Rammelend geluid onder motorkap na 1 km, weg na 5 km

Ron 1318034

Net ingestapt
Beste leden,

Betreft een Opel Karl uit 2019, ca. 50000 km.

1. Tijdens koude start geen vreemde geluiden, in en om de auto, in neutraal en tijdens wegrijden in eerste versnelling. Airco staat uit.
2. Na ca. 1 km, hoorbaar rammelend geluid onder de motorkap bij stilstand in de auto en wegrijden in eerste versnelling.
Bij 2e en opvolgende versnellingen voor mij niet meer hoorbaar.
3. Na ca. 7 km geen vreemde geluiden meer.

Iemand bekend met dit geluid?

Het geluid klinkt als een aluminium bak met bouten dat geschud wordt. De garage dacht aan een druklager dus deze is vervangen maar het geluid is er nog steeds! Met starten koude motor is er dus niks aan de hand. Klein stukje rijden (100-200 meter) en dan is het bij stilstand hoorbaar. In zijn vrij en wegrijden in met name eerste versnellingen. Als de koppeling ingedrukt wordt is het geluid nagenoeg weg (zowel in vrij als in versnelling). Duurt maar enkele minuten want als de motor warm begint te worden (ca. 5 km) is het weg. Zolang de motor nog warm is en je start opnieuw is er ook niks hoorbaar.
Ben toch benieuwd wat dit is. Volgende afspraak garage staat pas over 2 weken gepland.

Video is bijna niks op te horen. Misschien moet je de kap eerst eens open trekken voor je filmt, dan is het wellicht ook wat beter te localiseren ;)

Maar aan je symptomen te lezen is de eerste verdachte inderdaad het druklager. De 2e verdachte is een lager in de versnellingsbak. Even er van uit gaande dat de airco niet de boosdoener is.

Maar het kan ook zoiets simpels zijn als een rammelend hitteschildje wat bij warmte net genoeg uitzet om zichzelf weer vast genoeg te zetten zodat het niet hoorbaar is.

Bedankt voor je reactie! Ik hoop zelf ook op dat laatste maar dan verwacht ik dat het ook hoorbaar is bij het indrukken van de koppeling. Zelf hoor ik het zeer duidelijk aan het einde van het filmpje waar ik de telefoon onder de auto houdt. Maar je hebt gelijk, filmpje met motorkap open was handiger geweest. Zelf wel motorkap open gehad maar niet direct kunnen lokaliseren.

op basis van de titel dacht ik: tweemassa vliegwiel.

Maar eerlijk gezegd heb ik geen ervaring of ontkoppelen een effect heeft op het geluid in dat geval.

Zit er geen speling op de krukas? Dat is een bekend euvel bij de 1.0 turbo motoren van Opel in ieder geval (maar dit is misschien een ander 1 liter blok).

Axiale speling krukas wellicht?
Duo massa vliegwiel?
Maar als het druklager vervangen werd is de rest ook gecontroleerd en meegenomen in de reparatie ?

Al bekend wat het euvel is?

Ik heb me laten vertellen dat "bij de eerste lichting" motoren in de Karl axiale speling van de krukas kan ontstaan.

Maar volgens deze kenner alleen bij de eerste lichting (wat hij daar dan ook precies onder mag verstaan). Maar aangezien deze Karl van 2019 is en dus juist één van de laatsten zou deze daar geen last van mogen hebben.

Tenzij de B10XE motoren toch gewoon allemaal dat risico op spelling op de krukas lopen.

Terug
Bovenaan