polo 6n 1.6 bijzondere tik

Guest
Vraagje
Ik heb vandaag een motor wissel gedaan aan mijn 1.6 6n aee toen ik de motor voor het eerste starte sloeg die vrijwel direct aan maar na 10 seconden begon die te nagelen en klonk die als een diesel op rem reiniger maar het rare is dus wanneer ik gas geef valt de nagel weg en loopt de motor perfect zonder verdere problemen ook is de nagel niet constant aanwezig bij het stationair lopen ik heb de hele motor uit elkaar getrokken en alles zag er in orde uit ook heb ik alles overgezet van oud naar nieuw , alles behalve de verdeler nu zat ik dus zelf te denken dat de ontsteking afgesteld moet worden maar ik kan daar dus maandag pas mee verder, herkent iemand dit of kan iemand dat bevestigen of heeft iemand nog andere mogelijkheden van dit probleem
ik hoor het graag alvast bedankt

als de ontsteking niet goed staat zou die nooit helemaal goed lopen. Moet trouwens ongeveer in het midden van het stelbereik staan, dat is de enige referentie die je hebt.

9 van de 10x zijn de klepstoters leeggelopen en hoor je die tikken. Dit hoeft niet direct te beginnen.
Duurt wel een minuut of 20 voor die weer stil zijn.

Deze motoren hebben soms last van kantelende zuigers (dat geeft koud stationair een flinke diesel ratel) en bij 2e hands motoren weet je nooit wat je koopt als je hem niet hebt horen lopen van te voren.

Waarom heb je de motor eigenlijk gewisseld?

maar als het de klep stoters zijn hoort de motor dan niet constant een tik te geven?
de reden waarom ik mijn vraagtekens trek is dat het geen constante tik is op sommige momenten loopt en klinkt die perfect
heb nog nooit zoiets gezien nog gehoord..
reden van motor wissel, scheur in het onderblok met als resultaat dat 2e cilinder volliep met olie en niet meer wou ontsteken gevolgd door een blauwe rook gordijn achter de auto

heb ook het idee dat ie minder tikt zonder kleppendeksel dan met kleppendeksel
(kleppen raken de deksel niet)

Rick Mulder zei:
reden van motor wissel, scheur in het onderblok met als resultaat dat 2e cilinder volliep met olie en niet meer wou ontsteken gevolgd door een blauwe rook gordijn achter de auto

Ah, ja dan moet je wel.

Klepstoters tikken niet constant vaak is het maar of 2 stoters die er niet zo'n zin in hebben. kantelende zuigers hoef je ook niet constant te horen trouwens.

Van een afstandje kan ik het verder ook niet beoordelen, omdat een ratel zoveel oorzaken kan hebben.

Stuur even een pb waar je vandaan komt (op het forum moet je niet teveel prive info gaan neerzetten) dan kan ik kijken of ik iemand weet die in de buurt even kan komen kijken. Lijkt mij wel zo handig.

Klinkt toch wel een beetje als klepstoters. Kan je een filmpje posten?
eventueel met een lange schroevendraaier luisteren waar het precies vandaan komt.

Ben het met Pobresh eens dat de stoters soms wel 20 minuten nodig hebben. Zeker als het sloopblok lang heeft gelegen, herstellen ze er misschien helemaal niet 100% van. Nadat ik bij onze cabrio de kop had gereviseerd, heeft hij eerst 20 minuten stationair gedraaid met 1 liter ATF bij de motorolie. Daarna er pas goede olie op gedaan.

Er hoeft maar 1 partikel voor het oliegaatje van de stoter te zitten en hij werkt al niet goed meer.

En je hebt de timing van de d-riem helemaal goed gecheckt? Eén tandje ernaast kan ook zulke geluiden geven die op snelheid afnemen.

s velthuis zei:
En je hebt de timing van de d-riem helemaal goed gecheckt? Eén tandje ernaast kan ook zulke geluiden geven die op snelheid afnemen.

Dat stopt op een gegeven moment ook. Maar je vermogen is dan al enorm ingeperkt

Pobresh zei:
s velthuis zei:

Dat stopt op een gegeven moment ook. Maar je vermogen is dan al enorm ingeperkt

Dat kan, maar zeker op snelheid hoeft dat niet merkbaar te zijn.

Terug
Bovenaan