Polo 6n 1.3 slaat niet aan

Guest
Hallo allemaal ik zit met een probleem wat ik niet op kan lossen nou ben ik zelf monteur maar als t op mijn eigen auto aankomt begin ik aan alles te twijfelen dus daarom vraag ik t hier even

Ik heb een vw polo uit 1994 met een 1.3 monopoint injectie systeem die niet aan wil slaan nou heb ik het contact slot en de monopoint zelf al vervangen maar het helpt niet

Als ik de brandstofpomp aan zet en spanning zet op de injector spuit hij brandstof
Als ik de stekker op de injector zet doet hij niks
Ik heb de stekker door gemeten en hij geeft 9 volt aan spanning

Wat kan het nog meer zijn ik ben het spoor even bijster

Mvg
Thom

Heb je ook al eens aan het ontstekings systeem gedacht? (Bobine, bougies en bekabeling)
Als de motor geen enkel teken van leven geeft, dan is het meestal een ontstekings probleem.
Dus ik zou hier mij aandacht eens op richten.

Ik heb alles gechecked en hij geeft op alle 4 de cylinders een vonk

Dus dat is t probleem niet het probleem is dat hij geen signaal naar de injector stuurt

Misschien is die 9 volt van de stekker te weinig om de injector te activeren ? Toen je er zelf spanning op zette was dat waarschijnlijk 12 volt ? Mogelijk een te grote overgangsweerstand door een rotte kabel of verbinding ergens verderop ?

Er zitten 4 aansluitingen op massa en plus en 2 andere ik gok signaal draden?

De ECU stuurt die injectoren aan. Is er een reden dat de ECU die niet aan stuurt? Sensor, gasklepstand, etc.?

kijk dat er 1 injector niet goed werkt om wat voor reden dan ook dat kan. Maar alle 4 niet...

Ik denk dat jou BDP sensor de computer mogelijk niet goed aan stuurt, al zul je dat in de ontsteking ook moeten merken. Maar het blijft meten = weten. Je kunt die auto's toch al wel uitlezen in die tijd? In ieder geval de basiswaarden? Geen storingscodes?

Monopoint = 1 injector.
BDP sensor heeft ie niet: ecu krijgt z'n signaal van de ontsteking, aangezien ie wel vonkt kun je er vanuit gaan dat de hallsensor in de ontsteking nog goed is.
Vonkt wel, maar is de vonk sterk genoeg? Mogelijk dat de bobine op sterven na dood is.
Brandstofpompen gaan wel even draaien bij contact aan?

Je hoort de brandstofpomp inderdaad even als je t contact aan zet maar daarna hoor je m niet meer als hij op druk is

Nou moet ik zeggen dat hij af en toe ook al slecht startte soms was t in 1 keer goed andere keer draaide hij maar sloeg hij niet aan

Het was ook zo dat als ik hem soms starte dat hij mooi liep en zodra ik een beetje gas gaf ging hij naar 500 toeren dit lijkt mij een brandstof te kort

En nu spuit hij niks meer in

Ik weet niet of de bobine een goeie vonk geeft weet ook eig niet hoe ik zoiets moet testen

Heb er laatst wel een schok van gehad en het was niet een hele grote schok heb wel eens van mensen gehoord dat als je een schok van een bobine krijgt dat je die wel eventjes blijft voelen dat was bij mij niet zo

Dus ik zat te denken aan een slechte massa.
Maar een slechte bobine kan ook zijn idd

Okee slechte bobine is t ook niet ik heb een bobine van een lopende en rijdende auto afgehaalt en hij doet t nogsteeds niet

Wat kan t nog meer zijn?

Om een goed beeld te krijgen: hoeveel polig is de stekker op de stappenmotor aan de voorzijde van de injector? 4 of 6 polig? Hiermee is makkelijk te bepalen welk systeem er op zit, het oude of het verbeterde. Waarschijnlijk heb je het verbeterde systeem(6 polig) Maar die info is wel zo handig want er zitten verschillen in wat betreft sensoren.

Even alles op een rijtje proberen te krijgen:
Motor loopt niet, startte daarvoor al regelmatig niet makkelijk
injector en contactslotschakelaar al vervangen
Brandstofpomp hoor je wel zoemen met op contact zetten, maar lijkt het niet te doen met starten.

Dat je de brandstofpomp niet hoort met starten is op zich niet heel erg. Als die maar te horen is als de auto loopt. Mocht dat niet zo zijn zal die ook gelijk weer uitvallen.

Alle boegies vonken, maar de bobine zelf ook? Dan zou ik sowieso die vervangen. Bobine zou je, behalve als de kabel eraf is, gewoon vast moeten kunnen pakken zonder dat je een schok krijgt.
En ja het kan behoorlijk pijnlijk zijn als je een schok krijgt. Maar de kans dat die dodelijk is, is ook aanwezig. Dus pas er mee op.

Injector zelf functioneert, maar niet met de stekker er op:
Wordt er ondertussen ook gestart? Zo nee, is het normaal. Pas als er gestart wordt moet de injector wat doen.
9 volt meten kan op zich. Het signaal vanaf de ECU is pulserend, dat kun je nooit perfect meten.

Wat betreft die overige 2 draden: dat is de aansluiting voor de luchttemperatuursensor. Dat kleine bolletje aan de zijkant van de injector (afgeschermt met een randje kunststof) Kan op zich weinig mis mee gaan. Maar die heb je al mee vervangen.

Probleem met de temperatuursensor wil ook nog wel eens voor dit soort gekkigheden zorgen. Haal daar de stekker eens af en start de motor dan.
Als die dan wel loopt weet je zeker dat het een brandstofprobleem is. Veroorzaakt door de temperatuursensor of doordat er te weinig benzine bij de injector komt.

Mocht de injector tijdens het starten niks doen zou ik idd massapunten gaan controleren. 1 zit op de accu. De ander zit op de beugel tegen de cilinderkop aan. Even opschuren, en weer vastzetten.

Mocht dat niet helpen en het helpt ook niet zonder aangesloten temperatuursensor of lambda (kan ook rare dingen doen) zit het probleem mogelijk in je ecu. Deze wil nog wel eens onder water komen te staan, waardoor er intern kortsluiting ontstaat.

Even op onderzoek uit dus :)

Ik heb het gevonden blijkt dat mijn auto wel uitgelezen kan worden en hij geeft een permanente hall sensor storing aan

Nou heb ik hem naar mijn werk toe gereden en daar uitgelezen

Ik heb hem aan de praat gekregen door een extra massa op het blok te zetten

Nu moet ik dus nog even de hall sensor vervangen en hij is klaar

Iedereen bedankt voor de reacties heeft veel geholpen

Mvg
Thom

hall sensor met te weinig massa geeft ook storing. Dus als je een extra massa nodig had om m te starten, kan dat die storing ook hebben opgelost.
Waarschijnlijk had het opschuren van de massapunten ook geholpen.
Wat ook kan is dat de massa van het blok zelf niet meer in orde is. Dat zijn gewoven kabels, en dat kan gaan oxideren in de loop der jaren.

Je extra massa kan het hallgever probleem opgelost hebben.

Dus ga al je massapunten na. ook die van het blok (heb ik in de vorige post niet genoemd) En vervang ze als dat nodig is, maar het opschuren en weer monteren kan al een hele hoop schelen.

Terug
Bovenaan