Polo 9n olie lampje

Wally

Net ingestapt
Goededag iedereen,

Ik ben nieuw op het forum dus als ik iets fout erop zet, wijs me er dan aub op. Er zijn 3 problemen met mijn moeders auto maar er is er maar een waar ik het graag in deze topic over wil hebben. Het gaat om het olie lampje. Nadat ik er een lange rit mee gamaakt heb (van Breda naar Almelo) is het olie lampje gaan branden. Ik dacht ten eerste dat het oliepeil te laag was omdat het oliepeil al een keer eerder uit het niets bijna op was. Toen ik ging kijken was het oliepeil goed. Na wat op internet gelezen te hebben waren er meerdere oorzaken die ervoor konden zorgen dat het lampje gaat branden. Daarom vraag ik om advies aan jullie over wat het zou kunnen zijn. Het is een 2004 volkswagen Polo (een 9N) met een 1.2 12v blok.
Alvast bedankt

Ik weet niet wat het olielampje bij een Polo allemaal aanstuurt, en je geeft ook geen info over het onderhoud.... maar misschien oliedruk te laag of een verzadigd oliefilter?
Het zou zomaar kunnen dat een grote beurt met nieuwe filters en de juiste olie je probleem al op kan lossen.

Er zijn inderdaad meerdere dingen die een oplichtend olie-lampje veroorzaken bij (voornamelijk) warme motor. Er kán te dunne olie in het blok zitten. De olie+ filter vervangen door een dikkere variant, kan een oplossing zijn. Het druk contact van het lampje kan defect zijn, waardoor een valse melding wordt gegeven. In het ergste geval zijn de lagerschalen van de krukas versleten. De krukas is oliedruk gelagerd, maar als door slijtage de olie er te gemakkelijk doorheen stroomt, wordt er te weinig druk opgebouwd. Iets wat ik zelf al heb ervaren bij een vrachtwagenmotor.

Supervisor R zei:
Er zijn inderdaad meerdere dingen die een oplichtend olie-lampje veroorzaken bij (voornamelijk) warme motor. Er kán te dunne olie in het blok zitten. De olie+ filter vervangen door een dikkere variant, kan een oplossing zijn. Het druk contact van het lampje kan defect zijn, waardoor een valse melding wordt gegeven. In het ergste geval zijn de lagerschalen van de krukas versleten. De krukas is oliedruk gelagerd, maar als door slijtage de olie er te gemakkelijk doorheen stroomt, wordt er te weinig druk opgebouwd. Iets wat ik zelf al heb ervaren bij een vrachtwagenmotor.

Je kan op de plaats van de oliedruksensor een manometer (laten) aansluiten die de oliedruk in cijfertjes aangeeft (meestal een paar bar). De fabrikant geeft aan welke druk de motor minimaal op moet kunnen brengen en de oliedruksensor zorgt er voor dat er bij een druk onder een zekere waarde (meestal 0,5 bar oid) een signaal gegeven wordt.

Wat jij beschrijft (langere rit, dan pas gaat het oliedruklampje branden) doet inderdaad denken aan overmatige slijtage van het blok. Dikkere olie in het blok doen is een lapmiddel wat alleen werkt als de olie die nu in het blok zit niet al extreem dik is door verwaarlozing.
Daarom: Als de auto altijd keurig de beurtjes gehad heeft, kan dikkere olie goed werken. Als het een kwestie van (veel) te laat olie verversen is, denk ik ook dat dit een duur grapje kan gaan worden.

Oliepeil is goed, schrijft TS. Bij een versleten blok gaat motor olie verbruiken. Dan denk ik eerder dat de oliepomp zelf niet meer zo fris is. Of inderdaad vervuiling in oliekanalen bij achterstallig onderhoud.

Terug
Bovenaan