Plaatselijk reparatiebedrij kan Mercedes auto niet uitlezen

Guest
Hallo,

Ik heb een Mercedes SLK200 uit 1998 en mijn automatische cabrio dak en sleutel vergrendeling werkt niet. Mijn plaatselijk reparatiebedrijf zegt dat hij de auto maar tot een bepaalde hoogte uit kan lezen en dat ik hiervoor echt naar een Mercedes dealer moet gaan. Echter vraagt Mercedes een kleine €100,- per uur voor enkel het er naar kijken en ze zeggen dat met zo'n oude auto dit wel een aantal uren zou kunnen duren... Ik heb hier zoals je wel zal begrijpen niet heeeeeel veel zin in:T. Is er een mogelijkheid om dit toch anders op te lossen?
Ik hoor graag van jullie!
 
Ik woon nu in Brabant, maar ben zelf ook vaak in de regio Zuid-Holland
 
https://www.mbsg.nl/mbsg-netwerk/

Ik moet wel zeggen: Met wat geluk ben je bij de dealer ook zo klaar. De sleutel kan bijvoorbeeld een reset of synchronisatie nodig hebben, bijvoorbeeld in het contact stoppen, een bepaald knopje tien seconden indrukken, klaar, google dit even.

Het dak kan een kleine sensor ergens zijn of een motor.

Als ik een dealer om de hoek had zitten zou ik er wel €100 euro voor over hebben om een inventarisatie te maken. Een specialist kan het voor de helft en zelfs sneller doen, maar het kan ook een 'niet-zó-specialist' zijn :D
 
Mijn Mazda kon ook alleen bij de dealer worden uitgelezen, dat is meestal zo bij auto's van voor 2001.
Dus ik heb de auto alleen laten uitlezen bij de dealer en dat kostte niks.
 
M.Peters97 zei:
mijn automatische cabrio dak en sleutel vergrendeling werkt niet.

Vaak hangt dit bij cabrio's met elek.daken samen. Bedoel je hele centrale vergrendeling of alleen van kofferbak.
De dealer heeft er vast ervaring mee, en kan de foutcode's uitlezen. Maar duur uurloon idd bij MB kennelijk.

Ik denk dan ook maar bellen met MB specialisten dan en vragen of ze de benodigde skills hebben.
 
spyderweb zei:
Mijn Mazda kon ook alleen bij de dealer worden uitgelezen, dat is meestal zo bij auto's van voor 2001.
Dus ik heb de auto alleen laten uitlezen bij de dealer en dat kostte niks.

Maar ook bij auto's van na die tijd. In 2001 werd de OBD2 gemeengoed, maar daarvan zijn alleen de milieu- en motorgerelateerde codes openbaar en vrij uitleesbaar. Codes die gerelateerd zijn aan comfortzaken zijn vaak wel merkspecifiek en lang niet altijd vrijgegeven. Zoiets als VAGcom is ooit gekraakt en daarmee is er als particulier veel aan de auto uit te lezen en in te stellen, maar dat is lang niet bij ieder merk zo. ABS en airbagstoringen zijn ook vaak alleen maar door de dealer te resetten.
 
Tja, dit is dus precies waar veel mensen zich op verkijken. Je kunt wel voor een paar duizend euro een oudere auto kopen die nieuw duur is/was, maar onderhoud/reparatie is dan dus ook duur. Op het moment dat t bij simpel onderhoud blijft zijn de kosten nog te overzien, maar als het serieuzer wordt loopt t snel op. Een eigenaar van een gerenommeerd BMW garagebedrijf waar vaak oudere BMW's komen zegt het treffend: bij een oude auto uit het hogere segment heb je weliswaar geen of nauwelijks afschrijving maar hoge onderhoud- en reparatiekosten....
 
Kijk eens op het Mercedesforum, daar zit vast wel iemand met een kabel en de juiste software. Ben je vaak voor een pak stroopwafels klaar. Laatst ook met mijn Volvo gedaan...
 
Terug
Bovenaan