[Quiz #7] Raad het plaatje - Antwoorden en uitslag

lybra

Kilometervreter
Welkom bij quiz #7 alweer. Deze quiz beslaat weer 4 decennia, waarbij er per decennium 5 plaatjes te raden zijn. Elk decennium heeft z'n eigen kleur (tenzij ik een fout gemaakt heb daarin). Er zitten bij mijn weten geen speciale uitvoeringen in en elk merk komt maar één keer voor. Let goed op de nummering; ik heb nogal zitten twijfelen over wat nou een logische nummering was, maar het zou zonde zijn om daar punten op mis te lopen. Mocht ik zoiets vermoeden in je antwoorden, stuur ik je nog wel een privébericht.

Puntentelling: er zijn 2 punten te verdienen per auto (1 punt voor merk, 1 punt voor model), dus in totaal 40 punten. Ontbrekende delen van een antwoord kunnen een half puntje aftrek kosten. Pas daarom goed op met overcomplete of incomplete antwoorden. Twee voorbeelden ter verduidelijking:
Overcompleet: als het plaatje een Ford Focus stationwagon laat zien, dan vind ik "Ford Focus" als antwoord prima, maar "Ford Focus hatchback" kost een half punt aftrek, want die (onnodige) toevoeging is simpelweg fout (tenminste, als op het plaatje duidelijk de achterkant te zien is natuurlijk).
Incompleet: als het plaatje een Toyota Yaris Verso laat zien, dan kost "Toyota Verso" een half punt aftrek; je zou immers ook een Avensis Verso of Corolla Verso bedoeld kunnen hebben. Voor het geval dat ze in de quiz voorkomen: "Mercedes" in plaats van "Mercedes-Benz" en "Alfa" in plaats van "Alfa Romeo" kost je een heel punt! Over "VW" in plaats van "Volkswagen" zal ik niet moeilijk doen, die afkorting gebruikt het merk zelf ook in het logo.
Graag ook de benaming gebruiken zoals 'ie in de prijslijst staat. Mensen hebben nog wel eens de neiging om bv. BMW E46 in te vullen, maar noem die dan alsjeblieft BMW 3-serie, dat maakt het voor mij wat makkelijker.

Meedoen kan door de antwoorden in een privébericht naar mij te sturen. Geen antwoorden of aanwijzigingen in dit topic posten om het voor iedereen leuk te houden. Tot aan de inzendtermijn mag je zo vaak als je wilt updates van je antwoorden sturen, maar wel graag telkens de volledige lijst van 20 antwoorden sturen (da's makkelijker met nakijken).

Inleveren kan t/m zaterdag 28 november 12:00. Ik zal in de openingspost bijhouden van wie ik inzendingen (en eventuele updates) ontvangen heb.

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Veel succes en plezier!

Antwoorden ontvangen van:
- 929V6
- Jay DoubleYou (+ 2 updates)
- Escher (+1 update)
- Barri
- SVF (+2 updates)
- Nemesis Inferno
- CosmosBlueKadjar
- Timo
- Tydelyck
- voiture
- Bobbeltje
- Jamiro

Voor de volledigheid: het kan zijn dat voor bepaalde plaatjes meerdere antwoorden mogelijk zijn. In dat geval worden uiteraard al die antwoorden goed gerekend.

Dit wordt mijn hoogste score ooit!:LOL: 36 punten vrijwel zeker in de pocket! Alleen plaatje 20 nog en bij 7 heb ik een sterk vermoeden maar mijn zoekresultaten zijn allemaal nét ietsje anders. Ik ga er trouwens vanuit dat er wederom niet meer plaatjes van 1 merk voorkomen?

Edit: nummer 7 inmiddels gevonden! Er zijn wel een aantal auto's die er heel erg veel op lijken vanuit deze hoek.:)

Nummer 20 ook gevonden, een zus van mij heeft nota bene zo'n auto, maar dan een ouder type.

Ik heb ook een quiz klaarstaan dus wil eventueel de volgende wel voor mijn rekening nemen.

SVF zei:
Ik heb ook een quiz klaarstaan dus wil eventueel de volgende wel voor mijn rekening nemen.
(y)

Van mijn kant een huishoudelijke mededeling en een vraag.

Allereerst de mededeling: in de vorige quiz is een punt aftrek gegeven voor een typfout in de modelnaam (Forester/Forrester). In deze quiz is iets soortgelijks aan de hand bij een van de inzendingen. Ik zal hierin één lijn trekken met de vorige quizmaster (ondanks dat de auto in kwestie m.i. wel herkend is) en dus ook een punt aftrek geven. Dus kijk je antwoorden nog even goed na op typ- en spelfouten!

Dan de vraag. Jay DoubleYou schreef het al:
Jay DoubleYou zei:
Deze was te makkelijk... :):)
Ondanks dat ik tot nu toe pas 1 inzending heb die de volle 40 punten te pakken heeft, ben ik het hier wel mee eens. Ik had hier met CosmosBlueKadjar al een discussietje over via de privéberichten, maar het lijkt me goed om die iets breder te trekken. Ik vind het zelf namelijk het leukste als er vrij gangbare modellen in een quiz zitten. Die heeft iedereen in z'n leven wel gezien, dus dan is het echt een "herken het plaatje"-quiz i.p.v. een "zoek het plaatje"-quiz. Nadeel daarvan is wel dat iedereen ze ook daadwerkelijk herkent, dus dan is de quiz al gauw te makkelijk. Ik kan natuurlijk allemaal exotische modellen gaan kiezen, of superkleine of onduidelijke plaatjes/uitsnedes gebruiken, maar dan is de lol er ook gauw af denk ik. De quiz moet niet te makkelijk zijn, maar ook weer niet zo moeilijk dat deelnemers gaan afhaken. Wat vinden jullie? Ik ben benieuwd naar jullie mening en ideeën hierover.

Op zich vind ik het zo niet erg. Bedoelde het ook een beetje als grapje. Die laatste moest ik toch nog behoorlijk naar zoeken, terwijl ik de rest wel herkende. Kan best zijn dat dat bij de volgende totaal niet is. Ik stel voor om de moeilijkheidsgraad zo te laten maar ik zou willen voorstellen om de tijd te veranderen. Komt mij persoonlijk wat beter uit als het naar 22:00 gaat o.i.d.

Ik denk dat de modellen in de quizzen niet per se exotischer hoeven te zijn, maar van sommige héél bekende modellen kun je gerust de details wat kleiner (en dan niet zo dat je een vergrootglas nodig hebt, maar de originele foto minder verkleinen) of moeilijker maken denk ik. Van sommige modellen is precies het meest markante onderdeel uitgeknipt.
Met de sluitingstijd heb ik geen probleem, je hebt er per slot van rekening twee weken voor.

Goede balans hoor, lybra.
Dit moet geen exclusief clubje worden (is het eigenlijk al :) waarin je de regebadgde versie herkent o.b.v. het logo en de grille uit 1982. Om maar iets sufs te noemen.
Of ja, daar heb ik geen plezier aan.

Ik vind dit prima zo. Behalve dan dat ik hier wat enthousiaste dingen lees en ik zelf nog vast zit op een paar plaatjes. En, perfectionist als ik ben, dat weerhoudt me er dan weer van om iets in te sturen. :)

Zoals door Lybra inderdaad aangegeven, hebben we een klein (positief!) onderonsje gehad in de privéberichten.

Het leuke van deze quiz inderdaad is dat - als ik ze allemaal goed heb - het voor 95% auto's zijn die iedereen (vroeger/nu) op elke straathoek tegen zou kunnen komen.
Ondanks dat, zitten er een paar lastige bij, tenminste voor mij... (nr 7, 10 en nr 20).
Mijn methode is: volgens mij is het die en vul dat in, bij twijfel dubbelcheck ik het soms even met 'google afbeeldingen'.
Als het fout is, wordt de grijze massa ingeschakeld of ik check het wagenpark in de buurt tijdens een wandelingetje (aha, dat is nr 17...) of het parkeerterrein van de supermarkt :LOL:
Een uitgebreide internet zoektocht doe ik niet, aangezien dat - voor mij - niet het doel is van de quiz...

Ik ben het met der Magistrat eens dat het niveau 'leuk' moet blijven, zodat het aantal mensen dat kan/wil insturen ook een beetje leuk blijft.
Als je na de eerste 3 plaatjes al afhaakt omdat je geen enkel idee :confused: hebt is de lol er misschien snel af...

Ok, dan houden we het niveau grotendeels zo: geen exotische modellen, van de verkoopknallers misschien iets minder herkenbare onderdelen, en ik vind mijn experiment met auto's die vanuit een bepaalde hoek wel héél erg op een andere auto lijken ook wel geslaagd, dat verdient een vervolg. :)

Maar goed, eerst deze quiz afronden en dan de quiz van SVF.

En @der Magistrat: gewoon inzenden hoor, ook al heb je ze niet allemaal. Hoe meer deelnemers, hoe leuker ik het in ieder geval vind.

Zouden we ook kunnen stemmen over de tijd van inzenden en starten? De Occasionwedstrijd eindigt bijvoorbeeld vrijdagavond 20:00. Zouden we de tijd van de Quiz bijvoorbeeld op zaterdag 22:00 kunnen zetten? Dat zou mij icm wekelijkse privéafspraken op zaterdag iets beter uitkomen.

Leuke quiz weer!

@JayDoubleYou
Hoe wordt eigenlijk bepaald wie de volgende quiz maakt? Ik zie daar niks over terugkomen in de speluitleg. Niet dat ik dalijk op de zaterdag een keer niet kijk en ik aan de beurt zou zijn.

Jamiro zei:
Leuke quiz weer!

@JayDoubleYou
Hoe wordt eigenlijk bepaald wie de volgende quiz maakt? Ik zie daar niks over terugkomen in de speluitleg. Niet dat ik dalijk op de zaterdag een keer niet kijk en ik aan de beurt zou zijn.

Gaat volgens mij nu gewoon zo dat degene die dat wil een quiz maakt. Natuurlijk zou het ook leuk zijn als iedereen die op regelmatige basis meedoet een keer een quiz maakt. Anders komt het steeds op dezelfde neer. Daarom begon ik over de tijd. Wil wel zo nu en dan best een quiz organiseren, maar 12:00 op zaterdag komt mij persoonlijk niet zo goed uit als ik dan een quiz online moet zetten.

@Jay DoubleYou: dat tijdstip maakt mij eerlijk gezegd weinig uit. Als jij een quiz wilt organiseren maar 'm pas 's avonds plaatst, lijkt mij geen enkel probleem; we hebben tenslotte 2 weken de tijd om antwoorden in te sturen, dat zit niet op die paar uur vast. Ik denk niet dat je een tijdstip gaat vinden die voor iedereen goed uitkomt. Het lijkt me wel handig om 1 vast tijdstip aan te houden en niet bij elke quiz te variëren, maar ik vind 't prima om dat tijdstip van 12:00 te veranderen naar iets anders (waarbij 22:00 me dan weer vrij laat lijkt; ik denk dat je dan vrij vaak zult zien dat de uitslag pas de volgende ochtend komt. 20:00 klinkt wat dat betreft beter).

En aansluitend een algemene mededeling: ik ben aankomende zaterdag voor een groot gedeelte verhinderd, dus de antwoorden en uitslag zullen niet om 12:00, maar pas ergens in de avond komen.

Ik ben er ook weer. Helaas aflevering 3 t/m 6 gemist o_O.
Leuk om weer mee te doen. Al zal het qua punten niet bepaald wereldschokkend zijn :D.

Julie hebben nog heel eventjes om antwoorden in te leveren. Zoals gezegd ben ik vandaag voor het grootste deel van de dag verhinderd, dus de uitslag en antwoorden komen ergens vanavond.

Een beetje later dan gepland, maar hierbij de antwoorden en uitslag.
Er zijn 2 inzendingen na 12:00 binnengekomen, maar omdat ik toch pas nu naar de uitslag kon kijken en omdat er in het topic geen hints of antwoorden gegeven zijn, heb ik ze gewoon meegenomen in de uitslag.

Antwoorden

(klik op het plaatje voor een vergroting)

1. Renault 11 (8x goed, 4x Peugeot 309)
2. Lancia Thema (9x goed, 3x leeg)
3. Porsche 944 (11x goed, 1x Porsche 928)
4. Mazda 626 (11x goed, 1x Honda Legend)
5. Volkswagen Polo (11x goed, 1x Volkswagen Polo Coupe)
6. Alfa Romeo 145 (12x goed)
7. Seat Ibiza (11x goed, 1x Citroën Saxo)
8. Mitsubishi Carisma (12x goed)
9. Opel Astra (11x goed, 1x Citroën Saxo)
10. Rover 200 (9x goed, 1x Rover 25, 1x Pontiac, 1x leeg)
11. Mercedes-Benz A-klasse (11x goed, 1x Toyota Yaris Verso)
12. Kia Rio (12x goed)
13. Fiat Grande Punto (10x goed, 1x Fiat Punto, 1x Fiat Bravo)
14. Dodge Caliber (10x goed, 1x Chrysler, 1x leeg)
15. Toyota Aygo (12x goed)
16. Suzuki Ignis (12x goed)
17. Peugeot 2008 (9x goed, 1x Peugeot 3008, 1x Subaru, 1x leeg)
18. Volvo XC40 (10x goed, 2x leeg)
19. Hyundai Ioniq (12x goed)
20. Citroën C4 Cactus (10x goed, 1x Citroën Cactus, 1x leeg)

Wetenswaardigheden/voer voor discussie/motivatie voor de punten
#1 Opvallend genoeg 4x hetzelfde foute antwoord (Peugeot 309) ingevuld.
#3 Porsche 924 en Porsche 968 zijn ook goed gerekend. Porsche 928 niet, dat is echt een ander model.
#5 Weer een voorbeeld van onnodig puntenverlies: een Polo coupe heeft o.a. een anders gevormde wielkast (gewoon rond). Dit is de Steilheck uitvoering, maar gewoon Volkswagen Polo had ook volstaan.
#7 Seat Cordoba is ook goed gerekend. Maar wat lijkt een Ibiza als twee druppels water op een Citroën Saxo of een Opel Corsa! Toch heeft bijna iedereen uiteindelijk het juiste ingevuld, al dan niet geholpen door de "elk merk komt maar 1x voor" regel. Misschien moet ik die regel volgende keer maar achterwege laten.
#10 Een Rover 25 heeft een andere achterbumper dan een Rover 200.
#14 Voor zover ik kon nagaan is deze auto nooit als Chrysler geleverd.

Uitslag
Code:
[b]                         TOTAAL   1.  2.  3.  4.  5.  6.  7.  8.  9.  10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20.[/b]
[b]1.  Jay DoubleYou          40     [/b]2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2
[b]    Escher                 40     [/b]2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2
[b]    Timo                   40     [/b]2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2
[b]    Tydelyck               40     [/b]2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2
[b]5.  929V6                  39     [/b]2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   1   2   2   2
[b]    SVF                    39     [/b]2   2   1   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2
[b]7.  CosmosBlueKadjar       37,5   [/b]0   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   1,5
[b]8.  Nemesis Inferno        33,5   [/b]0   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   1,5 2   2   2   0   2   2   0
[b]9.  Bobbeltje              32     [/b]2   2   2   2   2   2   2   2   2   0   2   2   0   0   2   2   2   0   2   2
[b]    Jamiro                 32     [/b]0   0   2   0   2   2   2   2   2   0   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2
[b]11. Barri                  30     [/b]0   0   2   2   2   2   0   2   2   2   2   2   2   2   2   2   0   0   2   2
[b]12. voiture                29,5   [/b]2   0   2   2   1,5 2   2   2   0   1   0   2   1   0   2   2   2   2   2   2
Vier inzendingen met de volle 40 punten. Gefeliciteerd! :D
Als altijd iedereen bedankt voor het meedoen! (y)
Ik ga morgen maar eens kijken hoe quiz #8 van SVF eruit ziet.

Ah shit, toch 1 puntje verspeeld. Mijn interesse ligt niet zo bij de Duitse sportwagens en haal al die cijfers en types vaak door elkaar. Wel mijn hoogste score tot nu toe.
Bij de Ibiza dacht ik in eerste instantie inderdaad aan een Corsa maar dat vond ik vreemd naast de Astra. Toen nog even gezocht naar een oude Audi A3 of A4 maar dat was het toch duidelijk niet. Toen dacht ik aan de Citroen Saxo maar die bleek ook nét weer iets anders...

Aan de eerste reacties te zien zal mijn quiz wat minder makkelijk zijn dan deze, maar dat was ook de bedoeling. Ik hoop alleen niet dat ik hem té moeilijk heb gemaakt.

De 2008 voor de 3008 (facelift van de vorige generatie) aangezien. Stom, had beter moeten kijken want het verschil is toch best groot.:rolleyes:

Ik had trouwens de Astra in eerste instantie ook voor een Saxo aangezien, maar die kon snel worden uitgesloten toen ik de C4 Cactus herkende.

De neus van de Ibiza vond ik altijd al enorm lijken op die van een Saxo, dat was ook de reden om 'm in de quiz te stoppen :). En toen zei CosmosBlueKadjar bij z'n antwoorden dat 'ie in eerste instantie een Corsa erin zag. Inderdaad zeg! Bij die Astra kreeg ik ook een Saxo als antwoord, die vond ik zelf ook wel veel weg hebben van een Xantia. Alleen lees je bv. bij 929V6 "maar die kon snel worden uitgesloten toen ik de C4 Cactus herkende", dus ik zit er zeer aan te denken om die regel volgende keer maar te schrappen, dat maakt de quiz weer net wat moeilijker.

SVF zei:
Ah shit, toch 1 puntje verspeeld.
Ik zag het toen ik je antwoorden binnen had. Vond 't zo zonde, want die Porsche had ik juist ingeschat als een van de makkelijkere opgaven. Maar ja, om je dan een PB te sturen om nog even naar de Porsche te kijken, dat haalt de lol van zo'n quiz ook wel een beetje weg. Bij quiz 9 moet je dan maar weer een nieuwe poging doen voor de volle 40 punten!

929V6 zei:
De 2008 voor de 3008 (facelift van de vorige generatie) aangezien. Stom, had beter moeten kijken want het verschil is toch best groot.:rolleyes:
Ja, dat zag ik ook toen ik je antwoorden binnen had, en was voor mij tamelijk onverwacht. Ik wil niet zeggen dat ik bij jou standaard al 40 punten invul, maar vaak kom je daar wel op uit. o_O

Terug
Bovenaan