Radiateur verliest steeds water tijdens het rijden

A

Anoniem

Guest
Net even gekeken onder de auto na een rit zit een natte plek
dvNeyo
Ik heb een Daihatsu Gran Move en De radiateur verliest steeds water tijdens het rijden. Wat is al gedaan wat kapot was afgelopen tijd:: nieuwe koppakking, nieuwe thermostaat, nieuwe waterpomp, dus daar ligt het niet aan. radiateur bij de garage onder druk gezet nergens lekkage te zien, dop van de radiateur vervangen. Ventilator slaat gewoon aan. Geen vieze olie. Temperatuurmeter blijft gewoon op het midden staan. Maar steeds na een eind rijden te weinig water in de radiateur. Iemand een oplossing ?
Nog een toevoeging als ik een stukje gereden heb start hij heel slecht, startmotor draait gewoon maar met moeite start ie dan en loopt dan even heel slecht. Moet echt gas bijgeven.

wat bedoel je met te weinig water in de radiateur?
Is de boel al eens goed ontlucht?'
Normaliter vul je namelijk tijdens het ontluchten nog bij, waardoor de radiateur wel vol genoeg is (thermostaat moet open zijn geweest bij het ontluchten)

Vind het trouwens vreemd dat je bij een lekkage alles gaat vervangen en het dan geen resultaat oplevert. Snap ook niet waarom er al zoveel vervangen is bij een relatief klein probleem.

Ook radiateur zelf kan lek zijn of de kachelradiateur. net zoals het thermostaathuis. En dat hoeft bij een druktest niet te zien te zijn omdat bepaalde delen alleen lekken als ze warm zijn (als het uitgezet is door de warmte kan een haarscheur ineens groter zijn en lekken). Daarnaast gaat bij een druktest vaak de thermostaat niet open dus mis je een deel van het koelcircuit.

Al die dingen zijn al eerder vervangen omdat ze kapot waren ?koppakking in januari en waterpomp , nu alleen de thermostaat want die was zowiezo kapot en de dop vd radiateur. Ik meld dat alleen omdat ik anders antwoorden krijg als : je koppakking is kapot of kijk naar je waterpomp..... ik laat geen dingen vervangen die niet kapot zijn zo dom ben ik niet.

Te weinig water, er moet ongeveer een liter bij na een rit van 50 km. De bovenkant staat droog en het expansievat is bijna leeg.

Ik heb automatiche ontluchting en de garage heeft de motor half uur laten draaien dus goed warm geweest gebeurde niks. Het is alleen na een stuk rijden.

Oke dan moeten we even op een andere manier kijken:
Na het reparatie van de koppakking, waterpomp en thermostaat blijft de auto toch koelvloeistof verbruiken.

Duidelijk. Dan is er sprake van een lekkage, bij 1 liter op 50km zit je dan aan een flinke lekkage.
Dat kan ook een fout gemonteerde koppakking zijn. Vooral omdat die net vervangen is, mag je een montagefout niet uitsluiten.
Daarnaast kan het ook zo zijn dat de kop zelf krom is, en niet gevlakt. Ook dan krijg je lekkage.
Echter gaat dit meestal gepaard met witte rook en/of stijgend oliepeil.

Wat je het best kan doen is het koelsysteem vol gooien en daar gooi je een UV lekdetectie vloeistof bij (bestaat ook voor koelvloeistof)
Goed ontluchten en dan de dop er weer op. Vervolgens ga je minstens een kwartiertje rijden en laat je de motor lopen. Met een beetje "geluk" zou je dan een uitwendige lekkage wel moeten kunnen zien.

Gebruik een UV lamp en eventueel een spiegeltje om ook op plekken te kijken zoals achter het blok, rondom de waterpomp en in de radiateur zelf (want die is nog niet vervangen)
Als een kachelradiateur dusdanig veel zou lekken heb je meestal een waterballet in de auto. Maar het kan geen kwaad om daar ook naar te kijken.

Je kunt dit ook bij de garage laten doen. maar ze zijn niet allemaal op de hoogte van de lekdetectie vloeistof voor koelvloeistof.

Oke als dit idd koelvloeistof is en geen olie is er is duidelijk een lekkage.
Zou goed te zien moeten zijn als je na een rit de motor zou laten lopen en dan te kijken waar het lekt.

Bert Bommen zei:
Te weinig water, er moet ongeveer een liter bij na een rit van 50 km. De bovenkant staat droog en het expansievat is bijna leeg.

Is het expansievat zelf niet lek? Had ik bij mijn vorige auto ook, al was het koelvloeistofverbruik niet zo extreem. (kleine haarscheurtjes)

Bert Bommen zei:
Net even gekeken onder de auto na een rit zit een natte plek

Kan je dit toelichten? (Ik zie de foto niet). Wanneer zie je een natte plek? Direct na het uitschakelen of enige tijd later? Hoeveel zie je dan?

Hierboven staat een linkje met een foto bij mijwerkt het gewoon. In het midden onder de motee naast de uitlaat zit een blok en die is nat na het rijden zag ik ineens durfde niet te voelen want de motor was nog te heet.

Koelvloeistof verdampt op nog hete motoronderdelen en laat dan de kleur van de koelvloeistof achter. Dit lijkt meer op olie en het zit ook alleen op de carter pan. Ik zou goed controleren wat het is en waar het uitkomt.

Weet je zeker dat dit koelvloeistof is? Zoals Ricardo ook zegt lijkt dit eerder olie.

Ik zie op de foto alleen maar een vette, vieze bende aan de carterpan.
Eerst alles maar eens schoon spuiten en dan verder kijken, dat zoekt een stuk gemakkelijker.

Als de motor slecht start en ook even slecht loopt lijkt het toch veel op een lekke koppakking. Je kan vragen of ze met een endoscoop in de cilinders kijken dat maakt het wel duidelijk. Of beginnen met de bougies er uit te draaien daar is meestal ook wel aan te zien als het mis gaat in een cilinder.

De rotor was ook kapot die is vervangen nu. Vandaag gereden 50 km naar het strand over de snelweg. Bij terugkomst weer water bij moeten vullen halve liter. Vervolgens starttte die maar net en gas bijgeven slechtlopend, daarna naar huis weer 50 km. Thuis uitgezet, daarna moest ik nog een ritje maken toen stsrtte die helemaal niet meer ? Startmotor draait wel. Blijkbaar verliest ie alleen water bij hoge snelheden , de garage had proefritje gemaakt in de bebouwde kom en de motor nog twee uur laten draaien toen was er niks aan de hand. Misschien toch maar die uv detectie gebruiken ? Maar wat is dat startprobleem dan ?

Die plek op de foto lijkt olie. Ik vermoed hetzelfde als janneman. Dat je radiator lekte, kon wel eens het gevolg zijn van te hoge druk in het koelsysteem. Dat lekken is dan geen oorzaak, maar gevolg. Je zou de motor koud kunnen starten, zonder dop op het koelsysteem. De vloeistof zou dan in rust moeten zijn. Zie je meteen bellen, is het foute boel. Dat er een nieuwe koppakking in zit, wil natuurlijk niet zeggen dat daar geen problemen mee zijn. Eén rekbout die niet goed op spanning staat of een kop die niet meer helemaal vlak is kan dit al veroorzaken. Ik zou inderdaad ook eens de bougies eruit halen. Zijn die nog schoon?

Ben vandaag bij de garage geweest vertelt wat er gebeurd was ze zeggen nu dat er water in de zuigers in de motor lekt en dus nieuwe motor in moet... einde verhaal dus dat ga ik niet doen.. voel me beetje opgelicht. Waarom maken ze die rotor dan nog voor jan l. Voor 70€. Ipv dat ze dan gelijk zeggen ? Kan nu naar de sloop...

Bert Bommen zei:
Ben vandaag bij de garage geweest vertelt wat er gebeurd was ze zeggen nu dat er water in de zuigers in de motor lekt en dus nieuwe motor in moet... einde verhaal dus dat ga ik niet doen.. voel me beetje opgelicht. Waarom maken ze die rotor dan nog voor jan l. Voor 70€. Ipv dat ze dan gelijk zeggen ? Kan nu naar de sloop...

Kortom, die koppakking is er inderdaad niet goed in gezet. Waarom moet de motor nu gewisseld worden? Hij is toch niet vastgelopen?

Dus... foute montage van de koppakking of de kop niet gevlakt waardoor de boel is gaan lekken en er een hydrolock is ontstaan. (en dat laatste heb je vrij snel als er ineens flink wat lekkage is)

Is het toevallig een bovag bedrijf? Kun je garantie op de reparatie claimen.

Pobresh zei:
Dus... foute montage van de koppakking of de kop niet gevlakt waardoor de boel is gaan lekken en er een hydrolock is ontstaan. (en dat laatste heb je vrij snel als er ineens flink wat lekkage is)

Is het toevallig een bovag bedrijf? Kun je garantie op de reparatie claimen.

Is er hydrolock? Ik lees nergens dat de boel is vastgelopen. Hydrolock is einde verhaal, maar slecht starten, koelvloeistof verlies en vochtsporen in de cilinder is in principe oplosbaar.

Als er een motor moet worden vervangen omdat ie niet meer start (al is het dan vreemd dat de startmotor nog wel rond gaat) zou je wel een hydrolock verwachten.

Maargoed ik lees de post nu nog eens en volgens mij hebben ze de auto nog niet eens gezien en zeggen ze dit al. Dat is al oplichterij op zich. Want zonder zelf te kijken kun je nooit weten of er water in de cilinders staat...

Maargoed dan nog denk ik aan een slechte montage van de koppakking.

Om nou weer naar een andere garage te gaan. Wordt weer extra kosten.!Auto is 18 jaar oud nu. Dit was een zogenaamde “turken” garage. Goedkoop duurkoop. Handje contantje...

Als ik water heb bijgevuld start ie weer. Stuk snelweg rijden en weer hetzelfde verhaal.

Dus naar een andere garage ermee en laten nakijken waar de lekkage zit. Ik denk echt dat de koppakking niet goed gemonteerd is.
Betekend niet direct reden voor een nieuwe motor overigens.

Zou er überhaupt een nieuwe koppakking tussen zitten vraag ik me dan soms af? Of alleen de bouten wat nagetrokken op gevoel. Kneiers genoeg...

Voor hetzelfde geld zit er ook een klein scheurtje in de kop dat niet goed te zien is, of de kop is inderdaad net een tikje krom.

Kennis van mij is automonteur heeft ernaar gekeken het is toch de koppakking ! Raar want die is gemaakt in januari. Gaat toch niet kapot zo snel of na 1 keer stoppen met oververhitte motor ?

Bert Bommen zei:
Gaat toch niet kapot zo snel of na 1 keer stoppen met oververhitte motor ?

Nou, dat oververhitten kunnen motoren heel slecht tegen. De ene beter dan de andere, en jouw auto heb ik geen ervaring mee, maar het kan wel.
Misschien dat de kop niet gevlakt was na de eerste reparatie?

koppakking is vaak gevolg van oververhitting. Maar dat hoeft niet het geval te zijn.
Echter hoort oververhitting bij een net vervangen koppakking en alle andere onderdelen eigenlijk niet voor te komen...

Wel jammer dat het jou weer op kosten jaagt...

Auto terug gekregen van die kennis en nu begint water in het expansievat te borrelen en is heet. Temp meter staat normaal. Auto start wel goed hij heeft de stelschroef gied gezet. Ook zat er water in de uitlaat. Waterverlies komt dus ook doordat er het bij het expansievat wordt uitgeduwd. Kennis heeft de radiateur dop gestript dus veer enz eraf gehaald zou beter zijn volgens hem heb je dat niet nodig alleen in de tropen ?!

Dit zijn lapmiddeltjes om toch nog even te kunnen rijden.
Radiateurdop heb je wel nodig. Die regelt namelijk de druk in je koelsysteem. Druk zorgt ervoor dat het kookpunt van de vloeistof wat hoger wordt.
Het weghalen van die regeling zorgt ervoor dat je overdruk door een defecte koppakking gewoon laat ontsnappen.

Hier moet je echt niet mee verder rijden.
Kans is aanwezig dat je een hydrolock krijgt (omdat er water in de cilinders terecht komt, getuige het water in de uitlaat en het borrelen in het expansievat.

Koppakking is duidelijk gewoon niet goed gemonteerd en moet vervangen worden.
Lapmiddeltjes zijn om van de plek van een warmloper naar de garage te komen. Niet om verder te rijden!

Ik zou naar het bedrijf terug gaan en eisen dat ze hun werk herstellen. Je hebt altijd garantie op reparaties wettelijk gezien.

Hoe lang gaat een goed gemonteerde koppakking mee ? Langer dan 7 maanden lijkt me... , ik ga morgen terug naar de garage.

Bert Bommen zei:
Hoe lang gaat een goed gemonteerde koppakking mee ? Langer dan 7 maanden lijkt me... , ik ga morgen terug naar de garage.

Tuurlijk. Dat moet gewoon weer net zo lang meekunnen als een OEM pakking.

Terug
Bovenaan