Radeloos over: defecte knipperlichten Toyota Aygo

Guest
Goeiedag!
Na het vervangen van mijn knipperlichtbulb werken zowel mijn knipperlichten als mijn gevarenlicht niet meer.. als ik in de cockpit zit en ik de knipperlichthendel omhoog of omlaag haal of mijn gevarenschakelaar inklik hoor je de relais 1x een tik geven maar niks wordt weergegeven of gedaan.

ik heb het kapote lampje vervangen voor een ledlamp. op het moment dat ik zag dat er natuurlijk een wattage verschil was, waardoor hij sneller knipperde. Toen heb ik ervoor gekozen gewoon weer een originele lamp in te plaatsen. op het moment dat ik dit deed klapte alles eruit en deed niks het meer. toen zag ik dat er een zekering geknapt was, welke ik vervangde, toen klapte deze nogmaals eruit. toen heb ik er nog een keer 1 in gedaan, en toen klapte hij niet meer, maar alsnog gebeurde er niks. toen heb ik het relais vervangen voor een nieuwe maar dit bleek ook niet het probleem te zijn. toen heb ik de knipperlicht hendel vervangen voor een andere werkende hendel van de sloop (welke ik getest heb), maar helaas nogsteeds geen verschil. overigens heb ik daarna ook nog de gevarenlicht schakelaar vervangen voor een andere uit een werkende aygo, aangezien dit ook het probleem kon zijn, maar ook dit was niet het probleem. het dat is nu het punt waarop ik nu gekomen ben..

Op dit moment zit ik echt met m'n handen in het haar.. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
het gaat om een Toyota Aygo uit 2008..

Meet je kortsluiting op een van de bolletjes? Meet je 12V op de hendel of gevarenlichtschakelaar?

In het vorige item had je het niet geschreven, maar nu zie ik dat je eerst een ledlampje hebt geprobeerd en dat het toen niet functioneerde.
Weet je wel zeker dat dit ledlampje dezelfde fitting had?
Het zou best kunnen dat die iets anders was waardoor misschien de richtingaanwijzerunit iets beschadigd is en er nu kortsluiting is ontstaan.

Weet je zeker dat je de juiste lamp achter hebt vervangen? Hij is er in 2 soorten, 1 polig en 2 polig, je zal niet de eerste wezen die een 1 polige, in een 2 polige fiting stopt, je hebt dan vanzelf sluiting, want immers heb je alleen daar wat gedaan,

Tja, als ik het niet zelf kon oplossen, dan ga ik naar mijn garage. Dus wat zegt jouw garage / dealer ervan, of weten die het ook niet?

@beremans ik heb achter niks vervangen ik heb ze aan de voorkant vervangen

@beremans de originele lampjes zijn er door een garage ingezet dus ik ga ervan uit dat dit de juiste fiting is

@Beretta ben ik wel langs geweest maar die zeggen dat ze hem helemaal moeten doorspitten dus wilde eerst zelf proberen het probleem te constateren aangezien het arbeidsloon nogal hoog zal zijn..

@VORQ dat zou inderdaad misschien het probleem kunnen zijn.. zou het opgelost zijn als ik deze unit vervang? ik heb namelijk ook geprobeerd de stekker van deze unit af te halen om te kijken wat er dan gebeurd maar vervolgens gebeurd er alsnog niks.. en er klapt ook geen zekering meer uit dus vind het echt heel vreemd

@VORQ bij zowel de hendel als de gevarenlichtschakelaar staat stroom, dit heb ik gemerkt aangezien het licht in de gevarenlichtschakelaar gaat branden als ik m'n licht aanzet en als ik aan de hendel zit je de relais 1x hoort klikken

@VORQ nee ik heb de module ook vervangen maar ook dat is niet het probleem

Lijkt me heel eenvoudig: voor de operatie was alles gewoon werkend. Na lampje vervangen -> kortsluiting.
Dus is er bij het lampje vervangen iets verkeerd gegaan. Al dan niet met gevolgschade.

Fitting verbogen, kabel ingeklemd, you name it.

Wauw nog niet opgelost joh? Inmiddels ben je al meer kwijt aan onderdelen en erger nog frustratie en onveilig rondrijden dan dat je hem zou hebben weggebracht. Probleem en oplossing heb je wellicht al meerdere malen in de hand gehad... breng dat ding lekker naar een garage, zo moeilijk is die techniek niet. Je kan afspreken dat ze maximaal een uur mogen zoeken.... sommige garage's rekenen niet eens tijd voor storing zoeken maar wel voor oplossen of ze tellen het erbij op als het is opgelost.

Btw heb je alle zekeringen nagekeken? Sommige circuits zijn dubbel of apart afgezekerd, het kan zijn dat automaat en verlichting gescheiden is. Is de nieuwe zekering goed? Zit deze goed in de houder? Pootje niet ernaast of verbogen of doorgedrukt? Het moet wel daar ergens zitten, als je richting aangeeft hoor je een klik dus schakelaar (hendel) en automaat werken... de automaat detecteert geen stroom naar de lamp(en) en stuurt de relais niet aan als signaal dat er wat mis is dunkt mij.

Ja ik begrijpen niet hoor, door het vervangen van de lampjes (waar ze dan ook zitten???) is de storing gekomen, dan ga je daar zoeken, en niet anders, en niet met de gedachte, ja maar een monteur heeft ze vervangen, mensen maken nu een maal fouten, ik heb wel eens een monteur gehad, die mijn auto had afgetankt met diesel, alleen was het een benzine auto, nou je kan begrijpen dat ik niet ver kwam, gelukig heb ik niet eerst de hele motor uit elkaar geschroefd,

Ook goeiemorgen. Ik heb in je oorspronkelijke topic een heel verhaal geschreven over hoe je dingen kan uittesten

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5777592

Zou beter zijn geweest als je daar gewoon in verder was gegaan...

Terug
Bovenaan