Polo 6N2 Automaat of toch Schakel?

A

Anoniem

Guest
ff voorstellen,

Ik ben nieuw hier 23 jaar en heb op het moment alleen een A rijbewijs maar als alles goed loopt kan ik volgende week B bijschrijven.
Nu wil ik dus een Polo 6N2 halen maar zit ik te twijfelen of ik voor een automaat of toch schakel moet gaan.

Vergelijking in verbruik van de normale 1.4 (niet de 16v):

Schakel:
- Gemiddeld verbruik 6,0 L : 100 km
- Acceleratie 0-100 14,5 sec
- Topsnelheid 160 km/h

Automaat:
- Gemiddeld verbruik 7,3 L : 100 km
- Acceleratie 0-100 16,8 sec
- Topsnelheid 156 km/h

Nu zit daar dus een verschil in is dit puur door het zwaardere gewicht van de automaat?
En is een automaat uit dat tijdperk wel betrouwbaar?

Het is natuurlijk wel veel relaxter rijden als een schakel maar je ziet wel dat het ten kosten gaat van verbruik en acceleratie.
Topsnelheid ook maar dat scheelt zo weinig dat ik het als insignificant beschouw.

Wat zeggen jullie en wat is jullie mening hierover?

Conventionele automaten (met koppelomvormer) verbruiken altijd meer.

Hoeveel km per jaar ga je rijden? Bij 10.000 km scheelt het misschien eens 100 liter op jaarbasis.

Die oudere automaten hebben wat nadelen t.o.v. een schakelbak, zoals je al hebt ontdekt.
Daarnaast heb je nu nog nauwelijks ervaring opgedaan met een auto met schakelbak.
Rij eerst eens een paar jaar met een schakelbak, dan maak je die keuze bij een volgende auto.

Wat MX6 zegt, net je rijbewijs halen en dan meteen een Automaat lijkt me geen goed idee, ga eerst gewoon lekker een paar jaar in een schakelbak leren rijden.

Van de 606 Polo's (1994-2002) die te koop staan op Marktplaats, zijn er maar 45 met automaat.
De kans dat je een goed exemplaar vindt in jouw prijsklasse en omgeving wordt dan ook een stuk kleiner.

Vin cent zei:
Conventionele automaten (met koppelomvormer) verbruiken altijd meer.

Hoeveel km per jaar ga je rijden? Bij 10.000 km scheelt het misschien eens 100 liter op jaarbasis.

Dat zal denk ik rond de 10 a 12.000 km liggen, dan zal het inderdaad overwegen zijn of het gemak van een automaat je die +- 100 liter verbruik extra per jaar waard zijn wat opzicht mee valt.

MX6 zei:
Die oudere automaten hebben wat nadelen t.o.v. een schakelbak, zoals je al hebt ontdekt.
Daarnaast heb je nu nog nauwelijks ervaring opgedaan met een auto met schakelbak.
Rij eerst eens een paar jaar met een schakelbak, dan maak je die keuze bij een volgende auto.

Dit is ook waar ook al heb ik wel al schakel ervaring met de motor, het is wel anders maar komt toch wel een beetje op hetzelfde neer.
Maar ik snap wel waarom je dat zegt.
Misschien toch maar een schakel nemen voor ervaring en het geringe aanbod van automaat.
Nadeel is wel dat ik dan meer handelingen moet verrichten:Do_O

Wat moet je anders doen, je zit daar toch maar...
Dan bepaal je zelf je schakelmomenten.
Zuinig rijden of lekker doortrekken.
De versnellingsbak van dit model heeft overigens geen goede reputatie, dat is wel een belangrijk nadeel t.o.v. de automaat.

Automaten komen pas echt goed tot hun recht bij hogere vermogens.
Ik gok zo dat de Polo een automaat heeft met 4 overbrengingen en dat rijdt klote i,c.m. het weinige vermogen die die 1,4 levert.

MX6 zei:
Wat moet je anders doen, je zit daar toch maar...
Dan bepaal je zelf je schakelmomenten.
Zuinig rijden of lekker doortrekken.
De versnellingsbak van dit model heeft overigens geen goede reputatie, dat is wel een belangrijk nadeel t.o.v. de automaat.

Ik ga denk ik gewoon voor de schakel dan heb ik ook meer keus.
Slechte reputatie van de versnellingsbak is wel weer jammer, maarja er zijn niet veel auto's onder de 950 kg die er in mijn ogen mooi uitzien of nog degelijke ruimte hebben.

Monsieur Le Loure zei:
Automaten komen pas echt goed tot hun recht bij hogere vermogens.
Ik gok zo dat de Polo een automaat heeft met 4 overbrengingen en dat rijdt klote i,c.m. het weinige vermogen die die 1,4 levert.

Dat heb je inderdaad goed gegokt.:p
Na alle reacties te hebben gelezen ga ik toch maar voor een schakel variant.

Rij veel in de stad, ik sfeer bij een automaat, en zelf schakelen heeft zijn beste tijd gehad. Ik heb liever een lekker bakje koffie in de hand dan een versnelling pook. Ik vind zelfschakelen ook een onzin bezigheid.

Auto encyclopedie zei:
Rij veel in de stad, ik sfeer bij een automaat, en zelf schakelen heeft zijn beste tijd gehad. Ik heb liever een lekker bakje koffie in de hand dan een versnelling pook. Ik vind zelfschakelen ook een onzin bezigheid.

Bakkie koffie in je hand scoort toch wel flink hoger wat betreft een onzin bezigheid tijdens het auto rijden. :rolleyes:(n)

De nadelen van de oude 4 traps automaten vind ik dat ze veel snelheid uit een auto halen, en er is weinig aanbod. Door het geringe aanbod moet je er vaak meer voor betalen, dus de kans op een slechter exemplaar is dan gewoon groter. Ik zou eerst gewoon kijken naar een handbak.

De verbruikscijfers van de fabrikant zijn vaak optimistisch, de VAG 1.4 heeft volgens mij nog wel eens last van kantelende zuigers, dit hoor je goed bij de koude start, en een hoog olieverbruik.

Automaat rijden is overigens wel heerlijk, maar dan moet je echt kijken vind ik in een andere prijsklasse.

Ik zou zelf dan als particier niet zo snel een VW kiezen met DSG, maar dan eerder bijvoorbeeld een hybride van Toyota, Honda, Kia, of Hyundai, een Peugeot of Citroen met EAT automaat, een BMW met ZF automaat, of een Renault met EDC automaat etc.

Automaat techniek kán ook stuk / in storing vallen.

Maar, het geeft wel comfort, zeker in stedelijk gebied én als je veelgebruikte routes bezaaid liggen met verkeersbelemmerende maatregelen, geeft een automaat je gemak.

Soms zijn er exemplaren die door de, veelal wat oudere gebruikers, goed onderhouden zijn.

Kijk wat het aanbod is, staar je niet blind op zo'n Polo. Er zijn ook andere, veelal Aziatische, modellen die een redelijk goede automaat bieden .

Auto encyclopedie zei:

hahaha dit was dus ook mijn gedachten + het constant schakelen in de smalle straatjes van Haarlem.

ak2 zei:
De nadelen van de oude 4 traps automaten vind ik dat ze veel snelheid uit een auto halen, en er is weinig aanbod. Door het geringe aanbod moet je er vaak meer voor betalen, dus de kans op een slechter exemplaar is dan gewoon groter. Ik zou eerst gewoon kijken naar een handbak.

De verbruikscijfers van de fabrikant zijn vaak optimistisch, de VAG 1.4 heeft volgens mij nog wel eens last van kantelende zuigers, dit hoor je goed bij de koude start, en een hoog olieverbruik.

Automaat rijden is overigens wel heerlijk, maar dan moet je echt kijken vind ik in een andere prijsklasse.

Ik zou zelf dan als particier niet zo snel een VW kiezen met DSG, maar dan eerder bijvoorbeeld een hybride van Toyota, Honda, Kia, of Hyundai, een Peugeot of Citroen met EAT automaat, een BMW met ZF automaat, of een Renault met EDC automaat etc.

Dat van de kantelende zuigers heb ik ook gelezen maar was dat niet alleen bij de 16v?

Durashift zei:

Maar, het geeft wel comfort, zeker in stedelijk gebied én als je veelgebruikte routes bezaaid liggen met verkeersbelemmerende maatregelen, geeft een automaat je gemak.

Soms zijn er exemplaren die door de, veelal wat oudere gebruikers, goed onderhouden zijn.

Kijk wat het aanbod is, staar je niet blind op zo'n Polo. Er zijn ook andere, veelal Aziatische, modellen die een redelijk goede automaat bieden .

Ik zal inderdaad even gaan kijken bij de auto's van toyota, hyundai, honda etc...
kijken wat hun te bieden hebben en schijnen vaak ook hele degelijke en betrouwbare auto's te zijn

Total Loss zei:
Auto encyclopedie zei:

Bakkie koffie in je hand scoort toch wel flink hoger wat betreft een onzin bezigheid tijdens het auto rijden. :rolleyes:(n)

Haha, inderdaad. Je schijnt tegenwoordig altijd te moeten drinken in auto's (en eigenlijk overal, als je kijkt hoeveel mensen tegenwoordig met zo'n beker koffie over straat lopen, volslagen idioot). In review wordt ook al gekeken of je wel een anderhalve liter fles water in de deur kwijt kunt. Ik zou alleen niet weten hoe ik in een auto uit een anderhalveliterfles moet drinken. Dat kan alleen in een cabrio....

R Wolters zei:
Total Loss zei:
Auto encyclopedie zei:

Haha, inderdaad. Je schijnt tegenwoordig altijd te moeten drinken in auto's (en eigenlijk overal, als je kijkt hoeveel mensen tegenwoordig met zo'n beker koffie over straat lopen, volslagen idioot). In review wordt ook al gekeken of je wel een anderhalve liter fles water in de deur kwijt kunt. Ik zou alleen niet weten hoe ik in een auto uit een anderhalveliterfles moet drinken. Dat kan alleen in een cabrio....

De colt heeft in het dashboard kastje een ruimte waar je een grote fles koel kan bewaren als je airco hebt. Geniaal , en dan moet de bijrijder het maar in bekertjes schenken. Dat noem ik nog eens een gezin auto. Altijd goedkoper dan blikjes onderweg kopen bij de pomp.

Delon zei:
Durashift zei:

Ik zal inderdaad even gaan kijken bij de auto's van toyota, hyundai, honda etc...
kijken wat hun te bieden hebben en schijnen vaak ook hele degelijke en betrouwbare auto's te zijn

Kijk je uit dat je niet voor een semi automaat gaat, die staan vaak voor een prikkie te koop, maar daar ga je spijt van krijgen. Het is sowieso handig om de auto eerst hier te delen, voordat je de koop door laat gaan.

Auto encyclopedie zei:
Delon zei:
Durashift zei:

Kijk je uit dat je niet voor een semi automaat gaat, die staan vaak voor een prikkie te koop, maar daar ga je spijt van krijgen. Het is sowieso handig om de auto eerst hier te delen, voordat je de koop door laat gaan.

Semi automaat zal het niet worden nee, dan kan je nog beter gaan schakelen...
En goede tip over het delen voor de koop daar had ik nog niet eens over nagedacht

ak2 zei:
Binnen welk budget zoek je een auto, en wat zijn je wensen ?

Budget €2500

En zolang het elektrische ramen heeft en iets wat 150/160 kan zodat ik wel mee kan komen met het verkeer op de snelweg is het goed.
Overigens ook zo goedkoop mogelijk in verzekering en wegenbelasting.

In wel tijdslot rijd je het meest op de snelweg?

Overdag? Dan is 100 km/h de norm tegenwoordig. dus dan heb je aan een Cuore ook genoeg hoor. ;)

Durashift zei:
In wel tijdslot rijd je het meest op de snelweg?

Overdag? Dan is 100 km/h de norm tegenwoordig. dus dan heb je aan een Cuore ook genoeg hoor. ;)

Nou ook best vaak na 7 en rij van mezelf eigenlijk standaard 10/20 km/h harder dan de max voor een beetje doorstroming.:p

100 pk en nog geen 850 kg en knoppen op het stuur om zelf te schakelen

https://www.autowereld.nl/daihatsu/sirion/1-3-16v-vti-33385775/details.html

Deze is van na de facelift, moderner dashboard en Engelse voorkant en ook nog airco

https://www.autowereld.nl/daihatsu/sirion/1-3-16v-vtr-automaat-airco-29414576/foto.html

Wat groters een lacetti

https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/lacetti/automaat?pmax=3000&srt=pr-a

Auto encyclopedie zei:
100 pk en nog geen 850 kg en knoppen op het stuur om zelf te schakelen

https://www.autowereld.nl/daihatsu/sirion/1-3-16v-vti-33385775/details.html

Deze is van na de facelift, moderner dashboard en Engelse voorkant en ook nog airco

https://www.autowereld.nl/daihatsu/sirion/1-3-16v-vtr-automaat-airco-29414576/foto.html

Wat groters een lacetti

https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/lacetti/automaat?pmax=3000&srt=pr-a

Ik had helemaal geen idee van het bestaan van een sirion.
Dat ziet er oprecht interessant uit met dat gewicht ook nog!

Zelfs elektrische ramen achter dat zie je bij de meeste uit die prijsklasse niet.

Ik denk dat deze garage de waarde niet zo goed kende van de sirion 1.3 met automaat en arico en mooie km stand , die had minimaal 3250 euro kunnen vragen.

https://www.autowereld.nl/daihatsu/sirion/1-3-16v-sr-automaat-airco-2e-eigenaar-orig-nl-nieuwe-apk-33699966/details.html

In deze prijsklasse vind ik de Fiat Grande Punto, Renault Clio 3, Peugeot 206 (+) en Suzuki Swift leuke auto's. Je koopt in een lage prijsklasse en de auto's zijn op leeftijd, controleer ze erg goed, maak een goede proefrit, of laat een aankoopkeuring doen.

ak2 zei:
In deze prijsklasse vind ik de Fiat Grande Punto, Renault Clio 3, Peugeot 206 (+) en Suzuki Swift leuke auto's. Je koopt in een lage prijsklasse en de auto's zijn op leeftijd, controleer ze erg goed, maak een goede proefrit, of laat een aankoopkeuring doen.

Bij de Swift wel voor de 1.5 gaan die heeft namelijk een 4 traps en de 1.3 heeft een semi. Hier een andere topic, waarin 2 personen er niet heel tevreden over zijn
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5891165

Voor de 1.5 automaat betaal je nog een redelijke hoofdprijs, je kan besparen door voor een kale 3 deurs te gaan

De grande Punto heeft ook altijd een semi automaat, zijn voorganger is er in een traploze automaat en bij de facelift in zowel traploos als semi!

Bij het Franse spul en Ford weet ik het nooit zo goed uit mijn hoofd

Terug
Bovenaan