Platte radiator slang. Radiator verstopt??

A

Anoniem

Guest
Hallo auto week forum.

Mijn berlingo reed ik gisteren naar huis. Toen hij de garage in ging rook ik een verbrande geur. Maar dacht dat het uit de buurt kwam.
Toch heb ik van morgen gekeken en zag ik dat de slang van de radiator naar de thermostaat niet rond maar plat was.

Heb 4 km gereden en bij me ouders gestopt. Nu was de slang rond maar na 10 sex was die weer plat. Nu ben ik bang dat me radiator verstopt zit. Maar hoop gewoon dat me slang kapot is. Wat denken jullie. De garage is wel 15km verweg. Woon in de middel of no where.

Bedankt voor het lezen.

Ps. Helaas kan ik geen foto's uploaden van de gsm anders stond er een foto.

snelle willy zei:
Hallo auto week forum.

Mijn berlingo reed ik gisteren naar huis. Toen hij de garage in ging rook ik een verbrande geur. Maar dacht dat het uit de buurt kwam.
Toch heb ik van morgen gekeken en zag ik dat de slang van de radiator naar de thermostaat niet rond maar plat was.

Heb 4 km gereden en bij me ouders gestopt. Nu was de slang rond maar na 10 sex was die weer plat. Nu ben ik bang dat me radiator verstopt zit. Maar hoop gewoon dat me slang kapot is. Wat denken jullie. De garage is wel 15km verweg. Woon in de middel of no where.

Bedankt voor het lezen.

ik weet het niet en wil het ook niet weten :eek:

Dat de slang van rond naar plat krimpt, lijkt op een vorm van vacuum trekken.
De slang lijkt me niet de oorzaak, maar meer het gevolg.

Wat jezelf in ieder geval kunt doen is bij koude motor ( voor de veiligheid) :
- controleer hoe hoog de koelvloeistof staat in het overloop reservoir ( vaak ook de plek van bijvullen).
Het koelvloeistofniveau moet halverwege staan : is het reservoir leeg, dan heb je te weinig koelvloeistof en dat zou de platte slang en de verbrande lucht kunnen verklaren.
- controleer of de afsluitdop niet vervuild is .
- check de motortemperatuur op je temperatuurmeter , maar nu bij warme motor tijdens het rijden en vlak voor het afzetten.
Is deze laag, juist goed of te hoog ?

Een verstopte radiator geeft het effect dat de koeling onvoldoende wordt en de motortemperatuur dan juist oploopt.

Fryfrysk zei:
Dat de slang van rond naar plat krimpt, lijkt op een vorm van vacuum trekken.
De slang lijkt me niet de oorzaak, maar meer het gevolg.

Wat jezelf in ieder geval kunt doen is bij koude motor ( voor de veiligheid) :
- controleer hoe hoog de koelvloeistof staat in het overloop reservoir ( vaak ook de plek van bijvullen).
Het koelvloeistofniveau moet halverwege staan : is het reservoir leeg, dan heb je te weinig koelvloeistof en dat zou de platte slang en de verbrande lucht kunnen verklaren.
- controleer of de afsluitdop niet vervuild is .
- check de motortemperatuur op je temperatuurmeter , maar nu bij warme motor tijdens het rijden en vlak voor het afzetten.
Is deze laag, juist goed of te hoog ?

Een verstopte radiator geeft het effect dat de koeling onvoldoende wordt en de motortemperatuur dan juist oploopt.

Heb het allemaal gedaan. Maar rond mij zeggen ze dat de thermostaat wel open gaat maar een vacuüm maakt. Maar nu ben ik 60 rustige km gaan doen. Ook ik koelvloeistof maar toen ik bij me ouders terug was na het werk lag er wel koelvloeistof op de grond.

Wat u zegt klopt ook wel een beetje. Maar morgen word er naar ge keken. Bedankt;)

R-W zei:
snelle willy zei:
Hallo auto week forum.

Bedankt voor het lezen.

ik weet het niet en wil het ook niet weten :eek:

En waarom niet?? Kun je bij leren;)

@ snelle willy

Laat je nog even weten wat een mogelijk gevonden oorzaak is ?

Zoals je vacuum beschrijft,( zou het een luchtbel kunnen zijn in het systeem, maar dat zou bij een goed werkende radiatordop en overloopreservoirdop via de ontstane overdruk vanzelf moeten verdwijnen : dus check ook de membraamwerking van deze doppen ( waarschijnlijk slechts een van hen nl.fde radiatordop of de overdruktankdop heeft een membraam)

De slang tussen de radiateur en thermostaat is de voedende kant, als die plat gezogen word door vacuum, dan zou naar mijn idee juist je thermostaat dicht zitten en niet de radiateur. Als de radiator dicht zit zou juist de onderste slang vacuum moeten trekken.

Oorzaak. Kapote thermostaat. Soorry voor het wat late antwoord;)

Fryfrysk zei:
@ snelle willy

Laat je nog even weten wat een mogelijk gevonden oorzaak is ?

Zoals je vacuum beschrijft,( zou het een luchtbel kunnen zijn in het systeem, maar dat zou bij een goed werkende radiatordop en overloopreservoirdop via de ontstane overdruk vanzelf moeten verdwijnen : dus check ook de membraamwerking van deze doppen ( waarschijnlijk slechts een van hen nl.fde radiatordop of de overdruktankdop heeft een membraam)

Dacht me collega ook (70jaar cat monteur) maar de dop is van een 1988 mercedes g klasse en die past perfect.

snelle willy zei:
Dacht me collega ook (70jaar cat monteur) maar de dop is van een 1988 mercedes g klasse en die past perfect.

Passen wilt nog niet zeggen dattie op dezelfde druk open gaat als origineel.
Even nakijken dus, voor je systeem kapot gaat bij een heetloper omdat de dop pas veel te laat zijn overdruk ventiel opend.

Terug
Bovenaan