Problemen Opel Corsa OPC

Marco Corsa OPC

Net ingestapt
Goedendag, ik ben sinds 4 maanden de blije eigenaar van een opel corsa opc maar heb een probleem waar we niet aan uitkomen. Afgelopen week viel de auto onder het rijden uit en het gaspedaal reageerde niet meer en na hem te hebben stilgezet de anwb gebeld en die zei na het uitlezen dat er een storing zat in de nokkenas sensor, die is vernieuwd en ook gelijk de krukas sensor meegenomen maar de startmotor draait wel rond maar de motor slaat niet aan. Gisteren via de onderdelenlijn een andere ecu gekocht en de software laten overzetten bij motor-ecu in België maar nog steeds niks, bij het uitlezen van een complete diagnose geen enkele foutcode dus ik ben nu ten einde raad. Auto was bij aankomst al gechipt bij Klasen motorsport in Oberhausen dus bij de Opel garage kunnen ze de ecu niet uitlezen. Is er iemand die weet waar we het moeten zoeken ?
 
Klasen motorsport dan. Overigens kan de dealer met een softwareupdate de tuning ongedaan maken/overrulen. Dan ben je wel je tuning kwijt.
 
Deze motorblokken hebben last van het feit dat zuiger 4 simpelweg smelt.
Vooral gechipte OPC'tjes hebben hier last van (gehad).

Chippen brengt alleen maar problemen en drama met zich mee. Ik hoop voor je dat het toch wat anders is. Een motorrevisie is tenslotte best duur.
 
Met een andere ecu heb je denk ik geen chiptuning meer? Wat hebben ze precies gedaan daar bij die zaak? En je foutcodes zijn dan ook verdwenen, lijkt me vrij logisch toch?
Als die ecu gewoon goed is, moet een Opel dealer hem gewoon kunnen uitlezen, maar ja, met die nieuwe ecu zullen die waarschijnlijk ook niets vinden.

Vind het ook nogal een sprong naar je ecu. Waarom denk je dat daar het probleem zit? Je auto start niet, en je gooit er maar een nieuwe ecu in? Dat zal denk ik alleen maar voor meer problemen zorgen.
En aangezien je auto nog steeds niet start, moet je het probleem waarschijnlijk ergens anders zoeken. Gewoon de normale manier van probleem oplossen zeg maar.

Ik zou beginnen met kijken of die sensoren wel goed vervangen zijn, en of dat wel klopt. Daarna zou ik een keer naar de ontsteking kijken.
 
Auto was bij aankomst al gechipt bij Klasen motorsport in Oberhausen dus bij de Opel garage kunnen ze de ecu niet uitlezen.

is dat een aanname of zegt de Opel dealer dat? De ANWB kon de auto toch ook gewoon uitlezen zeg je net zelf? Dan kan de Opel dealer dat ook.

Ik denk dat je naar een goede zaak moet gaan, eerst goed diagnose moet stellen zonder lukraak de ECU of andere onderdelen vervangen op de gok. Straks is het iets heel simpels.

Je kunt met uitlezen gewoon live data bekijken. Met andere woorden; komt er van de nokkenas sensor een signaal,komt er van de krukassensor een signaal, bobine, brandstofdruk, etc etc. Zo ga je alles af. Niet alleen zoeken op een foutcode maar gewoon echt de data zelf uitlezen / storing zoeken. Ben je er binnen de kortste keren achter waar jou probleem zit.
 
Heb de auto gekocht want de chiptuning heeft de vorige eigenaar laten doen, liever 192 pk die rijd als 230 die stil staat maar ze komen er met de diagnose computer niet in. De rest van de auto wel en dan vinden ze geen foutmeldingen. Heb al diverse bedrijven gebeld maar niemand kan me verder helpen dus weet het niet meer nu...
 
Heb je al contact gezocht met Klasen? Zij zouden je originele file nog op voorraad moeten hebben.
 
Maar wat heeft dat Belgische bedrijf nou precies over gezet naar jou nieuwe ecu? En heb je de oude nog?
Wie is ze? De Opel dealer? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een Opel dealer er niet in komt.
En dat Belgische bedrijf komt er dus wel in, of kan de software overzetten. Wat zeggen die er van?
Je hebt het er later ook over dat er geen foutmeldingen zijn, wie heeft dat dan uitgelezen? Beetje vaag allemaal.

Maar nogmaals, ik zou het probleem denk ik niet in de ecu zoeken, tenminste, dat zou een van de laatste dingen zijn die ik zou vervangen, juist ook omdat je dan alles kwijt bent. En over het algemeen gaan ze niet echt kapot. Ja, het gebeurt wel eens, maar dan meestal omdat er vocht bij is gekomen oid.
Goede kans dat er helemaal niets mis mee is, en je auto om een andere reden niet start. Helemaal omdat je nu ook al een andere ecu geprobeerd hebt.
 
Motor-ecu in België kloont met de pc jou eprom naar een donor ecu zodat je alle autogegevens overzet, ik heb dus nu mijn originele ecu en een zelfde die ik via de onderdelenlijn heb gekocht vorige week. De opel dealer krijgt geen toegang via de obd stekker tot de ecu want staat in de laptop geen geldige software. De anwb had 1 storing uitgelezen toen ik vorige week stil was gevallen van de nokkenas sensor maar die zijn vernieuwd nu. In de garage waar hij nu staat geeft hij geen fouten met de diagnose weer, de startmotor draait maar de motor slaat niet aan. Heb net Klasen een mailtje gestuurd met de vraag of ze iets voor me kunnen betekenen maar de auto rijd niet dus even naar Oberhousen is ook geen optie even dus daarom probeerde ik het hier iemand te vinden die misschien weet waar ik het zou moeten zoeken.
 
Niet kunnen uitlezen is dan de nieuwe ecu? Of kan dat bij de oude ook niet? Misschien is er wel iets mis gegaan met programmeren.

Je weet zeker dat die sensoren goed vervangen zijn?

Tja, buiten de ecu is de enige informatie die we hebben dat de auto niet start. Daar kan je niet echt veel mee, dat kan van alles zijn.
 
De opel dealer krijgt geen toegang via de obd stekker tot de ecu want staat in de laptop geen geldige software.

zou dat te maken hebben met dat dat belgische bedrijf de ECU heeft gekloond? Kan de opel dealer ze wel in de oude ECU ? (waarvan ik vermoed dat daar niets mis mee is). Waarom heb je überhaupt de ECU vervangen?

In de garage waar hij nu staat geeft hij geen fouten met de diagnose weer,

huh? Maar bij welke garage staat de auto nu dan? Dus die Opel dealer kan er niet in maar de garage waar hij nu staat wel? De ECU moet je uitlezen, daar staan de eventuele storingscodes en in de data ga je ook jou oplossing vinden, althans, waarom de motor niet start.

staat maar ze komen er met de diagnose computer niet in. De rest van de auto wel en dan vinden ze geen foutmeldingen

rest van de auto is vooralsnog niet belangrijk, de ECU wil je uitlezen,

zoals ik al zei;

Je kunt met uitlezen gewoon live data bekijken. Met andere woorden; komt er van de nokkenas sensor een signaal,komt er van de krukassensor een signaal, bobine, brandstofdruk, etc etc. Misschien zit het probleem in de startonderbreker? Komt hier het juiste signaal binnen bij de ECU? Andere sleutel al geprobeerd? Maar zo ga je alles af. Niet alleen zoeken op een foutcode maar gewoon echt de data zelf uitlezen / storing zoeken. Ben je er binnen de kortste keren achter waar jou probleem zit. Een fatsoenlijke garage komt hier zo achter.

kwam de Opel dealer ook niet in de originele ECU zoals deze bij de auto is geleverd?
 
Heb maandag een elektronica specialist laten komen die met zijn eigen apparatuur een diagnose heeft gedaan en toen bleek na een half uurtje zoeken de luchtsensor van de turbo kapot te zijn. Opel zag dat niet en de garage waar ik hem naar toe had laten brengen ook niet op hun apparatuur. Dinsdag was de sensor binnen en 10 minuten later reed hij weer als een speer dus probleem opgelost.
 
Terug
Bovenaan