Probleem met kofferslot Seat Leon

A

Anoniem

Guest
Hallo, ik ben momenteel bezig met een Seat Leon 1.2 tsi (2015) om te bouwen naar een diagnosevoertuig, maar ik zit met het volgend probleem.
De kofferslot van de achterklep doet het niet meer, ik krijg de achterklep dus niet open, de vcds geeft de storing B12DD 15 [009] - Centrale vergrendeling - achterklep 'Kortsluiting/onderbreking met plus'. Fout kan ik wissen, maar komt weer terug.

Als ik de hendel op de achterklep induw, dan hoor ik dat het slot niet wordt aangestuurd, want het slot is elektrisch.
Op de connector van het kofferslot meet ik 0V, dus daar komt geen spanning op, het moet aan de bedrading liggen tot de stuurdoos, maar ik wil natuurlijk niet heel de kabelboom volgen, anders moet ik van alles demonteren wat veel tijd vraagt.
Ik heb een aantal onderbrekingen ingebouwd in het voertuig met aan/uit schakelaars met name nokkenassensor, bobijn, krukassensor, radio, airco ...
Maar ik heb niets onderbroken wat ik contact is met de bekabeling van het kofferslot.
De eerste dag heeft het slot wel gewerkt, toen hoorde ik hem elektrisch werken wanneer ik het hendel induwde, maar vanaf de tweede dag deed hij het niet meer.

PS: ik had toen nog niets gedemonteerd, dus voor ik begon werkte het slot ook niet.
Zekering is het ook niet, heb ik allemaal uitgemeten.
Nieuw slot heb ik ook al getest, maar doet het ook niet, het ligt puur aan de bekabeling, want daar komt geen spanning op.

Het elektrische schema zal ik morgen sturen, ik kan momenteel niet inloggen bij Seat.
Weet iemand wat ik zou kunnen doen?

Canbus van slag denk ik, door het andere werk dat je hebt gedaan. Je zegt dat het voor je werk ook al zo was, maar ben je daar volledig zeker van?

Was eigenlijk nadat ik het handschoenenkastje en passagierszetel had gedemonteerd, maar als ik naar het schema kijk dan zie ik dat er die zaken niet in contact staan met het kofferslot.

In het handschoenenkastje zit een schakelaar van de passagiersairbag en de autoradio, maar die heb ik ondertussen terug gemonteerd.
3 weken geleden was ik begonnen met de demontage van de onderdelen, van alles gedemonteerd en kreeg natuurlijk een hoop fouten op het dashboard. Vandaag heb ik de laatste onderdelen terug geplaatst, auto is terug compleet en alle fouten zijn verwijderd en er branden geen storingslampen meer op het dashboard.
Ik heb nog veel dingen onderbroken met schakelaars zoals opvoerpomp, lampjes, ruitenwisser achteraan, raammotor passagiersdeur,...
Maar ik heb alle schakelaars getest en ze doen het allemaal perfect, alles werkt zoals het moet.

Dus eigenlijk na het demonteren van het handschoenenkastje en passagierszetel had ik dat probleem.
Wat raad je me aan om te doen?

Die heeft een jaar geleden een ongeval gehad waarbij de achterkant werd geraakt, maar is al hersteld en herspoten.

Als dat allemaal via de officiële weg is hersteld vervalt de garantie op het kofferbakslot toch niet? Anders gewoon een beroep doen op het conformiteitsbeginsel.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn Leon van het vorige type. Net buiten de garantie (toen nog 2 jaar) deed het kofferbakslot het ook niet meer. Bij de dealer wilden ze me eerst het hele bedrag voor een nieuw slot laten betalen (Pon bedrijf uiteraard). Toen ik opmerkte dat van zo'n slot toch echt verwacht mag worden dat het langer dan 2,5 jaar meegaat en dat de dealer moet instaan voor zijn verkochte product, zakte de prijs met zo'n 80%!

Het is mijn wagen niet, ik heb de wagen gekregen om het om te bouwen tot diagnosevoertuig, als ik weet wat het probleem is, dan herstel ik het.

Veel kan het niet meer zijn, motor is het niet, want met een andere motor doet die het ook niet. Er komt helemaal niets van stroom door de draden naar de connector, vanaf daar weet ik het niet meer. Draden gaan naar de stuurdoos, maar ja stuurdoos is niet kapot, want dan zou de rest ook niet werken wat in contact hiermee staat

herman zei:
Als dat allemaal via de officiële weg is hersteld vervalt de garantie op het kofferbakslot toch niet? Anders gewoon een beroep doen op het conformiteitsbeginsel.

herman zei:
2015? Seat heeft toch 4 jaar garantie?

Tja waarschijnlijk niet als je op een dozijn plaatsen de elektra van schakelaars hebt voorzien :D Het lijkt hier ook niet het slot zelf te zijn.

@TS : zeker van het juist functioneren van het nieuwe slot?

De auto ziet dat er een storing is aan het CV systeem. Is de doos die het slot aanstuurt wel van spanning voorzien? Hoeveel pinnen heeft de stekker naar het slot?

V0RQ zei:
herman zei:

herman zei:
2015? Seat heeft toch 4 jaar garantie?

Tja waarschijnlijk niet als je op een dozijn plaatsen de elektra van schakelaars hebt voorzien :D Het lijkt hier ook niet het slot zelf te zijn.

@TS : zeker van het juist functioneren van het nieuwe slot?

De auto ziet dat er een storing is aan het CV systeem. Is de doos die het slot aanstuurt wel van spanning voorzien? Hoeveel pinnen heeft de stekker naar het slot?

Heeft 4 pinnen, ja het nieuwe slot functioneert wel op een ander voertuig. Op de stuurdoos zelf heb ik nog niet gemeten, zal ik straks nakijken

Maar hij detecteert ook wel dat de achterklep open is, dus dat is ook wel vreemd.

Opelastra2000 zei:
Maar hij detecteert ook wel dat de achterklep open is, dus dat is ook wel vreemd.

Is dat niet de reden waarom het slot niet functioneert? Omdat de auto denkt dat de klep al open is? Of detecteert hij ook dat de achterklep dicht is?

Opelastra2000 zei:
Ik heb de wagen gekregen om het om te bouwen tot diagnosevoertuig,

Nou, da's dan wel gelukt...

Werkt de microswitch in het slot? De schakelaar waarmee hij open/dicht detecteert? Brandt de kofferbakverlichting?

Ik heb het probleem gevonden!
Er was een draad losgekomen en was ook slecht geïsoleerd, draad zat in de doorgang linksachter de wagen.

Kofferslot werkt weer!

Foutcodes zijn niet heilig, maar heb je eindelijk eens een foutcode die het juiste probleem aan geeft. Zoek je het eerst in andere zaken...

Als een cambus melding geeft van een ontbrekende plus en je meet geen spanning bij het slot, dan heb je maar 3 opties: Accuspanning te laag (maar dan krijg je meerdere meldingen) Draadbreuk of massaprobleem...

Terug
Bovenaan