Puur electrisch rijden in Opel Grandland

Marrit 8356388

Net ingestapt
Vraag: we willen een PHEV Grandland X uit 2021 aanschaffen. Bij proefritten blijkt puur electrisch rijden niet in te schakelen. Boodschap op display varieert (omstandigheden buiten, brandstof te oud....). Garage antwoord laat ons met vragen zitten. Zijn er Grandland rijders die dit wel voor elkaar krijgen ?

Autoweek lukte het met een Hybrid4 exemplaar in een test:

(..)Leuk, maar interessanter is natuurlijk de Zero Emission-stand. Daarmee rijd je volledig elektrisch. Volgens de fabriek lukt dat op een volle accu (13,3 kWh) maximaal 59 km (met een top van 135 km/h), ons lukte het om 58 km zonder een druppel benzine te ronden. Zo dicht komen we niet vaak bij de WLTP-waarde. (..)

Heb je de reviews (indien aanwezig hier op de site) er al op na gelezen?

Als de brandstof "te oud" is moet je die eerst oprijden, klinkt heel logisch. Als het erg koud is kan het ook beter zijn de eerste kilometers de brandstofmotor te gebruiken en de accu op te warmen, klinkt ook logisch. Dus wil je elektrisch proefrijden zorg dat de benzine niet te oud is en het niet te koud is! Als het dan nog niet lukt zou ik het ook vreemd vinden!

Laatst bewerkt:
Als de batterij voldoende lading heeft, ga dan eens (proef)rijden op de snelweg, zodat de benzinemotor goed op temperatuur komt, en tank vervolgens eens een paar liter. Daarna zou de auto gewoon elektrisch moeten kunnen rijden.

"Omstandigheden buiten" kunnen betrekking hebben op de combinatie van koud weer en lage koelvloeistof temperatuur. In dit geval zal een hybride auto meestal de verbrandingsmotor inschakelen. Maar let ook even op de batterijlading voor aanvang van de rit. Onder een bepaald minimum is elektrisch rijden ook niet mogelijk, om de batterij te beschermen. Daarvoor hoeft de batterij niet helemaal leeg te zijn.

de hybride die ik had reed onder de 3 graden ook niet meer elektrisch. Moet je ook niet willen, dan moet de elektrische verwarming zo hard aan de bak dat je range binnen zo time leeg is. PHEV auto's hebben geen zuinige warmtepomp zoals de meeste EV's tegenwoordig dat wel hebben. Dus met kouder weer beter op benzine rijden, heb je het ook lekker snel warm.

Beetje verse brandstof er in, stuk rijden dan moet het toch gewoon werken lijkt mij

EDIT; even snel gespiekt op internet, er zijn meerdere klachten hierover bekend. Een uitgebreide software update in alle modules (stuk of 16) lijkt bij de meeste mensen ook het 'probleem' te verhelpen. Sommigen hebben een nieuwe 12V accu gekregen onder garantie die blijkbaar er voor zorgt dat de auto niet meer of niet snel in electric mode wil rijden als deze wat minder word.

Laatst bewerkt:
Nog een ervaring met een Grandland proefrit: de auto staat lekker warm klaar, binnen bij de dealer. Is netjes volledig opgeladen. Elektrische mode niet beschikbaar: "omstandigheden buiten". Tsja. Bij een kort testritje daarna rijdt hij wel grotendeels elektrisch overigens, maar dat is niet waar het om gaat.
Het is logisch dat het bij koud weer niet verstandig is om volledig elektrische te rijden, dus dan begrijp ik de melding. Het spreekt ook vanzelf dat een hybride regelmatig zijn verbrandingsmotor wil laten draaien, het is geen EV. Maar daarbij kiest de sw blijkbaar wel voor veel voorzichtigheid. Ik ga regelmatig zonder auto (benzinemotor) op vakantie en als die een maandje heeft stilgestaan verwacht ik echt niet dat hij problemen heeft.
De Grandland gaat sw updates krijgen, ik ben benieuwd.

Na volledig sw update geen probleem meer. Elektrisch rijden, ook bij temperaturen onder nul, geen andere foutmeldingen.

Boor de starten wellicht niet meer van toepassing, maar voor anderen: bij onze Ceed gaat de motor bij koud weer alleen aan als de verwarming aan staat. Zodra je deze uitzet gaat de motor ook af. Nadeel is wel dat je ruiten snel beslaan..

PHEV auto's hebben geen zuinige warmtepomp zoals de meeste EV's tegenwoordig dat wel hebben. Dus met kouder weer beter op benzine rijden, heb je het ook lekker snel warm.
De nieuwste PHEV Toyota Prius 2023, C-HR en RAV 4 hebben wel een warmtepomp, waardoor die ook in de winter zonder de benzinemotor kunnen rijden, ze hebben ook standaard zetel (4) en stuur verwarming.

Hallo mijn vraag is waarom rijd de een wel 58 km electric met een opel grandland x PHEV bj 2021 km 48000. En de een wel 42 km of 30 km
Ik kom met 9 graden boven nul niet verder dan 28 ( km
Ben ik naar de OPEL dealer gegaan
En dan krijg je als antwoord ( ja dat is een maal zo ) kan de accu geen update krijgen of testen wat er aan stroom inzit
Nee dat kunnen we niet testen ( het is stuk of niet ( accu)
Daar schiet ik lekker mee op
Maar wel in de advertentie bij OPEL je kan 58 km halen
Wie heeft er meer klachten
p gr

Die 58 km zijn laboratorium kilometers in ideale temperaturen. Rij er maar heel rustig mee met 20 graden en airco uit. En kom je heel dicht in de buurt. Opel dealer kan hier niks mee

Hallo mijn vraag is waarom rijd de een wel 58 km electric met een opel grandland x PHEV bj 2021 km 48000. En de een wel 42 km of 30 km
Ik kom met 9 graden boven nul niet verder dan 28 ( km
Ben ik naar de OPEL dealer gegaan
En dan krijg je als antwoord ( ja dat is een maal zo ) kan de accu geen update krijgen of testen wat er aan stroom inzit
Nee dat kunnen we niet testen ( het is stuk of niet ( accu)
Daar schiet ik lekker mee op
Maar wel in de advertentie bij OPEL je kan 58 km halen
Wie heeft er meer klachten
p gr
Beste Peter,

In de zomer wanneer je netjes rijd en alleen elektrisch dan is 60km zeker haalbaar. De km moeten dan wel gedeeltelijk bebouwde kom zijn en veel wegen van 60 a 80 km. In de winter verliest je ongeveer 35% van je accu. Je rijd dan elektrisch tussen de 30 a 45 km.
Ik rij vanaf 2021 met Grandlandx Hubrid4.
Mvg.

Nog een ervaring met een Grandland proefrit: de auto staat lekker warm klaar, binnen bij de dealer. Is netjes volledig opgeladen. Elektrische mode niet beschikbaar: "omstandigheden buiten". Tsja. Bij een kort testritje daarna rijdt hij wel grotendeels elektrisch overigens, maar dat is niet waar het om gaat.
Het is logisch dat het bij koud weer niet verstandig is om volledig elektrische te rijden, dus dan begrijp ik de melding. Het spreekt ook vanzelf dat een hybride regelmatig zijn verbrandingsmotor wil laten draaien, het is geen EV. Maar daarbij kiest de sw blijkbaar wel voor veel voorzichtigheid. Ik ga regelmatig zonder auto (benzinemotor) op vakantie en als die een maandje heeft stilgestaan verwacht ik echt niet dat hij problemen heeft.

Beste Han,
Bij melding met regelmatig over omstandigheden buiten, betekend dat je accu onder de motorkap niet meer goed functioneert.
Tip
Een plugin auto moet regematig rijden. Te lang stilstaan is niet goed. Hierdoor zal de gewone accu en de kleine accu (aansturing van de batterij ed in achterbak) sneller defect gaan.
Mvg

Terug
Bovenaan