Voor automobilisten zijn de maatregelen die op Prinsjesdag 2025 bekend zijn gemaakt op het eerste gezicht redelijk overzichtelijk:
Verder:
Hoe denk je hierover? Is dit in balans voor het autoverkeer of kan het beter - en hoe?
- de accijnskorting op benzine blijft gehandhaafd (was al bekend), dus dat scheelt zo'n 20 cent/liter bij fossiele brandstoffen
- als je vanaf volgend jaar een oldtimer koopt, dan moet je ook motorrijtuigenbelasting gaan betalen
- de korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's gaat in 2026 omhoog van 25% naar 30% van het tarief van een benzineauto. Je gaat dus minder betalen dan het oorspronkelijke plan maar meer dan nu.
- voor (vrachtwagen)chauffeurs komen meer rustplekken.
Verder:
- Pseudo eindheffing zakelijke auto's op fossiele brandstoffen. Je betaalt 12% over de catalogusprijs van de auto als die auto nog geen 25 jaar oud is. Bij oudere auto's: 12% over de werkelijke waarde van de auto.
- Met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025 geldt ook voor bijzondere elektrische vervoermiddelen (denk aan campers, of auto's voor rolstoelvervoer) een vast tarief. Voor de bijzondere elektrische personenauto wordt dat ook € 667, voor een elektrische motorfiets geldt een tarief van € 200. Nu wordt nog een percentage van de netto verkoopprijs gerekend, wat vaak meer is.
- Heb je een bedrijf of organisatie met meer dan 100 werknemers, dan moet je de zakelijke en woon-werkverplaatsingen rapporteren aan de RVO (WPM). Vanwege de adminstratieve lasten gaat de grens waarop een bedrijf of organisatie moet gaan rapporteren verhoogd naar 250 werknemers.
Hoe denk je hierover? Is dit in balans voor het autoverkeer of kan het beter - en hoe?
Laatst bewerkt: