Polo 9n Problemen met Koppeling/Versnellingsbak

Guest
Sinds kort heb ik wat problemen met mijn Polo 9n 1.2 benzine uit 2002.

twee weken geleden reed ik op weg naar huis op de snelweg, mijn snelheid was gemiddeld zo een 130/140 km per uur. Toen ik de snelweg verliet merkte ik het volgende.

Als eerst remde ik af vervolgens koppeling ingetrapt, nadat ik mijn koppeling had ingetrapt kreeg ik de versnelling niet in een lagere versnelling. Nadat ik de koppeling los heb gelaten en weer heb ingetrapt ging de auto wel in een lagere versnelling.

De dag erna weer het zelfde verhaal maar dit keer had ik een rood stoplicht. Bij het wegrijden kreeg ik de auto niet in zijn eerste versnelling na een paar minuten heb ik de koppeling steeds ingetrapt en losgelaten en lukte het.
Wat ik wel merkte is dat de koppeling heel gevoelig was op het moment dat mijn voet een paar millimeter omhoog kwam viel de motor al bijna uit.

Nadat dit gebeurde heb ik thuis even op internet gekeken en wat forums gelezen.
Ik heb vernomen dat het zou kunnen komen door de stuurbekrachtigingsolie.
na het controleren van de stuurbekrachtigingsolie was het niveau inderdaad laag, nadat ik dat heb opgemerkt de juiste stuurbekrachtigingsolie gehaald en bij gevuld.

Een week lang heb ik deze problemen min of meer niet gehad. Heel af en toe merkte ik nog wel dat de koppeling wat gevoeliger werd.

Sinds vandaag het volgende probleem, Bij het starten van de auto werkt de koppeling bijna niet.
Als ik de auto uit zet en de auto in zijn eerste versnelling of achteruit zet dat werkt de koppeling wel ook werkt de koppeling als ik meerdere malen de koppeling intrap en los laat.

Heb daarna weer wat forums gelezen dat je zou kunnen testen om in de hoogste versnelling met een snelheid van rond de 70/80 vol gas in moet trappen. Hierbij gingen wijzers even snel omhoog.
Ook heb ik gekeken als ik mijn handrem omhoog trek en de auto in zijn eerste versnelling stop wat er gebeurt hierbij viel de auto dan ook uit.

Inmiddels lang een oude vriend geweest die geeft aan dat het kan liggen aan de koppelingskabel.

iemand die er ervaring mee heeft of een idee wat het kan zijn?
De auto werkt nadat ik ¾ minuten aan het rijden ben wel weer gewoon, maar zodra ik de snelweg op ga en wat sneller rijdt word de koppeling gevoelig of lijkt het alsof de koppeling niet werkt.

Ik zou inderdaad eens naar de koppelingskabel kijken. Daar zit bij dit type volgens mij een zelfstellend mechanisme in wat op een gegeven moment kuren krijgt. Zo'n kabel is niet duur en het is redelijk plug en play. Bij mijn Seat Cordoba heb ik hetzelfde gehad, de techniek van deze modellen is behoorlijk verwant.

Ik vermoed net zoals degene hierboven, een probleem met de zelfstellende koppelingskabel.

Ik weet dat bij een polo 6n er een probleem kan zijn met de bevestiging van de kabel bij het pedaal. Echter weet ik niet of dit bij de 9N ook voorkomt.
De bevestiging van de kabel achter het pedaal (om de buitenkabel tegen te houden) scheurt en buigt dan, waardoor de koppeling ook niet meer goed werkt.

Ongeveer wat jij omschrijft + bij intrappen volledig 'door het pedaal heen' trappen en daarna gewoon weer normaal functioneren gehad bij een 306 die ik lang geleden had, was ook de zelfstellende koppelingskabel. Letterlijk paar tientjes voor een kabel en probleem was opgelost. Mijn Peugeot had toen 350.000 gelopen en was toen trouwens ook bijna aan een nieuwe koppeling toe, maar dat staat verder los van de kabel.

M.i. Kan het een kabel gerelateerd probleem zijn (zelfsteller) of de synchromesh ringen.

De polo heeft een hydraulische koppeling.
Het ligt dus niet aan de kabel, Remvloeistof weer op niveau gebracht was iets omlaag maar niet onder minimale niveau.
Koppeling is ook ontlucht.

Ik heb nu hetzelfde probleem met mijn polo.
Zit momenteel in duitsland en merk dat hier ivm de bergen erger is.

Wil koppelen en krijg hem bijna niet in zijn versnelling. En dan ik het pedaal al tot de grond ingedrukt.

Vrijdag langs een garage geweest hier, want ja moest toch de berg nog op terug naar het huisje.
Zag ze allemaal pompen met de pedaal en vloeistof hadden ze bijgevuld. Hij had het over schuim wat erin zat door warmte.... snap er dus helemaal niks van.

Maja nou moet maandag terug naar nl, en vandaag deed ie weer zo moeilijk.
Kan iemand mij vertelle wat er aan de hand is.

Het gaat om een polo 1.2 9n uit bj 2003 met hydraulische koppeling....?

Terug
Bovenaan