Prijsverschil B-segment

A

Anoniem

Guest
Bij het kijken naar een potentieel nieuwe auto in t B-segment is het mij opgevallen dat een nieuwere Clio vaak stukken goedkoper is dan zijn tegenhangers (Fiesta, Polo en Ibiza).
Het gaat hier dan om het bouwjaar 2021, en dan de Intense uitvoering van de Clio (de 2e uitvoering, dus niet de goedkoopste).
Als je deze vergelijkt met bijvoorbeeld een Fiesta, Polo en Ibiza van 2021 dan is de Clio vaak stukken goedkoper.
Wat is hier de reden voor eigenlijk?

De Renault Clio biedt gewoon heel erg veel auto voor relatief weinig geld.

Sinds Juni 2020 heb ik zelf een nieuw gekochte Renault Clio. En kan niet anders zeggen dat het een erg fijne, comfortabele en luxe auto is.

In deze periode was de auto super betrouwbaar, geen rammels, geen kraakjes, en geen storingen.
Het is een auto die erg voordelig is om te rijden. De afwerking en gebruikte materialen zijn ook erg goed voor deze klasse.

In mijn ogen is de Clio een topper in zijn klasse. Profiteer gewoon van de lagere prijs.
Ik heb in veel auto's gereden, en begrijp echt niet waarom een Polo, Ibiza en Fiesta een stuk duurder zijn.

ak2 zei:

Sinds Juni 2020 heb ik zelf een nieuw gekochte Renault Clio. En kan niet anders zeggen dat het een erg fijne, comfortabele en luxe auto is.

In deze periode was de auto super betrouwbaar, geen rammels, geen kraakjes, en geen storingen.
Het is een auto die erg voordelig is om te rijden. De afwerking en gebruikte materialen zijn ook erg goed voor deze klasse.

In mijn ogen is de Clio een topper in zijn klasse. Profiteer gewoon van de lagere prijs.
Ik heb in veel auto's gereden, en begrijp echt niet waarom een Polo, Ibiza en Fiesta een stuk duurder zijn.
Alleen geef je hier een antwoord op een niet gestelde vraag.

Frits79 zei:
ak2 zei:

De Renault Clio 5 wordt gemaakt in zeer moderne en efficiënte fabrieken in Turkije en Servië,
de kosten om de auto te produceren zullen denk ik ook lager liggen. dan bij de concurentie
Mijn Renault Clio is gemaakt in Bursa Turkije.

ak2 zei:
Frits79 zei:
ak2 zei:

De Renault Clio 5 wordt gemaakt in zeer moderne en efficiënte fabrieken in Turkije en Servië,
de kosten om de auto te produceren zullen denk ik ook lager liggen. dan bij de concurentie
Mijn Renault Clio is gemaakt in Bursa Turkije.
Dat is wat er gevraagd wordt

Alleen niet het goede antwoord. De goedkoopste Clio kostte in 2021 €17.880. De goedkoopste Fiësta €17.595. De goedkoopste Ibiza €17.150. Alleen de Polo is duidelijk duurder met €20.715. Als ik niet de basisversie vergelijk, maar één versie duurder, dan blijft de Polo het duurste en liggen Clio, Fiësta en Ibiza heel dicht bij elkaar. Er moet dus een andere oorzaak zijn.

Dat klopt Jeff alleen hebben de instapmodellen van de Fiesta en Ibiza duidelijk minder motorvermogen, en zijn meer showroom lokkers.

Ik denk dat de TS ook bedoelt als je kijkt naar de uitrusting en accessoires voor het geld, bij een Intens uitrusting krijg je best veel uitrusting. (Anders zou ik het ook niet weten.)

4056478 zei:
Bij het kijken naar een potentieel nieuwe auto in t B-segment is het mij opgevallen dat een nieuwere Clio vaak stukken goedkoper is dan zijn tegenhangers (Fiesta, Polo en Ibiza).
Het gaat hier dan om het bouwjaar 2021, en dan de Intense uitvoering van de Clio (de 2e uitvoering, dus niet de goedkoopste).
(..)

Intens is derde niveau, ZEN is tweede niveau. Life is de basis versie. Zo lees ik het in de AW database en dan de modeljaren 20-22.

Voor een goed antwoord misschien ook handig om te vermelden met welke versies van Fiesta en Ibiza je gekozen hebt voor het vergelijk.

ak2 zei:
Dat klopt Jeff alleen hebben de instapmodellen van de Fiesta en Ibiza duidelijk minder motorvermogen, en zijn meer showroom lokkers.

Ik denk dat de TS ook bedoelt als je kijkt naar de uitrusting en accessoires voor het geld, bij een Intens uitrusting krijg je best veel uitrusting. (Anders zou ik het ook niet weten.)

Dat bedoel ik inderdaad, sorry voor de verwarring. Een Clio Intense van 2020 is goedkoper dan bv een vergelijkbare Fiesta (niet instapmodel).
En bij de Clio heb je dan gewoon veel opties zoals camera's, parkeersensoren, die bij de concurrenten niet standaard is. Dan vraag ik mij af, wat is de reden van dit prijsverschil? Is het de kwaliteit van de Clio of is het toch nog iets goedkoper omdat het bv goedkoper is om te produceren...

Je bent vooral aan het overdenken. De Clio is kwalitatief prima- of zelfs beter dan gemiddeld. Goedkopere productie, hoe zie je dat precies voor je?

Jan 7666490 zei:
Je bent vooral aan het overdenken. De Clio is kwalitatief prima- of zelfs beter dan gemiddeld. Goedkopere productie, hoe zie je dat precies voor je?
Hoe zou je dat voor je zien? Zoals AK2 al aangaf productie in Turkije bijvoorbeeld, lagere lonen dus mogelijkheid voor een lagere verkoopprijs.
Nou heb ik geen idee hoe groot het verschil is, maar als het relatief groot is is zou ik ook wel willen weten waarom hij goedkoper is dan de concurrentie.

Frits79 zei:
Jan 7666490 zei:
Hoe zou je dat voor je zien? Zoals AK2 al aangaf productie in Turkije bijvoorbeeld, lagere lonen dus mogelijkheid voor een lagere verkoopprijs.
Nou heb ik geen idee hoe groot het verschil is, maar als het relatief groot is is zou ik ook wel willen weten waarom hij goedkoper is dan de concurrentie.

Daar zit voor de klant echt geen verschil in... Daarnaast wordt de Clio ook in Flins gemaakt, waar ze juist de duurdere uitvoeringen zoals de intens produceren. Daar iets achter zoeken is dus echt b*llshit.

Jan 7666490 zei:
Frits79 zei:
Jan 7666490 zei:

Daar zit voor de klant echt geen verschil in... Daarnaast wordt de Clio ook in Flins gemaakt, waar ze juist de duurdere uitvoeringen zoals de intens produceren. Daar iets achter zoeken is dus echt b*llshit.
Dat is geen bullshit, maar dat wil jij niet snappen.

Als fabrikant is het natuurlijk een optimum wanneer je én lagere productiekosten (dan de concurrentie) hebt én je wel de vergelijkbare prijs in de markt kan vragen. :T

Een B-segmenter met turbo blokje is de laatste jaren aardig in prijs gestegen. Zat eerst vanaf 17,5k, later vanaf 20k en nu vanaf 22,5k ongeveer. Als een fabrikant het lagere prijspeil langer weet vast te houden, dan kan die daar enorm van profiteren. Aan de ene kant door de lagere nieuwprijs en meer nieuwverkopen, maar ook aan de betere relatieve restwaarde daardoor. Ik ken de prijzen van Renault niet helemaal, maar dat kan zo het geval zijn. Misschien om te concurreren met het eigen Dacia? ;)

Van de Fiësta weet ik dat ze (onder andere?) in Keulen Duitsland worden gemaakt, daar zag de mijne in ieder geval het levenslicht. Of dat uitmaakt ten aanzien van de verkoopprijzen... Om een wijs man uit mijn zakelijke relatiesfeer maar te quoten: 'Dat kost het niet, dat vragen ze ervoor...'

Clio schrijft meer af denk ik, want aanschafprijzen liggen op hetzelfde niveau. Een Polo of Fiesta blijft ook als occasion erg gewild.

Terug
Bovenaan