Poll - Opvolger voor de Mercedes (Keuze waarschijnlijk gemaakt!)

Wat wordt de opvolger voor de Mercedes?

  • Alfa Romeo 147 - GTA 3.2 V6 - Manual

    Stemmen: 12 13.8%
  • BMW 1-serie - M140i

    Stemmen: 17 19.5%
  • Chevrolet Corvette - C6 6.0 Coupé

    Stemmen: 21 24.1%
  • Lotus Europa - 2.0 S

    Stemmen: 12 13.8%
  • Maserati GranSport - Coupe 4.2 V8 2006

    Stemmen: 9 10.3%
  • Mazda RX-7 - FD3S Single Turbo

    Stemmen: 10 11.5%
  • Mercedes-Benz AMG C43 4MATIC

    Stemmen: 7 8.0%
  • Mercedes-Benz SLK 55 AMG

    Stemmen: 6 6.9%
  • Mitsubishi Lancer Evolution - 2.0 X GSR

    Stemmen: 7 8.0%
  • Porsche Cayman - 2.9 PDK TechArt GT

    Stemmen: 17 19.5%

  • Totaal aantal stemmers
    87
  • Deze opiniepeiling zal sluiten: .

HarmenA

Asfaltkampioen
Wat moet de opvolger worden voor de Mercedes A45 AMG?
IMG-20250514-130113630-HDR-2.jpg


Aangezien ik teveel auto's leuk vind en het toch echt bij één auto wil houden, hierbij een poll om te zien wat het Autoweek-forum vindt. Je kunt op twee auto's stemmen.

Dus een opvolger voor de Mercedes A45 AMG, leuk rijdend als hobby/weekend auto om mooie wegen mee te rijden en lekker te toeren. Zo nu en dan ook voor een trip naar het buitenland, maar zeker NIET als een daily bedoeld. De kilometers per jaar wisselen van jaar tot jaar, maar liggen tussen de 5.000 en 10.000 per jaar. Misschien wat minder relevant voor de peiling, maar de auto komt in eerste instantie buiten te staan. De keuzes dan:
alfa-romeo-147-gta-3-2-v6-manual.jpg

Alfa Romeo 147 - GTA 3.2 V6 - Manual

bmw-1-serie-m140i-high-exec.jpg

BMW M140i

corvette-c6-6-0-coupe-bj-2005-targa-autom-eu-specs.jpg

Chevrolet Corvette - C6 6.0 Coupé

lotus-europa-2-0-s-1-van-456-se-turbo-carbon-airco.jpg

Lotus Europa - 2.0 S

maserati-gransport-coupe-4-2-v8-2006-automaat-youngtimer.jpg

Maserati GranSport - Coupe 4.2 V8 2006

mazda-rx-7-fd3s-single-turbo.jpg

Mazda RX-7 - FD3S Single Turbo4

mercedes-benz-slk-klasse-amg-55-mercedes-benz-slk-klasse-55-amg.jpg

Mercedes-Benz SLK 55 AMG

mercedes-benz-c-klasse-c43-amg.jpg

Mercedes-Benz C43 AMG

mitsubishi-lancer-evolution-2-0-x-gsr-4wd-nieuwe-motor-concoursstaat.jpg

Mitsubishi Lancer Evolution - 2.0 X GSR

porsche-cayman-2-9-pdk-techart-gt-lift-carbon-led-nap.jpg

Porsche Cayman - 2.9 PDK TechArt GT

Succes en ik ben heel benieuwd waar jullie voorkeur ligt! :) De poll sluit op 7 juni.

NB. De uitslag van de opiniepeiling is raadgevend en op geen enkele manier bindend. :p
 
Laatst bewerkt:
Ik zal zelf voor een auto gaan die ingetogen is zoals de Alfa Romeo of de BMW uit het lijstje.

Aan de porsche zat ik ook te denken maar wat zonde die spoiler.
 
Ik heb de twee Italianen uitgekozen, maar de Lotus en Corvette zijn ook heel gaaf.

De Mercedessen en BMW uit je lijstje zijn veel te gewoontjes in vergelijking met de rest.
 
Leuk lijstje, kom een paar bekende tegen uit mijn zoektocht ;). Ik ga ervan uit dat het een daily moet zijn, toch?

- mbt de C6, niet bj 2005 nemen, die is minder betrouwbaar. Het beste is 2008 en verder, die heeft de LS3 motor (6.2L). Maar ik vraag me af of je dit echt als daily wilt. Interieur is hard plastic en Navi is ruk. Leuk voor mooie ritten, targa dakje eraf, maar elke dag?

- Maserati, met de “Ferrari” motor, heel leuk, maar heeft deze ook de Cambiocorsa bak? Die mag volgens mij elke 15.000-20.000 km vervangen worden… kost veel knaken, ouch voor een daily!
 
Leuk lijstje, kom een paar bekende tegen uit mijn zoektocht ;). Ik ga ervan uit dat het een daily moet zijn, toch?

- mbt de C6, niet bj 2005 nemen, die is minder betrouwbaar. Het beste is 2008 en verder, die heeft de LS3 motor (6.2L). Maar ik vraag me af of je dit echt als daily wilt. Interieur is hard plastic en Navi is ruk. Leuk voor mooie ritten, targa dakje eraf, maar elke dag?

- Maserati, met de “Ferrari” motor, heel leuk, maar heeft deze ook de Cambiocorsa bak? Die mag volgens mij elke 15.000-20.000 km vervangen worden… kost veel knaken, ouch voor een daily!
Nog een keer de openingspost lezen, de auto is "zeker NIET als een daily bedoeld." Dat maakt de keuze misschien wat makkelijker. ;)

Wat betreft de Maserati, AI zegt:
Over de Maserati GranSport uit 2006 met Cambiocorsa-transmissie:

- Transmissie: De Cambiocorsa is een semi-automatische versnellingsbak met schakelflippers, gebaseerd op Ferrari’s F1-transmissie.
- Veelvoorkomende problemen: Snelle slijtage van de koppeling, mogelijke defecten aan de F1-pomp, en elektronica die storingen kan vertonen.
- Onderhoud
- Koppeling vervangen: gemiddeld elke 40.000 - 60.000 km.
- F1-pomp: kan defect raken rond 80.000 km.
- Transmissievloeistof verversen: elke 2 jaar of 30.000 km.
- Software-updates kunnen de schakelprestaties verbeteren.
- Kosten.
- Koppeling vervangen: €1.500 - €2.500 afhankelijk van onderdelen en arbeidskosten.
- F1-pomp vervangen: €950 - €1.200 voor een nieuwe pomp, een gereviseerde kost rond €167.
Een goed onderhouden Cambiocorsa blijft een spannende en sportieve rijervaring bieden!
 
Laatst bewerkt:
Sorry overheen gelezen, ik zou overigens AI niet helemaal geloven.

Heb enige fora afgespeurd vanwege de Spyder GT met Cambiocorsa omdat er een hele mooie hier een paar maanden geleden te koop stond en die heeft dus dezelfde aandrijflijn en daar mag je wel wat vaker mee naar de garage dan dat “AI” beweert.

De koppeling alleen al is 2.000 euro en dat is alleen het onderdeel, reken daar nog maar een paar duizend euro aan manuren en andere zaken bovenop, als je het zelf niet kunt doen, want dat doen ze niet in een paar uur tijd ;).

Als je dat niet erg vindt so be it, maar geef het alleen ff aan, want die zijn gewoon veel gevoeliger en duur om te repareren. Verder wel gewoon super gave auto’s natuurlijk!

Als niet daily is de C6 wel gaaf dan maakt Navi en interieur idd niet uit, stond ook in mijn top 3, maar neem dan aub niet de 2005, die is niet voor niks een stuk goedkoper dan de latere bouwjaren… ;)
 
Laatst bewerkt:
Sorry overheen gelezen, ik zou overigens AI niet helemaal geloven.

Heb enige fora afgespeurd vanwege de Spyder GT met Cambiocorsa omdat er een hele mooie hier een paar maanden geleden te koop stond en die heeft dus dezelfde aandrijflijn en daar mag je wel wat vaker mee naar de garage dan dat “AI” beweert.

De koppeling alleen al is 2.000 euro en dat is alleen het onderdeel, reken daar nog maar een paar duizend euro aan manuren en andere zaken bovenop, als je het zelf niet kunt doen, want dat doen ze niet in een paar uur tijd ;).

Als je dat niet erg vindt so be it, maar geef het alleen ff aan, want die zijn gewoon veel gevoeliger en duur om te repareren. Verder wel gewoon super gave auto’s natuurlijk!

Als niet daily is de C6 wel gaaf dan maakt Navi en interieur idd niet uit, stond ook in mijn top 3, maar neem dan aub niet de 2005, die is niet voor niks een stuk goedkoper dan de latere bouwjaren… ;)
Wat AI/Copiloot/ChatGPT zegt neem ik met een grote korrel zout, zeker als het gaat om het onderhoud bij een Italiaan. :)

Wat betreft de C6 uit 2005 is AI het wel met je eens op de vraag waarom ik géén Corvette C6 uit 2005 zou moeten kopen.
"De Corvette C6 uit 2005 heeft enkele bekende problemen, zoals zwakke timing chain tensioners, stuurslot storingen en elektronische eigenaardigheden. Ook het differentieel en de 4-traps automaat zijn minder robuust dan latere modellen. Overweeg een 2008-model of nieuwer voor verbeteringen!"
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Heb het nog vers in m’n hoofd want was er afgelopen week nog druk mee bezig ;)

De 2005-2007 heeft de LS2 motor, die is opzich prima, maar vooral de 2005 kende veel problemen. Een 2006-2007 versie is al beter. Vanaf 2008 werd de LS3 geïntroduceerd, de nieuwere generatie LS motor en die kent minder problemen en heeft tevens weer wat meer vermogen.

Leuk feitje, de C6 was destijds sneller dan de 911 toen hij uitkwam, de ultieme “betaalbare” sportwagen voor de “blue collar” worker. Je krijgt veel waar voor je geld en onderhoud valt nog mee omdat GM over het algemeen niet zo duur is.
 
Als het niet gaat om een daily, maar auto er bij, dan hierbij mijn feedback. ;)
  • Alfa Romeo 147 - GTA 3.2 V6 - Manual - Heel gaaf, fantastisch geluid, schijnt ook erg goed te rijden. Goeie optie.
  • BMW 1-serie - M140i - Als daily absoluut, als hobby auto? Nee.
  • Chevrolet Corvette - C6 6.0 Coupé - Ja, maar gevoelsmatig zou ik liever een handbak hebben.
  • Lotus Europa - 2.0 S - Doet me niets. Liever een Evora of Exige.
  • Maserati GranSport - Coupe 4.2 V8 2006 - Super gaaf, maar ik zou het niet aandurven.
  • Mazda RX-7 - FD3S Single Turbo - Gaaf, maar nee.
  • Mercedes-Benz AMG C43 4MATIC - Zie M140i
  • Mercedes-Benz SLK 55 AMG - Leuk! Cabrio is altijd een pluspunt, vind ik. Goeie optie.
  • Mitsubishi Lancer Evolution - 2.0 X GSR - Gaaf, maar nee. Gevoelsmatig meer een goeie daily.
  • Porsche Cayman - 2.9 PDK TechArt GT - Cayman ja - Deze nee, maar misschien ook prima te doen als daily.
Mijn top 3:
1) Mercedes-Benz SLK 55 AMG
2) Alfa Romeo 147 - GTA 3.2 V6
3) Porsche Cayman (maar niet deze, past een 981 binnen budget?)/Corvette C6
 
Als het niet gaat om een daily, maar auto er bij, dan hierbij mijn feedback. ;)
  • Alfa Romeo 147 - GTA 3.2 V6 - Manual - Heel gaaf, fantastisch geluid, schijnt ook erg goed te rijden. Goeie optie.
  • BMW 1-serie - M140i - Als daily absoluut, als hobby auto? Nee.
  • Chevrolet Corvette - C6 6.0 Coupé - Ja, maar gevoelsmatig zou ik liever een handbak hebben.
  • Lotus Europa - 2.0 S - Doet me niets. Liever een Evora of Exige.
  • Maserati GranSport - Coupe 4.2 V8 2006 - Super gaaf, maar ik zou het niet aandurven.
  • Mazda RX-7 - FD3S Single Turbo - Gaaf, maar nee.
  • Mercedes-Benz AMG C43 4MATIC - Zie M140i
  • Mercedes-Benz SLK 55 AMG - Leuk! Cabrio is altijd een pluspunt, vind ik. Goeie optie.
  • Mitsubishi Lancer Evolution - 2.0 X GSR - Gaaf, maar nee. Gevoelsmatig meer een goeie daily.
  • Porsche Cayman - 2.9 PDK TechArt GT - Cayman ja - Deze nee, maar misschien ook prima te doen als daily.
Mijn top 3:
1) Mercedes-Benz SLK 55 AMG
2) Alfa Romeo 147 - GTA 3.2 V6
3) Porsche Cayman (maar niet deze, past een 981 binnen budget?)/Corvette C6
Bedankt voor je uitgebreide reactie! :D
 
Nog wat auto’s waaraan je niet gedacht had of vergeten bent:
Audi TT 3,2 V6
Clio V6,Alpine A110
Mustang,Camaro,Charger,Challenger
Wat is je budget?
 
Nog wat auto’s waaraan je niet gedacht had of vergeten bent:
Audi TT 3,2 V6
Clio V6,Alpine A110
Mustang,Camaro,Charger,Challenger
Wat is je budget?
Bedankt voor de suggesties, maar ik laat het bij m'n eigen lijstje. :)

De Clio V6 en Alpine gaan zwaar over budget heen, wat zo ongeveer op 40k ligt, met inruil van de Mercedes erbij. Een andere Amerikaan dan een Corvette vind ik niet zo interessant en datzelfde geldt voor de TT 3.2 V6, die m'n broertje toevallig heeft gehad in het verleden.
 
Is het ook de bedoeling om de auto te parkeren op de plek waar je Mercedes ook staat/stond? Ik zou daar dan een beetje rekening mee houden in de autokeuze. Een 1-serie valt niet zo op en past prima in zo’n krapper parkeervak in een drukke straat, een Corvette zou ik daar (levendige stadswijk) niet altijd willen hebben staan gevoelsmatig.
 
De Cayman, echte sportwagen met de beste lay-out en zeer degelijke techniek met een restwaarde waar je over ene paar jaar nog de vruchten van plukt.
 
Wellicht ook interessant om te kijken in hoeverre er onderdelen leverbaar zijn voor de auto die je wenst. Hoewel mijn hart uitgaat naar een 147GTA (heb vroeger zelf een 147 gehad en rijd nu al jaren een Giulietta, dus redelijk biased) weet ik niet zo goed wat onderdelen doen. Idem voor de Mazda RX-7. Zo'n wankel is natuurlijk erg gaaf, maar daarbij moet je wel opletten dat je die goed onderhoud (apex seals tijdig vervangen) en warm rijdt.
Bij de BMW en Mercedes heb je qua onderdelen natuurlijk geen problemen, dat zijn nog vrij jonge autos.
De rest is natuurlijk puur een kwestie van smaak en die kan ik niet voor je invullen.
 
iedereen zou een keer een amerikaanse v8 moeten hebben gereden, een jaar na de corvette kun je dan overstappen op een MB of Porsche :cool:
 
Is het ook de bedoeling om de auto te parkeren op de plek waar je Mercedes ook staat/stond? Ik zou daar dan een beetje rekening mee houden in de autokeuze. Een 1-serie valt niet zo op en past prima in zo’n krapper parkeervak in een drukke straat, een Corvette zou ik daar (levendige stadswijk) niet altijd willen hebben staan gevoelsmatig.
Dat klopt ja, de parkeervakken zijn niet al te groot. Aan de andere kant staan hier ook genoeg grote (elektrische) auto's en busjes en een Corvette C6 is ook weer niet zo groot, dus zo erg hoeft het ook niet te zijn. Maar een Chevrolet Impala zou ik er qua formaat niet neerzetten.

Heb gekozen voor de Corvette puur om het uiterlijk. Ben overigens niet jaloers op die onrust die jij (en sommige anderen op het forum) hebt. Soms moet je gewoon even tevreden zijn met wat je hebt :D
Ik ben ook zeker tevreden met wat ik heb en dat besef ik me juist ook weer als ik vanuit een andere auto in de Mercedes stap. Ik vind het leven alleen te kort om steeds dezelfde auto te rijden en het is gewoon leuk om te zien wat er allemaal mogelijk is.

Wellicht ook interessant om te kijken in hoeverre er onderdelen leverbaar zijn voor de auto die je wenst. Hoewel mijn hart uitgaat naar een 147GTA (heb vroeger zelf een 147 gehad en rijd nu al jaren een Giulietta, dus redelijk biased) weet ik niet zo goed wat onderdelen doen. Idem voor de Mazda RX-7. Zo'n wankel is natuurlijk erg gaaf, maar daarbij moet je wel opletten dat je die goed onderhoud (apex seals tijdig vervangen) en warm rijdt.
Bij de BMW en Mercedes heb je qua onderdelen natuurlijk geen problemen, dat zijn nog vrij jonge autos.
De rest is natuurlijk puur een kwestie van smaak en die kan ik niet voor je invullen.
Zeker een goed punt, maar dat houdt me niet tegen om een minder gangbare auto te kopen. Er is altijd wel ergens een specialist of garage die zo'n auto kan onderhouden denk ik dan. :)

iedereen zou een keer een amerikaanse v8 moeten hebben gereden, een jaar na de corvette kun je dan overstappen op een MB of Porsche :cool:
Haha ja, dat snap ik goed en ik wil er zeker ook nog in één rijden. Ik heb met de C55 AMG dat V8 gevoel al gehad, maar ik ben benieuwd wat een Corvette daar nog aan toevoegt qua beleving en plezier.
 
Het zijn allemaal leuke auto's maar ik heb de Alfa en Lotus eruit geplukt als mijn voorkeuren. De BMW overigens als runner-up. Zelf heb ik liever een wat compactere auto, die vind ik vaak lekkerder rijden dan grotere koetsen. Ook ben ik wat meer van het ingetogen (ja, ja, ik hoor al zeggen - waarom dan die Lotus), in de zin dat ik nooit zo kapot ben van schreeuwend spoilerwerk en dergelijke. Veel plezier in ieder geval met je zoektocht!
 
Wellicht handig om restwaarde mee te nemen in je beslissing. Waar een aantal (redelijk hard?) zullen dalen in waarde, nemen anderen juist in waarde toe als je deze netjes houdt.
 
Je wilt duidelijk een auto voor de 'leuk'. Niet voor woon-werk etc en je gaat er ook niet al te veel km mee rijden. Verder gaat het, lijkt me, vooral om de glimlach die zo'n auto op je gezicht tovert. Niet om efficiëntie, comfort. theoretische prestaties of 'onbetrouwbaarheid' bij een bescheiden aantal km per jaar. Daarom zou ik sowieso alles eruit filteren dat redelijk recent is, wat een automaat heeft en wat vooral een fijne vlotte cruiser is maar niet echt spectaculair is.
  • Alfa Romeo 147 - GTA 3.2 V6 - Manual - (y).
  • BMW 1-serie - M140i - Verkeerde transmissie, te gewoontjes. Eerder voor woon-werk. (n)
  • Chevrolet Corvette - C6 6.0 Coupé - Verkeerde transmissie. (n)
  • Lotus Europa - 2.0 S - De ultieme hobbyauto (y)
  • Maserati GranSport - Coupe 4.2 V8 2006 - Verkeerde transmissie en mij iets te veel GT voor het doel.
  • Mazda RX-7 - FD3S Single Turbo - (y)(y)
  • Mercedes-Benz AMG C43 4MATIC - Zie M140i (n)
  • Mercedes-Benz SLK 55 AMG - Plus Cabrio, Min transmissie. De SLK staat volgens mij ook niet echt bekend als een rijdersauto. (n)
  • Mitsubishi Lancer Evolution - 2.0 X GSR - Niet mijn smaak, maar wel die van jou anders staat die niet in het lijstje. Zeker een (y)
  • Porsche Cayman - 2.9 PDK TechArt GT - Ook de verkeerde transmissie. Met een handbak zou ik hem overwegen als hobbywagen. Zo, nee. (n)
 
Gaaf lijstje aan auto's hier. Aangezien het niet gaat om een daily zou ik zelf de wat minder spannende auto's als de 1 serie en C43 niet zo snel kiezen. Zo'n RX-7 is echt ontzettend gaaf, ik denk dat je qua rijplezier het best zit bij de RX-7, Maserati, Cayman of Lotus. Vanwaar dat je trouwens voor een Europa kiest i.p.v. een Elise of misschien zelfs Evora. Het is niet het meest voor de hand liggende model uit die tijd van Lotus.
 
Gaaf lijstje aan auto's hier. Aangezien het niet gaat om een daily zou ik zelf de wat minder spannende auto's als de 1 serie en C43 niet zo snel kiezen. Zo'n RX-7 is echt ontzettend gaaf, ik denk dat je qua rijplezier het best zit bij de RX-7, Maserati, Cayman of Lotus. Vanwaar dat je trouwens voor een Europa kiest i.p.v. een Elise of misschien zelfs Evora. Het is niet het meest voor de hand liggende model uit die tijd van Lotus.
Ik vind de Europa wel een mooie middenweg eigenlijk. Zonde dat die destijds zo slecht verkocht. Een Elise is toch wel een hele kale, harde, pure auto. (Een Exige nog meer) De Europa is nagenoeg een Elise, maar met meer luxe, betere stoelen, geluidsisolatie, infotainment etc. De Evora zou ik persoonlijk te nieuw vinden en was toch wel het begin van het weglopen bij de kernwaarden van het merk Lotus. Ja meer vermogen, maar toch ook een stuk zwaardere auto. Dan persoonlijk liever de Boxster/Cayman.
 
Ik vind de Europa wel een mooie middenweg eigenlijk. Zonde dat die destijds zo slecht verkocht. Een Elise is toch wel een hele kale, harde, pure auto. (Een Exige nog meer) De Europa is nagenoeg een Elise, maar met meer luxe, betere stoelen, geluidsisolatie, infotainment etc. De Evora zou ik persoonlijk te nieuw vinden en was toch wel het begin van het weglopen bij de kernwaarden van het merk Lotus. Ja meer vermogen, maar toch ook een stuk zwaardere auto. Dan persoonlijk liever de Boxster/Cayman.
Erg veel schelen de Elise en Europa ook weer niet qua comfort. Je hebt wat meer leer en het ziet er netter uit, infotainment is toch niet echt een ding in deze auto's. Dan zou ik liever de Elise kiezen met de Rover of Toyota-motor erin. Persoonlijk vind ik de Elise ook net wat mooier ogen.
 
De Europa is destijds heel bewust als een GT gefocuste Elise in de markt gezet. De Elise was kaal, spartaans en puur gericht op rijplezier. De Europa heeft een soepeler afgesteld onderstel, een mildere meer op comfort gerichte stuurinrichting. Heeft ook iets meer wielbasis. (wederom comfort tov direct stuurgedrag) Hogere daklijn, lagere dorpels. (meer instapgemak) Het blijft allemaal minimaal, want het blijft een Lotus en een Lotus hoort puur te zijn. Maar op een roadtrip van ~2000km zit ik lekkerder in een Europa dan een Elise. Ga ik een middag lekker boenderen en hoeven er geen grote afstanden gemaakt te worden dan is de Elise wellicht leuker. En smaken verschillen een ieder mag zijn eigen keuzes en afwegingen maken uiteraard.
 
Wat er wordt gezegd over de Lotus Europa, inderdaad meer een "GT" dan een Elise, voor zover je dat echt kunt zeggen over een Lotus en wat meer een volwaardige auto. Daarnaast kwam ik destijds toen die nieuw was, in Engeland een donkergroene tegen en dat heeft blijvende indruk gemaakt.

Maar los van alle discussies en overwegingen, waarschijnlijk is de keuze vandaag al gevallen! :D
Wat het precies is hou ik nog even voor me, maar de auto komt wel uit de top 3 met stemmen tot nu toe.

Hopelijk volgende week meer nieuws. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan