[Quiz #3] - Raad het plaatje - Antwoorden en uitslag!

929V6

Asfaltkampioen
De quiz zit ditmaal iets anders in elkaar dan de vorige twee afleveringen, er zit namelijk geen speciale volgorde in op basis van het introductiejaar of iets dergelijks. Uiteraard is de vermelding van het juiste nummer nog steeds belangrijk bij de antwoorden, anders kost dat onvermijdelijk punten. Als een speciale uitvoering duidelijk zichtbaar is, levert je dat bij het noemen daarvan de volle twee punten op, anders een half punt aftrek. Verder gelden dezelfde regels als voorheen.

Puntentelling: er zijn 2 punten te verdienen per auto (1 punt voor merk, 1 punt voor model), dus in totaal 40 punten. Ontbrekende delen van een antwoord kunnen een half puntje aftrek kosten. Pas daarom goed op met overcomplete of incomplete antwoorden. Twee voorbeelden ter verduidelijking:
Overcompleet: als het plaatje een Ford Focus stationwagon laat zien, dan vind ik "Ford Focus" als antwoord prima, maar "Ford Focus hatchback" kost een half punt aftrek, want die (onnodige) toevoeging is simpelweg fout (tenminste, als op het plaatje duidelijk de achterkant te zien is natuurlijk).
Incompleet: als het plaatje een Toyota Yaris Verso laat zien, dan kost "Toyota Verso" een half punt aftrek; je zou immers ook een Avensis Verso of Corolla Verso bedoeld kunnen hebben.
Graag ook de benaming gebruiken zoals 'ie in de prijslijst staat. Mensen hebben nog wel eens de neiging om bv. BMW E46 in te vullen, maar noem die dan alsjeblieft BMW 3-serie, dat maakt het voor mij wat makkelijker.

Meedoen kan door de antwoorden in een privébericht naar mij te sturen. Geen antwoorden of aanwijzigingen in dit topic posten om het voor iedereen leuk te houden. Tot aan de inzendtermijn mag je zo vaak als je wilt updates van je antwoorden sturen, maar wel graag telkens de volledige lijst van 20 antwoorden sturen (da's makkelijker met nakijken).

Inleveren kan t/m zaterdag 3 oktober 12:00. Ik zal in de openingspost bijhouden van wie ik inzendingen (en eventuele updates) ontvangen heb.

Veel succes en plezier!

Antwoorden ontvangen van

- lybra (+ update)
- Tydelyck (+ update)
- Nemesis Inferno (+ 3 updates)
- Jay DoubleYou
- Spekky
- SVF
- Barri
- Escher
- Bobbeltje

Leuke quiz! Lijkt me wel wat pittiger dan de eerste 2, maar dat is zeker niet erg.

929V6 zei:
Als een speciale uitvoering duidelijk zichtbaar is, levert je dat bij het noemen daarvan de volle twee punten op, anders een half punt aftrek.
Kun je aangeven bij welke plaatjes je meer info verwacht?

De plaatjes waarbij door een typische, voor die uitvoering onmiskenbare vorm van het betreffende onderdeel of de decoratie gemakkelijk valt af te leiden dat het niet de normale uitvoering betreft. Ze zitten allebei bij de onderste tien. Is dat voldoende?

Jammer dat er zo weinig moderne auto's tussen zitten. Zo te zien maar twee auto's die nog in productie zijn. Jammer.

Gelukkig niet al te veel van die nieuwe zooi :)
Zo na effe een uurtje zoeken de eerste 11 gevonden nu de rest nog :LOL:

Nog een aanwijzing: er zitten ook nog twee auto's in de quiz waarbij ik een correcte benaming (bij één ervan zijn er meerdere mogelijk) van de carrosserievariant wil zien. Is die fout, dan kost dat je een half punt.

Zijn alle 20 gedeeltelijke foto's geheel onbewerkt, m.u.v. croppen?

929V6 zei:
De plaatjes waarbij door een typische, voor die uitvoering onmiskenbare vorm van het betreffende onderdeel of de decoratie gemakkelijk valt af te leiden dat het niet de normale uitvoering betreft. Ze zitten allebei bij de onderste tien. Is dat voldoende?
We moeten het er maar mee doen he? ;):T

Maar hoewel pittig, is 'ie best aardig te doen. Ik mis er nog een stuk of zes, waarvan ik van de helft daarvan het idee heb dat ze op het puntje van m'n tong liggen.

Nog een puntje: hoewel dit niet bij de vaste regels stond, werd bij de vorige quizzen vermeld dat er geen twee auto's van hetzelfde merk in konden voorkomen. Dat zit bij deze quiz mogelijk een beetje anders.

929V6 zei:
Als een speciale uitvoering duidelijk zichtbaar is, levert je dat bij het noemen daarvan de volle twee punten op, anders een half punt aftrek.

Volgens mij meen ik mij te herinneren dat merk en model voldoende is voor 2 punten, bijvoorbeeld als het een Ford Focus RS betreft dat 'Ford Focus' genoeg is, zeg je 'Ford Focus RS' ook goed is, maar bijv. 'Ford Focus ST' is halve punt aftrek omdat de extra toevoeging fout is.

Probenator zei:
929V6 zei:

Volgens mij meen ik mij te herinneren dat merk en model voldoende is voor 2 punten, bijvoorbeeld als het een Ford Focus RS betreft dat 'Ford Focus' genoeg is, zeg je 'Ford Focus RS' ook goed is, maar bijv. 'Ford Focus ST' is halve punt aftrek omdat de extra toevoeging fout is.

Dat was bij quiz #1 en #2 het geval, maar hier niet. Dat is aan de quizmaster om te bepalen.

lybra zei:
Probenator zei:

Dat was bij quiz #1 en #2 het geval, maar hier niet. Dat is aan de quizmaster om te bepalen.

Het lijkt mij handiger om de basisregels niet aan te passen, het streeft het doel een beetje voorbij in de zin van: straks staat er een normale Focus en wordt er RS aan toegevoegd in de stem en dan is het ineens een halve punt aftrek, lijkt mij wat vreemd. Er zijn ontelbare uitvoeringen en versies te bedenken dan moet je net de goede hebben.

Maar goed, is mijn persoonlijke mening en zal waarschijnlijk niks mee gedaan worden, maar wilde ik toch even aanhalen.

EDIT: Samenvatting van mijn punt: merk en model lijkt mij voldoende, dat is duidelijk en overzichtelijk en iedereen weet wat je bedoelt. Uitvoeringen lijken mij wat onzinnig. En als deze regel iedere keer wordt verandert lees je er een keer overheen en heb je de helft fout omdat je de uitvoering bent vergeten of er juist wel bij hebt gezet maar net niet de goede.

De kenmerken van die speciale uitvoeringen zitten zo overduidelijk in de uitsnede dat als je de auto in kwestie herkent, die uitvoering of carrosserievariant ook wel moet kunnen benoemen. Het gaat dus niet om minieme details maar om duidelijke verschillen met de meer gangbare uitvoering(en). Bijv. als ik een Mitsubishi Lancer Evo in de quiz gestopt zou hebben, is dat Evo wel een essentiële toevoeging. Anders had ik net zo goed een 1.3 GL-etje voor de uitsnede kunnen gebruiken. Dus ik laat het zoals het is.

929V6 zei:
Dus ik laat het zoals het is.

Dat wist ik wel :) Ik snap jouw kant ook en waarschijnlijk komt het wel goed, alleen ik zie de toegevoegde waarde van extra info naast merk en model niet, hoeft ook niet want dan had ik zelf maar een quiz moeten openen, maar nu is het mij duidelijk dat dit per quiz mag verschillen.

Verder wel complimenten voor de opdracht an sich, vrij lastig voor mij maar dat maakt het leuk, ik heb er 11 ondertussen.

Probenator zei:
...alleen ik zie de toegevoegde waarde van extra info naast merk en model niet
Precies dit gevoel heb ik ook, vandaar dat ik het dus meestal achterwege laat in een quiz.

Oké, er blijken toch een paar auto's tussen te zitten in herkenbare uitvoeringen waarvan ik zelf van het bestaan niet eens afwist, dus ik ga toch maar verklappen bij welke foto's ik meer info wil dan alleen merk en modelnaam. Het gaat in alle gevallen om maar één toevoeging:

6
11
12
17
20

Je vergeet:

Nog een aanwijzing: er zitten ook nog twee auto's in de quiz waarbij ik een correcte benaming (bij één ervan zijn er meerdere mogelijk) van de carrosserievariant wil zien. Is die fout, dan kost dat je een half punt.

En daar was ik er inderdaad eentje van vergeten.

Tydelyck zei:
929V6 zei:
Tydelyck zei:
Zijn alle 20 gedeeltelijke foto's geheel onbewerkt, m.u.v. croppen?

Op eentje heb ik een merklogo weggepoetst.

Dus er zijn ook geen gespiegelde foto's bij?

Voor zover ik weet niet. Tenzij ze al gespiegeld online stonden, maar dat zou me vast zijn opgevallen.

Edit: er blijkt inderdaad één gespiegelde foto tussen te zitten... Het maakt voor het herkennen van de betreffende auto niet veel uit, maar laat je door dat ene niet kloppende detail maar niet van de wijs brengen.

Ik heb maar ingestuurd. Ik weet er 4 niet, maar ik heb ook niet de illusie dat ik daar nog op ga komen. Het doel was 30 punten en dat heb ik hopelijk wel gered.

Hij is pittig. Ik heb er nu 14 waarvan ik bij 1 mijn twijfels heb. Ik denk niet dat ik de 30 punten ga halen maar hopelijk eindig ik net als bij de vorige quiz bovenin de middenmoot.:)

929V6 zei:
Even opgelet: spelfouten in merk- of modelnamen kosten ook hele punten!

Kennelijk heeft een van de huidige drie inzenders een spelfout, mogelijk de meest recente. Dan weten wij dat we het nog even na moeten kijken. Ik heb zo'n vermoeden om welk nr. van de opgaves het gaat.

Ik ga in elk geval niet muggenziften op streepjes, accenten of hoofdlettergebruik, het gaat alleen om de correcte spelling.

Het vele thuiswerken helpt er niet bij mee, maar die ene dag dat ik deze week naar het werk ging, kwam ik zowaar een van m'n ontbrekende inzendingen tegen op de weg! :p Nu moet ik er nog 3.

Is er al iemand bezig met het maken van quiz #4, of zal ik er weer eentje optuigen?

Ook nog even ingezonden, helaas bagger weinig tijd gehad de afgelopen 2 weken
Helaas behoorlijk wat open eindjes worden straks veel o ja momentjes :)

Ik besef me dat de antwoorden van deze quiz er nog niet zijn, maar ik moet zo weg, dus zal ik quiz #4 vast openen?

Inzendtermijn gesloten!

Allereerst de antwoorden:

1. Ford Fiesta (allemaal goed)
800px-Ford-Fiesta-2008-rear-20081206.jpg

2. Citroën 2CV (één keer leeg, 8 keer goed)
2017-04-20-15-08-22.jpg

3. Mazda CX-5 (7 keer goed, één keer Mazda 3, één keer leeg)
Mazda-CX-5-exterieur-driekwart-vanboven.jpg

4. Volkswagen Typ 181 (allemaal goed). Deze foto stond dus gespiegeld, de tankdop zit aan de andere kant.
vw-kubel-001-01b59216.jpg

5. BMW 7-serie (750i(L) en toevoeging E32 ook goedgerekend. E38 kostte één punt, dat is een andere generatie dus een ander model. 8 keer goed)
BMW-750i-L-1987-1024x768-wallpaper-01.jpg

6. Borgward Isabella Coupé. Deze was moeilijker dan ik dacht (2 keer goed, 1 keer Panhard Dyna, de rest leeg).

7. Ford Galaxie (alle toevoegingen correct en goed gerekend, 6 keer goed, 1 keer Thunderbird, 1 keer Cadillac Eldorado, 1 keer leeg)
galaxie63.jpg

8. Yugo Sana/Florida (beide modelnamen goedgerekend. Eén keer Zastava Sana maar die combinatie bestaat niet, een halve punt voor de moeite. 8 keer goed)
7894521746-1cb21d2dcb-b.jpg

9. Volvo 164. Ook die was onverwacht lastig, ik dacht dat die koplampen toch wel erg kenmerkend waren. 6 keer goed, de rest leeg.

10. Pontiac Fiero (5 keer goed, 1 keer Matra Murena, 1 keer Matra Simca Bagheera, 1 keer Mazda RX7, 1 keer leeg)
1984-pontiac-fiero-2m4-se.jpg

11. Fiat Marea Weekend (het ging om de toevoeging Weekend. Het bleek in dit geval om een speciale uitvoering St. Moritz te gaan, ook dat is goedgerekend. Allemaal goed)

12. Opel Kadett LS (of Fastback). Een van de lastigste. 3 keer goed, 1 keer Mitsubishi Galant Sigma, 2 keer Ford Taunus TC(1), 1 keer Opel Commodore Irmscher, 1 keer Datsun

13. Kia Carens (7 keer goed, 1 keer Daihatsu Terios, 1 keer Toyota Picnic)
800px-Kia_Carens_LS_1.8_2001_%2827356745430%29.jpg

14. Mercedes-Benz B-Klasse (7 keer goed (al is dit de laatste keer dat ik "Mercedes" in plaats van "Mercedes-Benz" door de vingers zie), 1 keer Peugeot 307, 1 keer leeg)
PKW4701-245-series-B-Class-Sports-Tourer-2005-2008.jpg

15. Skoda Favorit (8 keer goed, 1 keer Volkswagen Golf)
Skoda-Favorit-136-L-back.jpg

16. Jaguar XJS (toevoeging Coupé goedgerekend. 6 keer goed, 1 keer Jaguar ???, 2 keer leeg)

17. Renault Mégane RS (Trophy) (6 keer goed, 1 keer Renault ???, 2 keer leeg)
renault-megane-rs-trophy-12-e1531985109494-scaled.jpg

18. Chevrolet Camaro (3 keer goed, 1 keer Monteverdi, 1 keer British Leyland Princess, 1 keer Toyota, de rest leeg)

19. Smart Fortwo (6 keer goed, 1 keer Honda, 2 keer leeg)
carpixel-net-2007-smart-fortwo-passion-34362-wide.jpg

20. Talbot Samba Rallye (3 keer goed, 2 keer Mitsubishi L200, 1 keer Daihatsu Feroza Turbo (bestaat dat?), 1 keer Nissan Patrol
IMG_0973.jpg

En de uitslag:
1. Tydelyck - 40 punten
2. Escher - 38 punten
3. lybra - 34 punten
4. Jay Double You - 30 punten
5/6. Nemesis Inferno en SVF - 28 punten
7. Barri - 27 punten
8. Bobbeltje - 24 punten
9. Spekky - 9,5 punten

34 punten valt me zeker niet tegen! Die Borgward had ik bij nader inzien nooit opgekomen (hij zag er zo bekend uit!) en voor die Talbot kreeg ik niet meer uit m'n hoofd dat het een Mitsubishi Pajero of een Nissan Patrol zou moeten zijn (maar die had ik gechecked en die waren het niet).

Ik heb quiz #4 zojuist geopend.

Ik neem aan dat de juiste spelling waar een opmerking over kwam, ging over Galaxie en niet Galaxy bij nr. 7?

En wat betreft mijn vraag over gespiegelde auto's dacht ik aan de VW Typ 181, en ook aan de Chevrolet Camaro... want om de een of andere reden heb jij een foto van een zeldzaam exemplaar gevonden dat boven de linkerkoplamp géén typeplaatje heeft - waardoor ik dacht dat deze foto dus eigenlijk de gespiegelde rechterpunt toonde, of dat het was weggeretoucheerd.

Tydelyck zei:
Ik neem aan dat de juiste spelling waar een opmerking over kwam, ging over Galaxie en niet Galaxy bij nr. 7?

Klopt.

En wat betreft mijn vraag over gespiegelde auto's dacht ik aan de VW Typ 181, en ook aan de Chevrolet Camaro... want om de een of andere reden heb jij een foto van een zeldzaam exemplaar gevonden dat boven de linkerkoplamp géén typeplaatje heeft - waardoor ik dacht dat deze foto dus eigenlijk de gespiegelde rechterpunt toonde, of dat het was weggeretoucheerd.

Ik ging er eigenlijk van uit dat het een zo goed als origineel exemplaar was, dat van dat typeplaatje was me niet opgevallen. Maar ik verwacht niet dat dit voor een extra dwaalspoor heeft gezorgd.

Pfoh zo ziet het er wel makkelijk uit, maar ik zat er een paar keer toch goed naast.

Ik vond het wel een pittige quiz, maar dat zie je eigenlijk helemaal niet zo terug in de scores. Dat geeft toch te denken dat ik mijn quizzen toch wel wat te makkelijk maak... hmm...

Ondanks dat je deze auto's misschien niet zo vaak (meer) ziet op de Nederlandse wegen, ben ik er toch 2 tegengekomen die ik anders niet zomaar had geweten! Een daarvan was de Volvo die mij tegemoet kwam rijden. Ik zag de lampen en herkende ze meteen. Bingo! Een week daarvoor werd ik op de snelweg ingehaald door zo'n Volkswagen. Ik reed 100, hij 103, dus alle tijd om uitgebreid het rechterspatbord te bekijken en in m'n hoofd matchte dat perfect met het plaatje. Tot ik bij thuiskomst zag dat het plaatje omgekeerd was, maar eerst een Google dat VW Thing eigenlijk VW Type 181 heet en daarna een Google op VW 181 gaf deze exacte foto bij de eerste paar plaatjes.

Terug
Bovenaan