblok enzovoorts enzovoorts.

Geluid was er al voor dat de bouten zijn vervangen. En ja kwa toeren gaat het door van 1000 tot 6000. Versnellingspook trilt wel redelijk. Dus kan vanauit de versnellingsbak komen? En kwa neutraal en koppeling oplaten komen hoor ik het niet. Gebeurt echt alleen als ik aan het rijden ben en gas geef.
Het is echt een metaal tegen metaal geluid.

Dan blijft mijn eerste verdachte een homokineet of wiellager
een derde verdachte wordt dan een motorsteun, maar die geeft vaak meer een bonk.

Er kan ook ergens een hitteschild los zitten van de uitlaat, of in de uitlaat een schot los of kapotte katalysator (klinkt meer alsof er knikkers in de uitlaat zitten)

Een trillende versnellingspook kan trouwens ook een aanwijzing zijn dat er een motorsteun defect is. Maar dat ligt eraan hoeveel die trilt en op welke manier. Meestal merk je dan dat de pook enorm meebeweegt als je het gas intrapt bijvoorbeeld.

Het meebewegen van de pook als ik gas geef gebeurt wel. En kwa uitlaat kan weinig kapot aan zijn omdat het meeste ervan bijna gloednieuw is.
Maar je homokineet moet je toch ook horen bij het laten rollen van de auto?

Kan de uitlaat ergens een hitteschild raken als de motor kantelt? Wrik het motorblok eens goed naar voren en naar achteren. Ligt het nog helemaal stevig in de steunen?

Ratelend ( homokineet in de bocht), rammelend (hitteschild) of bonkend (versleten stabstokje) geluid ?
Dit zijn voorbeelden.

Kazaloe zei:
Het meebewegen van de pook als ik gas geef gebeurt wel. En kwa uitlaat kan weinig kapot aan zijn omdat het meeste ervan bijna gloednieuw is.
Maar je homokineet moet je toch ook horen bij het laten rollen van de auto?

Nee, beginnende homokineet hoor je vooral bij het optrekken. Het laten rollen of constante snelheid belast de homokineten gelijkmatiger waardoor het geluid er niet is. Dat gebeurt pas in een later stadium als je er een tijdje mee doorgereden bent.

Meebewegen van de pook met gasgeven doet elke auto lichtelijk. Bij een auto waar de bak met de pook verbonden is door rechtstreekse stangen is dit erger dan bij eentje met kabels, maar ook daar is dat normaal.
Echter als het duidelijk zichtbaar is dat dat gebeurt (dat wil zeggen enkele cm pookverplaatsing) zou ik eens de motorsteunen gaan onderzoeken.

Ik zal morgen me auto wel omhoog halen en kijken of ik het kan achterhalen.

Ik moet ook een beetje aan de versnellingsbak denken..

Heb hier geloof ik 8 jaar terug nog eens een zelfde vraag over gepost!

Dit is was echter met een vrij nieuwe auto nog onder garantie. Een lager in de bak is toen vervangen. Ik hoorde dat geratel eigenlijk alleen bij optrekken vanuit 1ste versnelling. Een soort tandratbaantjes geluid dat sneller ging ratelen bij je snelheid. Koppeling indrukken en het was weg.

Misschien speling op de schakelstangen..., een behoorlijk zwak punt bij de 206..

bovenstaande verhaal doet me weer de drukgroep verdenken..., hou er rekening mee dat de injectoren nog wel eens wat herrie willen maken..., vooral bij de snellere types van Peugeot

Cheers

Hoever ik nu heb gekeken bij me auto is het een motorsteun en heel misschien een iets loszittend hitteschild. Ik ga van het weekend aan de slag en hou jullie op de hoogte.
Me aandrijfas is inorde :)

Terug
Bovenaan