Probleem remvloeistof

A 5829384

Net ingestapt
Vorig jaar ben ik met mijn Volkswagen Touran uit 2012 met vouwwagen gestrand op de Franse tolweg. Op een lange gestage helling van 7 kilometer, begon de motor een 'blazend' geluid te maken. Ik dacht in eerste instantie aan een koeling maar toen we de heuvel over waren en de snelweg weer naar beneden ging, weigerden de remmen, ik had nauwelijks remkracht.
Gelukkig veilig kunnen stoppen op een parkeerplaats.
De garage constateerde een scheurtje in de slang van de remvloeistof. Dat bleek dus het 'blazen' te zijn; de remvloeistof spoot weg.
De Franse garage geeft aan dat dit pech is maar toch is de vraag waarom dit op een helling (motor moest wel werken) gebeurde. Dan zou ik juist verwachten dat dit tijdens de afdaling gebeurde als de remmen meer gebruikt worden en dus warm worden. Terug in Nederland gaf de Volkswagen garage aan dat dit inderdaad pech is.
Is dat logisch of heeft iemand nog een idee wat een oorzaak kan zijn?

Waar zat die slang precies?

Want als de boel warm is in de buurt kan het idd gewoon net even te veel zijn voor een slang die al op knappen stond.
Als je een remklauw hebt die aanloopt kan dit ook zulke problemen geven. Omdat bergop die rem natuurlijk ook warm wordt (sowieso al op de snelweg) en de remvloeistof in de slang dan ook heet wordt.

En ja dat is gewoon net pech. Slang kan best nog probleemloos door de apk zijn gekomen, maar kan toch al ver op zijn voor dat dat zo is.

Gelukkig nog veilig thuis gekomen, dat is het belangrijkste!

Vreemd verhaal, technisch gezien. Kan er geen chocola van maken eigenlijk. Een lekke remslang of leiding blaast niet. Motorbelasting heeft niets met het remsysteem te maken. Als het wel een blazend geluid maakt kan het de rembekrachtiger zijn maar dan verliest ie geen vloeistof. Die auto heeft een gescheiden remsysteem (diagonaal) dus al lekt er een leiding, dan remt ie nog steeds, tenzij het de hoofdremcilinder is maar die blaast dan weer niet..............zeg het maar.

Ik vind het een heel apart verhaal, het gebeurde bij het oprijden van een lange helling.
Ik neem aan dat je dan de rem niet gebruikt.
En volgens mij staat er dan geen druk op het hydraulisch systeem, dus waar dan dat "blazende" geluid van kan komen is voor mij een raadsel en helemaal de spuitende remvloeistof.
Wat meer informatie zou handig zijn.

Ik zou dan eerder een lek in de vacuüm slang van de rembrekrachting denken. Als die geen vacuüm mee heeft, wordt remmen inderdaad een uitdaging. En dat kan ook geluid maken.

A 5829384 zei:
Vorig jaar ben ik met mijn Volkswagen Touran uit 2012 met vouwwagen gestrand op de Franse tolweg.
[...]
Is dat logisch of heeft iemand nog een idee wat een oorzaak kan zijn?

Je bent vorig jaar gestrand.
Als het goed is, begrijp ik uit je verhaal dat dit allang gefikst is.
Waarom dan nog deze vraag stellen?

Het lijkt - zie de discussie hierboven - dat je er zelf niet zoveel vanaf weet en mogelijk begrippen door elkaar haalt.
Nogmaals: waarom dan nog deze vraag stellen?

Tsja, de TS vraagt zich af of tie niet door een Franse garage met een kluitje in het riet gestuurd is en hoopt hier wat relevante info te krijgen.
Helaas is de vraag zo warrig dat er weinig concreets van te bakken is.
Inzicht komt met ervaring en kennis gecombineerd en dat ontbreekt bij de TS.

Dit is vrij duidelijk een rembekrachtiger vacuum slang geweest. Dat wil wel zo'n geluid maken. Voor een leek is het remmen zonder bekrachtiging eenzelfde gevoel als geen remmen meer hebben. Remvloeistof was er dan echter niet bij betrokken.

Ik zie dat mijn vraag verwarring geeft. Probleem is inderdaad allang opgelost, maar ik vind het moment dat het probleem optrad niet logisch, vandaar deze post.
Ter verduidelijking:
Ik reed op een snelweg, niks aan de hand. Weg gaat omhoog, en tijdens die helling hoor ik een geluid uit de motor komen. Lijkt op ventilatie/blazen maar bleek dus achteraf het weglekken van de remvloeistof te zijn. Ik hoorde het beperkt, en al voordat we stopten was het geluid weg (omdat het reservoir dus leeg was).
Aangekomen bij de Franse garage, haalde de monteur het slangetje van het remvloeistofreservoir. Daar zat een scheur in. Remvloeistof was daadwerkelijk weggelekt, dat heb ik gezien, want het reservoir was leeg en werd bevestigd door garage. Garage gaf ook aan dat de vloeistof erg heet wordt en mogelijk een kookpunt heeft bereikt, waardoor het haarscheurtje groter werd en de vloeistof ontsnapte. Kan dat?
En ik vind het dus onlogisch dat dit niet gebeurde tijdens (veel) remmen maar juist toen ik een helling op reed. Vandaar mijn suggestie dat de motor te heet werd, waardoor het probleem ontstond.

Hier wordt het niet duidelijker van. Slangetjes aan het remvloeistof reservoir? Die zit normaal boven op je hoofdremcilinder, daar zitten geen slangen tussen. En normaal zijn remleidingen van metaal, alleen het laatste stukje richting remklauw kan flexibel zijn. Ging er een lampje branden op het moment van het probleem?

Edit: Heb je misschien een foto van het probleemonderdeel?

Het was geen metaal. Het was een zwart rubberen slangetje, bij de vulmond van het reservoir. Direct onder de motorkap dus.
Er gingen twee dashboardlampjes branden: motorstoring en abs. Die waren beide weer uit nadat ik de auto opnieuw startte.

Een extern reservoir voor remvloeistof komt wel vaker voor, en daar zit inderdaad een slangetje tussen reservoir en hoofdremcilinder.... en als dat slangetje lek is dan druppelt het reservoir leeg, en dan krijg je automatisch een melding op je dashboard dat het vloeistofpeil te laag is.
Maar op dat deel zit echter totaal geen druk, dus van remvloeistof horen blazen kan dan alsnog geen sprake zijn.
Ik vermoed eerder dat je gewoon de koelvin stevig hebt horen blazen tijdens de klim die je maakte, kortom een toevallige samenloop van 2 totaal verschillende dingen.

Ik ben het met Muddy Bandit eens, waarschijnlijk de koelvin die geblazen heeft omdat het bij bergop rijden gebeurde.
Een remvloeistofreservoir kan nooit onder druk staan, niet bij warme motor en niet bij warme remmen.
Denk ook dat het een toevalligheid is.
Wel merkwaardig dat het remvloeistofcontrolelampje niet brandde, dat heeft iedere auto en is dacht ik zelfs wettelijk verplicht.

Als ik op "Touran hoofdremcilinder" zoek op google, kom ik op deze uit:
10b35e87-b5fc-4f9b-9e8b-2dac0a86fda3.jpg
. Komt dat overeen met die van jou?

Het zou handig zijn als de TS een foto van het betreffende slangetje zou plaatsen hier.
Kunnen we zien waar het precies zit en het zou veel speculaties voorkomen.

Ik heb even verder gezocht.
De koppelingscilinder zit op dat reservoir aangesloten met een rubber slangetje richting de koppelingscilinder aan het schutbord. VW heeft vaker die constructie gebruikt
Antrieb_Kupplung_Nachlaufschlauch.jpg

Plaatje van een T4, t4-wiki.de

Als die knapt loopt inderdaad het reservoir grotendeels of geheel leeg, in elk geval aan 1 kant.

Dit KAN met de warmte onder de motorkap te maken hebben. Immers rij je bergop en ik vermoed dat het buiten ook niet al te koud zal zijn geweest.
Die combinatie kan ervoor zorgen dat zo'n slangetje knapt als die al in slechte staat was. Zulke slangen zijn enkelwandig en hebben best wat te lijden in de warmte.
Ik heb hetzelfde gehad met een benzineslang op een hete dag.
Waarschijnlijk heeft het niks te maken met het geluid dat je gehoord hebt. Het lekken van die slang hoor je niet.

Overigens zijn er wel degelijk hoofdremcilinders die een slang tussen reservoir en de cilinder hebben.
Al is een Trabant natuurlijk geen goed voorbeeld ;)

Terug
Bovenaan