[Quiz #12] - Raad het plaatje | Antwoorden en uitslag

lybra

Kilometervreter
Hier zijn weer 20 plaatjes om te raden, allemaal witte auto's dit keer. Het zijn willekeurig gekozen auto's, van de jaren '50 tot nu, in willekeurige volgorde. Elk merk komt maar één keer voor.

Puntentelling: er zijn 2 punten te verdienen per auto (1 punt voor merk, 1 punt voor model), dus in totaal 40 punten. Ontbrekende delen van een antwoord kunnen een half puntje aftrek kosten. Pas daarom goed op met overcomplete of incomplete antwoorden. Twee voorbeelden ter verduidelijking:
Overcompleet: als het plaatje een Ford Focus stationwagon laat zien, dan vind ik "Ford Focus" als antwoord prima, maar "Ford Focus hatchback" kost een half punt aftrek, want die (onnodige) toevoeging is simpelweg fout (tenminste, als op het plaatje duidelijk de achterkant te zien is natuurlijk).
Incompleet: als het plaatje een Toyota Yaris Verso laat zien, dan kost "Toyota Verso" een half punt aftrek; je zou immers ook een Avensis Verso of Corolla Verso bedoeld kunnen hebben. Voor het geval dat ze in de quiz voorkomen: "Mercedes" in plaats van "Mercedes-Benz" en "Alfa" in plaats van "Alfa Romeo" kost je een half punt. Over "VW" in plaats van "Volkswagen" zal ik niet moeilijk doen, die afkorting gebruikt het merk zelf ook in het logo.
Graag ook de benaming gebruiken zoals 'ie in de prijslijst staat. Mensen hebben nog wel eens de neiging om bv. BMW E46 in te vullen, maar noem die dan alsjeblieft BMW 3-serie, dat maakt het voor mij wat makkelijker.

Meedoen kan door de antwoorden in een privébericht naar mij te sturen. Geen antwoorden of aanwijzingen in dit topic posten om het voor iedereen leuk te houden. Tot aan de inzendtermijn mag je zo vaak als je wilt updates van je antwoorden sturen, maar wel graag telkens de volledige lijst van 20 antwoorden sturen (da's makkelijker met nakijken).

Inleveren kan t/m zaterdag 13 februari 20:00. Ik zal in de openingspost bijhouden van wie ik antwoorden (en eventuele updates) ontvangen heb.

(klik op het plaatje voor een vergroting)

Veel succes en plezier!

Antwoorden ontvangen van:
- rzasa
- Barri
- CosmosBlueKadjar
- Quadrifoglio Verde
- Escher
- Jay DoubleYou (+1 update)
- SVF (+1 update)
- 929V6
- voiture

Ik ga 'm gelijk maar eens invullen, anders vergeet ik het. Leuk zo, weer in één kleur!

Als ik zo de afgelopen dagen naar buiten keek, was die witte kleur wel toepasselijk. Ideetje voor een volgende quiz? :)
900

Morgen de laatste dag om antwoorden in te sturen, voor wie dat nog niet gedaan heeft.

De afbeelding is niet meer zichtbaar. En als ik op het pictogrammetje klik komt er alleen een korrelige foto in beeld.

Voiture doet het plaatje 't bij jou alweer? Bij mij wel namelijk en bij Jay blijkbaar ook.

Antwoorden

(klik voor een vergroting)

1. Ford Fiesta (7x goed, 2x Ford Fusion)
2. Mazda3 (6x goed, 3x leeg)
3. Volvo 121 (6x goed, 1x Jeep Wagoneer, 2x leeg)
4. Renault Fuego (9x goed)
5. Kia Venga (5x goed, 1x Hyundai iX20, 1x Chevrolet Lacetti, 1x leeg)
6. Jaguar E-type (7x goed, 2x leeg)
7. Volkswagen Polo (9x goed)
8. Citroën CX (8x goed, 1x leeg)
9. BMW 02-serie (8x goed, 1x leeg)
10. Suzuki Swift (7x goed, 1x Suzuki SA310, 1x leeg)
11. Honda Insight (9x goed)
12. Saab 96 (7x goed, 1x Saab V4, 1x leeg)
13. Toyota Celica (8x goed, 1x leeg)
14. Lancia Ypsilon (7x goed, 1x Toyota Aygo, 1x leeg)
15. Mercedes-Benz SL (7x goed, 1x Cadillac, 1x leeg)
16. Nissan Micra (9x goed)
17. Chevrolet Corvette (7x goed, 1x Mercedes Benz, 1x leeg)
18. Opel Corsa (9x goed)
19. Fiat Tipo (4x goed, 1x Ssangyong Rexton, 1x Dacia Lodgy, 1x Renault Captur, 2x leeg)
20. Alfa Romeo GT (6x goed, 2x Alfa Romeo 147, 1x Hyundai i40)

#1: Ik heb wel een beetje getwijfeld om Ford Fusion goed te keuren, want in deze uitsnede is het verschil nauwelijks te zien. Daar had ik uiteraard niet bij stil gestaan toen ik de quiz maakte; pas toen het antwoord Ford Fusion binnenkwam viel me op dat die inderdaad wel sterk op elkaar lijken. Bij een Fusion staan de achterlichten wat rechter op dan bij een Fiesta.
#3: Buiten Zweden mocht deze auto geen Amazon heten, dus in Nederland was dit een Volvo 121. Weer wat geleerd! Echter, aangezien Amazon de naam is waaronder 'ie in het algemeen bekend staat, heb ik dat ook goedgekeurd.
#5: Een Hyundai iX20 lijkt er qua vorm van de achterlichten sterk op (zijn misschien wel dezelfde lichten?), maar de Venga heeft een vouw vanaf de bumper naar de lichten waar dat bij de Hyundai glad is.
#9: Ik snap eigenlijk niet zoveel van de naamgeving hiervan. Op Wikipedia heet 'ie 02-serie, maar blijkbaar heette de 1602 in het begin 1600, dus waarom het dan 02-serie heet... Oh well, ik heb zo'n beetje alle variaties qua antwoorden goedgerekend. Dit model was een Touring, maar die toevoeging vond ik niet noodzakelijk.
#10: Nog zo'n uitzoeker nadat ik het antwoord "Suzuki SA310" binnen had gekregen; ik wist niet van het bestaan daarvan af en dacht dat dit model altijd Swift had geheten. Ik heb allemaal plaatjes bekeken van die Suzuki SA310 en die lijkt als 2 druppels water op deze Swift, maar het lijkt erop dat zo'n beetje het enige verschil de geïntegreerde "achterspoiler" is, welke op de uitsnede nou net wel te zien is.
#20: De 147 heeft een afwijkende B-stijl t.o.v. de GT en bij de 3-deurs 147 loopt het randje onder het voorste zijraam niet door onder het achterste zijraam (dat heb ik altijd heel lelijk gevonden).

Uitslag
Code:
[b]                 TOTAAL  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20[/b]
[b]1 CosmosBlueKadjar   40[/b]  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2
[b]  Quadrifoglio Verde 40[/b]  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2
[b]  929V6              40[/b]  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2
[b]4 rzasa              36[/b]  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  0  0
[b]5 SVF                35[/b]  1  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  0  2  0  2  2  2
[b]6 Escher             33[/b]  2  2  0  2  0  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  2  0  1
[b]7 Barri              30[/b]  2  2  0  2  0  2  2  2  2  1  2  2  2  0  2  2  2  2  0  1
[b]8 Jay DoubleYou      29[/b]  2  0  2  2  0  0  2  0  2  2  2  1  2  2  2  2  2  2  0  2
[b]9 voiture            17[/b]  1  0  0  2  2  0  2  2  0  0  2  0  0  0  0  2  0  2  0  2

Een drietal deelnemers is foutloos gebleven: 929V6, Quadrifoglio Verde en CosmosBlueKadjar. Gefeliciteerd! :D
Iedereen weer bedankt voor het deelnemen! (y)

Voor het BMW-model op de foto is de toevoeging Touring eigenlijk juist noodzakelijk. Er was ook een driedeurs sedan.

Jay DoubleYou zei:
Voor het BMW-model op de foto is de toevoeging Touring eigenlijk juist noodzakelijk. Er was ook een driedeurs sedan.

Ik vraag alleen merk en model. In mijn optiek is 02-serie hier de modelserie en is de toevoeging Touring alleen om het hatchback-model aan te duiden. Daar vraag ik eigenlijk nooit naar. Ik heb bij vorige quizzen ook bv. Lancia Gamma, Lancia Thema en Dacia Logan goedgekeurd, waar de afbeeldingen duidelijk resp. een Lancia Gamma Berlina, Lancia Thema SW en Dacia Logan MCW toonden.

Antwoord 15 had ik eigenlijk fout: ik had daar de 300SL (Roadster) en dat is een ander model dan de 190SL. Echter is op de uitsnede het verschil volgens mij niet te zien.

Wat de BMW Touring betreft, die staat in Autotest 1973 omschreven als BMW Touring 1600, Touring 1800 en Touring 2000 (De tweedeurs sedan had altijd al de 02 op het einde, uitgezonderd de 1600 tot 1971). In "Kies uw auto 1974" als Touring 1602, Touring 1802 en Touring 2002...

Voor de Mercedes-Benz was het verschil inderdaad niet te zien, dus heb ik beiden geodgekeurd.

Afgaande op de info die jij aandraagt, zou Touring dus juist wel deel van de modelnaam, terwijl dat hier veel meer beschreven wordt als een nieuwe variant van die 02-serie. Ik dacht juist dit soort discussies te vermijden door alleen merk en model te vragen, maar zo zie je maar. Voor nu laat ik het zoals het is (dus hebben een of een paar deelnemers geluk), maar bij een volgende quiz zal ik er wel bij vermelden waar een toevoeging vereist is. And speaking of een volgende quiz: nummer 13 staat voor u klaar.

Hij was leuk maar pittig! Ik wist niet dat dat model ook echt Swift heeft geheten, ik dacht dat het een 'strikvraag' was! :D

Ik wist juist niet dat dat model SA310 had geheten. Ik dacht eerst dat je een interne modelcode ofzo had ingevuld o_O

lybra zei:
Ik wist juist niet dat dat model SA310 had geheten. Ik dacht eerst dat je een interne modelcode ofzo had ingevuld o_O

Dat is het ook, maar het eerste productiejaar was het ook de modelnaam. Toen de 1,3 liter viercilinder (interne code SA413) er in 1984 bij kwam werden beide motorvarianten omgedoopt tot Swift.

Woohoo, alles goed!
Dat had ik natuurlijk wel verwacht :D
Grapje natuurlijk, er waren toch wel een paar lastige, in mijn geval 19 en 20 gaven wat hoofdbrekens...
Voor 9 heb ik google en wiki ook even gebruikt, ik kwam ook niet helemaal uit de naam.

Nu de antwoorden van Quiz 13 "even" doen...

Terug
Bovenaan