Private Lease acceptatievoorwaarden/regels

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben mezelf al een tijd aan het verdiepen in private lease en aantal proefritten gemaakt etc. en hierbij ben ik uitgekomen bij Volkswagen.
Nu ik nog meer informatie opgedaan heb over alles omtrent private lease blijkt het dat er nog best wel wat regels/voorwaarden aanzitten voordat je überhaupt in aanmerking komt voor een contract.

(te lang niet gelezen / tl;dr)
Zo heb je bijvoorbeeld als de leasemaatschappij is aangesloten bij Private Lease Keurmerk extra voorwaarden die uiteraard in het voordeel zijn van de klant. Hierdoor is de acceptatieprocedure ook strenger. Volgens een eerste berekening zou ik tot €353,- per maand mogen leasen (2019), maar vanaf 2020 nog maar tot €300,-. (waarschijnlijk stijging kosten levensonderhoud o.i.d.) Dit is op basis van een zogenaamde draagkrachtnorm waaraan moet worden voldaan anders mag er geen contract worden aangeboden. Nu vallen er al heel wat gewenste opties van mijn auto af. Nu is die berekening van benodigde ruimte die ik beschikbaar moet hebben voor levensonderhoud een algemene berekening van alle alleenstaande Nederlanders (NIBUD), en ik ben zelf al volgens het NIBUD met alles ruim goedkoper uit.. Volgens eigen berekeningen heb ik zelfs nog voldoende ruimte over bij een lease van €380,- per maand.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het aanvragen van private lease? Is de acceptatieprocedure jullie gemakkelijk verlopen of zijn er ook een aantal van jullie geweigerd omdat de leasetermijn te hoog was i.c.m. het inkomsten-lastenplaatje? Deze vraag is dan eigenlijk vooral voor de mensen met een laag-midden inkomen tot €2000 netto / maand die ook een huur of hypotheek betalen.

Hoor graag jullie ervaringen!

Als je je druk maakt om dergelijke bedragen, zou ik het nog eens na gaan rekenen of het allemaal wel zo handig is.
350 x 12 is toch 4200,- per jaar en bijna 17.000,- euro in 4 jaar.

Ik heb een private lease gehad via VW financial services (=partij waar jij nu ook kijkt) en had letterlijk binnen een paar dagen een akkoord. Dit was in 2017, kan zijn dat acceptatieprocedure inmiddels anders verloopt. Ik had op dat moment een hypotheek, geen andere leningen of kredieten en een hoog netto-nkomen en betere ratio tussen dat inkomen en maandelijks termijnbedrag (leasebedrag)

Mij is het an sich prima bevallen, maar let op: dingen die kapot gingen (gordelspanner, interieurverlichting/-delen etc) wimpelt men snel af af als geen garantie (verkeerde handling door berijder, jawel...) en mag je er dus toch zelf voor dokken...

Ik heb de private lease vorig jaar afgekocht (bijna anderhalf jaar vóór einde contract) omdat we zakelijk gingen leasen, ik was aangenaam verrast hoe laag de afkoopsom was (minder dan 1 termijnbedrag).

Maar, resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst; het valt mij op dat private leasen inmiddels aanzienlijk duurder is dan in 2017 (bv ook de meer-/minderkosten per km!) én het is en blijft een zeer persoonlijke afweging.

Met de lage rentes kan het interessant zijn om de gewenste auto nieuw (of demo oid) privé te kopen met (gedeeltelijk) een lening

Ik heb privat lease afgesloten eind 2019. Ook via volkswagen. Binnern no-time accoord maar ook hier ruim voldoende inkomen en laag leasebedrag(199 euro) meerprijs kilomerters vallen mij mee. Verder nog geen ervaring. De auto moet nog afgeleverd worden.

Private lease keurmerk is een prima intitiatief. Lijkt me alleen maar fijn om goed getoetst te worden om naast de auto en woning fijn te kunnen genieten van het leven. Als de acceptatie niet lukt, dan weet je dat het verstandig is om andere keuzes te maken.

Zoals smarter hier boven stelt: de regels zijn er niet voor niks. De ellende uit de jaren 90 en 00 waarbij door bepaalde cowboys makkelijk teveel aan leningen werden verstrekt is gelukkig voorbij. Ik werkte destijds bij een grote bank waarbij een streng acceptatiebeleid was. Als mensen werden afgewezen gingen ze shoppen bij zo'n cowboy (de bekende bonnetjes uit de tv-gids destijds), rara wie er na een jaar op de stoep stonden vanwege inmiddels problematische schulden. Met lenen is in de basis niks mis, met teveel lenen wel.

Er wordt trouwens niet alleen naar de inkomens/lastenverhouding gekeken. Inmiddels wordt er een hele waslijst automatisch nagekeken (denk aan leeftijd, hoe lang in vast dienst bij de werkgever, eigen huis of huurhuis, omgang met eerdere leningen, welke buurt je woont etc.). Een mogelijkheid tot rood staan op je betaalrekening heeft trouwens ook effect of je al dan niet een hoger bedrag kunt leasen. Heb je de mogelijkheid tot rood staan, dan kun je bij een kredietmogelijkheid van 1000 euro normaal al 3500 a 4000 euro minder aan lening of hypotheek krijgen. Je maandleasebedrag zou in zo'n geval dus ook zomaar 30 euro lager uit kunnen vallen.

Terug
Bovenaan