Polo schokt stationair

Toon 6020112

Startmotor
Goedemiddag techneuten,

Ik zit met een probleem met mijn VW Polo 1.2 TSI uit 2015. Wanneer de auto stationair draait en ik de kachel aanzet, stijgt het toerental naar 950 RPM. Dit schijnt normaal te zijn, maar op dat moment begint de auto voelbaar te schokken. Ik heb inmiddels al de bougies en het brandstoffilter vervangen, het gasklephuis schoongemaakt en de MAF-sensor gecontroleerd (die in goede staat is). Vandaag heb ik zelfs een carbon cleaning laten doen.

Helaas heeft dit alles het probleem niet opgelost. Volgens de VW-dealer is dit normaal, maar het lijkt mij niet logisch dat de motor stationair schokt wanneer je voor een stoplicht staat. Zodra ik de kachel uitzet, daalt het toerental naar 750 RPM en is het schokken veel minder of verdwijnt het helemaal. Auto is uitgelezen geen storingen bekend.

Zijn er anderen die dit probleem herkennen of tips hebben voor een oplossing? Het begint me behoorlijk te irriteren, en ik zou het graag willen oplossen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Wat een raar verhaal, ik heb nog nooit een auto gehad die hoger stationair ging draaien als ik de kachel hoger zette.

Mijn polo uit 2009 schokt een beetje stationair als ik op RON95 benzine rij. Voor lange ritten op de autobahn tank ik 98 en dan is het schokken weg. Ik stoor me er niet aan hij rijdt er verder niet minder om, dus ik doe het er maar mee

Is het hobbelen al opgelost?

Wat een raar verhaal, ik heb nog nooit een auto gehad die hoger stationair ging draaien als ik de kachel hoger zette.
Ik wel: Bij een paar Nissans ging het toerental ook iets omhoog bij het inschakelen van de grotere stroomverbruikers (oa airco). Niet veel, maar wel wat... iets van 50 rpm meer. Dus als met de ventilator aanzetten ook de airco opstart kan dit de oorzaak zijn.

Ik wel: Bij een paar Nissans ging het toerental ook iets omhoog bij het inschakelen van de grotere stroomverbruikers (oa airco). Niet veel, maar wel wat... iets van 50 rpm meer. Dus als met de ventilator aanzetten ook de airco opstart kan dit de oorzaak zijn.
Schokt ook bij koude start als de ventilator gewoon uit staat dan gaat de toerental eerst omhoog en dan voel je de geschok tot de toerental gedaald is, dan. voel je het geschok minder maar nog steeds aanwezig

Het is een 3cylinder. Die rammelen sowieso wat meer stationair. Heb je de motorsteunen al eens gecontroleerd? Die kunnen als ze defect zijn ook voor extra vibratie worgen bij lage toerentallen.

Airco snap ik.
Maar een ventilator van een paar watt gaat toch geen verschil maken?
Nu heb ik nog nooit bromfietsmotoren in mijn auto's gehad dat kan schelen.

Het is een 3cylinder. Die rammelen sowieso wat meer stationair. Heb je de motorsteunen al eens gecontroleerd? Die kunnen als ze defect zijn ook voor extra vibratie worgen bij lage toerentallen.
Het is een 4 cylinder, motorsteunen zijn gecontroleerd maar geen problemen ermee. Misfires nemen toe in de cylinders.

Op basis van een half uur stationair draaien, korte afstand snelweg. stapelt de misfires zich tijdens live data op met:
(Dit is enkel te zien tijdens live data meten er is dus geen storing te zien in OBDeleven)
6 misfires - cylinder 1
15 misfires - cylinder 3
5 misfires- cylinder 4
7 misfires - cylinder 2

Maar er is geen storing.

Helaas heb ik het probleem ook als die gewoon warm stationair draait, maar nog beter merkbaar als de kachel op hoogste temp gaat dan gaat de toerental stijgen dan voel je de schokken meer stationair. Bij koude start voel je ook dat geschok. Dus hoe hoger de auto stationair gaat draaien hoe beter ik de schokken ga voelen, bij beetje gas geven dan schokt die niet meer gas los dan voel je de auto nog licht schokken weer.

Ik was gisteren niet helemaal wakker blijkbaar. De 1.2 is ook als 3 cilinder geleverd geweest, dus ik was even mis.

Als er misfires in de live data boven komen is er meer aan de hand ja. Wel vreemd dat het nog niet tot een foutcode heeft geleid.

bobine, bougiekabels, valse lucht of een ketting die begint oud te worden (kettingrek leidt tot misfires omdat de timing niet klopt)

Hoe oud is de ketting/hoeveel km is ermee gereden?

Aangezien de misfires voornamelijk bij cilinder 3 voorkomen zou je nog kunnen proberen om 2 bougiekabels om te wisselen en kijken of het probleem zich dan verplaatst

Ik was gisteren niet helemaal wakker blijkbaar. De 1.2 is ook als 3 cilinder geleverd geweest, dus ik was even mis.

Als er misfires in de live data boven komen is er meer aan de hand ja. Wel vreemd dat het nog niet tot een foutcode heeft geleid.

bobine, bougiekabels, valse lucht of een ketting die begint oud te worden (kettingrek leidt tot misfires omdat de timing niet klopt)

Hoe oud is de ketting/hoeveel km is ermee gereden?

Aangezien de misfires voornamelijk bij cilinder 3 voorkomen zou je nog kunnen proberen om 2 bougiekabels om te wisselen en kijken of het probleem zich dan verplaatst
Volgens mij zijn er geen bougiekabels maar alleen bobines aanwezig. (penbobines) Een 1.2 TSI uit 2015 heeft een distributieriem en geen ketting.

Controleer of de juiste bougies gebruikt zijn. Typenummer. Je kan de pen-bobines vervangen. Bij Winparts of Autodoc grote kortingen op onderdelen. Het moet ergens in zitten de onregelmatige stationair loop. Cilinder 3 de meeste misfires. Opvallend.

Ook vervuilde injectoren kan een oorzaak zijn. Gooi eens een Wynn's Injector +Plus+ Cleaner 325ml in je tank met de minimale brandstof van 20 liter.

Volgens mij zijn er geen bougiekabels maar alleen bobines aanwezig. (penbobines) Een 1.2 TSI uit 2015 heeft een distributieriem en geen ketting.

Controleer of de juiste bougies gebruikt zijn. Typenummer. Je kan de pen-bobines vervangen. Bij Winparts of Autodoc grote kortingen op onderdelen. Het moet ergens in zitten de onregelmatige stationair loop. Cilinder 3 de meeste misfires. Opvallend.

Ook vervuilde injectoren kan een oorzaak zijn. Gooi eens een Wynn's Injector +Plus+ Cleaner 325ml in je tank met de minimale brandstof van 20 liter.
Uch al die verschillende motoren... Misschien scheer ik het teveel over 1 kam :LOL: (ik heb t niet zo op die blokken...)
Maar of het nu de bobines of kabels zijn. Komt op hetzelfde neer: wissel ze om van de ene naar de andere en kijk of het probleem verplaatst met het aantal misfires.
Injectoren is inderdaad ook nog een mogelijkheid.

Uch al die verschillende motoren... Misschien scheer ik het teveel over 1 kam :LOL: (ik heb t niet zo op die blokken...)
Maar of het nu de bobines of kabels zijn. Komt op hetzelfde neer: wissel ze om van de ene naar de andere en kijk of het probleem verplaatst met het aantal misfires.
Injectoren is inderdaad ook nog een mogelijkheid.
Het ene blok is het andere niet Probresh. =) De oude TSI was inderdaad niet best maar na 2013 heel veel beter.

Ik zou de bobines wisselen van cilinder 3 en 4. Cilinder 3 meeste misfires en cilinder 4 minste misfires. Misschien nog even een compressietest van de cilinders ?

Terug
Bovenaan