Polo 1.2 TDI 2011 stuurt enkele seconden moeizaam

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Op moment rijd ik voor nog korte periode in mijn Polo 1.2 TDI (2011). Deze zal binnenkort (aantal maanden) vervangen worden door een private lease auto. Nu viel me enkele dagen geleden iets op en ik vroeg me af of dat jullie weten wat dit zou kunnen zijn.

Toen ik de oprit achteruit af wilde rijden en halverwege wilde insturen, merkte ik dat mijn stuur ontzettend moeizaam stuurde dan wel niet. Ik kon misschien een centimeter naar rechts sturen, maar daarna leek het stuur te blokkeren als het ware. Het was geen 'harde' blokkade, maar na die centimeter kon ik enkel héél moeizaam door sturen naar rechts. Mijn snelheid lag tussen de 0 en de 5 kilometer per uur.

Ik had niet direct het idee dat dit aan de stuurbekrachtiging lag. Ik heb hiervoor ook auto's gereden zonder stuurbekrachtiging en die stuurden allen toch echt véél soepeler dan mijn Polo deed.

Na enkele meters gereden te hebben leek het stuur ineens 'vrij te schieten' en kon ik gewoon weer normaal sturen. Onderweg heeft de auto dit (gelukkig) niet meer gedaan. Ook toen ik vanaf mijn bestemming naar huis wilde rijden, kon ik normaal wegrijden.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn, hoe ernstig dit zou kunnen zijn en aan welk reparatiebedrag ik zou moeten denken?

Ik had niet direct het idee dat dit aan de stuurbekrachtiging lag. Ik heb hiervoor ook auto's gereden zonder stuurbekrachtiging en die stuurden allen toch echt véél soepeler dan mijn Polo deed.

Dat is logisch. Een auto zonder stuurbekrachtiging stuurt veel soepeler/lichter dan een auto die wel stuurbekrachtiging heeft maar die kapot is.
Mijn vorige auto heeft het ook gehad, alleen met heel veel kracht en voorzichtig rijden kan je dan nog een beetje sturen ( rechtstreeks naar de garage ).

Sluit me aan bij wat hierboven staat.

Ik heb het trouwens bij zo'n Polo al eens mogen ervaren. Bij lage snelheid inderdaad heel moeizaam als de stuurbekrachtiging niet mee doet. Alleen op snelheid is het beter.
Het zware sturen ging bij mij wel gepaard met een storingslampje van de stuurbekrachtiging trouwens. Was ook alleen af en toe het geval. Moest toen (auto net 2 jaar oud) een nieuwe stuurbekrachtiging motor in (de Polo heeft een elektrische stuurbekrachtiging). Die hadden ze gewoon op voorraad (best apart voor zoiets) maar was wel bijna een hele dag werk.

Ja, dan werkt de stuurbekrachtiging niet.
Dat heb ik ook gehad bij de Astra.
Bij de Astra kwam het doordat de accu niet werd bij geladen en de accu like eg raakte.
Kennelijk vallen dan grote stroomverbruikers, zoals de stuurbekrachtiging uit.

Terug
Bovenaan