A
Anoniem
Guest
Beste allemaal,
Ik zit in dubio tussen twee auto's (occasions) die op een aantal vlakken heel verschillend van elkaar zijn. Het gaat om de welbekende Outlander PHEV van modeljaar 2013-2014 en de Toyota prius plug-in hybride versie (2013).
In het kort de wensenlijst voor de auto (mocht je nog eentje weten om in overweging te nemen, meld het gerust):
- Ruime gezinsbak
- Zuinig (en bij voorkeur volledig elektrisch op woon/werkverkeer)
- Betrouwbaar
- Goed uitgerust (o.a. adaptieve cruise)
- Max budget: €17.500
We wonen op ongeveer 23 afstand van werk. Met consequent stekkeren (wat we ook willen doen), is ww verkeer met beide auto's bijna volledig elektrisch te doen. De Outlander volledig, de Prius als het goed is bijna.
Ik realiseer me dat ik een SUV met een heel ander soort auto vergelijk. Maar het zijn naar mijn indruk beide interessante modellen voor bovenstaand wensenlijstje.
De plussen en minnen die ik zelf zie:
Outlander - Instyle+ ±17.000
Plus:
- Stoere bak, m.i. mooier dan Prius
- Langere range elektrisch en bij hogere snelheid
- in ieder geval in 2020 nog lage wegenbelasting
Min:
- Relatief hoog verbruik na opmaken elektrische range
- Slecht imago door slechte bereidheid tot stekker in de zakelijke kringen
- Wat duurder dan Prius als occasion
Prius - Executive business ±14.000
Plus
- Zuiniger, ook op lange afstanden. Autovakantie geen probleem
- Veel beenruimte
Min
- Slecht zich naar achteren
- Wegenbelasting nu iets hoger
Het gebruik zal bestaan uit grofweg 5x per week ww verkeer a 23km per rit.
Daarnaast ongeveer 300km extra per week, voornamelijk snelweg. Het zou mooi zijn als er elke paar jaar een autovakantie in gereden kan worden (geen aanhanger).
Bovenstaande lijkt een beetje neer te komen op de keus tussen de meest verstandige (Prius) versus een wat stoerdere optie, de Outlander. Die voor het ww verkeer eveneens zuinig is (tevens oplaadpunt op kantoor).
Wat denken jullie van deze afweging en wat zou ik nog meer in overweging moeten nemen?
Ik zit in dubio tussen twee auto's (occasions) die op een aantal vlakken heel verschillend van elkaar zijn. Het gaat om de welbekende Outlander PHEV van modeljaar 2013-2014 en de Toyota prius plug-in hybride versie (2013).
In het kort de wensenlijst voor de auto (mocht je nog eentje weten om in overweging te nemen, meld het gerust):
- Ruime gezinsbak
- Zuinig (en bij voorkeur volledig elektrisch op woon/werkverkeer)
- Betrouwbaar
- Goed uitgerust (o.a. adaptieve cruise)
- Max budget: €17.500
We wonen op ongeveer 23 afstand van werk. Met consequent stekkeren (wat we ook willen doen), is ww verkeer met beide auto's bijna volledig elektrisch te doen. De Outlander volledig, de Prius als het goed is bijna.
Ik realiseer me dat ik een SUV met een heel ander soort auto vergelijk. Maar het zijn naar mijn indruk beide interessante modellen voor bovenstaand wensenlijstje.
De plussen en minnen die ik zelf zie:
Outlander - Instyle+ ±17.000
Plus:
- Stoere bak, m.i. mooier dan Prius
- Langere range elektrisch en bij hogere snelheid
- in ieder geval in 2020 nog lage wegenbelasting
Min:
- Relatief hoog verbruik na opmaken elektrische range
- Slecht imago door slechte bereidheid tot stekker in de zakelijke kringen
- Wat duurder dan Prius als occasion
Prius - Executive business ±14.000
Plus
- Zuiniger, ook op lange afstanden. Autovakantie geen probleem
- Veel beenruimte
Min
- Slecht zich naar achteren
- Wegenbelasting nu iets hoger
Het gebruik zal bestaan uit grofweg 5x per week ww verkeer a 23km per rit.
Daarnaast ongeveer 300km extra per week, voornamelijk snelweg. Het zou mooi zijn als er elke paar jaar een autovakantie in gereden kan worden (geen aanhanger).
Bovenstaande lijkt een beetje neer te komen op de keus tussen de meest verstandige (Prius) versus een wat stoerdere optie, de Outlander. Die voor het ww verkeer eveneens zuinig is (tevens oplaadpunt op kantoor).
Wat denken jullie van deze afweging en wat zou ik nog meer in overweging moeten nemen?