Polo 1.2 Olieverbruik

Polomeneer

Wegverkenner
Ik zit met een vraagje.
Mijn 1.2 TSI Polo 6R uit 2009 (met de EA111) verbruikt 1 liter per zeg maar 2500 Kilometer. Nou heb ik tot nu toe alleen maar auto's gehad met praktisch 0 olieverbruik dus toen ik een liter moest bijvullen na amper 3 maanden schrok ik best wel.
Ben al lang gegaan bij de garagist waar ik deze auto gekocht heb en die zegt dat vanaf een bepaald bouwjaar door downsizing elke motor binnen een bepaalde marge van dat merk olie mag verbruiken. Maar ik vind dit toch al vrij veel. Wil er graag lang mee rijden want is mijn eerste serieuze auto, maar vraag mij af of ik mij heel veel zorgen moet maken hier om of niet?

Ik vind het niet erg om 1x per 1500-2500 kilometer een liter bij te vullen als dat is wat de dealer acceptabel vindt, maar stel het word meer ... Wat dan?
Auto heeft op dit moment 237643 gelopen.

Ah de tsi... genoeg over geschreven en over het algemeen zijn dat geen goeie berichten. Ook dit forum staat er vol mee.

Heb je al eens gezocht op de problemen die bij deze motoren voorkomen?
Hoog olieverbruik is daar een van. En dat wordt alleen maar erger.

VW houdt al sinds jaar en dag de marge van 1L op 1000km aan voor ze het problematisch vinden... (niet alleen vw trouwens)dat is de helft van wat een 2takt motor verstookt dus gigantisch veel.
Het heeft niets met downsizing te maken. De zuigerveren van deze motoren raken graag vervuild waardoor ze niet meer goed afsluiten. Dat heeft zowel met het gebruik als met slecht ontwerp te maken.

Daarnaast zal die motor al aan zijn 2e of 3e distributieketting toe zijn met die kilometerstand.

De enige oplossing is de motor laten reviseren of een gereviseerde motor monteren. Of inderdaad steeds meer olie bijvullen. En niet door blijven rijden tot het lampje brand.

Motor laten reviseren of een gereviseerde motor monteren is sowieso geen optie. Vind het een fijne auto en ik wil hier toch wel minimaal 2 jaar mee blijven rijden, maar zoveel investeren ga ik niet doen in een 15 jaar oude Polo.
1 Liter op 1000 Kilometer? Zodra de auto dat gaat verbruiken gaat 'ie wel weg denk ik. Dat is met mijn benzineverbruik ongeveer 1 liter olie per tank beurt, word wel erg duur zo.
Auto heeft bij 220 duizend een nieuwe ketting gekregen, de gemodificeerde. Half jaar daarna is de auto weggedaan en bij mij terecht gekomen.

Heb al eens gezocht op het olieverbruik en vond het redelijk veel wel maar dacht ook dat het door alle technologieën en downsizing misschien ook iets was wat normaal zou worden, auto's die olie verbruiken in die mate. Ik lees namelijk regelmatig iets over dat motoren tussen de 2500 en 5000 Kilomter een liter lusten en dat de fabrikant dat normaal vind.

Ik heb overigens toen het olielampje oranje begon te branden wel een paar kilometer door gereden naar een tankstation om daar olie bij te vullen. Geen schrikbarende afstand en het lampje was oranje en niet rood. Maar nu ga ik mij daar toch weer zorgen om vragen. Wat als er toch meer schade is ontstaan.

Jij was toch degene die hier enkele maanden geleden advies kwam inwinnen over de aankoop van een vrij prijzige Polo uit 2009? Dat werd je aan alle kanten afgeraden maar je had je zinnen er al op gezet, het moest en zou die Polo worden.

Tja, dan moet je het nu gaan ervaren. Een Polo van die leeftijd en kilometerstand zal nu eenmaal regelmatig wat mankeren en het nodige onderhoud vragen. Maar als het bij een liter olie op 2500 kilometer blijft dan zit je nog wel goed hoor.

In een motor heb je een metalen zuiger die in een metalen cilinder op en neer beweegt, dat kan alleen als de boel met olie gesmeerd wordt. Om nu te voorkomen dat die olie in de verbrandingsruimte komt zit er om de zuiger een olieschraapveer, die schraapt de olie van de wand van de cilinder en voert deze weer af.
Dat kost weerstand en weerstand verhoogt (minimaal) het benzineverbruik. Dus wat dacht VAG?
laten we die veer dunner/kleiner maken = minder weerstand = zuiniger motor.
In theorie klopt dat maar er ging 1 ding fout: de veer werd te klein/te dun gemaakt waardoor het afvoeren van de olie niet optimaal meer ging: olie verbrandde dus en de olieschraapveer koekt dicht zodat er nog meer olie niet goed afgevoerd wordt en dus verbrandt...
Dat heeft dus niets met downsizing te maken, maar alles met een slecht/fout motorontwerp. Ook de 1.8 en 2.0 motoren hebben er bv last van. In de VS gingen consumenten naar de rechter en die gaf als oordeel: Audi moest alle motoren reviseren, en er 10 jaar garantie op geven...! De bijnaam van deze zaak? Oliegate...
Hier in Europa probeerde men het te verdoezelen en liet men vooral de klanten er voor opdraaien.
Ja mevrouwtje, is een producteigenschap.... Ja, 1 op 1000 is de grens ! Alles om de terechte klachten af te wimpelen en tijd te rekken; om er zo voor te zorgen dat als er al gereviseerd moest worden dat dat dan buiten de garantieperiode was...de Nederlandse importeur speelde dit spelletje ook mee, mensen die een dure Audi gekocht hadden moesten ook hier naar de rechter, is zelfs een hele uitzending op TV aan gewijd:
Tros Radar over oliegate
Tot slot over die grens van 1 liter olie op 1.000 km/ Dat klopt en klopt niet.
Dat klopt in zoverre dat als een auto bv 25-30 jaar oud is en 350.000 km gereden heeft, en hij verbruikt dan zoveel olie; dan was vroeger de conclusie: hij is versleten, naar de sloop ermee.
Wat er nu gebeurde was dat als een auto bv 3 jaar oud was met nog maar 60.000 km en hij verbruikte 1 liter olie op 1.200 km dan had de conclusie moeten zijn: er is iets fout met die motor, dit hoort niet. Met zo'n leeftijd en met zo'n km-stand kan en mag een motor nog niet versleten zijn. Maar om maar niet te hoeven reviseren, om maar niet de garantie te hoeven aanspreken werd er gezegd: 1 op 1000 is de grens dus niets aan de hand. Men verwijst dan dus naar de grens die gebruikt wordt voor een oude versleten motor om een jonge niet versleten motor maar niet te hoeven reviseren, om klanten af te wimpelen.
Als je dus nog garantie hebt (en liefst een rechtsbijstandsverzekering of lid/hulp ANW:cool:: garage in gebreke stellen.
En andersverkopen of reviseren of doorrijden, goedkope olie er in gooien en hopen dat ie het nog even vol houdt...
Voor verdere uitleg qua oorzaak en revisie zoek op google op Hartog Tuning in Alkmaar, die ontwierpen wel goede spullen voor revisie.

Jij was toch degene die hier enkele maanden geleden advies kwam inwinnen over de aankoop van een vrij prijzige Polo uit 2009? Dat werd je aan alle kanten afgeraden maar je had je zinnen er al op gezet, het moest en zou die Polo worden.

Tja, dan moet je het nu gaan ervaren. Een Polo van die leeftijd en kilometerstand zal nu eenmaal regelmatig wat mankeren en het nodige onderhoud vragen. Maar als het bij een liter olie op 2500 kilometer blijft dan zit je nog wel goed hoor.
Klopt ja, dat was ik. Ik vond persoonlijk de 3000 euro + inruil van een afgeschreven 27 jaar oude Colt voor een auto met recent groot onderhoud en een jaar APK niet heel prijzig.
Maar ik weet nu ook hoe het is om te ervaren ja. De auto rijdt er niet minder om, het is een fantastische metgezel. Hopen dat het bij een liter op 2500 kilometer blijft dan. Zodra het opeens veel meer gaat worden gaat de auto weg. Maar met mijn huidige kilometrage vind ik het ook niet schikbarend erg om er dan af en toe een liter bij te gooien. Zolang het binnen een marge blijft.

In principe is er nog niet zoveel aan de hand. Een liter olie na 3 maanden/2500km dat is dus 4 extra liters per jaar. 10.000km. 267k km staat er al op. Ik denk wel dat je er nog een halve ton erbij kan rijden en dat kan ook anderhalve ton zijn.

Misschien wil je een keer de olie volledig verversen. Als dat ding verkocht is met 'een oliebeurt' dan kan daarmee ook bedoelt zijn: half litertje flutolie bij de 4 jaar oude met brandstof vermengde drab.

Verder koude korte ritjes en flink gassen voorkomen en als het moet ritten combineren.

Het oranje lampje zal waarschijnlijk 'bijvullen' betekenen, dat is redelijk onschuldig en als dat niet wekelijks gaat branden hoef je daar geen capriolen voor uit te halen, het liefst die dag/binnen 50km nog bijvullen.

In principe is er nog niet zoveel aan de hand. Een liter olie na 3 maanden/2500km dat is dus 4 extra liters per jaar. 10.000km. 267k km staat er al op. Ik denk wel dat je er nog een halve ton erbij kan rijden en dat kan ook anderhalve ton zijn.

Misschien wil je een keer de olie volledig verversen. Als dat ding verkocht is met 'een oliebeurt' dan kan daarmee ook bedoelt zijn: half litertje flutolie bij de 4 jaar oude met brandstof vermengde drab.

Verder koude korte ritjes en flink gassen voorkomen en als het moet ritten combineren.

Het oranje lampje zal waarschijnlijk 'bijvullen' betekenen, dat is redelijk onschuldig en als dat niet wekelijks gaat branden hoef je daar geen capriolen voor uit te halen, het liefst die dag/binnen 50km nog bijvullen.
Ja dat oranje lampje betekende bijvullen. Hij heeft 1x rood gebrand en dat was een paar 100 Kilometer nadat ik 'm net kocht. Toen direct een liter olie bijgevuld en nu gisteravond brandde 'ie oranje. Echt korte ritten rij ik er niet mee, het wil 1x per week voorkomen dat ik 'm pak voor een rit van een kilometer of 10 naar mijn ouders in het nabijgelegen dorp, maar verder rij ik er eigenlijk alleen langere stukken mee. Echt goed gasgeven heb ik er 1x mee gedaan in Duitsland. Een keer even doorgetrokken tot 5000 toeren en de topsnelheid aangetikt. Vond dat dat wel kon.

Ik mag hopen dat de auto het gewoon lang volhoudt bij mij natuurlijk, maar ben wel eerlijk als ik wat onrustig word van alle berichten. Een kennis van mij met een Seat met hetzelfde blok zegt dat het verbruik nog normaal is volgens VAG, maar op andere sites lees ik dat het vanaf 1500 Kilometer per liter flink word en dat het alleen maar erger kan worden tot het blok het niet meer kan bijbenen en in de soep loopt.

Motorflush kan een optie zijn ja, al lees ik daar dan weer over dat mensen spreken over een slechter lopende motor omdat er opeens veel troep loskomt etc.. Ik heb net 5 Liter 5W30 gehaald omdat VW dat voorschrijft. Als die nou op is stap ik over op 10W40.

Kleine update. Er is denk ik een misverstand ontstaan. Want ten eerste stond het oliepijl niet op "min" toen ik bijvulde maar er nog wel wat boven, genoeg om de sensor te laten weten van joh vul ff bij. Maar van de Liter 5w30 die ik kocht heb ik nog best wel een scheut over. Denk nog 40% Dus zo alarmerend is het niet.

Ik lees ook dingen over de carterventilatie die verstopt kan zitten en dat dat bij veel modellen ook helpt tegen het olieverbruik. Maar tot dusver vind ik het persoonlijk niet extreem alarmerend als hier bij blijft. Als de auto 1 liter op 1000-1500 Kilometer gaat verbruiken (en dan niet het oranje kannetje maar het rode kannetje gaat branden) dan ga ik op zoek naar iets anders.

Het rode kannetje is een gebrek aan oliedruk, dan zit er al veel te weinig olie in de motor en is er kans op motorschade als je daarmee blijft rijden tot het volgende tankstation. Dat is geen waarschuwing maar een stop-nu-meteen lampje.

Motorflush raad ik af. Je haalt bij een motor met zulke kilometerstanden ook gewoon een hoop vuil los wat de oliekanalen kan gaan verstoppen. In het ongunstigste geval de zeef van de oliepomp waardoor de motor in de soep loopt.

normaal olieverbruik is een liter of minder op 15.000km
Zoals @JohandeBoer al uitgelegd heeft, is 1l op 1000km het moment dat revisie onvermijdelijk is en de motor eigenlijk gewoon afgeschreven.
Hoe dichter je bij die waarde zit, slechter de staat van je motor is. Met 1 op 2500km heb je het dus al over significant olieverbruik.

Kleine update. Er is denk ik een misverstand ontstaan. Want ten eerste stond het oliepijl niet op "min" toen ik bijvulde maar er nog wel wat boven, genoeg om de sensor te laten weten van joh vul ff bij. Maar van de Liter 5w30 die ik kocht heb ik nog best wel een scheut over. Denk nog 40% Dus zo alarmerend is het niet.
Dan valt het gelukkig mee.

Deze motoren kunnen stevig olie verbruiken, de uitleg is al gegeven.

(De meeste auto's die ik heb gehad gebruikten nauwelijks meetbaar olie.)

Het is wel iets om heel goed in de gaten te houden, en belangrijk is om vaker het niveau van de olie te controleren.
Een rood olielampje betekend gewoon te weinig oliedruk, en direct stoppen. Doorrijden is heel snel het einde van de motor of grote schade.

Het olie verbruik zal in de loop van de tijd toenemen .

Een rood olielampje betekend gewoon te weinig oliedruk, en direct stoppen. Doorrijden is heel snel het einde van de motor of grote schade.
Had ooit medio jaren '80 bij Defensie een collega met een Opel Manta, op weg naar huis ging dat rode olielampje branden; hij dacht dus "nou, daar kijk ik thuis meteen even naar". Helaas pindakaas: tegen de tijd dat ie thuis was was z'n motor vastgelopen en was ie (economisch) total loss. Geluk bij een ongeluk: de volgende dag bleek dat ie fl. 10.000,- bruto had gewonnen bij de toenmalige BankGiroLoterij, kon ie meteen een andere auto kopen :)
Rood lampje = meteen stoppen !

Dan valt het gelukkig mee.

Deze motoren kunnen stevig olie verbruiken, de uitleg is al gegeven.

(De meeste auto's die ik heb gehad gebruikten nauwelijks meetbaar olie.)

Het is wel iets om heel goed in de gaten te houden, en belangrijk is om vaker het niveau van de olie te controleren.

Het olie verbruik zal in de loop van de tijd toenemen .
Ben benieuwd hoe het in de toekomst zal zijn. Ik hou tot nu toe alles bij in een kladje. Heb zelf direct na het kopen de olie bijgevuld bij 235200. En vandaag dus bij 237600 500 ML erbij gegooid.
Lees ook dat het een probleem kán zijn met de carterventilatie? Dat dat onderdeel vervangen kan worden als het meer word en dat het kan helpen het verbruik wat terug te dringen?
Maar ook bijvoorbeeld 10W40 er in? Zit nu 5W30 in en wil die eerst opmaken. Dan een volledige verversing doen met 10W40 en kijken of dat wat helpt.

Als de carterventilatie verstopt zit of lekkage vertoont kan dat inderdaad lonen om die schoon te maken of te vervangen.

Andere olie gebruiken zou ik persoonlijk niet zomaar doen. En als je het doet, pak iets binnen de aanbevolen types vanuit vw. Zie daarvoor je instructieboekje.
Als er nu 5W30 in zit zou je voor 5W40 kunnen gaan. De 5W30 is longlife olie (30k km). 5W40 voor normale intervallen (10-15k km).
Dat kan schelen in het olieverbruik en je zit nog binnen de aanbevolen olietypes. Let wel op dat het aan de juiste specificaties voldoet.

@Carkiller die oliestabilisator is troep. Maakt vooral de olie flink dikker (het komt ook als een soort amandelspijs uit dat potje gelopen trouwens, das echt behoorlijk dik spul)
Leuk als je een oud blok hebt dat gewoon versleten aan het raken is, maar in dit geval kan het de problemen juist erger maken.
Ik heb het ooit geprobeerd, maakte het probleem alleen maar erger... Die motor had overigens lichtelijk olieverbruik door licht kantelende zuigers en het geluid werd er juist erger van... Qua olieverbruik scheelde het niets.

@Pobresh:

Ik heb er zelf prima ervaring mee, maar het is inderdaad een klein risico.
Geen idee of het voor Polomeneer aanvaardbaar is, maar dat is aan hem.
Bij mijn auto halveerde het olieverbruik er door, verder geen nadelen ervaren.

Ik ga dan liever eerder voor 5W40 olie dan dat ik er een additief in stop. Het is voor mij een auto die ik niet zomaar even opnieuw kan terugkopen dus wil het plezier er van niet vroegtijdig stoppen door er iets in te stoppen wat voor extra problemen kan zorgen.

Ik ga dan liever eerder voor 5W40 olie dan dat ik er een additief in stop. Het is voor mij een auto die ik niet zomaar even opnieuw kan terugkopen dus wil het plezier er van niet vroegtijdig stoppen door er iets in te stoppen wat voor extra problemen kan zorgen.
Dat kan dikkere, niet voorgeschreven olie ook doen.

Dit bestaat ook nog.

Geen ervaring mee.

Dat soort spul in een flesje en een spuitbusje werkt toch helemaal nooit zoals het zou moeten?
Ik heb liever dat mijn auto over zeg 50k Kilometers opeens 1 liter per 1000 Kilometer gaat verbruiken puur door dat het gewoon slijtage is door de kilometerstand dan dat 'ie over 5000 Kilometer vastloopt door zo'n flesje.
Zeg niet dat ik de auto over 50k kilometers nog heb want je weet nooit hoe het loopt. Maar laten we er vanuitgaan. Ik rij de auto altijd keurig warm en heb 'm nog nooit doorgetrokken tot de toerenbegrenzer, een x 5000 toeren toen ik recent in Duitsland was, en zelfs dat vond ik niet geweldig.

Dat soort spul in een flesje en een spuitbusje werkt toch helemaal nooit zoals het zou moeten?
Ik heb liever dat mijn auto over zeg 50k Kilometers opeens 1 liter per 1000 Kilometer gaat verbruiken puur door dat het gewoon slijtage is door de kilometerstand dan dat 'ie over 5000 Kilometer vastloopt door zo'n flesje.
Zeg niet dat ik de auto over 50k kilometers nog heb want je weet nooit hoe het loopt. Maar laten we er vanuitgaan. Ik rij de auto altijd keurig warm en heb 'm nog nooit doorgetrokken tot de toerenbegrenzer, een x 5000 toeren toen ik recent in Duitsland was, en zelfs dat vond ik niet geweldig.

(Te) rustig rijden geeft weer koolaanslag, ook op de zuigerveren.
Warm doortrekken in de toeren kan juist die vervuiling voorkomen...

Ik dacht trouwens dat Honda in de VS ook zulke problemen had (met de 1.5 turbo bij de Civic).
Daar werd dan sowieso aangeraden: niet al te vaak kleine stukken rijden maar ook en juist veel langere stukken; goed warm rijden. Belasten bij warme motor is OK. Maar besef wel: koelvloeistof is gauw warm, een motor en de olie doen er langer over, zeker in de winter. Een flinke rit ( > 1 uur) en daarin ook flink belasten is OK.
En oh ja, wat motorschade kan voorkomen is geen lange olieverversingsintervallen, dus max na 12.000-15.000 olie en filter verversen.

Nog even afgezien van de zuigerveerproblemen bij oudere TSI's: ik zou als eerste gecontroleerd hebben of de motor aan de onderkant nat is door olielekkage. Controleren of de motor nat is aan de onderkant moet je sowieso altijd doen bij aankoop gebruikte auto.

Als motor flush geen optie is gewoon een dikkere olie gebruiken. 5W30 is wat dun en probeer eens 5W40 C3.
5W30 of 5W40 zijn wat getallen. Kijk ook naar de olie specificaties als A3/B4 of C3.

Terug
Bovenaan