Problemen met schakkelen bij warme motor

A

Anoniem

Guest
Beste vier wielers ,

Ik kwam hier terecht via Google daarom weet ik niet of ik op de juiste topic zit .
Ik wil jullie om hulp vragen voordat ik meer geld weg ga gooien .
Sinds 1 jaar ben ik in bezit van Polo 6N2 uit 2001 .1.4 benzine 75pk km stand 200010.
Binnen 1 jaar heb ik een egr klep vervangen, koppelingskabel, dynamo gereviseerd, nu 4 nieuwe banden gekocht. Bij apk uitlaatdemper vervangen en nu de duurste koppeling .
Sinds 7 ca 8 maanden had ik problemen met koppelingspedaal die ging behoorlijk zwaar , 4 maanden later kreeg ik problemen met schakkelen bij warme motor of dat ik niet meer kon schakkelen en bij koude was er geen probleem. Vandaag heb ik de koppeling vervangen bij Vakgarage in tilburg alles was soepel de koppeling ging lekker zacht net als warme mes door de boter .de afstand van de garage naar mijn huis was maar 2 km dus ik merkte niets van .Maar op het moment dat ik onderweg naar mijn werk was om 21.00 uur merkte ik dat ik weer niet goed kon schakkelen tot bijna niet meer .1 ,2,3 ging behoorlijk moeilijk en achteruit kraakte net als bij de oude koppeling dus ben ik maar ff naar huis gereden voordat ik weer met pech stond ergens in de bosjes. Ben nog vergeten te melden dat ze ook de koppelingskabel extra hadden vervangen omdat het zo moest volgens hun .de kabel zit er hetzelfde uit als die 3 maanden oude van mij dus ik kan het niet achterhalen of ze die überhaupt vervangen hebben .
Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is met mijn auto dat ik niet kan schakkelen bij warme motor ? Olie is er ook vervangen . Ik heb 6 maanden garantie op zitten maar ik ben bang dat de monteur dadelijk zegt dat er iets anders aan de hand is

Ondanks dat het probleem zich alleen bij warme motor voordoet, denk ik toch dat de koppeling niet helemaal vrij komt bij het intrappen van het pedaal.
Dit verklaart nl. het moeiljjk schakelen tussen de vooruit versnellingen en kraken van de achteruit.
Probeer eens te schakelen bij stil staande auto met de motor uit. Als dat probleemloos gaat, dan is er geen twijfel: de koppeling komt dan niet helemaal vrij. Mogelijk moet de koppelingskabel dan strakker gezet worden. Als dit geen oplossing oplevert, dan is mogelijk het druklager aan het eind van z'n latijn, en moet dan dus vervangen worden.

Bedankt voor je reactie , zelf dacht ik dat er iets niet goed gegaan is bij het vervangen van de koppeling . De monteur zegt dat hij ook de druklager vervangen heeft die bij zat bij de stet. Hoe kom ik erachter dat hij die niet goed heeft gemonteerd?

Bij het vervangen van de kopeling ben ik helaas zelf niet bij geweest omdat ik van zondag nacht tot maandag ochtend aan het werken was en sliep ik tot in de middag .toen ik hem eerst vroeg hoe lang het zal duren was het mogelijk om binnen 1 dag te vervangen maar het kon uitlopen tot dinsdag. Toen ik maandag middag om 14 uur daar was lag een oude kopeling al op de grond en de nieuwe was gemonteerd volgens de monteur daarom ben ik er niet meer zeker van of hij de überhaupt vervangen heeft .ik ben nog vergeten te vermelden dat toen ik gisteren naar het werk reed en even stopte omdat schakelen moeilijk ging dat ik een vieze geur rook net rotte eiren maar dan erger , niet te lang ca 3 min

Ben net naar de garage geweest , de manager vroeg of ik eventueel 10 km kon rijden zodat zij het beter zien wat voor probleem het is .dus na 10 km gereden te hebben door de centrum met veel stoplichten zodat motor behoorlijk warm werd ben ik terug gegaan . Monteur heeft er zelf naast mij in de auto gezeten en het bleek dat ik gelijk had .kraken bij R versnelling en problemen om in zijn 1 en 2 te zetten .hij heeft vervolgens koppelingskabel opnieuw bijgesteld en nu lijkt het probleem opgelost te zijn want heb weer 10km gereden .moet wel zeggen iedereen kan wel is fouten maken zelfs de monteur dus bij deze vind ik het top service , mocht er weer iets zijn met koppeling of schakkelen kan ik weer langs naar de garage zonder afspraak. Voor die gene die goede service willen bij de garage en goed geholpen willen worden zonder weggestuurd te worden door de garage die zeggen het is jou fout geweest raad ik bij deze Vakgarage Jac de brouwer in Tilburg .
Kosten van het koppeling +koppelingskabel +schakelstangkering +transmissieolie +werk 487 euro .
Plus 6 maanden garantie

Nou zijn die bakken een kwaaltje bij polo's.

Maar ik zou idd zoals eerder gemeld eens proberen te schakelen met warme motor als de motor uit is gezet. Gaat het schakelen dan goed, is er een probleem met de koppelingskabel. ook dat is een hekel puntje overigens. Als die kabel niet teruggesteld word na het vervangen van de koppeling of verkeerd word gemonteerd krijg je dit soort problemen.
De koppelingskabel van deze auto's is in de meeste gevallen zelfstellend en moet in zon geval dus worden teruggesteld.

Is het probleem er echter ook als de motor warm is en uit staat, zit het eerder in de bak of een verkeerd afgesteld schakelmechanisme (om de koppeling te vervangen moet de bak los en on veel gevallen het schakelmechanisme ook)
Je moet ze eigenlijk afstellen bij een warme bak. Maar dat wordt bijna nooit gedaan omdat je je lelijk kan verbranden aan alle hete delen die er omheen zitten.

Hopelijk is de bakolie en de schakelas keerring ook vervangen. Dat is de grootste oorzaak van problemen bij dit type bakken.

Edit: ik zie dat er nog een nieuw bericht is neergezet. Info blijft echter geldig ;)

Haha bedankt voor de reacties . Nee ik neem liever een Audi :) ben al fanatiek vanaf me 4de .hij schakelt tot die moment goed nadat de monteur heb opnieuw had bijgesteld .dus laten we maar hopen dat het zo blijft . De keering heeft hij ook vervangen omdat er ergens olie bij mij lekte en hij zei dat het echt nodig was bij die polos .die auto is niet super leuk aangezien ik al voor de 7de keer naar de garage ben geweest in 1 jaar tijd maar meestal komt het door dat de auto niet goed werd onderhouden door de vorige eigenaars .nu heb ik best veel onderdelen vervangen , veel geld ingestoken dus je kunt wel zeggen dat hij bijna nieuw is . Maar ik weet dat ik nog binnenkort de egr moet schoonmaken en dat ene ding waar benzine en olie in komt ben ff de naam kwijt , omdat mijn toerental niet gelijk is bij stationair die gaat 100 toeren omhoog en omlaag .

Monsieur Le Loure zei:
@ haarr,

Dat was het eerste wat in mij opkwam toen ik het topic opende :p

Ik zag dit topic gisteravond maar vond het toen een beetje flauw om dit te posten. Waarschijnlijk doet de warmte iets met mij? ;)

Liever een Audi dan BMW zei:
De keering heeft hij ook vervangen omdat er ergens olie bij mij lekte en hij zei dat het echt nodig was bij die polos ..

Die keerring is de oorzaak van de versnellingsbakellende bij deze Polo's, en ook bij Ibiza's. Deze keerring gaat lekken, waardoor er na verloop van tijd te weinig olie in de versnellingsbak zit, met als gevolg dat de versnellingsbak naar z'n grootjes gaat. Zelfde probleem gehad bij mijn Ibiza, maar ik was al te laat. Heb dus de gehele bak moeten vervangen.

Ik heb nog een vraagje . Sinds een korte tijd heb ik olie lekkage bij mijn Polo. Er komt geen witte rook uit de uitlaat heb ook onder de dop gekeken wat voor kleur is ie en is zwart niet wit dus dat kan geen Koppakking zijn . Wel om 3 dagen 100 ml olie bij hooien omdat hij al dan op minimum zit .weet iemand wat het kan zijn ? Koelvloeistof zit tot aan de max er is niets weg

Liever een Audi dan BMW zei:
Ik heb nog een vraagje . Sinds een korte tijd heb ik olie lekkage bij mijn Polo. Er komt geen witte rook uit de uitlaat heb ook onder de dop gekeken wat voor kleur is ie en is zwart niet wit dus dat kan geen Koppakking zijn . Wel om 3 dagen 100 ml olie bij hooien omdat hij al dan op minimum zit .weet iemand wat het kan zijn ? Koelvloeistof zit tot aan de max er is niets weg

1.4 benzine met 75pk is een 16v model
Klinkt ie toevallig een beetje als een dieseltje, vooral als die koud is?

Deze motoren hebben namelijk zeer vaak last van kantelende zuigers, wat vooral olieverbruik veroorzaakt.
Als je echter 100ml per 3 dagen erbij moet gooien omdat ie anders op het minimum zit is dat normaal te zien als zwart/blauwe rook uit de uitlaat. Vooral bij koudloop zie je dat trouwens. Normaal gezien zit er c.a. 500ml tussen min en max. Ik vul altijd tot 3/4 als het even kan.

Achterop het blok zit de carterventilatie. Deze kan ook extern lekken (is kwestie van de pakkingen vervangen en die ontluchter goed schoonmaken) Deze gaat trouwens vaak lekken vanwege kantelende zuigers, omdat de carterdruk iets toeneemt, maar het is ook in combi met uitgedroogde pakkingen (zijn rubberen ringen)

Daarbij zijn de koppakkingen van deze motoren wat gevoelig voor lekken linksvoor bij de riemen. Niet heel erg kwalijk, maar wel vervelend.

In sommige gevallen betreft het een krukaskeerring of nokkenaskeerring die lekt. Dit is veelal het gevolg van teveel olie.

Bedankt voor je reactie Probesh

Bij mij komt er geen witte of zwarte rook uit de uitlaat, rookvrij xd .heb je een how to vervangen van de carter pakking ? Heb zelf nooit aan de auto's gezeten Alleen maar brommertjes.
Hij klinkt niet echt als een diseltje bij een koude motor maar wel tijdens rijden alsof de motor geen power heeft om vooruit te gaan rijden . Soms gebeurt het dat de motor anders klinkt zo zuiver als een nieuwe maar soms als eentje die 80 jaar oud is en te veel gerookt heeft .

carterontluchting = geen carterpan.
Dat is een stuk plastic dat zich achterop het blok bevindt wat met 3 inbus bouten vast zit en 2 oringen heeft om de olie tegen te houden. Dit stuk plastic is tevens de behuizing voor het filter. Als je het demonteerd om de ringen te vervangen moet je hem dus ook even goed schoonspoelen (vanaf de bovenzijde) met remmenreiniger of een ander ontvettend middel boven een lekbak.

Howto heb ik er niet van, maar je komt er niet makkelijk bij omdat het op de achterkant van het blok zit. meestal haalt men de inlaat weg, dan kun je er redelijk makkelijk bij. Als je de startmotor kan vinden, op die hoogte zit het ongeveer (links op het blok dan wel)

Met betrekking tot de trekkracht van de motor: kan zijn dat je ontsteking niet geheel meer in orde is. Verder kan ik geen uitspraken doen zonder dat ik die auto in real life zou hebben gezien/gereden.

Dan zal het niet makkelijk zijn voor mij om zelf de auto te maken . Ik denk dat ik naar de garage ga als ze niet te veel voor vragen ben al 1500 euro kwijt aan reparaties.maar bedankt voor je hulp

Als je 1500 euro aan reparaties hebt, kun je beter zoeken naar eentje die in betere staat is als ik eerlijk ben....

Ik was in staat om een betere auto te kopen maar nu niet meer hij heeft me kaal geplukt .Ben van plan om ford focus 3 titanium te kopen 1.6 100 pk benzine uit 2008 dat is denk ik al een betere keuze dan mijn Polo. Dat is mijn eerste auto daarom wilde ik hem niet zomaar verkopen maar dat had ik beter moeten doen .iedereen leert wel wat :)

Een Ford Focus is een prima keus, het is een goede en betrouwbare auto. Jammer dat je zo veel pech hebt gehad met je VW Polo.

Maak er dan van: Liever een Ford dan een VW ;)

Ja dat vind ik ook maar ik hoop wel dat mijn volgende auto mij niet in de steek laat net als die VW polo . Bedankt allemaal voor jullie hulp

Terug
Bovenaan