Prius plug-in vs Outlander PHEV

Wat zou je zelf kopen rekening houdende met de wensen?

• Totaal aantal stemmers
    14
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,

Ik zit in dubio tussen twee auto's (occasions) die op een aantal vlakken heel verschillend van elkaar zijn. Het gaat om de welbekende Outlander PHEV van modeljaar 2013-2014 en de Toyota prius plug-in hybride versie (2013).

In het kort de wensenlijst voor de auto (mocht je nog eentje weten om in overweging te nemen, meld het gerust):

- Ruime gezinsbak
- Zuinig (en bij voorkeur volledig elektrisch op woon/werkverkeer)
- Betrouwbaar
- Goed uitgerust (o.a. adaptieve cruise)
- Max budget: €17.500

We wonen op ongeveer 23 afstand van werk. Met consequent stekkeren (wat we ook willen doen), is ww verkeer met beide auto's bijna volledig elektrisch te doen. De Outlander volledig, de Prius als het goed is bijna.

Ik realiseer me dat ik een SUV met een heel ander soort auto vergelijk. Maar het zijn naar mijn indruk beide interessante modellen voor bovenstaand wensenlijstje.
De plussen en minnen die ik zelf zie:

Outlander - Instyle+ ±17.000

Plus:
- Stoere bak, m.i. mooier dan Prius
- Langere range elektrisch en bij hogere snelheid
- in ieder geval in 2020 nog lage wegenbelasting

Min:
- Relatief hoog verbruik na opmaken elektrische range
- Slecht imago door slechte bereidheid tot stekker in de zakelijke kringen
- Wat duurder dan Prius als occasion

Prius - Executive business ±14.000

Plus
- Zuiniger, ook op lange afstanden. Autovakantie geen probleem
- Veel beenruimte

Min
- Slecht zich naar achteren
- Wegenbelasting nu iets hoger

Het gebruik zal bestaan uit grofweg 5x per week ww verkeer a 23km per rit.
Daarnaast ongeveer 300km extra per week, voornamelijk snelweg. Het zou mooi zijn als er elke paar jaar een autovakantie in gereden kan worden (geen aanhanger).

Bovenstaande lijkt een beetje neer te komen op de keus tussen de meest verstandige (Prius) versus een wat stoerdere optie, de Outlander. Die voor het ww verkeer eveneens zuinig is (tevens oplaadpunt op kantoor).

Wat denken jullie van deze afweging en wat zou ik nog meer in overweging moeten nemen?

bij een prius plugin krijg je ook nog steeds wegenbelasting korting , bij een gewone prius krijg je deze korting niet. De gewone prius is wel lichter dan de plug inn prius, dus voor de plug inn betaal je in de toekomst meer wegenbelasting dan de voor de gewone.
Maar mochten de regels veranderen betaal je voor de prius plug inn behoorlijk minder dan voor de outlander, want die is 400 kg zwaader. Dus de outlander wordt een dure als de korting weg valt.
Ga je geen zware aanhangwagens trekken dan is de prius plug inn de beste koop. Volgens mij kan die prius plug inn overigens niet harder dan 90 km per uur puur elektrisch.

Hier in elk geval een test video tussen de prius plug in en de chevorlet volt waarin de systemen worden uitgelegd.

prius vs volt

Als je een aanhangwagen of caravan wil trekken dan kies je de Mitsubishi Outlander,
nadeel is dat dat deze auto veel zwaarder is als Toyota Prius Plug in, dus straks heel duur is in de Motorrijtuigenbelasting. En de Outlander gebruikt in de dagelijkse praktijk als de accu leeg is veel brandstof. Door de slechte stroomlijn en grote frontale oppervlakte is de auto relatief dorstig op de snelweg.

Stel je niet al te veel voor van het elektrisch bereik van deze auto's, die valt gewoon tegen, de Outlander haalt afhankelijk van de temperatuur en snelheid ongeveer 30 km, de Toyota nog geen 20 km, en de Toyota schakelt boven de 80 km per uur ook nog gewoon over op de motor.
De Toyota Prius Plug in gebruikt in de dagelijkse praktijk wel veel minder brandstof dan de Mitsubishi Outlander.

De Toyota Prius Plug in zal in de praktijk gezien de wensen denk ik het voordeligst zijn.

Gezien de wensen en het gebruik zou ik ook aanraden om de Opel Ampera en technisch identieke Chevrolet Volt te overwegen. Ze zitten wat betreft gewicht er tussen in, en hebben een relatief groot bereik op de accu, op de snelweg valt het verbruik mee. Ze hebben immers een goede stroomlijn.

In de prijsklasse tot € 20.000 kom je ook al interessante elektrische auto's tegen.
Als de ruimte niet heel belangrijk is dan is de kleinere Renault Zoe R90 / Q90 met 41 KWh uur accu een goede optie.

Het schijnt dat de ampera en volt ook dorstige jongens zijn als de batterij leeg is. Maar vast minder dan de Outlander. Ook deze 2 zijn veel zwaarder dan de prius.

Is een BMW i3 range extender misschien nog iets als de stroom oo is springt de benzine motor bij als oplader.

Als je een ruime gezinsauto zoekt dan kom je niet uit bij een Volt/Ampera dat zijn niet de meest ruime auto's. Maar heb je een gezin?
Of een Outlander rendabel is dat zou je moeten berekenen.

En even heel goed doorrekenen wat een normale benzinewagen doet? Of zelfs dieseltje.

De outlander lijkt me enorm zuipen op de 300km rit.
En vergeet ook niet dat elektra ook niet gratis is

Ik heb zelf vaak plugin en ev doorgerekend maar zelfs met zakelijk voordeel valt de winst tegen en is de keuze duur en beperkt. Onthou: beter op de langere termijn wat extra brandstof dan een peperdure investering in complexe techniek, laadpalen, gedoe en beperkte keus.

Zoe en i3 zijn absoluut geen gezinsauto's..

Het probleem bij de Ampera is de achterbank, daar kun je nét twee personen op kwijt dankzij die rare middentunnel.

De Outlander heeft misschien meer range dan de Prius (scheelt in de praktijk zo'n 5 kilometer) maar bedenk wel dat de Outlander véél meer stroom nodig heeft voor dat kleine beetje extra range (10KWh voor de Outlander vs 3.4KWh voor de Prius) en ook twee keer zo lang moet laden (ruim 3 uur voor de Outlander en 1.5 uur voor de Prius). Als je dat doorrekent en daarbij ook beseft dat de Outlander met lege accu gewoon zuipt als een tempelier dan kom je snel tot de conclusie dat de Prius een veel meer economische optie is en waarschijnlijk ook beter rijdt/makkelijker te manoeuvreren dan de Foutlander.

De Prius Plug-in is ook zonder opladen bijzonder zuinig, met gemak doe je nog steeds 1 op 25 of zelfs beter en het gaat nooit stuk. Overigens rijdt de Prius tot 90 km/h vol elektrisch itt de eerder genoemde 80 km/h.

De Opel Ampera zou voor je gebruik gezien zeker voldoen alleen is aan de krappe kant.
Je woon-werk kan dan altijd volledig elektrisch en bij eventuele langere ritten kan de eerste +/- 60 kilometer volledig elektrisch, daarna neemt de 1.4 liter motor het over. Het is echt een 4-persoons auto door de aparte stoelen achter i.p.v. een achterbank..
Hier een voorbeeldje, op de foto's duidelijk de achterbank te zien en de kofferruimte die eigenlijk nog best redelijk is, dacht dat die krapper was, wel fijn dat het een grote toegankelijke klep is.

Opel Ampera

opel-ampera-1-4-ecotec-150pk.jpg

opel-ampera-1-4-ecotec-150pk.jpg

Zadelsnuiver zei:
Het probleem bij de Ampera is de achterbank, daar kun je nét twee personen op kwijt dankzij die rare middentunnel.

De Outlander heeft misschien meer range dan de Prius (scheelt in de praktijk zo'n 5 kilometer) maar bedenk wel dat de Outlander véél meer stroom nodig heeft voor dat kleine beetje extra range (10KWh voor de Outlander vs 3.4KWh voor de Prius) en ook twee keer zo lang moet laden (ruim 3 uur voor de Outlander en 1.5 uur voor de Prius). Als je dat doorrekent en daarbij ook beseft dat de Outlander met lege accu gewoon zuipt als een tempelier dan kom je snel tot de conclusie dat de Prius een veel meer economische optie is en waarschijnlijk ook beter rijdt/makkelijker te manoeuvreren dan de Foutlander.

De Prius Plug-in is ook zonder opladen bijzonder zuinig, met gemak doe je nog steeds 1 op 25 of zelfs beter en het gaat nooit stuk. Overigens rijdt de Prius tot 90 km/h vol elektrisch itt de eerder genoemde 80 km/h.

Autoweek zegt 90km en ANWB 85 km als top snelheid van de Prius. De Outlander wordt een dure jonge als het wegenbelasting voordeel weg gaat vallen

het enige verschil is dat de foutlander wel met trekhaak leverbaar is en de prius niet. maar mocht je die niet nodig hebben dan zou ik voor de prius kiezen, ondanks alle marketing verhaaltjes kan zo'n zeecontainer op wielen nooit een gunstig brandstof verbruik hebben ( ook stroom is een brandstof)

Looks: Outlander
BagageRuimte: hatchback vs station vorm van de bagage ruimte is in het voordeel van de Outlander.
Interieurruimte: verwaarloosbaar verschil
Dashboard: qua looks Outlander, maar de Prius heeft ook wel wat.
Rijgedrag: Prius, doordat deze minder gewicht mee sleept.
Luxe: de Outlander heeft afhankelijk van de uitvoering meer gadgets.
Verbruik: Prius!! Zonder opladen (ja de PiP) is makkelijk 1 op 20 te halen. De Outlander haalt met opladen met moeite 1 op 10.

Centen technisch zou ik voor de Prius gaan.

Ik heb veel in de Prius gereden en direct daarna in de Outlander.

Owhja, de Outlander doet ongeveer 125 km/h op de accu en qua rijbereik regelmatig rond de 40km.
De Prius haakt eerder al af bij 90km/h en 20km rijbereik.

De Prius haalt wel 190km/h op de teller, terwijl de Outlander bij 170km/h stopt..

Dank allen voor de reacties!

Als ik het meeste zo samenvat komt het volgens mij op het volgende neer:

- Prius is een stuk voordeliger. Na het opmaken van de elektrische range rijdt hij zuiniger en daarnaast is er minder elektriciteit benodigd om hem die eerste 20km te geven.

Wat wel meetelt is dat hij overdag gratis zou kunnen opladen op kantoor (23km afstand dus binnen range) en daarnaast dat er thuis een zonnepaneelinstallatie is die ruim voldoende kWh levert. Maar dan praat ik een beetje naar de Outlander toe. Voor die incidentele langere trip betaal je wel aanzienlijk meer benzine.

Wat betreft de Ampera, ik heb deze nog niet eerder overwogen. Ik heb altijd vooral gefocust op Japanse auto's vanwege hun betrouwbaarheid. Maar daardoor nooit zo hierop gelet. Hij lijkt op papier goed te voldoen aan veel van wat ik zoek. De 4 ipv 5 zittingen is niet een heel groot probleem (wel een nadeel). Ruimte lijkt voldoende. Bedankt voor de foto's @Total Loss !

speedtouch zei:
Zou dit een optie kunnen zijn?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/auris/45880623

Dank voor attenderen. Heb onlangs een proefrit gemaakt in de Auris sports touring (2014) en een Prius plug in. Van deze twee viel de voorkeur op de laatste omdat deze in ongeveer dezelfde prijsrange zit en nog wel iets zuiniger lijkt (bij consequent stekkeren). Verder is de Prius iets groter, verschil in wegenbelasting is relatief klein.

SSander zei:
Looks: Outlander
BagageRuimte: hatchback vs station vorm van de bagage ruimte is in het voordeel van de Outlander.
Interieurruimte: verwaarloosbaar verschil
Dashboard: qua looks Outlander, maar de Prius heeft ook wel wat.
Rijgedrag: Prius, doordat deze minder gewicht mee sleept.
Luxe: de Outlander heeft afhankelijk van de uitvoering meer gadgets.
Verbruik: Prius!! Zonder opladen (ja de PiP) is makkelijk 1 op 20 te halen. De Outlander haalt met opladen met moeite 1 op 10.

Centen technisch zou ik voor de Prius gaan.

Ik heb veel in de Prius gereden en direct daarna in de Outlander.

Dank voor de vergelijking, handig ook dat je ervaring met beiden hebt. Je noemt de 1 op 10 voor de Outlander inclusief opladen, is dat voor dagelijks afstanden langer dan 40km? Hoewel die verbruikscijfers lastig te vergelijken zijn verwachtte ik het met o.a. de verbruiksgegevens die ik elders las wel iets beter te kunnen doen (alleen 1x per week een langere rit van ongeveer 150km heen en terug met opladen vanaf startpunt in beide gevallen)..

Igor4444 zei:
Dank allen voor de reacties!
..
Wat wel meetelt is dat hij overdag gratis zou kunnen opladen op kantoor (23km afstand dus binnen range) en daarnaast dat er thuis een zonnepaneelinstallatie is die ruim voldoende kWh levert. Maar dan praat ik een beetje naar de Outlander toe. Voor die incidentele langere trip betaal je wel aanzienlijk meer benzine.
...

Uhhh die zonnepanelen moet je terugverdienen aan Eneco/Nuon niet verkwanselen aan dikke PHEVs opladen ;)

Dat van kantoor is fijn, maar nog steeds: 46km per dag kan makkelijk met 3 liter benzine: €5,10
Elektra zal iets van €2 zijn als je gratis op kantoor laadt. €3 winst maal 220 werkdagen. €660 per jaar, maar hogere premie, hoger verbruik bij niet pluggen, aanschaf etc

Vergis je ook niet in allerlei elektra sluipkosten zoals: laadpaal, voorverwarmen bij laadpaal, laadpaalsluipverbruik, laadpassen, ook snel goed voor €100 per jaar.

Terug
Bovenaan