Problemen koelvloeistof systeem 1.5 dci, we weten het niet meer

jelmer98

Net ingestapt
Vorige week vrijdag ben ik gestrand met mijn Renault Megane 1.5 Dci uit 2019. De temperatuur van de koelvloeistof liep op, waarop ik direct gestopt ben. Er zat voldoende koelvloeistof in het reservoir, echter zat er een enorme druk op. De koelvloeistof was uit het reservoir gespoten en de zwarte buis was keihard.

Na het plaatsen van een nieuw thermostaat is het probleem nog niet opgelost. De garage en dealer kunnen het probleem niet vinden vinden. Dus zijn we een beetje hopeloos....

Na de tijd is de motor niet weer oververhit geworden. Echter; na een tijdje rijden wordt de luchtbuis weer keihard en daalt het koelvloeistof onder het minimum niveau.... als je de dop van de koelvloeistof af haalt, komt er veel lucht uit en komt het koelvloeistof niveau weer omhoog. En ook wordt de buis weer zacht (wat die natuurlijk ook hoort te zijn!)

Is er iemand die meer weet?

Een hint die misschien helpt is de motor een paar minuten laten draaien en de uitlaat ruiken, mocht het een zoetige toon hebben is er ergens een lek tussen het koelsysteem en de verbrandingskamer wat de koppakking zal betekenen. Dit kan ook de hoge druk in het systeem verklaren

Wat ook handig is, is om de thermostaat te testen in een glas kokend water
Mijn project auto, met de eerste keer weer starten na een motorblok revisie begon na een kwartier oververhit te raken ondanks dat het systeem vol zat(10L) en ontlucht was, maar de terugvoerbuis koud bleef.

De thermostaat bleek defect te zijn, gloednieuw uit de doos, een deel derde partij onderdelen zijn merkwaardig minder kwaliteit dan de ooit verkrijgbare origineel onderdelen

Wat trouwens ook mogelijk is dat er ergens iets verstopt zit! Je kan volgens mij het koelsysteem onder druk zetten aan één zijde en het andere eind open laten

Je kan ook een radiator spoelmiddel erdoor gooien, een aantal kilometers rijden en kijken wat eruit komt bij het leeg laten lopen van de radiator

Ik weet in iedergeval dat er een hoop zooi bij mij in het resevoir zit(verticaal resevoir vast aan de radiator) en duidelijk een paar spoelen nodig is

Wat gebeurt er met de koelvloeistoftemperatuurmeter als je de motor uitzet en opnieuw contact maakt zonder te starten? Stijgt de koelvloeistoftemperatuurmeter dan? Behalve bij heel oude auto's moet de koelvloeistoftemperatuur gewoon in het midden blijven, alleen oude monteurs zullen je wijs maken dat hij dan hoort te stijgen (dan is er namelijk iets mis, behalve als je auto heel oud is).

Overigens moet de dealer gewoon de handleiding volgen. Een van de tests is de druktest van het koelsysteem waarna het probleem wat je omschrijft moet kunnen worden gelokaliseerd.

Terug
Bovenaan