Radiateur of koppakking half kapot?

Guest
Beste autodokters,

- Olie knettert niet als ik aansteker bij de oliestok houd.
- Olie ziet er redelijk normaal uit.
- Peil is ook normaal denk ik, alhoewel de gehele stok olie erop heeft, zit het meeste olie precies bij de 2 gaatjes.
- Geen mayonaise goedje te zien, niet bij oliedop ( zit trouwens helemaal geen olie ) en niet op stok.
- De verwarming doet het na ongeveer 10 min warm draaien.
- De bovenste radiatorbuis word warm ( niet te heet ).
- Onderste niet.
- Auto heeft denk ik nog normaal vermogen. ( Heb hem pas 1 maand )

Een maand geleden lag er een vochtplek onder mijn radiateur. Aan de onderkant van de radiateur zag het er idd nat uit. De motor raakte niet oververhit. Het overloop reservoir is helemaal leeg. Nog korte afstanden mee gereden ( niet verder dan 10km ).

Nu ben ik naar de garage geweest en de autodokter zegt dat de radiateur vervangen moet worden. Hij heeft alleen met een zaklamp eronder gekeken en zei: "Die is zo lek als een vergiet!" Toen ik zei dat ik eerst het zelf wilde proberen het op te lossen heeft hij er koelvloeistof bij gedaan. Er kon maar 1 liter bij! Vond hij ook vreemd.

Eergisteren was het redelijk benauwd en warm en de hittesensor begon dit keer wel boven het midden uit te komen. Ik heb de auto aan de kant gezet en laten afkoelen voordat hij boven het kleine streepje kwam. Dus nog vóór de dikke streep met de 'H'. Ik kon er ( toen hij was afgekoeld naar gemiddeld niveau ) nog 4 kilometer mee rijden voordat hij weer die hoogte kwam. Nu rijdt ik er niet meer mee, het is te warm en ik wil niet de auto total los rijden.

Wat kan ik nu het beste doen?
Kan ik het beste een nieuwe radiateur kopen en die laten installeren, of eerst vragen of ze het willen doormeten om te kijken waar de lek precies zit? ( Ja, had hij meteen moeten doen, maar goed )
Of iets anders?

Beste groet,
Ronald

Je hoeft een radiateur niet "door te meten" of hij lek is. Zo'n ding slaat aan alle kanten groen uit als hij lek is, en dat zie je inderdaad door er gewoon naar te kijken.

Wat ik niet zo goed snap: je hebt een probleem. Kennelijk kom je er zelf niet achter wat er mis is. Je garage ziet het met 1 blik. Vanwaar de twijfel?

Lekke radiator kun je vaak goed zien, maar echt niet altijd (wat hierboven geopperd word is niet zo, er bestaat immers ook roze en blauwe en gele koelvloeistof en die word dus niet groen, hooguit bruin na een tijdje, roze zie je bijvoobeeld niet als het ergens lekt.)

Afgezien van dat, je thermostaat lijkt ook niet open te gaan (koude onderste buis)

Gooi er in elk geval GEEN stop leak in, dit is erg slecht voor je koelsysteem.

Dat er weinig vloeistof bij hoeft te worden gedaan kan best, als de thermostaat niet open gaat zal de radiateur ook niet worden gebruikt, waardoor deze dus ook niet zoveel kan lekken.

Feit dat je ook vocht onder je radiateur bent tegen gekomen zegt voor mij dat je die in elk geval kunt vervangen, de bevestiging van de monteur hou ik daar ook bij in het achterhoofd.
Ik zou echter ook gelijk een nieuwe thermostaat (laten) plaatsen.

Mocht je trouwens gaan rijden en hij loopt weer warm (gebeurt sneller met de huidige hogere buitentemperaturen) zet dan je kachel aan op de volledige warmte en daarbij de ventilator op volle kracht. Zorg wel dat je ramen open staan zodat de warmte niet in de auto blijft hangen.
In je kachel zit namelijk een kleine radiateur die voor de warmte zorgt, deze zit altijd aangesloten op het koelsysteem en kan dus in geval van nood als mini radiateur voor je hete motor dienen.

Ik ben trouwens wel benieuwd om wat voor auto het eigenlijk gaat.

Terug
Bovenaan