Probleem stationair lopen.. Sporadisch

A

Anoniem

Guest
Goed.
Ben in het bezit van een `98er Twingo met 162k op de klok. Blokje loopt 99% van de tijd echt als een zonnetje, niks op aan te merken.
Af en toe gebeurd er wel iets raars, namelijk dat er een vreemd tikkend/kletterend geluid te horen is.

De ene keer komt het al na 5 kilometer rijden, en de andere keer (Zoals gisternacht) Pas als ik een totaal van +- 600 kilometer heb afgelegd.
Het is heel willekeurig en het gebeurd alleen bij het stationair draaien, geef ik dan een keer een beetje gas dan houd het geluid op.

Het gaat om dit geluid:
Gekletter Twingo.

Nou zegt mijn vader (Auto monteur) Dat er af en toe een klep blijft hangen.
Hier word gemeld dat er te weinig olie in zou zitten (Peil is goed) Of dat de kleppen zouden moeten worden gesteld. Maar dan zou je het juist constant moeten horen toch?

Op het TwingoClubForum word dan weer gemeld dat het geluid rondom de krukas zou zitten en de drijfstanglagers in slechte staat zouden kunnen zijn.

Het komt in mijn ogen voor bij het blok vandaan in de richting van de radiateur, maar dat lijkt mij dan ook weer apart, want dat staat niet in connectie met het gaspedaal lijkt mij..

Wie o wie helpt mij eventueel.

Ermee naar de dealer gaan is lastig omdat het zo willekeurig is. Kan ze wel het geluidsfragment laten horen, maar dat komt ook zo knullig over..

Alvast bedankt voor de hulp/info!

Hoewel je kleppen niet hydraulisch zijn zou ik een blikje van dit spul bij de motorolie gooien.

Kwaad kan het niet en voor dat geld is het te proberen.

Carkiller zei:
Hoewel je kleppen niet hydraulisch zijn zou ik een blikje van dit spul bij de motorolie gooien.

Kwaad kan het niet en voor dat geld is het te proberen.

Dank! Ik ga hier achteraan :) Kost inderdaad de kop niet.

Heb het zelf ook wel eens gebruikt, (in een oudere auto) in het ergste geval doet het niets.

Dat klinkt wel als kleppen ja, zo snel mogelijk klepspeling controleren, niet (te lang doorrijden)
Als kleppen stellen niet werkt ben ik bang dat het toch een lager probleem kan zijn.
Ik heb een CRX stilstaan die het zelfde geluid maakt, nog geen tijd gehad om te stellen    en ben eigenlijk bang dat daar de hoofd- of drijfstanglagers uit liggen

Lycan_Capri (TSC) zei:
Dat klinkt wel als kleppen ja, zo snel mogelijk klepspeling controleren, niet (te lang doorrijden)
Als kleppen stellen niet werkt ben ik bang dat het toch een lager probleem kan zijn.
Ik heb een CRX stilstaan die het zelfde geluid maakt, nog geen tijd gehad om te stellen    en ben eigenlijk bang dat daar de hoofd- of drijfstanglagers uit liggen

Maar, als het m`n kleppen zijn of een lager. Waarom is het dan zo sporadisch?
Je zou zeggen dat als het iets is als je kleppen of een lager het geluid constant zou moeten zijn, stationair of rijdend, en dat het dan ook niet zo`n willekeurige mate heeft van dan wel, dan niet.. Toch?

(Heb er verder geen verstand van.. Maar lijkt mij onlogisch)

Dat Wynn's heb ik ook wel eens in m'n Benz gegooid. Merkte niet veel verschil, maar kwaad kan het allicht niet. De mijne ratelt ook af en toe bij stationair, zijn de klepstoters meen ik. Als je een beetje gas geeft is het weg.

Carkiller zei:
Je oliedruk valt deels weg door vervuiling of slijtage.

Daar zet ik op in.

En daar valt dus eventueel wat aan te doen (Als het vervuiling is) Door dat additief er in te gooien? (Te mengen met de olie)

M`n vader had het over slijtage, maar wat is dán een oplossing?

braadslee zei:
Carkiller zei:

Daar zet ik op in.

En daar valt dus eventueel wat aan te doen (Als het vervuiling is) Door dat additief er in te gooien? (Te mengen met de olie)

Dat is wel de bedoeling.

Carkiller zei:
braadslee zei:
Carkiller zei:

Daar zet ik op in.

Dat is wel de bedoeling.

Ben benieuwd, stel dat het toch slijtage aan m`n kleppen is, moet er dan een nieuw blok in?..

Lycan_Capri (TSC) zei:
Kleppen zijn te vervangen. T is maar net wat je wilt / hoe handig je bent (hoe de rest van t blok is)

Rest van't blok is nog heel erg netjes te noemen. Geen oliesporen, loopt verder als een naaimachientje.

Carkiller zei:
Dan zit je aan een nieuwe kop.

Maar ga nu niet doemdenken, daar rijdt de Twingo te goed voor.

Was ik ook niet van plan hoor, meer "Wat als" Het zou namelijk zonde zijn als ik er straks mee rij en ik heb opeens een vastloper. (Hij doet het al een poosje, dus vandaar..)

braadslee zei:
Carkiller zei:

Was ik ook niet van plan hoor, meer "Wat als" Het zou namelijk zonde zijn als ik er straks mee rij en ik heb opeens een vastloper. (Hij doet het al een poosje, dus vandaar..)

Dat is dus doemdenken.

Als je zo denkt zou ik geen km meer in de Twingo rijden, want wat als...

Maar stel je voor, hij gaat nog een ton aan km mee.
Kan je je net zo goed afvragen.

Neem het probleem serieus, maar dat doe je al.
Doemscenario's verzinnen heb je niks aan.

Oh, daar maak ik mij ook zeker geen zorgen over. 2 ton was geen probleem volgens zowel de keurmeester als m`n vader. Dus dat is nog ruim 37k!
Het is alleen iedere keer als 'ie dat geluid maakt weer even schrikken. Blokje zelf loopt echt keurig, en ik merk geen vermogensverlies (Vind het zelfs tot de 80 nog een verschrikkelijk rap karretje als je 'm redelijk op toeren houd)

Carkiller zei:
braadslee zei:
Carkiller zei:

Dat is dus doemdenken.

Als je zo denkt zou ik geen km meer in de Twingo rijden, want wat als...

Maar stel je voor, hij gaat nog een ton aan km mee.
Kan je je net zo goed afvragen.

Neem het probleem serieus, maar dat doe je al.
Doemscenario's verzinnen heb je niks aan.

Nee dat is ook zo, maak ik het rijden alleen maar onprettig mee, terwijl het autootje gister heeft laten zien keurig te kunnen meekomen in het verkeer en echt een zeer prettig ritje heeft kunnen rijden zonder problemen. 270 kilometer rijden achter elkaar is niet niks voor een 1,2 schat ik zo :)

Die 270 km moet hij gemakkelijk kunnen, heeft weinig met de motorinhoud te maken.

Maar volgens mij is het gewoon een betrouwbaar karretje met een klein probleempje.
En dat probeer je aan te pakken, dus je bent goed bezig.

Als je maar niet te lang wacht met aanpakken.
Kleine probleempjes worden grote problemen en voor je het weet heb je een kromme stoterstang (maar gelukkig geen verdere schade lang leve de oude (echte) auto-techniek :) behalve in de portomonee voor een koppaking-set en stoterstang en aan je ego. Ik spreek uit ervaring)

Carkiller zei:
Die 270 km moet hij gemakkelijk kunnen, heeft weinig met de motorinhoud te maken.

Maar volgens mij is het gewoon een betrouwbaar karretje met een klein probleempje.
En dat probeer je aan te pakken, dus je bent goed bezig.

Precies, eerst even kijken wat dat additief doet. Als dat niks uithaalt kan ik altijd nog verder kijken :)

Lycan_Capri (TSC) zei:
Als je maar niet te lang wacht met aanpakken.
Kleine probleempjes worden grote problemen en voor je het weet heb je een kromme stoterstang (maar gelukkig geen verdere schade lang leve de oude (echte) auto-techniek :) behalve in de portomonee voor een koppaking-set en stoterstang en aan je ego. Ik spreek uit ervaring)

Ik heb geen idee hoelang de vorige eigenaar er mee heeft rondgereden.
Eerst maar even kijken of het simpele werk het al op gaat lossen. En als dat niet zo is dan word het investeren, maar dat is niet erg. Want verder is dit toch wel een heerlijk wagentje.

Als het alleen bij stationair toerental gebeurt is de oliedruk dan te laag.
Bij hydraulische klepstoters (geen idee of een twingo die heeft) kan dat resulteren in rammelende kleppen, maar het kan inderdaad ook zijn dat de lagerschalen van de krukas versleten zijn.

Maar zit er wel de juiste olie in, en is de olie niet verschraald door benzine? (dunne olie geeft ook een lagere oliedruk)
Ik zou eerst eens gaan beginnen met een oliewissel (+filter) en kijken wat dat oplevert, die reinigingsmiddeltjes zijn ook niet zaligmakend.
Die reinigingsmiddeltjes kunnen namelijk ook zoveel vuil tegelijk losweken dat oliekanalen daardoor juist verstopt gaan zitten, vooral als het oliefilter al aardig verzadigd is gaat de losgeweekte rommel gewoon via de bypass weer de motor in.
Laat de afgetapte motorolie maar door een oude panty o.i.d. stromen om de troep eruit te filteren, dan zie je gelijk wat er aan vervuiling in het blok zat... zie je tevens ook veel fijne metaaldeeltjes dan wordt het tijd voor wat anders.

Loopt de koelfan de ventilator die voor of achter de radiator zit gemonteerd wel vrij.
Kun je controleren Door met koude en uitgeschakelde motor. De fan met de hand rond te draaien. Misschien loopt ie tegen zijn behuizing aan en kun je het bijbuigen.

Dat is inderdaad wel een hele goede, want het geluid lijkt inderdaad daar vandaan te komen en niet van het blok zelf.
Er loopt wel een draad voorlangs, maar ik durf daar niet aan te zitten en eventueel vast te klemmen ergens. Terwijl het dan óók zou kunnen stoppen.

Dan zou het geluid er altijd moeten zijn als de koelvin aanslaat.

Gewoon een tijdje de motor laten draaien tot de koelvin in werking treed, dan weet je het meteen.

Terug
Bovenaan