Om een goed beeld te krijgen: hoeveel polig is de stekker op de stappenmotor aan de voorzijde van de injector? 4 of 6 polig? Hiermee is makkelijk te bepalen welk systeem er op zit, het oude of het verbeterde. Waarschijnlijk heb je het verbeterde systeem(6 polig) Maar die info is wel zo handig want er zitten verschillen in wat betreft sensoren.
Even alles op een rijtje proberen te krijgen:
Motor loopt niet, startte daarvoor al regelmatig niet makkelijk
injector en contactslotschakelaar al vervangen
Brandstofpomp hoor je wel zoemen met op contact zetten, maar lijkt het niet te doen met starten.
Dat je de brandstofpomp niet hoort met starten is op zich niet heel erg. Als die maar te horen is als de auto loopt. Mocht dat niet zo zijn zal die ook gelijk weer uitvallen.
Alle boegies vonken, maar de bobine zelf ook? Dan zou ik sowieso die vervangen. Bobine zou je, behalve als de kabel eraf is, gewoon vast moeten kunnen pakken zonder dat je een schok krijgt.
En ja het kan behoorlijk pijnlijk zijn als je een schok krijgt. Maar de kans dat die dodelijk is, is ook aanwezig. Dus pas er mee op.
Injector zelf functioneert, maar niet met de stekker er op:
Wordt er ondertussen ook gestart? Zo nee, is het normaal. Pas als er gestart wordt moet de injector wat doen.
9 volt meten kan op zich. Het signaal vanaf de ECU is pulserend, dat kun je nooit perfect meten.
Wat betreft die overige 2 draden: dat is de aansluiting voor de luchttemperatuursensor. Dat kleine bolletje aan de zijkant van de injector (afgeschermt met een randje kunststof) Kan op zich weinig mis mee gaan. Maar die heb je al mee vervangen.
Probleem met de temperatuursensor wil ook nog wel eens voor dit soort gekkigheden zorgen. Haal daar de stekker eens af en start de motor dan.
Als die dan wel loopt weet je zeker dat het een brandstofprobleem is. Veroorzaakt door de temperatuursensor of doordat er te weinig benzine bij de injector komt.
Mocht de injector tijdens het starten niks doen zou ik idd massapunten gaan controleren. 1 zit op de accu. De ander zit op de beugel tegen de cilinderkop aan. Even opschuren, en weer vastzetten.
Mocht dat niet helpen en het helpt ook niet zonder aangesloten temperatuursensor of lambda (kan ook rare dingen doen) zit het probleem mogelijk in je ecu. Deze wil nog wel eens onder water komen te staan, waardoor er intern kortsluiting ontstaat.
Even op onderzoek uit dus
