PT Cruiser 1.6 of 2.0

techlo2

Startmotor
Hallo allemaal,

Alhoewel ik, toen de PT Cruiser uitkwam, het een minder mooie auto vond raak ik steeds meer gecharmeerd van de Cruiser. Ik heb me al een beetje ingelezen en zodoende ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de 2.4 liter te dorstig vind. Wel wil ik de facelift-uitvoering en ben ik tevreden met een 1.6, ook al omdat deze motor met een distributieketting wordt geleverd. De 2.0 mag wat mij betreft eventueel ook. Woensdag ga ik enkele exemplaren bekijken en wat ik graag wil weten is of er PT Cruiser-specifieke aandachtspunten zijn. Ik hoor het graag

Groet Techlo2
 
De Chrysler PT Cruiser is best een bijzondere auto, je vind de auto of heel mooi, of helemaal niets. Ik vind het een mooie, hele originele en leuke auto.

De auto heeft wat ouderwetse techniek hierdoor staat de auto wel als betrouwbaar bekend, je moet geen PT Cruiser kiezen als je gaat voor veel verfijning, of een heel goed weggedrag. Succes met je keuze want de prijzen zijn aantrekkelijk.
 
ak2 zei:
De Chrysler PT Cruiser is best een bijzondere auto, je vind de auto of heel mooi, of helemaal niets. Ik vind het een mooie, hele originele en leuke auto.

De auto heeft wat ouderwetse techniek hierdoor staat de auto wel als betrouwbaar bekend, je moet geen PT Cruiser kiezen als je gaat voor veel verfijning, of een heel goed weggedrag. Succes met je keuze want de prijzen zijn aantrekkelijk.

Klopt, you love it or you hate it. Ik behoor tot de laatste categorie, ik vind hem vreselijk. Om over de cabrio maar niet te spreken.o_O

Maar dat maakt hem wel bijzonder.
 
Hmmm....

- Opel Manta
- Opel Ascona
- Ford Sierra
- BMW E30? 318
- Alfa 156 sportswagon

En dan een PT-cruiser? :confused:

Over de verdere kwaliteit is er geen kwaad woord te zeggen, het is Amerikaans en het contactslot gaat wel eens stuk, maar verder.
 
De auto weegt relatief veel en dan heeft een 1.6 het best wel zwaar (lees: zuipt dan ook) om het geval op snelheid te brengen. Daarnaast is inhalen en versnellen van 80 naar 120 (invoegen) een kwestie van geduld. De 2.4 was oorspronkelijk de motor (die ontwikkeld is samen met Mitsubishi) die in de States leverbaar was. Voor Europa kwamen daar de Chrysler Neon motoren in (zelfde als de 1.6 motor uit de Mini 1e serie). Een 2.0 of 2.4 is qua rijplezier beter, maar je staat iets vaker te tanken. Een relatief veel voorkomende kwaal zijn de draagarm rubbers en fusee/stuurkogels, die het in het Nederlandse drempelklimaat zwaar hebben. Er zijn nog opvallend veel leveranciers van de toeters en bellen voor deze auto's (USA)
 
Nico GTR zei:
Hmmm....

- Opel Manta
- Opel Ascona
- Ford Sierra
- BMW E30? 318
- Alfa 156 sportswagon

En dan een PT-cruiser? :confused:

Over de verdere kwaliteit is er geen kwaad woord te zeggen, het is Amerikaans en het contactslot gaat wel eens stuk, maar verder.

Hahaha, we worden ouder en wat ik vroeger belangrijk vond maakt me nu niet meer zo veel uit. Toen de PT Cruiser uitkwam reed ik zelf een GMC Sprint (El Camino) met een 5,7 liter V8 en vond ik de PT Cruiser een groteske verschijning die de naam Amerikaan niet waard was. Waardeloos weggedrag en een gebrek aan verfijning ben ik dus wel gewend met die '76 El Camino. De cabrio vind ik nog steeds afschuwelijk en ik heb wel eens gelezen dat deze werd vergeleken met een rijdende klomp. Treffend wat mij betreft. Ruim 17 jaar later vind ik het belangrijk om goedkoop te rijden en kan ik een onverprutste PT Cruiser steeds meer waarderen. Je gaat in ieder geval niet op in de grijze massa.
 
techlo2 zei:
... Je gaat in ieder geval niet op in de grijze massa.

Denk je? 9 van de 10 mensen zien gewoon het zoveelste oude barrel.
Maar als jij het een leuk ding vind, moet je er gewoon één kopen.
 
Leuke originele keuze. (y) Volgens mij kwalitatief echt niet zo slecht. Het is vooral de verfijning en afwerking waar destijds de meeste klachten vandaan kwamen. Maar dat is meer products eigen.
 
Ik heb het altijd een leuke en aparte auto gevonden in de juiste kleur, maar zal er zelf niet zo snel een kopen, als ik er kocht dan wel een GT Turbo.
PT Cruister GT
 
Met een paar aanpassingen zijn het hele leuke auto's, een andere bumper/grill en velgen geven de auto al een hele andere look.

Chrysler-PT-Cruiser-Tuning-81.jpg

258046ec6c1c43904dafa1b6a55eaf91.jpg

9163ab1db51b76438296c3ad94638f97--street-style-amazing-cars.jpg
 
Die eerste 2 vind ik echt afschuwelijk. Ik moet wel zeggen dat ik de pt cruiser ook geen mooie auto vind.
De laatste vind ik wel heel erg leuk gedaan, je kan zien dat er op de details gelet is. Je ziet bijna niet meer dat het een pt cruiser was.
1.6je lijkt me ook een beetje weinig, het is een zware auto.
 
Leuke auto, die PT Cruiser, net als de HHR van Chevrolet.
Van vrienden, die zo'n ding hadden weet ik dat het een onbetrouwbare auto is,
waaraan veel kapot gaat of gewoon niet functioneert.
De eerste de beste Seat Ibiza uit die tijd reed beter en dat was ook al een drama-bak.
Maar goed, dat was toen.
De exemplaren die de strijd hebben overleefd zullen alle kwalen gehad hebben en redelijk in elkaar steken.
Als je een PT Cruiser leuk vindt, en dan vind je, dan moet je er gewoon eentje kopen.
Er is nog een behoorlijk aanbod.
De prijzen zijn laag.
Kies de beste die je kunt vinden en dump hem weer zonder gewetenswroeging
als de kosten toch de spuigaten uit dreigen te lopen.
Laat de cabriolet echt links liggen,
want die steekt gevaarlijk slecht in elkaar.
Er zit nauwelijks verband in de carrosserie.
De vergelijking met los zand benadert de werkelijkheid.
 
Vandaag gekocht, zaterdag halen. Leuke looks maar met de 1.6 geen strepentrekker. Dat maakt niets uit want ik heb meestal tijd zat. Simpele techniek waar ik nog het meeste onderhoud zelf aan kan doen. Is het niets dan is hij zo weer weg maar voorlopig vind ik hem te leuk. Bedankt voor de adviezen.
 
Succes en veel plezier met deze tijdsicoon! (M'n Neon, technisch grotendeels gelijk, heeft me in 8 jaar bijna 2 ton verder gebracht, een paar maal op het circuit, met als enige buiten reguliere onderhoud vallend 2x voorasrubbers, 1 stuurkogel en 1 remlichtschakelaar (garantie).
 
Toegegeven een late reactie.
Dit aangezien wij ook gecharmeerd zijn geraakt door de Pt .
Uren heb ik gespit op het grote internet over de kwaliteit.
Over het algemeen niet positief terwijl ik occasions tegenkom met zeer hoge kilometerstanden .

Mijn vraag , ben tegengekomen dat de 1.6 versie makkelijk te chiptuning is naar (bmw)mini prestaties
Wie O Wie heeft ervaring

Elke tip of aanvulling is welkom , ook over de andere motor versies .
Ex diesel .
Indien ik de juiste Pt zou tegenkomen overweeg ik er alsnog lpg in te laten bouwen .


Mvg Sceppie
 
sceppie zei:
Toegegeven een late reactie.
Dit aangezien wij ook gecharmeerd zijn geraakt door de Pt .
Uren heb ik gespit op het grote internet over de kwaliteit.
Over het algemeen niet positief terwijl ik occasions tegenkom met zeer hoge kilometerstanden .

Mijn vraag , ben tegengekomen dat de 1.6 versie makkelijk te chiptuning is naar mini prestatie.
Wie O Wie heeft ervaring

Elke tip of aanvulling is welkom , ook over de andere motor versies .
Ex diesel .
Indien ik de juiste Pt zou tegenkomen overweeg ik er alsnog lpg in te laten bouwen .


Mvg Sceppie
Chippen gaat niet echt helpen, het is een atmosferisch blok, bij een turbo gaat het echt verschil maken.
 
Er bestaan wat misverstanden rond dit blok. In de Mini One was deze softwarematig geknepen naar 90pk om de Mini Cooper niet in de weg te zitten. In de Cooper en de PT heeft 'ie al de "volle" 115 pk.
 
DE auto weegt nogal wat en heeft een matige Cw waarde. De 1.6 heeft wat weinig koppel op 1.300 kg om van de plek te komen. De 2.0 is al niet erg vlot en de latere 2.4 doet het allemaal wat makkelijker en verbruikt nauwelijks meer.
 
Dank U wel voor de reacties!
Bij de 1.6 met 115 pk schijnt het toch mogelijk te zijn om de prestaties incl koppel te verbeteren .
De 1.6 heeft een distributieketting , dit is toch wel iets wat mij aanspreekt.
Echter over het algemeen wordt de 2.4 handgeschakeld aangeraden .
Zal op zoek naar de speld in de hooiberg , dus een 2.4 limited uitvoering , handgeschakeld ,en lage km stand ivm lpg inbouw .
Wordt vervolgd .
En Uh , alle tips zijn welkom hoor .
Groet Sceppie
 
sceppie zei:
Dank U wel voor de reacties!
Bij de 1.6 met 115 pk schijnt het toch mogelijk te zijn om de prestaties incl koppel te verbeteren .
De 1.6 heeft een distributieketting , dit is toch wel iets wat mij aanspreekt.
Echter over het algemeen wordt de 2.4 handgeschakeld aangeraden .
Zal op zoek naar de speld in de hooiberg , dus een 2.4 limited uitvoering , handgeschakeld ,en lage km stand ivm lpg inbouw .
Wordt vervolgd .
En Uh , alle tips zijn welkom hoor .
Groet Sceppie
Ja je zal een pk kunnen verdienen maar het zullen er geen tientallen worden.
 
Pas doen als 2de hobbyauto zou ik dan zeggen. Dit is nou niet echt je betrouwbare standaard vervoer meer..
 
M'n Neon 2.0, technisch gelijk aan een PT, heeft het 180.000km zeer goed gedaan, de auto die ik het langste (8 jaar) in bezit heb gehad. Zelfs paar keer circuit mee op geweest, alles bleef heel! Nieuw gekocht. Onder garantie is de remlichtschakelaar vervangen, later, naast regulier onderhoud, zijn de draagarmrubbers vervangen en de lichtschakelaar. Bij 180k had'ie wel nieuwe schokbrekers nodig. Verbruik rond de 1:12 bij een sportieve rijstijl. Tot nu toe de meest betrouwbare auto die ik heb gehad.
 
Dank U wel.
Een oud collega had ook een neon 2.0 op lpg en heeft er lang plezier van gehad .
Wat ook meespeelt is het volgende .
De cruisers kosten geen drol dus mocht je onkosten hebben dan kun je dit incalculeren in relatie met de aanschafprijs .
Binnen 20 minuten ben ik bij een Pt specialist ( all cars Buitenpost ) mochten er problemen zijn .
Nu moet de juiste nog even aangeboden worden .
Wordt vervolgd .
Groetend
 
Terug
Bovenaan