Ratelend geluid bij accelereren CLS500

A

Anoniem

Guest
Vanochtend merkte ik op dat bij accelereren er een vreemd geratel/getik uit het vooronder komt bij accelereren. Dit geluid lijkt overeen te komen met het stijgende toerental, dus hoe meer toeren hoe meer geratel. Het geluid laatst zich het best omschrijven als een soort van droog geratel of getik. Bij constante snelheid is er niks te horen, bij handmatig terugschakelen is niks te horen (bij geen enkel toerental), in neutraal ook niks en bij gas geven in neutraal merkte ik ook zo snel niks op al was dat langs de snelweg terwijl ik half in de auto hing om gas te geven.

Ik heb weinig verstand van techniek maar met wat ratio lijkt het me niet in de motor zelf te zitten aangezien het geluid er niet is bij hogere toerentallen zonder belasting. Dus dan zou je denken aan de automaat of wellicht een mechanisch geluid zoals een loszittende uitlaat wellicht? Wat googlen gaf ook nog als optie een loszittend hitteschild of een inlaatnokas.

Hebben jullie wellicht een idee en zouden jullie hier nog mee naar de garage rijden?
 
Dat hangt een beetje af van waar jouw garage zit. Als dat een Merc-specialist is, kan je hem telefonisch even je verhaal doen en dan kan hij je misschien wel vertellen of het verstandig is om nog te rijden en anders kan hij misschien wel meteen het ophalen regelen voor je. Via forum hebben dit soort vragen zo weinig zin.
 
Ik zou zeker langs een garage rijden. Een CLS 500 rijdt toch al niet goedkoop en het is zonde om heel de boel in de soep te laten draaien of zelf met twijfels te blijven zitten om €200 euro te besparen. Mogelijk kan je alvast met je mobieltje wat film/geluidopnames maken, met de toerenteller en snelheid in beeld.
 
Niet doorrijden !!
In het ergste geval is het je distributie ketting / spanner , hier door kan de hele motor stuklopen.
Komt vaker voor bij deze motoren.
 
Heb hem naar de garage hier in de straat gereden. Heb er vanochtend al 90km mee gereden dus die 200m kon ook nog wel :)

Motor loopt overigens als een zonnetje dus ga er vanuit dat ik niks heb kapot gereden.

Wat zijn de symptomen als het de ketting(spanner) betreft? Komt er eigenlijk extra spanning op een ketting of riem te staan bij het vragen van vermogen of bij extra toeren of draait hij simpelweg sneller?
 
Malt007 zei:
..
Wat zijn de symptomen als het de ketting(spanner) betreft? Komt er eigenlijk extra spanning op een ketting of riem te staan bij het vragen van vermogen of bij extra toeren of draait hij simpelweg sneller?

De krachten worden hoger bij meer toeren, de ketting moet immers al die kleppen veel vaker per seconde optillen en ik meen dat je 4 nokkenassen hebt die draaien ook niet door er tegen te blazen ;)
Meer kracht bij vermogen weet ik niet precies.. wel als je accelereert want dan moeten die nokkenassen op snelheid gebracht worden, maar als je bergop, veel tegenwind en een caravan hebt dat merkt de ketting volgens mij niet. Ik denk daarom trouwens dat het iets in je uitlaat of motorsteun is.

Soms maakt een combinatie van factoren het lastig te voorspellen, het kan best zijn dat door de beweging van het blok bij echt rijden je meer hoort dan wanneer je in z'n vrij gasgeeft.
 
Ik weet dan ook niet echt zeker of het je ketting is, maar bij een beginnend rek op je ketting merk je nog niet zoveel van kwa rijden/vermogen enkel het klapperen dus. Ik ga hier van het ergste geval uit, en als je verstandig bent doe jij dat ook.
 
Bedankt voor het meedenken allemaal, het is nog niet 100% duidelijk maar het heeft in ieder geval iets met de uitlaat te maken. Op zich lijkt dat natuurlijk de minst ernstige mogelijkheid vergeleken met al het bovengenoemde, maar het lijkt erop dat er ergens iets bij het spruitstuk los zit. Dus met een beetje pech gaan er een hoop uurtjes inzitten aangezien er niet al teveel plek is onder de motorkap, laat staan aan de zijkanten van het enorme blok. Maar ok, in ieder geval geen ketting, kleppen of ander gelazer. Morgen zal ik het weten want dan wordt het gerepareerd.

Kan het ook zijn dat er olie kan weglekken als er iets bij het spruitstuk los is? Kan geheel toevallig zijn, maar kreeg voor het eerst in de 50.000 km dat ik hem rijd de melding dat ik olie moest bijvullen bij de volgende tankbeurt. Hij moet overigens ook voor een beurt naar de garage dus kan zijn dat het olieverbruik gelijk is aan de km's van de service interval.
 
Als je echt ineens veel zou lekken dan zou je het wel zien op je parkeerplek of ruiken tijdens het rijden. Nette score als de V8 zo weinig olie verbruikt.
 
Hoezo is dat een nette score kwa olieverbruik dan ??
Die van mij heeft echt 0 meetbaar verbruik.
De AMG V8 blokken willen nog wel wat olie gebruiken als je ze geregeld hard trapt.
Maar de gewone Mercedes V8 totaal niet.
 
Het is geen audi he :) Zowel deze CLS als de CLK430 die ik hiervoor had heb ik nooit olie hoeven bijvullen tussen de beurten door. Huidige opdracht (ben zzp'er) is 100km enkele reis en daarvoor een A4 2.0 tdi aangeschaft en ben ondertussen al gewend aan het bijvullen van olie.

Gisteren is de benz gerepareerd. Bleek dat de buis voor de katalysator rondom gebarsten was, kon gelukkig gelast worden. Koste wel 2 uur werk omdat er weinig werkruimte was en alles gedemonteerd moest worden. Neem aan dat dit niet verzonnen is :) Uurtarief was heel schappelijk dus viel allemaal weer mee.
 
Klopt idd Malt, VAG spant wel de kroon met dat bizarre olie verbruik van hun TSI blokken.
Maar gelukkig is de Benz weer klaar, nu weer genieten van die machtig mooie machine van je (y)
 
idd, V0RQ zal VAG wel als standaard hebben, dan is het inderdaad normaal om elke 2.000km een liter bij te vullen :T
 
Terug
Bovenaan