''Problemen'' Peugeot 208 GTI na tuning

Dylan 9657721

Net ingestapt
Beste,

Een tijd geleden heb ik mijn Peugeot 208 GTI laten chippen bij een ''copy paste'' bedrijf, het koste immers maar 250,-
Het vermogen is toegenomen van 200PK naar 223PK en van 275NM naar 360NM.

Sinds de tuning rijd de auto slechter met lage snelheden en het rijden van half/tikkeltje gas. Hij stottert dan af en toe en ik heb het gevoel dat de turbo vroegtijdig afblaast.
Tijdens heel rustig gas geven hoor je de turbo fluiten rond de 2000-3000 toeren (terwijl ik het gas in blijf houden, hij blaast dus af tijdens het rustig gasgeven).

Het lijkt mij dat dit een slechte afstelling is, mocht dit zo zijn zal ik naar een maatwerk tuner gaan en maar wat meer centen uitgeven.
Wat kunnen de overige oorzaken zijn van deze problemen? Bougies heb ik al vervangen door racebougies, dit kan het probleem dus niet zijn.

De auto rijd als een tierelier als ik redelijk/volgas geef. Dan verdwijnen alle problemen dus.

Gewoon terug naar de prutser en orginele software er in laten zetten. 23 pk er bij is gerommel in de marge, dat merk je niet eens. En dan hopen dat je geen blijvende schade opgelopen hebt.

Wat veel gebeurt na tuning door dat soort 'tuning-boeren', is dat op deellast de boel ontregeld raakt. De pingelsensor raakt in de war, je krijgt detonatie op verkeerde momenten, etc. Ik zou echt zo snel mogelijk de boel terug naar origineel zetten, en daarna naar een goede tuner gaan. Het kan namelijk zijn dat die goedkope tuner een 'slotje' erop heeft staan waardoor je niet meteen door kan. Heb je sowieso al contact gehad met de tuner over deze problemen?

EVV zei:
Gewoon terug naar de prutser en orginele software er in laten zetten. 23 pk er bij is gerommel in de marge, dat merk je niet eens. En dan hopen dat je geen blijvende schade opgelopen hebt.

Over de koppelwinst van meer als 80nm was ik zeer tevreden, het ''buikgevoel'' voel je nu wel meer, placebo is het zeker niet want anderen merken het ook.

adinsx zei:
Wat veel gebeurt na tuning door dat soort 'tuning-boeren', is dat op deellast de boel ontregeld raakt. De pingelsensor raakt in de war, je krijgt detonatie op verkeerde momenten, etc. Ik zou echt zo snel mogelijk de boel terug naar origineel zetten, en daarna naar een goede tuner gaan. Het kan namelijk zijn dat die goedkope tuner een 'slotje' erop heeft staan waardoor je niet meteen door kan. Heb je sowieso al contact gehad met de tuner over deze problemen?

Heb zojuist opgebeld, de tuning zal z.sm. worden teruggezet naar standaard.

Reactie van de tuner:

Hoi,
Dit kan normaal niet aan de tuning liggen
origineel zetten kan altijd maar het beste is dat U zoekt na de oorzaak
misschien een vacuum lek of intercooler lek kunnen deze problemen ook geven
Hoelang geleden is de benzine filter vervangen ?

Toch eerst naar de garage zijn of gewoon tuning laten terugzetten?

Met een vacuum of intercoolerlek, heb je zonder chiptuning ook problemen.
Zou gewoon terug naar origineel gaan.

Terug naar origineel. Vervolgens auto eerst op stage 0 brengen, dan naar iemand die er daadwerkelijk verstand van heeft.

idd terug naar origineel en dan naar Beek autoracing, die hebben veel ervaring met de mini's waar in feite hetzelde blok in ligt.
Zelf heb ik ook een tijdje gekeken naar tuning, maar dan ook een front mount intercooler.
uiteindelijk toch niet gedaan, en nu ik een eigen woning heb met alle bijkomende kosten zal dat ook niet meer gaan gebeuren.
en 208 pk is meer dan genoeg.

Ook de koppel winst is minder dan het lijkt, de mijne zou 208pk en 300nm moeten hebben maar op de rollenbank kwam die tot 207pk en 328nm.
De THP motor heeft iets meer koppel dan word opgegeven.

EVV zei:
23pk op 200 merk je echt wel! En zeker de koppeltoename moet merkbaar zijn.
Hoewel ik mij afvraag of er voor die slechts 250 euro wel een meting vooraf en achteraf is gedaan.
Als de auto origineel al hoger zit dan opgegeven, dan lijkt het alsof je er veel bijkrijgt maar valt dat in de praktijk tegen.

Dylan 9657721 zei:
Reactie van de tuner:

Hoi,
Dit kan normaal niet aan de tuning liggen
origineel zetten kan altijd maar het beste is dat U zoekt na de oorzaak
misschien een vacuum lek of intercooler lek kunnen deze problemen ook geven
Hoelang geleden is de benzine filter vervangen ?

Toch eerst naar de garage zijn of gewoon tuning laten terugzetten?

Gewoon tuning laten terugzetten, en nooit meer terugkomen bij deze garage.

Terug
Bovenaan