Poolauto lease diverse segmenten

Leon 4080893

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Ik heb echt de ballen verstand van auto´s, vandaar dat ik al enige tijd rondsnuffel op dit geweldige forum.

Op mijn 18e kocht ik een Daihatsu Cuore uit 2005 met 35.000 km op de teller van een oud omaatje. Inmiddels staat er ruim 922.000 km op de teller en kreeg ik een voorstel van mijn werkgever om een lease-auto te kiezen uit de pool. Omdat ik geen airconditioning, navigatie en verschillende rijhulpsystemen gewend ben, is de keuze erg reuze voor mij en zie ik door de bomen het bos niet meer.

Mijn werkgever heeft de volgende auto’s tot de beschikking, omdat er verschillende segmenten inzitten en dus verschillende bijtellingen weet ik niet waar ik verstandig aan doe. Onlangs kreeg ik een Ford Fiësta ST-line van de autogarage mee en zo’n dynamische rijstijl met dito koppelvermogen bevalt mij echt heel erg goed. Betrouwbaarheid staat boven alles, maar een leuke funauto kan ik zeer waarderen, dat is mijn huidige auto allesbehalve namelijk. Ik rijd gemiddeld zo’n 46.000 km per jaar dus fijne stoelen is zeker aan te raden. In mijn Cuore heb ik er andere stoelen laten inzetten, waardoor ik geen last meer kreeg van mijn rug op lange ritten.

Mijn eisen:
- Betrouwbaar
- Koppelvermogen boven pk
- Prettige stoelen (persoonlijk natuurlijk)
- Navigatie niet persé noodzakelijk, wel graag airco
- Bijtelling tot €250 per maand.
- Dynamische rijstijl boven uiterlijk

Auto’s uit de pool:
- Suzuki Ignes 1.2 comfort
- Suzuki Swift 1.2 comfort
- Hyundai I10 i-drive comfort
- Fiat 500 1.0 pop
- Peugeot 208 1.2 Pure Tech 75
- Dacia Sandero Stepway 1.0 tce
- Opel Crossland 1.2
- Fiat 500X 1.0t
- Honda HR-V 1.5 elegance
- BMW Gran Tourer 218iA
- Audi Q3 35tfsi pro line

ik heb diverse filmpjes op Youtube bekeken van Autoweek, Autoblog en ANWB-Auto, maar dit zijn veelal filmpjes van auto’s met allerlei opties en meestal de duurste opties, waardoor ik het heel lastig vind om goed te vergelijken. De keuze uit de pool bestaat voornamelijk uit basisversies auto’s.

Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de Swift, maar al die filmpjes zijn vaak over die sportversie. Zou deze 1.2 comfort ook een beetje sportief zijn of juist niet, aangezien hier geen turbo op zit.

Ik moet mijn keuze gemaakt hebben voor 1 februari 2021. Ik heb de eerste week van januari wat proefritten gepland staan, maar ik dacht wellicht hebben jullie meer ervaringen met bovenstaande poolauto’s in die uitvoeringen. Hebben jullie ervaring met een bepaalde auto uit bovenstaande rijtje?

Prettige Tweede Kerstdag!

Gr. Leon

Als de Fiësta jou al zo goed beviel, zou ik daar voor gaan. Kun je altijd nog beslissen natuurlijk na proefritten in diverse auto's.
Als jij bijv. kiest voor de Q3 35tFSI, heb je natuurlijk ook de bijtelling die daarbij hoort, maar misschien is dat geen punt voor je.

speedtouch zei:
Als de Fiësta jou al zo goed beviel, zou ik daar voor gaan. Kun je altijd nog beslissen natuurlijk na proefritten in diverse auto's.
Als jij bijv. kiest voor de Q3 35tFSI, heb je natuurlijk ook de bijtelling die daarbij hoort, maar misschien is dat geen punt voor je.

Hoi Speedtouch,
Dat is het probleem, want ik kan dus niet kiezen uit de Fiësta, echt alleen uit bovenstaande modellen.
Anders was de keuze inderdaad heel snel gemaakt!
De Q3 ligt denk ik boven mijn budget van €250 per maand, dus dat is geen optie verwacht ik.
Heb jij toevallig goede ervaringen met mijn lijstje, qua modellen?

Uit dit lijstje vallen de 208, Swift en Sandero in het zelfde segment als de Fiesta.

Jammer dat de nieuwe Peugeot 208 slechts de 75 pk motor heeft ( en geen 100 of 130 pk, anders was de keus denk ik heel makkelijk), 75 pk is best weinig, het is wel een hele moderne en comfortabele auto. De Swift is ook een hele leuke auto maar is wat ouder en heeft 90 pk, het is zeker niet de meest comfortabele auto in zijn klasse.
De Dacia Sandero is nog duidelijk ouder, maar heeft wel een moderne, plezierige motor met 100 pk. ( het zal denk ik niet het nieuwe 2021 model zijn, die staat op het fijne, comfortabele, onderstel van de nieuwe Renault Clio)

De Fiat 500X 1.0T vind ik zelf ook een leuke auto, die prima waar voor het geld biedt.
De auto heeft een 120 pk motor die goed bij de auto past.

Ga gewoon rijden in de kanshebbers, kijk of je er goed in zit, en het comfort goed vindt. De verschillen in betrouwbaarheid zijn niet heel groot, het zijn immers allemaal vrij nieuwe auto's.

Leon 4080893 zei:
Heb jij toevallig goede ervaringen met mijn lijstje, qua modellen?

Alleen de 208 (m'n derde) waarover ik heel tevreden ben, ik heb er 1 met turboloze motor en ik vind hem vinnig en zuinig genoeg.
Ik zou lekker gaan proefrijden met de auto's naar jouw smaak die uit de pool komen.

Mijn broer werkt in Italie en mag ieder jaar een nieuwe poolauto uitzoeken van z'n werkgever. Die pool is best groot, maar hij kiest nu al jarenlang steeds weer een Fiat 500X. Hij is er in ieder geval tevreden mee.

Zelf heb ik de 500X als diesel ooit gereden als huurauto en was toen aangenaam verrast. Rijdt prettig, ziet er fris uit. Vele jaren geleden had ik zelf een tweedehands Punto. De enige niet-reguliere reparatie was een sensor van een paar tientjes, dus mijn indruk van Fiat's betrouwbaarheid is ook positief.

Barri zei:
922.000km op de teller van je Cuore?? Wauw!

Inderdaad! Zou een erg leuke klokje rond aflevering op kunnen leveren!

De Honda HR-V lijkt me ook wel een leuke optie met genoeg vermogen (130 pk), qua uiterlijk niet moeders mooiste, maar qua rijden top, zeker met de handbak.

Van dit rijtje de 500X. Een auto die mij heel erg verrast heeft op met name de rijeigenschappen, zeker voor een hoge auto. Niet zo dynamisch als de Giulietta waar ik mijn meeste kilometers in maak, maar wel dynamischer als de Clio welke ik ook veel rij, en ook net wat dynamischer is als gemiddeld.
De BMW 2AT ook weleens gereden is voor een MPV dynamisch. Lijkt mij alleen wel wat duurder.

Wat maakt voor jouw een auto sportief? Voor mij zit dat met name in de besturing en de kracht/ levendigheid van de motor. Er zijn ook mensen die grote velgen op een auto sportief vinden, of een logo/ line (S-Line, GT-line) op de instap motor. (Fiesta is ook zonder een pakketje al dynamischer dan gemiddeld)

@Barri en @geen voorkeur, de afleveringen van Klokje Rond ken ik, maar koektrommels als mijn auto zijn vaak totaal niet geliefd en niet spannend, dus vandaar dat ik mij nooit heb opgegeven. Met de Honda HR-V heb ik de eerste week van januari een proefrit, dus grappig dat jij die benoemt, thanks!

@ JM GP, Bedankt voor je reactie! De Fiat 500X zou voor mij eigenlijk afvallen, maar gezien jouw reactie en die van @Breevoort ga ik hem toch overwegen en dus een proefrit aanvragen. Wellicht een verrassende auto die ik eigenlijk al had afgeschreven.

Om je vraag te beantwoorden over wat een auto voor mij sportief maakt. Toen ik van de autogarage onlangs een Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (125 pk) Titanium uit 2015 meekreeg vond ik het echt een genot om landweggetjes te pakken en een beetje ermee kon spelen, in mijn cuore kan ik dat totaal niet. Voor het eerst in mijn leven beleefde ik lol aan een auto, dus ik baalde er een beetje van dat in de poolauto's van mijn werkgever geen Ford Fiësta zat.

In deze uitvoering past het niet binnen mijn budget, maar ik hoop ergens dat de Ford Fiësta 1.0 ecoboost 95 pk titanium versie een beetje vergelijkbaar is met die auto uit de garage, op het uiterlijk na i.v.m. nieuw model. Anders dan kies ik misschien wel voor private lease i.p.v. zakelijk lease via mijn werkgever. Maar wat ik zo vergelijk met de tools van autoweek zit het koppelvermogen van de fiësta uit 2015 op 200 Nm @ 1400 tpm en de bovenstaande van 95 pk op 170 @ 1500 tpm. En ik weet niet of dit in de praktijk een beetje vergelijkbaar is qua dynamisch rijden? Ik geef liever om de tussensprints dan allerlei logo's,stickers/dubbele uitlaten/velgen. Het uiterlijk is voor mij echt niet belangrijk.

Met die kilometerstand willen ze die Cuore echt wel in Klokje Rond hoor!

Vwb de auto's : de Fiesta heeft een turbo blokje, dat rijdt anders dan een atmosferisch blok. Die Dacia en 500X hebben dat ook, de rest ben ik me obv de omschrijving niet zeker van.
Maar een Swift is bijvoorbeeld een best fijn ding.

geen voorkeur zei:
Barri zei:
922.000km op de teller van je Cuore?? Wauw!

Inderdaad! Zou een erg leuke klokje rond aflevering op kunnen leveren!
.

TS zegt 46000 gemiddeld per jaar te rijden, met een auto van 15 jaar oud 2e hands gekocht met 35000 op de teller klopt er iets niet.

922000 km op de teller.

Netjes.
Ik zou hem ook wel eens in klokje rond willen zien, vooral omdat ik zelf van mening ben dat veel meer (kwalitief goede) kleine auto's dit soort kilometerstanden kunnen halen.

Ik denk wel dat de keuze voor goede stoelen voor jou de beste keus is die je ooit gemaakt hebt. Ik zou daarom eerder kiezen voor topmodel van een goedkopere serie dan voor een instapmodel van een duurdere serie.
Die topmodellen hebben vaak wel goede stoelen in tegenstelling tot de goedekopere instap-versies. Je kan er natuurlijk goede aftermarket-stoelen in laten monteren maar met alle klapzakken en electronisch speelgoed van tegenwoordig is het vaak niet zonder meer mogelijk de stoelen door betere exemplaren te laten vervangen, Vraag vooraf naar de mogelijkheden, het antwoord kan teleurstellend zijn.

Heel veel bedrijven kennen ook de mogelijkheid van het huren van een auto. Je geeft dan bij de werkgever aan dat je nog geen keuze gemaakt hebt en de werkgever huurt dan voor een korte periode een auto voor je. Zie dit als een lange proefrit, zodat je niet iedere dag een uur of dire (of nog meer) met een auto opgezadeld wordt die aanvoelt of je in een oude tram op een houten bankje zit.

@Haarr, ik snap waar je op doelt, want als je een berekening erop uitvoert dan kom je op gemiddeld 59.000 km per jaar.
Ik heb hele hoge uitschieters erbij zitten, maar een 'normaal' jaar is voor mij 46.000 km per jaar. Ik heb verder nooit iets met tellerstanden gedaan, dus ga ervanuit dat deze tellerstand gewoon correct is en dat ze bij het onderhoud er ook niks gedaan mee hebben.

@Barri, aha dan is dat het verschil. Zo'n turboblokje verklaart dan waarom het dynamisch rijden zo'n genot is. Wat ik zelf niet snap m.b.t. de zakelijk lease, nergens wordt bijvoorbeeld de Suzuki Swift 1.0 aangeboden, want deze heeft een turboblokje. Ik had begrepen dat de Swift 1.2 geen turboblokje bevat, dus dat is dan minder aantrekkelijk als dit dan een atmosferisch blokje bevat, maar de proefrit gaat het uitwijzen:).

@Rke, bedankt voor je toelichting! De stoelen waren voor mij echt de beste zet ooit, want in het verleden weleens 60.000 km gereden met goedkope stoelen, maar dat was zó niet prettig voor mijn rug dus nu hele comfortabele stoelen erin en dan is het geen probleem om veel kilometers te rijden, maar echt comfortabel is de auto natuurlijk niet. Ik had nooit geld voor een goede degelijke auto, dus dit was voor mij een goede optie. Altijd heel goed onderhouden en banden laten vervangen, maar zelfs dan sta je weleens met pech op de snelweg. Ik ga er zeker naar kijken om een topmodel van een goedkopere auto te kijken dan een instapmodel van een duurdere auto. Ik ging er al een soort van vanuit dat de meeste duurdere auto's ook goede stoelen zouden hebben, maar dat is dus geen zekerheid, dankjewel!

Leon 4080893 zei:
@Haarr, ik snap waar je op doelt, want als je een berekening erop uitvoert dan kom je op gemiddeld 59.000 km per jaar.
Ik heb hele hoge uitschieters erbij zitten, maar een 'normaal' jaar is voor mij 46.000 km per jaar. Ik heb verder nooit iets met tellerstanden gedaan, dus ga ervanuit dat deze tellerstand gewoon correct is en dat ze bij het onderhoud er ook niks gedaan mee .

In dat geval zou ik m zeker aanmelden.

In het geval van een leaseauto zou je betrouwbaarheid wat minder prioriteit kunnen geven. Mocht je een keer stilvallen dan regelt de leasemaatschappij het allemaal. Het enige is dat het onhandig is, maar financieel is er niets aan de hand in zo'n geval.

Trouwens wel een opvallende lijst van auto's die in de pool zitten. Dit zijn niet de usual suspects voor leaseauto's. Qua betrouwbaarheid zullen ze allemaal goed genoeg zijn.

Leon 4080893 zei:
(..)
(..) Wat ik zelf niet snap m.b.t. de zakelijk lease, nergens wordt bijvoorbeeld de Suzuki Swift 1.0 aangeboden, want deze heeft een turboblokje. Ik had begrepen dat de Swift 1.2 geen turboblokje bevat, dus dat is dan minder aantrekkelijk als dit dan een atmosferisch blokje bevat, maar de proefrit gaat het uitwijzen:).

(..)

Bedoel je op het portal van je werkgever? Want op zich zal een leasemaatschappij iedere auto die in NL op de prijslijst staat wel willen leveren, alleen zal een specifiek, niche product dat niet zo courant is, andere (prijs)voorwaarden kennen dan de gebruikelijke versies.

Veelal zijn er autoregelingen met de klanten van de leasemaatschappij afgesproken waardoor veel auto's 'niet op de lijst' komen te staan.

Bij de Swift kan dat wellicht met de CO2 grens te maken te hebben? De 1.2 in hybride vorm doet 90 gram CO2 per kilometer, de 1.0 boosterjet hybrid doet 97 gram (3 deurs).

Het kan ook zijn dat de 1 liter motor niet meer op de prijslijst van Suzuki staat, momenteel. Wellicht 'te duur' per volgend jaar ivm gewijzigde BPM tarieven? (ding kost nu al 20 duizend euro..)

Durashift zei:
Leon 4080893 zei:
(..)
(..) Wat ik zelf niet snap m.b.t. de zakelijk lease, nergens wordt bijvoorbeeld de Suzuki Swift 1.0 aangeboden, want deze heeft een turboblokje. Ik had begrepen dat de Swift 1.2 geen turboblokje bevat, dus dat is dan minder aantrekkelijk als dit dan een atmosferisch blokje bevat, maar de proefrit gaat het uitwijzen:).

(..)

Bedoel je op het portal van je werkgever? Want op zich zal een leasemaatschappij iedere auto die in NL op de prijslijst staat wel willen leveren, alleen zal een specifiek, niche product dat niet zo courant is, andere (prijs)voorwaarden kennen dan de gebruikelijke versies.

Veelal zijn er autoregelingen met de klanten van de leasemaatschappij afgesproken waardoor veel auto's 'niet op de lijst' komen te staan.

Bij de Swift kan dat wellicht met de CO2 grens te maken te hebben? De 1.2 in hybride vorm doet 90 gram CO2 per kilometer, de 1.0 boosterjet hybrid doet 97 gram (3 deurs).

Het kan ook zijn dat de 1 liter motor niet meer op de prijslijst van Suzuki staat, momenteel. Wellicht 'te duur' per volgend jaar ivm gewijzigde BPM tarieven? (ding kost nu al 20 duizend euro..)

Wist niet dat de huidige swift er ook als drie deurs is.

Als er ergens een redelijke automaat in zit zou ik die pluspunten geven. Ook als het contract eerder afloopt. Stel de Swift valt tegen maar loopt over een jaar af dan kan je weer verder kijken.

Als je werkgever 11 auto's 'op voorraad' heeft zal je bij een verkeerde keuze heus wel wat kunnen regelen. Sterker nog: als jij flinke rugklachten krijgt door het vele rijden op klapstoeltjes dan krijgt de werkgever flinke kosten.

Met gemiddeld 46.000 km per jaar in een Cuore ben je wat mij betreft al een held.:)

De eerste helft sluit daar wat meer op aan dan de tweede helft van je lijst.
Gevoelsmatig is die tweede helft wel wat geschikter voor dat jaarkilometrage.

Toch neig ik naar de eerste helft. Je bent deze klasse al 900.000 km gewend en het zal je een klap geld schelen in de bijtelling.
Ik zou zelf de 208 bovenaan zetten, maar dat is gevoel en sentiment. Ik ben mijn lease-loopbaan ooit begonnen met 75.000km per jaar in een 206.:cool:

Terug
Bovenaan