Rammelende ophanging

• Onderwerp starter nick 6728608
  • Startdatum
N

nick 6728608

Guest
Hallo allemaal.

Ik heb een tijdje geleden een alfa 147 gekocht, toen hoorde ik al iets rammelen maar dacht niet aan iets ernstigs. Sind kort kraakt en piept de auto ook op drempels. Nu begin ik mij er een beetje aan te ergeren en ben ik benieuw wat het is, superveel geld voor de auto is er niet op het moment dus vroeg ik mij af op ik dit zelf op kan lossen, heeft iemand een idee wat dit kan zijn en of ik het zelf kan maken.

M.V.G. Nick

Piepen en rammelen, zeker op drempels is meestal te wijten aan de ophanging van de stabilisator stang en de koppelstukken tussen die stang en de wieldraagarmen. Als dat het is, is het doorgaans niet duur aan onderdelen en arbeid. Afhankelijk hoe goed je erbij kunt is dit goed zelf te doen.

Gaat om dergelijke koppelstangetjes:

https://www.remonderdelen.nl/auto-onderdelen/stabilisatorstangen/alfa-romeo/147-937/16-16v-tspark-937axa1a-937axb1a-937bxb1a-15529/260000?gclid=Cj0KCQjwqs3rBRCdARIsADe1pfTlWYvlmkVqTtz6C2mYTK7Ky_RNTu1CZ2HK4LW70LmkPets_6pGNkkaAmS0EALw_wcB

Die kogelgewrichten krijgen speling en gaan rammelen. Die zitten in de wielkast en daar kun je goed bij. De stang zelf loopt onder de auto door en is opgehangen in rubbers. Deze verslijten door het draaien waardoor de stang los in de ijzers komt te liggen. Dit rammelt ook, maar hier kun je vaak lastiger bij als je niet goed en veilig onder de auto kunt.

Terug
Bovenaan