Porsche Taycan

C

Curlew

Guest
Je kan hem nu live zien: https://www.carscoops.com/2019/09/watch-the-2020-porsche-taycan-unveiling-here-live-at-9-am-est/

sxo85Ni.jpg


rurl44Y.jpg


EBJECnd.jpg


RenzTEs.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-027.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-022.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-021.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-017.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-018.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-023.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-016.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-019.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-020.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-011.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-010.jpg


2020-porsche-taycan.jpg


2020-porsche-taycan.jpg


2020-porsche-taycan.jpg


porsche-taycan-turbo-taycan-turbo-s-2019-006.jpg
 
Mooie auto! Maar Tesla zou ik niet afschrijven!
 
Foie Gras zei:
Bye bye Tesla!

:eek: Wie nu nog niet doorheeft dat elektrisch de (sexy) toekomst is...

Wat is er zo sexy aan dan? Het onderscheidende vermogen van een auto wordt kleiner en kleiner. Het is straks als het kopen van een wasmachine. Motor is overal hetzelfde, geen onderscheidend geluid meer en alles is aan de digitale displays.

Er wordt met het elektrisch rijden een nieuwe weg ingeslagen, maar sexy kan ik hem niet noemen.
 
Even off topic misschien, maar ik denk dat de prijs van de electriciteit voor de gewone burger in de komende jaren flink zal gaan stijgen!
 
Tesla Model S Performance Ludicrous
€ 105.720
612pk
2,6 s
590 km

Porsche Taycan Turbo
€ 157.100
680pk
3,2 s
450 km

De Porsche zit dus al direct op een achterstand op een oud model. Niettemin krijg je er wel voldoende km's voor en zal het vast top rijden en een goed afgewerkt interieur met mooie materialen. Is ook wat waard
 
Mooi vorm gegeven dashboard. Had er alleen graag wat meer echte knoppen op gezien. Touchscreen leidt te veel af van het verkeer.
 
Basis
rJUkozQ.jpg


+ SportDesign
aaR0etO.jpg


+SportDesign zwart
4r2f6A3.jpg


Allerlei opties
LZP4XJN.jpg


Basis
yMlToyQ.jpg


+ SportDesign
93DT3lH.jpg


+SportDesign zwart
CfY9OrD.jpg


Allerlei opties
Yu3jPMk.jpg


Configureren kan hier: https://www.porsche.com/netherlands/nl/modelstart/all/?modelrange=taycan
 
Paar voorbeelden van interieur:

i7fobHs.jpg


WeECVEr.jpg


jElawfv.jpg


qHhGYd6.jpg


Configurator loopt bij mij overigens best vaak vast. Iemand anders ook last van?
 
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Foie Gras zei:
Bye bye Tesla!

:eek: Wie nu nog niet doorheeft dat elektrisch de (sexy) toekomst is...

Wat is er zo sexy aan dan? Het onderscheidende vermogen van een auto wordt kleiner en kleiner. Het is straks als het kopen van een wasmachine. Motor is overal hetzelfde, geen onderscheidend geluid meer en alles is aan de digitale displays.

Er wordt met het elektrisch rijden een nieuwe weg ingeslagen, maar sexy kan ik hem niet noemen.

Maak je maar geen zorgen om onderscheidend vermogen in de toekomst. De motor is echt niet alles;)
Geluid is allang achterhaald, eerder asociaal dan dat het iets toevoegt.

En sexy, afspraak bij Hans Anders nodig;)?
 
Foie Gras zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Foie Gras zei:
Bye bye Tesla!

:eek: Wie nu nog niet doorheeft dat elektrisch de (sexy) toekomst is...

Wat is er zo sexy aan dan? Het onderscheidende vermogen van een auto wordt kleiner en kleiner. Het is straks als het kopen van een wasmachine. Motor is overal hetzelfde, geen onderscheidend geluid meer en alles is aan de digitale displays.

Er wordt met het elektrisch rijden een nieuwe weg ingeslagen, maar sexy kan ik hem niet noemen.

Maak je maar geen zorgen om onderscheidend vermogen in de toekomst. De motor is echt niet alles;)
Geluid is allang achterhaald, eerder asociaal dan dat het iets toevoegt.

En sexy, afspraak bij Hans Anders nodig;)?

De motor is enorm belangrijk in merkidentiteit. Flat 6,HEMI, V-tec, etc. Daarmee komt ook een kenmerkend geluid. En geluid asociaal? Give me a break, het is onderdeel van de beleving. Maar dat kun je alleen erkennen wanneer je met een serieuze auto onderweg bent geweest.

Sexy vind ik deze auto allesbehalve. Lelijk vind ik hem niet, maar mooi? Nee en zeker niet sexy. Dan was bijvoorbeeld een Fisker Karma veel sexyer.
 
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Maar dat kun je alleen erkennen wanneer je met een serieuze auto onderweg bent geweest.

Haha, nice try. Ik rijd met van alles, elektrisch (dagelijks) tot slurpende benzine-auto's. Hoe vaak rij jij elektrisch, en stap je in zonder vooroordelen?

Beleving gaat trouwens verder dan alleen geluid. 'Stilte' in de stad. Hoe heerlijk zou dat zijn (of leef je ook niet in de stad?)
 
Autoliefhebbers en veel heren tussen 10-40 vinden geluid leuk, de rest vind het irritant, asociaal en onnodig
 
Mmm, het is natuurlijk beslist geen lelijk eindproduct geworden, maar de concept vond ik toch nog net wat geslaagder. Met name de bumper daarvan en de algehele verhoudingen waren wat fraaier.

Mission_E_4-980x620.jpg
 
Ik snap dat puistje bovenop het dashboard niet, dat klokje met loeilelijke (m.i.) secondewijzer. Leef je in een digitaal tijdperk, ontwerp je dit.... Mooi model als ontwerp, minder in de productieversie en technisch een mate van achterstand op een 9 jaar oud model. Daarnaast een stuk duurder, maar wel mooier afgewerkt. Ego belangrijk voor de kopers, vermoed ik.
 
Ik snap dat puistje bovenop het dashboard niet, dat klokje met loeilelijke (m.i.) secondewijze

Is een optie (net als bij andere Porsches) dus ik zie het probleem niet
 
Foie Gras zei:
Bye bye Tesla!

No way.

Ik had wat meer van de specificaties verwacht. Ja, met de prestaties is op zijn zachtst gezegd niets mis, maar de actieradius is niet bijzonder. Hoe dan ook een mooie stap voor Porsche en de auto mag er best wezen, hoewel niet wezenlijk anders dan andere Amerikaanse en Chinese EV-sedans. Bovendien ongetwijfeld een uitstekend product, waar echter wel voor betaald moet worden. In veel landen zullen kopers dat er met alle liefde voor over hebben, waaronder Nederland. Ben benieuwd hoe de Audi-versie eruit komt te zien.
 
Foie Gras zei:
Bye bye Tesla!

:eek: Wie nu nog niet doorheeft dat elektrisch de (sexy) toekomst is...

:rolleyes: Beetje een heel snelle conclusie zonder enige vorm van onderbouwing. Ik ga even hieronder rekenen dan komen we daarna tot de juiste conclusie wie het qua elektriciteit even wint.

Model 3 mag ik dan even pakken neem ik aan, immers is de Porsche nieuw dus mag ik ook de 2170 cell gebruiken van Tesla. We hebben al gelezen dat Tesla met hun supercharger V3 naar 250 kW gaat.
Dat is niet veel minder dan de Porsche kan, 270 kW...en uiteindelijk is het een formule, want kW is ook maar iets waard....het gaat eerder om het Amperage. Want immers is P = U x I oftewel Volt maal Ampere maakt Watt..

P/U = I, dus krijgen we..... 270.000/800 = 337.5 Ampere.

Voor de Tesla is dat 350 V nominaal....dus 250.000/350 = 714 Ampere.

Oeh das lastig, want nu kun je een heel makkelijke conclusie trekken, stel dat een toekomstige Tesla een 150 kWh pakket krijgt in een serie opstelling en naar 700V gaat nominaal....ik kan nog steeds laden met 714 Ampere. Dan wordt mijn P = 700 x 714 = 499.800 W oftewel bijna 500 kW.
En dan zit ik nog niet op 800V. Ik weet niet hoor maar Tesla is op basis van cijfers nog steeds heer en meester als het op elektrische auto's aangaat.
 
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Foie Gras zei:
Bye bye Tesla!

:eek: Wie nu nog niet doorheeft dat elektrisch de (sexy) toekomst is...

Wat is er zo sexy aan dan? Het onderscheidende vermogen van een auto wordt kleiner en kleiner. Het is straks als het kopen van een wasmachine. Motor is overal hetzelfde, geen onderscheidend geluid meer en alles is aan de digitale displays.

Er wordt met het elektrisch rijden een nieuwe weg ingeslagen, maar sexy kan ik hem niet noemen.

Die weg is al eerder ingeslagen helaas, daar heeft elektrisch rijden op zich niet zo veel mee van doen. Elektrisch rijden gaat het proces wel verder versnellen omdat het nóg makkelijker wordt om met één universele basis te werken en allerhande regels nog meer uniformiteit afdwingen. Niet voor niets had de elektrische Mercedes B al deels het binnenwerk van een Tesla. Inderdaad, net als bij laptops, wasmachines, ebikes en smartphones. Groter punt is dat onderscheidend vermogen niet meer van belang is omdat de auto als product geen sexy product meer is. Het is een noodzakelijk kwaad geworden, het heeft in de publieke opinie niet meer de status die het ooit had. Meer het nieuwe roken, maar dan noodzakelijk. Niet voor niets dat autofabrikanten zich en masse terugtrekken uit de racerij. Ooit was dat dé imagobouwer, maar nu werkt de racerij eerder averchts voor het merkimago. En zoiets als motorgeluid, dat is binnenkort gewoon een mp3'tje wat je downloadt, als je de herrie al aan de kop wil hebben. Huidige ICE auto's doen al hetzelfde via de speakers en dat is volledig geaccepteerd. Maakt niet uit hoe nep het is.
 
929V6 zei:
"Turbo" o_O Waar zit dat ding dan? :confused:

Terug naar de eighties, toen zat zo'n ding volgens de decals al in je tandenborstel, de TV, een kinderfiets, de gehaktmolen, een Escort...
O, die laatste zat hij trouwens echt al in :T
 
Wat een gemekker over het woord Turbo. Past bij de rest van het gamma en laat hierbij verschil in kracht zien. Ik vind het totaal niet storen. Enne.. "Turbo is een uitdrukking uit de jaren 80 van de 20e eeuw. Rondom de uitdrukking "turbo" hing een gevoel van snelheid, moderniteit, technologie en vooruitgang." Nou prima.. revival of the 80s dan maar
 
Curlew zei:
Wat een gemekker over het woord Turbo.

Vanzelfsprekend. Als je dan toch van de ICE af wil of moet, waarom dan zo'n achterhaalde term blijven gebruiken? Dit is zoiets als 'vegetarische hamburger' of 'kikkererwten-bratwurst'. Zet er dan '8 turn' op. Of Brushless, LiPo, of voor mijn part Flux Capacitor. Of moeten ze er ook nog een paar uitlaten onder plakken?
 
Welja joh, wat mij betreft hadden ze er "Targa" van gemaakt. Klinkt ook lekker en past ook goed bij de rest van het gamma.
 
929V6 zei:
Welja joh, wat mij betreft hadden ze er "Targa" van gemaakt. Klinkt ook lekker en past ook goed bij de rest van het gamma.

Ze wilden eigenlijk 'Zoom' en 'Zoom Zoom" gebruiken, maar dat bleek als gedeponeerd te zijn...
 
Inhoudelijk: tja, niet lelijk, maar hoog 'Panamera met Peugeot slagtand koplampen' gehalte. Jammer, het concept had een heel uitgesproken neus, die waarschijnlijk het voetgangers botsproef stadium niet overleefd heeft.
 
Curlew zei:
Wat een gemekker over het woord Turbo. Past bij de rest van het gamma en laat hierbij verschil in kracht zien. Ik vind het totaal niet storen. Enne.. "Turbo is een uitdrukking uit de jaren 80 van de 20e eeuw. Rondom de uitdrukking "turbo" hing een gevoel van snelheid, moderniteit, technologie en vooruitgang." Nou prima.. revival of the 80s dan maar

Dat kan toch ook gewoon met Carrera, Carrera S en Carrera GTS??
Turbo is nu eenmaal een onderdeel van een verbrandingsmotor. Lastig om dat dan in een elektrisch daglicht te zien.
 
Foie Gras zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Maar dat kun je alleen erkennen wanneer je met een serieuze auto onderweg bent geweest.

Haha, nice try. Ik rijd met van alles, elektrisch (dagelijks) tot slurpende benzine-auto's. Hoe vaak rij jij elektrisch, en stap je in zonder vooroordelen?

Beleving gaat trouwens verder dan alleen geluid. 'Stilte' in de stad. Hoe heerlijk zou dat zijn (of leef je ook niet in de stad?)

Ik reed 16(!) jaar geleden al mee in een elektrische Elise. Tevens woon ik midden in het centrum van een grote stad. Van auto's heb ik 0 last. Van scooters des te meer.
Wat noem jij een slurpende benzineauto?
 
@ IAA Frankfurt:

1porschetaycanff1.jpg


1porschetaycanff3.jpg


1porschetaycanff2.jpg


Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/porsche-taycan-specs-sale-date-performance
 
Nieuwe persfoto's:

fSvzkR6.jpg


brDGRf1.jpg


1Sd4JaZ.jpg


H5A66Vc.jpg


lo9ORhr.jpg


ACZfVjV.jpg


gyzpN8G.jpg


Alle pics: https://www.netcarshow.com/porsche/2020-taycan/

Prachtig ding zeg. En ik vind dit meer een 4-deurs coupe dan al die andere wannabes
 
Event van Porsche met de Taycan in Apeldoorn.
Wellicht dat er ook in andere plaatsen zo'n tent staat en het een route is.

X4RPfpk.jpg

XVL11Vt.jpg


De tent en de caravan waren opvallender dan de auto waar het (waarschijnlijk) om ging.:rolleyes:
 
Ben heel benieuwd naar de actieradius als je hem vaak op de staart trapt en vaak op hoge snelheden rijdt. Of dat veel schade aanbrengt aan de accu’s.
 
Nico94 zei:
Ben heel benieuwd naar de actieradius als je hem vaak op de staart trapt en vaak op hoge snelheden rijdt. Of dat veel schade aanbrengt aan de accu’s.

Tja daar wordt nergens over gesproken...... . Zal ongetwijfeld fors minder zijn de wltp actieradius bij een sportieve rijstijl.... .minder dan de helft? 150 a 200km?
 
Cdlop zei:
Nico94 zei:
Ben heel benieuwd naar de actieradius als je hem vaak op de staart trapt en vaak op hoge snelheden rijdt. Of dat veel schade aanbrengt aan de accu’s.

Tja daar wordt nergens over gesproken...... . Zal ongetwijfeld fors minder zijn de wltp actieradius bij een sportieve rijstijl.... .minder dan de helft? 150 a 200km?

Ja denk het ook. En ik denk ook dat na een paar jaar rijden met hoge snelheden dat de normale actieradius is.
 
s velthuis zei:
Curlew zei:
Wat een gemekker over het woord Turbo.

Vanzelfsprekend. Als je dan toch van de ICE af wil of moet, waarom dan zo'n achterhaalde term blijven gebruiken? Dit is zoiets als 'vegetarische hamburger' of 'kikkererwten-bratwurst'. Zet er dan '8 turn' op. Of Brushless, LiPo, of voor mijn part Flux Capacitor. Of moeten ze er ook nog een paar uitlaten onder plakken?

De autofabrikanten hebben destijds het woord turbo uit het Latijn overgenomen waar het tornado/wervelwind betekent. Eigenlijk is de juiste benaming bij een motor: turbocompressor.

Het is dus niet zo dat als er ergens turbo op staat, dat er een turbo compressor inzit, maar het kan ook verwijzen naar de karakteristiek van een tornado. Denk aan KITT, turbotaal, Turbo Pascal, Turbo als beleggers vehicel...daar zit allemaal geen compressor in. Mand ;)
 
De term turbo in het taalgebruik komt vanuit de turbocompressor. Toen turbo nog stond voor extra vermogen en snelheid werd dat overgenomen voor andere toepassingen.
 
dickey zei:
De term turbo in het taalgebruik komt vanuit de turbocompressor. Toen turbo nog stond voor extra vermogen en snelheid werd dat overgenomen voor andere toepassingen.
Zijn we hier in een workshop marketing terechtgekomen? Wat een onzin wordt er toch gespuid!
Het klopt dat die term overgenomen is om dynamiek an te geven (ik heb zelfs een mixer met turbostand, om de stofzuiger niet te vergeten). Die benamingen zijn er gekomen om mee te hoppen op het sporieve, dynamische dat de term 'turbo' in de autowereld uitstraalde.
Maar in de autowereld was een turbo een motor met turbine-ondersteuning. Dat is nooit anders geweest tot nu een of andere idiote marketingboy bij Porsche met dat idiote idee op de proppen is gekomen.
Porsche heeft voldoende andere benamingen in huis die beter van toepassing zouden zijn (Taycan, Taycan S, Carrera en Carrera S, GT en GTS...)
Het blijft dus een stom idee om een elektrische aandrijving Turbo te ,noemen
 
Los daarvan en na de test door Roy gezien te hebben, neem ik wat van mijn vroegere kritiek terug: dit is een elektrische wagen die Porsche én tesla waardig is. In mijn ogen véél meer Porsche dan een Panamera of Cayenne.
Tegelijkertijd toont de Taycan aan wat een enorme prestatie tesla geleverd heeft met eerst de S en nu de 3 om op zo'n korte tijd zo'n volwaardige wagens te bouwen.
Iemand schreef Tesla heeft 10 jaren voorsprong. Klopt natuurlijk niet: het Porsche dat 80 jaren voorsprong had en toch kan Tesla een gelijkwaardig product neerzetten: wat een ongelooflijke prestatie!
 
Cdlop zei:
Nico94 zei:
Ben heel benieuwd naar de actieradius als je hem vaak op de staart trapt en vaak op hoge snelheden rijdt. Of dat veel schade aanbrengt aan de accu’s.

Tja daar wordt nergens over gesproken...... . Zal ongetwijfeld fors minder zijn de wltp actieradius bij een sportieve rijstijl.... .minder dan de helft? 150 a 200km?

Als je een sportieve rijstijl wilt hebben pak je een mountain bike of racefiets :) Op je luie reet in een autofauteuil zitten is toch ongeveer 180 graden anders dan sportief.
 
R Wolters zei:
Cdlop zei:
Nico94 zei:
Ben heel benieuwd naar de actieradius als je hem vaak op de staart trapt en vaak op hoge snelheden rijdt. Of dat veel schade aanbrengt aan de accu’s.

Tja daar wordt nergens over gesproken...... . Zal ongetwijfeld fors minder zijn de wltp actieradius bij een sportieve rijstijl.... .minder dan de helft? 150 a 200km?

Als je een sportieve rijstijl wilt hebben pak je een mountain bike of racefiets :) Op je luie reet in een autofauteuil zitten is toch ongeveer 180 graden anders dan sportief.

Max zal het niet met je eens zijn.... 😉
 
R Wolters zei:
Cdlop zei:
Nico94 zei:
Ben heel benieuwd naar de actieradius als je hem vaak op de staart trapt en vaak op hoge snelheden rijdt. Of dat veel schade aanbrengt aan de accu’s.

Tja daar wordt nergens over gesproken...... . Zal ongetwijfeld fors minder zijn de wltp actieradius bij een sportieve rijstijl.... .minder dan de helft? 150 a 200km?

Als je een sportieve rijstijl wilt hebben pak je een mountain bike of racefiets :) Op je luie reet in een autofauteuil zitten is toch ongeveer 180 graden anders dan sportief.

:) :)

Tja, ik ken ook geen fabrikanten van wagens met verbrandingsmotoren die het verbruik opgeven volgens WLTP en daarnaast 'verbruik als je hem een paar keer goed op zijn staart trapt'o_O
De actieradius verkort navenant bij beide types aandrijving natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan