[Quiz #4] - Raad het plaatje - Antwoorden & uitslag

lybra

Kilometervreter
Welkom bij quiz #4. De quiz bestaat weer uit 2 plaatjes met 10 opgaven (klik op de foto's voor een vergroting). Ze zijn enigszins chronologisch gesorteerd: elk decennium heeft z'n eigen kleur (tenminste, tenzij ik een fout gemaakt heb daarin o_O), maar binnen zo'n vijftal staan ze willekeurig door elkaar. Er zitten bij mijn weten geen speciale uitvoeringen in en elk merk komt maar één keer voor.

Puntentelling: er zijn 2 punten te verdienen per auto (1 punt voor merk, 1 punt voor model), dus in totaal 40 punten. Ontbrekende delen van een antwoord kunnen een half puntje aftrek kosten. Pas daarom goed op met overcomplete of incomplete antwoorden. Twee voorbeelden ter verduidelijking:
Overcompleet: als het plaatje een Ford Focus stationwagon laat zien, dan vind ik "Ford Focus" als antwoord prima, maar "Ford Focus hatchback" kost een half punt aftrek, want die (onnodige) toevoeging is simpelweg fout (tenminste, als op het plaatje duidelijk de achterkant te zien is natuurlijk).
Incompleet: als het plaatje een Toyota Yaris Verso laat zien, dan kost "Toyota Verso" een half punt aftrek; je zou immers ook een Avensis Verso of Corolla Verso bedoeld kunnen hebben.
Graag ook de benaming gebruiken zoals 'ie in de prijslijst staat. Mensen hebben nog wel eens de neiging om bv. BMW E46 in te vullen, maar noem die dan alsjeblieft BMW 3-serie, dat maakt het voor mij wat makkelijker.

Meedoen kan door de antwoorden in een privébericht naar mij te sturen. Geen antwoorden of aanwijzigingen in dit topic posten om het voor iedereen leuk te houden. Tot aan de inzendtermijn mag je zo vaak als je wilt updates van je antwoorden sturen, maar wel graag telkens de volledige lijst van 20 antwoorden sturen (da's makkelijker met nakijken).

Inleveren kan t/m zaterdag 17 oktober 12:00. Ik zal in de openingspost bijhouden van wie ik inzendingen (en eventuele updates) ontvangen heb.

Veel succes en plezier!

Antwoorden ontvangen van
- Jay DoubleYou
- Nemesis Inferno
- Timo
- 929V6
- Barri
- Tydelyck
- CosmosBlueKadjar (1 update)
- Probenator
- Vezes
- Escher
- Bobbeltje
- SVF (1 update)

Ziet er weer leuk uit. Herken ze niet allemaal, maar ik ga kijken hoever ik kom. (y)

Edit: Uiteindelijk alleen 8, 12 en 15 nog.

Het loopt nog niet storm met deze quiz. Te moeilijk? Kan ik me eigenlijk niet zo goed voorstellen. Er is nog een kleine week om antwoorden in te sturen.

Mijn antwoorden komen sowieso nog. Ik probeer het lijstje eerst nog wat meer aan te vullen voor ik ze ga sturen.

lybra zei:
Het loopt nog niet storm met deze quiz. Te moeilijk? Kan ik me eigenlijk niet zo goed voorstellen. Er is nog een kleine week om antwoorden in te sturen.

Persoonlijk had ik meer moeite met de vorige naar mijn idee.

Morgen komen de antwoorden. Wie nog wil insturen, moet daar niet te lang meer mee wachten.

Zo, mijn antwoorden ook maar opgestuurd. Was er nog niet aan toegekomen en ben er vanochtend pas voor gaan zitten. Zal wel niet een hele beste score zijn met een paar wilde gokken en straks ongetwijfeld een aantal "oh ja verrek" momentjes.

Antwoorden

(klik op het plaatje voor een vergroting)

1. Citroën LNA (9x goed, 1x Talbot Samba, 2x leeg)
2. Mitsubishi Sapporo (7x goed, 5x leeg)
3. Saab 900 (8x goed, 1x Saab 99, 3x leeg)
4. Lancia Prisma (7x goed, 1x Lancia Delta, 4x leeg)
5. Mercedes-Benz SL (8x goed, 3x Mercedes SL/SLC, 1x Mercedes-Benz S-klasse)
6. Fiat Tipo (12x goed)
7. Volvo C70 (12x goed)
8. Pontiac Firebird (10x goed, 2x leeg)
9. Alfa Romeo 155 (10x goed, 1x Alfa 155, 1x Alfa Romeo 75)
10. Volkswagen Lupo (11x goed, 1x Fiat Panda)
11. Renault Twingo (12x goed)
12. Audi A3 (4x goed, 1x Opel Insignia, 1x Toyota Supra, 1x BMW 3 serie, 5x leeg)
13. Hyundai Atos (12x goed)
14. Toyota Verso (9x goed, 1x Toyota, 2x leeg)
15. Nissan Almera (3x goed, 1x Honda, 8x leeg)
16. Jeep Renegade (10x goed, 1x Kia Stonic, 1x Peugeot)
17. Kia Picanto (12x goed)
18. Seat Mii (10x goed, 1x Subaru, 1x leeg)
19. Lexus CT (12x goed)
20. Lotus Elise (9x goed, 1x Lotus, 1x McLaren, 1x leeg)

Wetenswaardigheden/voer voor discussie/motivatie voor de punten
Algemeen #1: Ik quote even de vorige quizmaster:
929V6 zei:
al is dit de laatste keer dat ik "Mercedes" in plaats van "Mercedes-Benz" door de vingers zie
Hier ben ik het helemaal mee eens! Idem voor "Alfa" in plaats van "Alfa Romeo", en ik twijfelde nog over "VW" in plaats van "Volkswagen", maar daar ben ik dit keer coulant geweest. Is het nou echt teveel moeite om het even uit te typen?
Algemeen #2: Er waren weer allerlei toevoegingen bij de antwoorden vermeld (bv. "Jeep Renegade Latitude/Limited/Trailhawk (de andere worden niet met zo'n MySky dak geleverd)" ). Zolang de toevoeging klopt met het plaatje, vind ik het verder prima, maar sommige toevoegingen waren fout, zoals bijvoorbeeld "Volvo C70 coupe". In dit geval geen aftrek omdat op het plaatje niet te zien was dat het de cabrio was, maar je neemt wel een (onnodig) risico. Wanneer ik een quiz organiseer, is alleen merk en model genoeg.
#1: Voor zover ik kon nagaan, heeft alleen de Citroën de kunststof rand en de Talbot Samba (en Peugeot 104) niet.
#3: Voor zover ik kon nagaan, heeft een Saab 99 niet dat ventilatierooster naast het achterraam.
#4: Een Delta heeft een naar beneden toe beduidend dikker wordende C-stijl dan een Prisma.
#5: SLC ook goedgerekend, dat was niet te zien op het plaatje.
#12: Deze bleek een stuk moeilijker dan ik had verwacht!
#14: Na het plaatsen van de quiz zag ik pas dat ik in de intro-tekst vermeld had dat "Toyota Verso" een half punt aftrek geeft als er een "Toyota Yaris Verso" gezocht wordt. In dit geval echter zochten we een "Toyota Verso" zonder enige toevoeging.
#15: Dit was de moeilijkste van allemaal. Ik twijfelde bij het maken of deze niet té moeilijk zou zijn, maar er waren toch een aantal mensen die hem wisten. Knap! Zolang niet de hele quiz vol zit met dit soort moeilijke plaatjes, moet het wel een keertje kunnen, denk ik.

Uitslag
Code:
[b]                    TOTAAL  1.  2.  3.  4.  5.  6.  7.  8.  9.  10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. [/b]
[b]1.  929V6             40[/b]    2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2
[b]2.  Tydelyck          39,5[/b]  2   2   2   2   1,5 2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2
[b]3.  Nemesis Inferno   36[/b]    2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   0   2   2   0   2   2   2   2   2
[b]4.  Escher            34,5[/b]  2   2   2   1   1,5 2   2   2   2   2   2   0   2   2   0   2   2   2   2   2
[b]5.  Jay DoubleYou     34[/b]    2   2   2   2   2   2   2   0   2   2   2   0   2   2   0   2   2   2   2   2
[b]    Timo              34[/b]    2   0   2   0   2   2   2   2   2   2   2   2   2   2   0   2   2   2   2   2
[b]7.  CosmosBlueKadjar  33[/b]    2   2   0   2   1,5 2   2   2   1,5 2   2   0   2   2   0   2   2   2   2   2
[b]8.  Barri             30[/b]    2   0   1   0   1   2   2   2   2   2   2   0   2   1   2   2   2   2   2   1
[b]9.  Vezes             28[/b]    0   0   0   0   2   2   2   0   2   2   2   2   2   2   0   2   2   2   2   2
[b]    Bobbeltje         28[/b]    0   0   2   2   2   2   2   2   2   2   2   0   2   0   0   2   2   0   2   2
[b]11. SVF               27[/b]    2   2   2   2   2   2   2   2   1   0   2   0   2   2   0   0   2   0   2   0
[b]12. Probenator        22[/b]    0   0   0   0   2   2   2   2   2   2   2   0   2   0   0   0   2   2   2   0
929V6 is de enige die helemaal foutloos is gebleven. Tydelyck zal zich ongetwijfeld bestolen voelen door het half puntje aftrek, want daardoor net niet gedeeld eerste. Nemesis Inferno vult de laatste plek op het podium, hij miste alleen de moeilijke Audi en Nissan. Gefeliciteerd allen! :D
En wederom iedereen bedankt voor het meedoen! (y)

Quiz #5 van quizmaster Jay DoubleYou is al beschikbaar, dus daar kunnen we meteen mee verder.

Niet helemaal tevreden over mezelf. Mijn gaatjes bestonden toch wel, op eentje na, uit vrij dagelijkse auto's. Volgende keer beter! :rolleyes:

lybra zei:
Quiz #5 van quizmaster Jay DoubleYou is al beschikbaar, dus daar kunnen we meteen mee verder.

Klopt. Kunnen we gelijk door. (y)

Tja haastige spoed is niet goed zo blijkt...

lybra zei:
10. Volkswagen Lupo (11x goed, 1x Fiat Panda)

Die Panda was ik dus!:) Vond het al vreemd dat er 2 keer een Fiat in het rijtje stond al lijkt de uitsnede van de motorkap vanuit deze hoek wel veel op die van de huiidige Panda.

Seat Mii en Nissan Almera had ik ook moet weten eigenlijk en Alfa Romeo 75 ipv 155 was ook een domme fout. Geen beste beurt dit keer, volgende keer beter.

Tydelyck zei:
lybra zei:
Tydelyck zal zich ongetwijfeld bestolen voelen door het half puntje aftrek, want daardoor net niet gedeeld eerste.

Dief!
Zie je wel ;) Sorry :rolleyes:

Jay DoubleYou zei:
Mijn gaatjes bestonden toch wel (...) uit vrij dagelijkse auto's.
Ik probeer ook juist zoveel mogelijk "gewone" auto's op te nemen in de quiz, zodat je die in ieder geval ooit eens gezien zou moeten hebben. Hoe leuk is het als je onderweg naar de supermarkt ineens dat ene ontbrekende plaatje op de parkeerplaats ziet staan.

SVF zei:
al lijkt de uitsnede van de motorkap vanuit deze hoek wel veel op die van de huiidige Panda.
Inderdaad zeg! Was me eigenlijk nooit eerder opgevallen.

lybra zei:
Jay DoubleYou zei:
Mijn gaatjes bestonden toch wel (...) uit vrij dagelijkse auto's.
Ik probeer ook juist zoveel mogelijk "gewone" auto's op te nemen in de quiz, zodat je die in ieder geval ooit eens gezien zou moeten hebben. Hoe leuk is het als je onderweg naar de supermarkt ineens dat ene ontbrekende plaatje op de parkeerplaats ziet staan.

Een Firebird staat bij ons niet snel bij de supermarkt. :)

Niet dat het veel uitmaakt, maar waarop een half puntje aftrek bij de SL/SLC (wat ik effectief als antwoord had ingestuurd, incl. de modelcode)?

Escher zei:
Niet dat het veel uitmaakt, maar waarop een half puntje aftrek bij de SL/SLC (wat ik effectief als antwoord had ingestuurd, incl. de modelcode)?

Dat ging vast om Marcedes i.p.v. Mercedes-Benz.

Terug
Bovenaan