Product eigenschap fiat, auto houdt in. help

Rogier 8320526

Net ingestapt
Ik heb een doblo van een jaar oud, deze heeft in dat jaar 6 weken bij de dealer gestaan omdat de auto inhoudt of schokt bij +/- 70km per uur. Uiteindelijk contact opgenomen met fiat Italië en 3 weken later het verlossende antwoord gekregen.... het is een product eigenschap van de euro 6 moter zonder ad blue! Dus ik moet het er maar mee doen... voor meer informatie moet ik weer bij de dealer zijn.... goedemiddag meneer... Bedankt Fiat! De dealer 6 weken laten zoeken naar een product eigenschap van de euro 6 moter... o ja dat doet hij alleen onder de 18 graden buitentemperatuur....
Sorry fiat maar dat stond niet in de folder en ook niet in de handleiding!
Heeft iemand een idee welke vervolgstappen ik kan nemen?

Het gesprek heb ik overigens opgenomen.

Groet Rogier

in welke versnelling rijd u en hoeveel toeren draait de motor dan eigelijk??

had een gelijk waardoge probleem met mijn 159.
bij 80 in 6 reed hij 1.500 toeren maar reeds die niet altijd lekker. uit eindelijk gekozen om 80 nog in 5 te rijden(1.800rpms) en hij had er geen last van. bij 90 in 6 was er niets aan de hand.

alleen bij een bepaalde temperatuur-range ( <18 graden) i.c.m. euro6 zonder adblue

hmm, dan gaat bij mij een belletje rinkelen. Er zijn nogal wat autofabrikanten die de regels omzeilden onder het motto van 'motorbescherming'. Dus bij bepaalde temperaturen werd de uitlaatgasreiniging buiten werking gesteld. Bij Audi was dat b.v. boven de 33 graden en beneden de 15 graden. Dat was wettelijk legaal, en een manier om de regels niet helemaal na te hoeven leven. Als het bij jou dus bij <18 graden gebeurt klinkt dat alsof er ook zoiets aan de hand is.
Echter, volgens mij gebeurde dat juist wel met ad-blue motoren; het voordeel dan was dat men maar weinig ad-blue hoefde te gebruiken en dus een veel kleiner tankje kon monteren (en de berijder hoefde dan ook bijna nooit ad-blue te tanken, dat kon dan gewoon bij een onderhoudsbeurt).
Ik zou dus allereerst informeren of je echt wel een motor zonder ad-blue hebt (misschien wel een klein tankje dat bij een beurt wordt bijgevuld, zie bovenstaand voorbeeld van Audi).
Vervolgens zou ik informeren (dealer? importeur? fabriek?) of dit het gevolg is van software gerelateerd aan de uitlaatgasreiniging i.c.m. de buitentemperatuur.
Als dat zo is zou je kunnen vragen of er software is die dit probleem verminderen kan.
Eventueel zou je dan (rechtsbijstandsverzekeraar?) kunnen klagen, je hebt immers een producteigenschap gekregen die je als consument niet had hoeven te verwachten.
De tip van hierboven van snelle willy kan je natuurlijk ook proberen (andere versnelling/toerental) maar gezien het temperatuurfeit ben ik bang dat dat niets zal helpen en het toch echt aan de software van de uitlaatgasreiniging ligt.

Duidelijk is dat er geen van de ketenaansprakelijken iets aan gaat doen. Mijn advies, zoek een goede motortuner en laat die ecosoftware vervangen door goede software.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
alleen bij een bepaalde temperatuur-range ( <18 graden) i.c.m. euro6 zonder adblue

hmm, dan gaat bij mij een belletje rinkelen. Er zijn nogal wat autofabrikanten die de regels omzeilden onder het motto van 'motorbescherming'. Dus bij bepaalde temperaturen werd de uitlaatgasreiniging buiten werking gesteld. Bij Audi was dat b.v. boven de 33 graden en beneden de 15 graden. Dat was wettelijk legaal, en een manier om de regels niet helemaal na te hoeven leven. Als het bij jou dus bij <18 graden gebeurt klinkt dat alsof er ook zoiets aan de hand is.
Echter, volgens mij gebeurde dat juist wel met ad-blue motoren; het voordeel dan was dat men maar weinig ad-blue hoefde te gebruiken en dus een veel kleiner tankje kon monteren (en de berijder hoefde dan ook bijna nooit ad-blue te tanken, dat kon dan gewoon bij een onderhoudsbeurt).
Ik zou dus allereerst informeren of je echt wel een motor zonder ad-blue hebt (misschien wel een klein tankje dat bij een beurt wordt bijgevuld, zie bovenstaand voorbeeld van Audi).
Vervolgens zou ik informeren (dealer? importeur? fabriek?) of dit het gevolg is van software gerelateerd aan de uitlaatgasreiniging i.c.m. de buitentemperatuur.
Als dat zo is zou je kunnen vragen of er software is die dit probleem verminderen kan.
Eventueel zou je dan (rechtsbijstandsverzekeraar?) kunnen klagen, je hebt immers een producteigenschap gekregen die je als consument niet had hoeven te verwachten.
De tip van hierboven van snelle willy kan je natuurlijk ook proberen (andere versnelling/toerental) maar gezien het temperatuurfeit ben ik bang dat dat niets zal helpen en het toch echt aan de software van de uitlaatgasreiniging ligt.
Mijn euro5 Insignia diesel (wat toevallig ook een Italiaanse oorsprong heeft), doet onder de 15 graden niet aan EGR, dus niet alleen euro6 auto’s doen aan dit soort motorbeschermingen. Daar kwam ik achter met een OBD reader, die gaf bij bepaalde temperaturen 0% EGR aan.

Terug
Bovenaan