Rammelende ophanging

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Mijn ouders rijden in een Nissan Primera sedan uit 2002 met 240k op de teller. Ze hebben hem 5 jaar geleden gekocht met 180k en vanaf het begin rammelt de auto bij hobbels. Of het nou koud of warm is, maakt allemaal niet uit, de boel kraakt en rammelt gewoon. Het is voornamelijk van achter goed hoorbaar, maar het lijkt ook wat van voren te komen. Hen is verteld dat het verder geen kwaad kan, maar ze zijn nu toch wel benieuwd wat het nou precies is. Een beun had het over de stabilisatorstangen en rechtsachter had hij toen 1 vervangen (2 jaar terug alweer). Het geluid bleef. Vind ik niet heel gek, als je kijkt hoe erg de auto rammelt en kraakt en om dan 1 van de 4 stangen te vervangen.

Ze hebben het niet zo ruim en garagekosten vermijden ze liever. Bij mijn moeder breekt het zweet al uit als ze de auto alleen al naar de garage moet rijden voor een diagnose. Daarom hoopte ik dat jullie misschien een idee hebben wat het zou kunnen zijn en dat aan mijn ouders doorspelen. Ze vinden het best irritant, maar veel geld er tegenaan gooien om het te verhelpen willen ze ook niet.

Bvd!

bij de primera's (nissan rond de jaar 2000, ZIE. patrol vooral) is het vooral de stabilisatorstangen een zwakte, die kunnen na 3maanden al kapot zijn.

als je ouders niet gek rijden en doen alsof ze op het circuit rijden kun je door rijden tot de APK. maar dan zal je ze toch moeten vervangen.

gewoon rustig rijden.

EDIT: echt prijzig is het onderdeel niet, rond de 34.95(BE prijzen) als ik het goed herinner. en kan het binnen 30min gemaakt zijn. maar je moet alleen weten hoe. anders ben je 2uur bezig.

zou zeggen gewoon door rijden tot de APK en dan verder kijken.

Dat is het hem dus juist, de APK levert geen enkel probleem op. Sinds aanschaf is hij steeds zonder op- of aanmerkingen door de APK gekomen..
Overigens rijden ze altijd heel rustig. Geen gejakker, maar ook geen bejaardenstijl.

Zevens zei:
Dat is het hem dus juist, de APK levert geen enkel probleem op. Sinds aanschaf is hij steeds zonder op- of aanmerkingen door de APK gekomen..
Overigens rijden ze altijd heel rustig. Geen gejakker, maar ook geen bejaardenstijl.

bij de patrol had je een stabilisatorstang op de achteras die zicht zelf kan loskoppelen. maar dat systeem gaat vaak kapot. daar heb ik veel moeten lassen en een nieuwe rubber erop. mag eigelijk niet maar het onderdeel kosten nieuw rond de 500euro zonder monteren. een kleine las, nieuwe rubber 40euro. en zolang je niet te gek deed was er niets aan de hand.

als je normaal rijd dan is er normaal geen probleem:)

snelle willy zei:
Zevens zei:

bij de patrol had je een stabilisatorstang op de achteras die zicht zelf kan loskoppelen. maar dat systeem gaat vaak kapot. daar heb ik veel moeten lassen en een nieuwe rubber erop. mag eigelijk niet maar het onderdeel kosten nieuw rond de 500euro zonder monteren. een kleine las, nieuwe rubber 40euro. en zolang je niet te gek deed was er niets aan de hand.

Ben je nou echt een Nissan Patrol met een Primera aan het vergelijken?

Monsieur Le Loure met tunnelvisie zei:
snelle willy zei:
Zevens zei:

als je in een nissan garage gewerkt hebt leer je dat alleen de hoogte van de wagens verschilde:)

Zevens zei:
Hallo,

Mijn ouders rijden in een Nissan Primera sedan uit 2002 met 240k op de teller. Ze hebben hem 5 jaar geleden gekocht met 180k en vanaf het begin rammelt de auto bij hobbels. Of het nou koud of warm is, maakt allemaal niet uit, de boel kraakt en rammelt gewoon. Het is voornamelijk van achter goed hoorbaar, maar het lijkt ook wat van voren te komen. Hen is verteld dat het verder geen kwaad kan, maar ze zijn nu toch wel benieuwd wat het nou precies is. Een beun had het over de stabilisatorstangen en rechtsachter had hij toen 1 vervangen (2 jaar terug alweer). Het geluid bleef. Vind ik niet heel gek, als je kijkt hoe erg de auto rammelt en kraakt en om dan 1 van de 4 stangen te vervangen.

Ze hebben het niet zo ruim en garagekosten vermijden ze liever. Bij mijn moeder breekt het zweet al uit als ze de auto alleen al naar de garage moet rijden voor een diagnose. Daarom hoopte ik dat jullie misschien een idee hebben wat het zou kunnen zijn en dat aan mijn ouders doorspelen. Ze vinden het best irritant, maar veel geld er tegenaan gooien om het te verhelpen willen ze ook niet.

Bvd!

Ik ken de constructie van de Primera niet, dus eigenlijk zou ik me niet aan een uitspraak moeten wagen, maar rammelen in de ophanging wordt doorgaans veroorzaakt door de stabilisatorstangen. Jij schrijft dat er één van de vier vervangen zijn. De stabilisatorstang loopt dwars onder de auto door (altijd één voor, soms ook één achter) en deze zitten met reactiestangetjes aan de draagarmen vast. Dit is een primera-stang met die reactiestangetjes:

43074_kamstra_P4230253.JPG

Rammelen wordt in mijn ervaring meestal niet direct veroorzaakt door die reactiestangetjes, maar door een (versleten) ophanging van de stang aan het chassis. Tijdens inveren verdraait de stabilisatorstang en die dingen zijn doorgaans dan ook flexibel opgehangen in rubber gevoerde, stalen ogen. Als die rubber voering op den duur versleten is, begint de stang in de ogen te klapperen. Niet gevaarlijk, geen APK afkeur, wel irritant. Versleten draagarmrubbers of (nog erger) (fusee)kogels klapperen ook, maar dat is ook direct APK afkeur. Aangezien je aangeeft dat de auto gewoon goedgekeurd is, lijkt me dat minder waarschijnlijk.

PS: in het midden op de foto zie je zo'n rubberen oog om de stang zitten.

snelle willy zei:
Monsieur Le Loure met tunnelvisie zei:
snelle willy zei:
Zevens zei:

als je in een nissan garage gewerkt hebt leer je dat alleen de hoogte van de wagens verschilde:)

Primera

53588485.jpg

Patrol

gu-patrol-arb-suspension-lift.jpg

Inderdaad precies hetzelfde(y)

Bedankt voor de uitleg. Als ik het goed begrijp, is het bij de plaatjes hierboven van de Primera dus het rubber wat tussen die blauwe stang zit en met een moer vastzit?

Het is een appels en perenverhaal die plaatjes.
De bovenste is een voorwiel die er onder een achterwiel.

Maar bij het bovenste plaatjes is het ding helemaal onderaan de draagarm.

Greertzz Renate.

Aha, en hoe heet dat onderdeeltje precies?
In theorie zou het probleem dus (deels) weg kunnen zijn als de 2 achterste rubbers vervangen worden?

Stuur anders X-trailrijder een PB dat is een wandelende encyclopedie als het Nissan betreft.......:D

Zevens zei:
Bedankt voor de uitleg. Als ik het goed begrijp, is het bij de plaatjes hierboven van de Primera dus het rubber wat tussen die blauwe stang zit en met een moer vastzit?

Die blauwe stang links onderin op de Primera-foto is inderdaad de stabilisator stang. Daar heb je er dus twee van. Per stang zijn er twee reactiestangetjes en vermoedelijk is er daar één van vervangen. Die zijn idd verdacht, vooral samen met de ophanging van die blauwe stang zelf aan het chassis.

Oke bedankt. Enig idee wat de kosten zouden zijn om bijvoorbeeld alleen die reactiestangetjes te laten vervangen (is dat überhaupt mogelijk)?

als de stabilisater stangen zijn vernieuwd en hij rammeld nog kijk dan eens naar de reactie arm boven in de wielkast die kan ook versleten zijn en rammel veroorzaken was bij mij ook het geval deze vervangen en geen probleem meer

jba 2587761 zei:
als de stabilisater stangen zijn vernieuwd en hij rammeld nog kijk dan eens naar de reactie arm boven in de wielkast die kan ook versleten zijn en rammel veroorzaken was bij mij ook het geval deze vervangen en geen probleem meer

Ik denk dat het probleem wel opgelost is na 3,5 jaar :rolleyes:.

Nooit opgelost maar ding rijdt inmiddels ergens in Afrika rond. Niet meer relevant inderdaad

Zevens zei:
Nooit opgelost maar ding rijdt inmiddels ergens in Afrika rond. Niet meer relevant inderdaad

Ja, maar nu heeft die Afrikaan last van de rammelende ophanging. Misschien heeft die nog iets aan de tip hierboven.(y)

Terug
Bovenaan