Plotseling hoog benzineverbruik

Wim 4322025

Net ingestapt
Hallo,

Ik rij momenteel met een Astra K Sports Tourer 1.4 Turbo 125pk (bezine) 2017
Gemiddeld genomen verbuik ik rond de 6L / 100 km tijdens stadsritten of naar het werk

Merkte op volgens mijn boordcomputer dat die op 8.5 L (!) stond heb ook een reset uitgevoerd van tripcomputer maar het verbruik bleef
Vond dit wel opmerkelijk hoger dan normaal

Had zelf al eens nagedacht wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn

- Achterstallig onderhoud = onmogelijk, uitgevoerd in juni dit jaar bij officiele Opel garage , ze hebben toen wel een toevoeging of product ingedaan voor benzinemotoren
- Bandenspanning ? ongeveer 240 kPa
- Soort benzine = E10 (95)
- Rijgedrag = Normaal, niet overdreven sportief of iets in die aard

wat zou dit kunnen zijn ?
afspraak met de garage gemaakt maar vind het wel zeer bizar

voor de duidelijkheid , dagteller op 0 gezet, verbruik onveranderd dus nog steeds te hoog

Heb je het verbruik ook aan de pomp gemeten met je dagteller of alleen via de boordcomputer? Met lage temperaturen gaat het verbruik ook omhoog.

via dagteller / trip computer het verbruik staat er bij
Het zal vast wel een wat schelen bij iets lagere temperaturen maar + 2 L vind ik wel veel ?

Er van uitgaande dat je de dag teller op 0 hebt gezet, zou ik eerst maar eens gaan tanken en kijken hoeveel liter er in gaat en hoeveel je hebt gereden.
Zo'n boordcomputer is niet er nauwkeurig.
Met E10 kom je ook minder ver dan met E5.

Potentiële oorzaken (van meest waarschijnlijk tot minst waarschijnlijk):
- kouder weer;
- kort(ere) stukjes;
- E10 ipv E5
- remzuiger die niet goed vrij komt;
- wiellager;
- lambdasonde is niet goed meer;
- luchtfilter aan vervanging toe;
- .....??

Stuk file gehad? Het wordt steeds drukker (met koud en slecht weer) een paar keer extra stoplichten en parkeerplaats zoeken scheelt ook veel.

Als die 6l/100km gemiddeld inclusief wat lange (vakantie)ritten was dan snap ik het wel. Ik vind dat ook wel erg laag voor een astra in de stad.

Ik heb met mijn vorige Mazda eens een vastzittende remklauw gehad, als dat het geval is schiet je verbruik als een gek omhoog.

Lambda sonde kan ook, maar dan gaat je auto vaak inhouden en heb je ook vaak een motorstoring op je dashboard.

Ja het verbruik is nog toegenomen, dus van 6.5 L vroeger tot 8.5 naar 9.2 vandaag ... Bizar maar ik heb vrijdag een afspraak in de garage ik laat wel nog iets weten wat het was . Is nog in garantie dus chanche

Tegenwoordig met al die computers en elektronica , veel kunt ge zelf niet meer doen

Update ! 🙂
Naar garage geweest, ze hebben de banden goed opgeblazen en testrit gedaan

Ik heb boordcomputer nog eens gereset
En verbruik is weer normaal 6.2 L

Boordcomputer was waarschijnlijk de kluts kwijt
Of ergens motor eens laten draaien

Daarom ook het advies het echte verbruik te meten en niet te vertrouwen op de boordcomputer.

Terug
Bovenaan