Problemen met auto Zafira A

mrjeno2

Net ingestapt
Hoi!

Ik bezit vanaf november een Zafira A 2002. Enkel heb ik momenteel een paar problemen.
Vanaf medio december begon de auto met uitvallen, na uitlezen kon er toen niks gezien worden wat hiermee gerelateerd zou kunnen zijn.

Op heden valt de auto onregelmatig uit, vaak om de week maar ook soms vaker. Hierbij valt op dat de auto daarna niet direct te starten is, de koolstoffilter tikt en als deze uit is dat de auto wel aan wilt. Als de auto uitvalt brandt het TC lampje met de service samen. Als ik dan de auto op contact laat dan gaat de service lampje ook langzaam knipperen. Het valt mij verder ook op dat het met lage toeren vooral is, dus voor stoplicht en wegrijden etc.

Weet iemand misschien iets meer van dit probleem af? Vanaf november geen problemen gehad, medio december zijn wel remleidingen vervangen, wiellager rechts achter en de olie.

Uitlezen en kijken waar de foutmeldingen vandaan komen / live data bekijken dat is het enige wat jou zekerheid kan geven.

als ik moet gokken; probeer het gasklephuis een goed te reinigen en kijk of er geen valse lucht lekt bij het inlaattraject

Diesel? EGR vervuild?

Uitlezen is maar de halve waarheid, niet overal zit een sensor of logische foutcode op. (Een computer vind het prima als hij in juli -20 celsius meet)

AsconaGT zei:
Uitlezen en kijken waar de foutmeldingen vandaan komen / live data bekijken dat is het enige wat jou zekerheid kan geven.

als ik moet gokken; probeer het gasklephuis een goed te reinigen en kijk of er geen valse lucht lekt bij het inlaattraject

Het gasklephuis is wel gereinigd door de ANWB want die was heel smerig. Misschien dat ik dan even het inlaattraject moet gaan bekijken. De lucht die naar de motor gaat dan neem ik aan?

V0RQ zei:
Diesel? EGR vervuild?

Uitlezen is maar de halve waarheid, niet overal zit een sensor of logische foutcode op. (Een computer vind het prima als hij in juli -20 celsius meet)

Betreft een benzine, 125pk.
Er waren wel een paar meldingen zover ik kan herinneren waaronder startonderbreking maar lijkt me sterk dat deze het is..

Gasklep los halen. En de kanalen van de carterventilatie door prikken of iets opboren. Als dit dicht zit dan krijgt de motor te weinig lucht en kan dan afslaan.

Weet niet zeker of deze motor een egr heeft. De vectra B had die niet maar de astra G weer wel.

Als de startonderbreker niet goed werkt of niet vrij gegeven wordt dan gaat het lampje met het autootje en steeksleutel knipperen tijdens het starten.

pakkingharry zei:
Gasklep los halen. En de kanalen van de carterventilatie door prikken of iets opboren. Als dit dicht zit dan krijgt de motor te weinig lucht en kan dan afslaan.

Weet niet zeker of deze motor een egr heeft. De vectra B had die niet maar de astra G weer wel.

Als de startonderbreker niet goed werkt of niet vrij gegeven wordt dan gaat het lampje met het autootje en steeksleutel knipperen tijdens het starten.

Indien de auto is uitgevallen en ik daarna wil starten dan gaat het autootje met de sleutel erin wel langzaam knipperen en dan start hij niet

Wederom bij de dealer geweest en een combinatie van foutcodes kwam tevoorschijn. Weet iemand misschien aan de hand hiervan meer, of kan mij meer vertellen? Storingen begonnen toen de wiellager rechts achter met abs sensor is vervangen.
Motor
P1600
U2108
P1612
P1613
P0100
P1327
P1600

Abs/tc
C0256
U2103
U2105

Ja.

Als je voor de auto staat, zit die rechts achterop de cilinderkop. Gaat 1 vierpolige stekker op, die precies onder de dikke kabelboom zit die van rechts komt.

TomTom zei:
Ja.

Als je voor de auto staat, zit die rechts achterop de cilinderkop. Gaat 1 vierpolige stekker op, die precies onder de dikke kabelboom zit die van rechts komt.

Kan hem alleen niet vinden...
Bij de kabelboom rechts zie ik hem niet en erachter ook niet

Ik kan niet alle codes terugvinden, maar drie codes lijken te duiden op een te lage (sensor)spanning. Als je zo veel codes hebt, moet er ergens een gemeenschappelijk probleem zitten. Kan het zijn dat er ergens een slechte massa- of voedingsverbinding is?

Nieuwer model, ik weet niet of de A al een canbus heeft:

https://www.gmto.nl/new/nl/ta/11/opel-astra-h-z16xep-slaat-niet-aan/

Ik had zelf recent een voortdurend uitvallende auto. Daar bleek 1 defecte nokkenassensor zo'n 12 verschillende storingscodes te genereren...

Wat betreft de EGR; deze kan ik niet vinden bij mijn motor...
Ik heb me even zitten verdiepen in de foutcodes....

Wat ik zit te denken is dat er sowieso iets met arm mengsel is... ik weet dat die code er vroeger ingestaan heeft. Verder zie ik ook dat de LMM een foutcode heeft, 2 maal zelfs (is deze defect dan?) Als de motor dan uitvalt dan snap ik de andere codes wel.... OF toch iets met de bobine brug?

Dit zijn de foutcodes..

Motor
P1600 Vervang ECU
U2108 TC/ABS Geen communicatie
P1612 Startonderbreker: Foutief signaal of ontbreekt Loss of IPM Serial Data
P1613 Onjuiste codering startblokkeermodule Loss of DIM Serial Data
P0100 MAF-sensor spanning hoog
P1327 Klopregeling maximale vonklimiet cilinder 2

ABS
C0256 verlaagd motorkoppel storing
U2103 CAN BUS: Fout
U2105 CAN-Bus geen communicatie met ECM

Via Bluetooth
P0022 Nokkenas positie – meer
U2108 CAN-Bus geen communicatie met ECM
C3822 voeding probleem?
P0110 Intake air temperature control
P1912 Motorlampje gaat spoedig aan
P1916 Storing in de hoge koppelingssnelheidssensor

Je hebt inderdaad een nokkenascode ertussen staan. Maar wat ik vooral typisch vind is dat meerdere stuurunits contactproblemen hebben. Ik geloof niet dat al die units kapot zijn. Iets lijkt storing te veroorzaken op de canbus of er is een gemeenschappelijk voedingsprobleem zou ik dan denken.

s velthuis zei:
Je hebt inderdaad een nokkenascode ertussen staan. Maar wat ik vooral typisch vind is dat meerdere stuurunits contactproblemen hebben. Ik geloof niet dat al die units kapot zijn. Iets lijkt storing te veroorzaken op de canbus of er is een gemeenschappelijk voedingsprobleem zou ik dan denken.

Dan zal ik daar even verder naar gaan kijken! Bedankt tot zover!

Wat opvalt is dat er een code steeds terug blijft code na reset van alle codes op de ecu. Namelijk:
P1327 Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 2
Verder staan er geen codes in. Misschien enig idee wat hiermee aan de hand kan zijn?

Terug
Bovenaan