Probleem met het stuurwiel

Far 2707977

Net ingestapt
Beste leden,

Van garage tot garage, niemand die het heeft kunnen ontdekken, vraag ik jullie voor advies.
Ik heb een Polo uit 2018, heeft een ongeluk gehad waardoor de stuur naar rechts blijft draaien, ik ben al bij tig garages langs geweest de enige zegt dat het de subframe is en de andere weet het niet, auto is ook al uitgelijnd veerpoot is vervangen draagarm is vervangen, banden verwisseld van links naar rechts de auto heeft wel op de rechter kant een klap gehad bij de crash, wat ik persoonlijk denk is dat de stuurhuis kapot is van binnen, of de subframe, zodra ik de stuur ook draai dan hoor ik ook "gekraak", en soms een harde tik als ik hem helemaal uit draai.

Er branden ook een aantal storing lampjes omdat de auto niet gecontroleerd op de weg staat, zoals stabiliseringscontrole en bandenspanningsmeter en EPC.

Mijn dank is groot, wie kan mij hierbij helpen....

Met vriendelijke groet..

zulke zaken zijn lastig te vinden vanuit afstand. Kan van alles zijn; subframe, draagarm, complete stuurinrichting, wielen. Misschien is de hele auto wel krom.

Wat ik niet uit het verhaal haal is;

de auto is uit 2018 (vrij nieuw dus). Je hebt dus een ongeluk gehad en ik ga gemakshalve er van uit dat deze all risk is verzekerd. Een goede schadehersteller heeft vaker met zulke zaken te maken gehad en weet dus precies welke stappen ze moeten doorlopen om dit te verhelpen. Je bent verzekerd, laat hun het lekker oplossen en neem de auto niet aan voor dat deze fatsoenlijk is hersteld. Ik vind het opmerkelijk dat de vraag hier gesteld word terwijl het eigenlijk niet jou zorg zou moeten zijn toch? Laat het aan de experts over. Die hebben de auto op de brug staan en hebbend de juiste meetmiddelen. Kunnen ze dat niet, bel de verzekering, mogelijk dat zij iets kunnen betekenen om dit snel tot een goed einde te brengen.

Als EPC ook brand vermoed ik dat je linkerwiel sneller draait dan je rechter wiel. En dan denk ik dat de aandrijfas en eventueel ook de versnellingsbak een douw heeft gekregen bij de aanrijding.

AsconaGT zei:
zulke zaken zijn lastig te vinden vanuit afstand. Kan van alles zijn; subframe, draagarm, complete duurinrichting, wielen. Misschien is de hele auto wel krom.

Wat ik niet uit het verhaal haal is;

de auto is uit 2018 (vrij nieuw dus). Je hebt dus een ongeluk gehad en ik ga gemakshalve er van uit dat deze all risk is verzekerd. Een goede schadehersteller heeft vaker met zulke zaken te maken gehad en weet dus precies welke stappen ze moeten doorlopen om dit te verhelpen. Je bent verzekerd, laat hun het lekker oplossen en neem de auto niet aan voor dat deze fatsoenlijk is hersteld. Ik vind het opmerkelijk dat de vraag hier gesteld word terwijl het eigenlijk niet jou zorg zou moeten zijn toch? Laat het aan de experts over. Die hebben de auto op de brug staan en hebbend de juiste meetmiddelen. Kunnen ze dat niet, bel de verzekering, mogelijk dat zij iets kunnen betekenen om dit snel tot een goed einde te brengen.

Auto is op de richtbank geweest, en is 100% recht alles is gemeten, schadehersteller weet het ook niet meer.. ik denk dat de subframe krom is? of wellicht het stuurhuis heb jij een idee hoe je er achter kan komen of je subframe krom is?

Ik weet niet wat voor een schadehersteller dit is, maar een beetje fatsoenlijke schadehersteller heeft vaker in deze situatie gezeten. Je kunt je voorstellen dat dit vaak voor komt met autoschades. een beetje schadehersteller kan vrij snel uitsluiten of een subframe recht of krom is. Net als een aandrijf as of iets. Kun je gewoon meten als het visueel niet zichtbaar is.

Maar heb je de auto zo gekocht met schade? In dat geval; hebben er niet vorige eigenaren aan liggen te prusten, treken en doen? Import uit duitsland? Want ook daar word enorm mee gerommeld schijnt.

Een jongen die ik ken had ook een tijd geleden een Renault Scenic gekocht met iets achterschade uit duitland. Uiteindelijk heeft de auto een enorme klapper gehad, hebben ze hem iets opgelapt daar in duitsland en recht getrokken zodat het om een kleine schade ding en zo dat ding aan hem verkocht. Hier in NL op de brug was aan alles te zien dat de hele achterkant in elkaar had gezeten en er veel meer mee aan de hand was. Deze fratsen gebeurd blijkbaar vaker met duitse schadeauto's 'voor weinig', aldus die oude rot in het vak waar de desbetreffende auto nu stond.

Je hebt dus al de auto gericht (of iig goed gecontroleerd), draagarm vervangen, veerpoot, wielen gewisseld en uitgelijnd? Dan blijft het stuurhuis, aandrijfas en subframe wel als hoofdverdachte over. Al zou dat met uitlijnen toch ook aan het licht moeten komen lijkt mij

Of heb je zelf een ongeluk gehad? In dat geval lekker de verzekering en schadehersteller laten regelen.

AsconaGT zei:
Ik weet niet wat voor een schadehersteller dit is, maar een beetje fatsoenlijke schadehersteller heeft vaker in deze situatie gezeten. Je kunt je voorstellen dat dit vaak voor komt met autoschades. een beetje schadehersteller kan vrij snel uitsluiten of een subframe recht of krom is. Net als een aandrijf as of iets. Kun je gewoon meten als het visueel niet zichtbaar is.

Maar heb je de auto zo gekocht met schade? In dat geval; hebben er niet vorige eigenaren aan liggen te prusten, treken en doen? Import uit duitsland? Want ook daar word enorm mee gerommeld schijnt.

Een jongen die ik ken had ook een tijd geleden een Renault Scenic gekocht met iets achterschade uit duitland. Uiteindelijk heeft de auto een enorme klapper gehad, hebben ze hem iets opgelapt daar in duitsland en recht getrokken zodat het om een kleine schade ding en zo dat ding aan hem verkocht. Hier in NL op de brug was aan alles te zien dat de hele achterkant in elkaar had gezeten en er veel meer mee aan de hand was. Deze fratsen gebeurd blijkbaar vaker met duitse schadeauto's 'voor weinig', aldus die oude rot in het vak waar de desbetreffende auto nu stond.

Je hebt dus al de auto gericht (of iig goed gecontroleerd), draagarm vervangen, veerpoot, wielen gewisseld en uitgelijnd? Dan blijft het stuurhuis, aandrijfas en subframe wel als hoofdverdachte over. Al zou dat met uitlijnen toch ook aan het licht moeten komen lijkt mij

Of heb je zelf een ongeluk gehad? In dat geval lekker de verzekering en schadehersteller laten regelen.

Auto is van mij, heb m niet met schade gekocht ik denk zelf ook stuurhuis of subframe, auto is al 4x uitgelijnd, paar bedrijven langs geweest die weten het niet het rare eraan is als ik ook helemaal naar rechts/links stuur dan hoor ik ook een 'tak' dit gebeurd niet elke keer. de auto is 2x door een meet systeem gehaald en handmatig gemeten, alles is recht. maar een bedrijf heeft verteld vervang maar de subframe, maar dan ben ik er niet zeker van dat het de oorzaak is. Heb jij misschien nog een idee?, veerpoot is vervangen, draagarm is vervangen nieuwe velgen erop gezet blijft het zelfde probleem.

Leuke puzzel aan de hand van enkel een summier brokje tekst.

Is de auto wel op een richtbank geweest bij het schadeherstel, en zijn de bevestigingspunten van het subframe (en veerpoot) daarbij wel gecontroleerd op juiste positie?
Indien 2x ja: is het subframe zelf daarbij ook gecontroleerd op mogelijke vervorming en tordering?
Indien ja: is alles wat aan het subframe gemonteerd zit goed gecontroleerd of daar niets van verschoven/beschadigd is?
Indien ja: is de aandrijflijn (differentieel, aandrijfassen, fusee) gecontroleerd en zijn alle lagers/homokineten vrij van dode punten en/of vervormingen, is de velg recht?
Indien ja: zijn alle stabilisatiestangen recht, ophangpunten/rubbers en bevestigingen goed en is alles spanningsvrij op een vlakke ondergrond?
Indien ja: is het stuurhuis vrij van dode punten en zijn alle stuurkogels/stuurstangen goed en recht, en (indien aanwezig) heeft de stuurpomp geen tik gekregen?
Indien ja: de auto moet dan gewoon goed en zonder problemen volgens specificaties binnen de waarden uitgelijnd kunnen worden op alle wielen.
Indien ja: zijn de remschijven vrij van krommingen, kan de remklauw vrij z'n werk doen, zijn er geen beschadigde remleidingen/abs?

En verder....wat zegt het computertje allemaal na een reset en testrit?

Muddy Bandit zei:
Leuke puzzel aan de hand van enkel een summier brokje tekst.

Is de auto wel op een richtbank geweest bij het schadeherstel, en zijn de bevestigingspunten van het subframe (en veerpoot) daarbij wel gecontroleerd op juiste positie?
Indien 2x ja: is het subframe zelf daarbij ook gecontroleerd op mogelijke vervorming en tordering?
Indien ja: is alles wat aan het subframe gemonteerd zit goed gecontroleerd of daar niets van verschoven/beschadigd is?
Indien ja: is de aandrijflijn (differentieel, aandrijfassen, fusee) gecontroleerd en zijn alle lagers/homokineten vrij van dode punten en/of vervormingen, is de velg recht?
Indien ja: zijn alle stabilisatiestangen recht, ophangpunten/rubbers en bevestigingen goed en is alles spanningsvrij op een vlakke ondergrond?
Indien ja: is het stuurhuis vrij van dode punten en zijn alle stuurkogels/stuurstangen goed en recht, en (indien aanwezig) heeft de stuurpomp geen tik gekregen?
Indien ja: de auto moet dan gewoon goed en zonder problemen volgens specificaties binnen de waarden uitgelijnd kunnen worden op alle wielen.
Indien ja: zijn de remschijven vrij van krommingen, kan de remklauw vrij z'n werk doen, zijn er geen beschadigde remleidingen/abs?

En verder....wat zegt het computertje allemaal na een reset en testrit?
Hoi, bedankt voor je mooie uitleg, ik ben al meerdere garages langs geweest die vertellen dat ze niet kunnen zien of de subframe krom is want het kan "millimeter" werk zijn. Auto is op de richtbank geweest alles is helemaal rechts. Het lijkt me dat je op oog wel moet kunnen zien of die krom is toch, of meetwerk?

Far 2707977 zei:
... Het lijkt me dat je op oog wel moet kunnen zien of die krom is toch, of meetwerk?

Meetwerk en millimeterwerk, en als je het goed wilt controleren dan het subframe even kaal en spanningsvrij (dus gedemonteerd) meten op alle aanwezige bevestigingspunten. (of dat subframe maar gelijk vervangen, dat kon nog wel eens goedkoper zijn)
Een richtbank meet en richt normaliter alleen maar vanuit en op de vaste punten van de carrosserie, daar worden geen bevestigingspunten op demonteerbare delen (zoals een subframe) in meegenomen.
Gewoon uit laten zoeken door de schadehersteller, ik neem tenminste aan dat je voor het herstel geen beunhaas hebt ingeschakeld en dus een volledige FOCWA garantie hebt op het schadeherstel.

Auto is van mij, heb m niet met schade gekocht

dus het is gewoon verzekeringswerk toch met een polo uit 2018? Neem niet aan dat je zulke schades zelf gaat zitten voorschieten. Zoiets kan flink in de papieren lopen namelijk. Lekker bij een fatsoenlijk schadehersteller langs brengen.

ik ben al meerdere garages langs geweest die vertellen dat ze niet kunnen zien of de subframe krom is want het kan "millimeter" werk zijn.

Verzekering bellen, jij hoeft niet te leuren bij die schadeherstellers die klaarblijkelijk niet al te veel zin hebben om moeite te doen. En als ze het subframe willen vervangen, laat ze dat lekker doen. Neem het stuurhuis ook mee, wel in overleg met jou verzekering uiteraard.

AsconaGT zei:
Auto is van mij, heb m niet met schade gekocht

dus het is gewoon verzekeringswerk toch met een polo uit 2018? Neem niet aan dat je zulke schades zelf gaat zitten voorschieten. Zoiets kan flink in de papieren lopen namelijk. Lekker bij een fatsoenlijk schadehersteller langs brengen.

ik ben al meerdere garages langs geweest die vertellen dat ze niet kunnen zien of de subframe krom is want het kan "millimeter" werk zijn.

Verzekering bellen, jij hoeft niet te leuren bij die schadeherstellers die klaarblijkelijk niet al te veel zin hebben om moeite te doen. En als ze het subframe willen vervangen, laat ze dat lekker doen. Neem het stuurhuis ook mee, wel in overleg met jou verzekering uiteraard.

Auto staat wederom bij de garage, subframe in bestelling ben benieuwd.. vraag me af hoe een subframe kapot kan gaan veerpoot was wel krom tijdens de ongeluk en draagarm zat knik in. zou de kans aanzienlijk dan zijn dat de subframe krom is?

Auto staat wederom bij de garage, subframe in bestelling ben benieuwd.. vraag me af hoe een subframe kapot kan gaan veerpoot was wel krom tijdens de ongeluk en draagarm zat knik in. zou de kans aanzienlijk dan zijn dat de subframe krom is?

ja, dat kan heel goed als het een flinke tik is geweest. Nadien wel weer uitlijnen. Als die hersteller na de reparatie nu ook even een rondje gaat maken om te kijken of het opgelost is, zo niet kunnen ze gelijk andere onderdelen vervangen. De auto niet terugnemen voordat ze alles naar behoren hebben opgelost.

Je hebt hem niet met schade gekocht. Maar moet je alles zelf betalen dan? of is het verzekeringswerk? Want dit is wel een hele rare manier van werken met zo'n jonge auto. Normaal gesproken breng je de auto bij een fatsoenlijke schadehersteller. En dan krijg je de auto pas terug als alles opgelost is. De hersteller regelt het met de verzekeraar. De klant hoeft geen last te hebben van dit 'gezeur'.

AsconaGT zei:

ja, dat kan heel goed als het een flinke tik is geweest. Nadien wel weer uitlijnen. Als die hersteller na de reparatie nu ook even een rondje gaat maken om te kijken of het opgelost is, zo niet kunnen ze gelijk andere onderdelen vervangen. De auto niet terugnemen voordat ze alles naar behoren hebben opgelost.

Je hebt hem niet met schade gekocht. Maar moet je alles zelf betalen dan? of is het verzekeringswerk? Want dit is wel een hele rare manier van werken met zo'n jonge auto. Normaal gesproken breng je de auto bij een fatsoenlijke schadehersteller. En dan krijg je de auto pas terug als alles opgelost is. De hersteller regelt het met de verzekeraar. De klant hoeft geen last te hebben van dit 'gezeur'.
Snap er ook geen bal van, subframe is vervangen is 'iets' beter geworden. Nu wordt de fusee vervangen want als je stuurt hoor je ook een tik, dus het kan ook nog de fusee zijn.

Goedenavond,

Ik heb een aantal vragen kan iemand mij vertellen wat de voornamelijke sympthonen zijn als de fusee versleten of kapot is? ik ervaar voornamelijk dat de stuur naar rechts, draagarm is vervangen en veerpoot, fusee enkel nog niet.

Alvast bedankt!

Waarom laat je die schadehersteller het probleem niet gewoon zelf uitzoeken en oplossen?
Gezien al je vragen en berichten in de diverse topics hierover komt dat schadeherstel op mij steeds meer over als een mislukte beunhaasklus i.p.v. een professioneel schadeherstel. :confused:

Ik weet niet waar de auto eerder geweest is maar wat is dat voor een bedrijf? Schade aan de stuurinrichting komt vaak voor, is een zwakke plek voor een auto, beetje bedrijf weet hoe ze hier mee om moeten gaan. Dus zoek een ander fatsoenlijk bedrijf en laat ze het lekker oplossen. Straks heb je die fusee vervangen en zit je nog steeds met het zelfde probleem.

Het is een polo uit 2018 zoals je in een ander topic zei. 2 jaar oud dus neem aan gewoon verzekeringswerk? Ik begrijp dan nog steeds niet wat het probleem is om de auto weg te brengen, en laat ze bellen als de auto weer klaar is en wat ze dan gedaan hebben zal jou toch een zorg zijn?

Wat een problemen met die auto zeg.....en ontzettend bijzonder dat ook garagebedrijven het allemaal niet weten....sorry, maar ik deel, nav je eerdere topics en vragen, de mening dat je niet in mijn optiek bij geen enkel erkend garagebedrijf bent geweest. Het in ieder geval een wonderlijk verhaal....

Heb je de auto niet door een erkend schadebedrijf laten repareren, of was je niet all risks verzekerd? Ik begrijp het niet helemaal.

Ik heb de twee vragen over hetzelfde onderwerp maar even in één topic gedaan.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Terug
Bovenaan