Pikes Peak

Volt

Asfaltkampioen
Volkswagen zet een knappe prestatie neer op de heuvelklim van Pikes Peak, niet alleen werd het record voor elektrische auto's verpletterd maar zelfs het absolute record van Sebastien Loeb met de Peugeot 208 T16 Pikes Peak werd verbroken.

pikes-peak-id-r-finish.jpg

Volkswagen verplettert ALLE Pikes Peak-records

video: Volkswagen I.D. R Pikes Peak – Rekordfahrt

Laatst bewerkt:
Pikes Peak heeft voor mij na het compleet asfalteren toch veel van z'n glans verloren. En dan nu nog zo'n emotieloos merk als VW als recordhouder. Past precies.

Het was even wachten op de eerste VW-hater die hier z'n plasje over moest doen. Wel een verschijnsel waar je hier op kunt rekenen, zoiets als een groene kerst (en net zo triest).

Ja, het is geasfalteerd maar het is niet breder geworden en de ravijnen zijn niet ondieper. Als je te hard gaat op de verkeerde plek, maak je nog steeds een gerede kans op een vervroegd levenseinde.

Door dat alsfalteren kan de 'boost' van die elektrische VW (lees continue acceleratie) goed tot z'n recht komen op de weg. Zijn er nog concurrenten die ook een elektrische inbreng hebben?

Knappe prestatie nadeel is alleen dat je niks hoort wat toch een deel van de spanning en sensatie is die erbij hoort.

Klassiekerrijder zei:
Het was even wachten op de eerste VW-hater die hier z'n plasje over moest doen. Wel een verschijnsel waar je hier op kunt rekenen, zoiets als een groene kerst (en net zo triest).

Ja, het is geasfalteerd maar het is niet breder geworden en de ravijnen zijn niet ondieper. Als je te hard gaat op de verkeerde plek, maak je nog steeds een gerede kans op een vervroegd levenseinde.

VW heeft niets aan het toeval overgelaten: De route was tot op de centimeter precies voorgeprogrammerd in de boordcomputer*.
Romain Dumas was enkel aan boord voor het geval dat. Hij deed het in 7 minuten en 57,148 - op 2/1000 sneller dan voorgeprogrammeerd was.

mvrgr, m´ns

*onwaarschijnlijk, zegt u? Koud kunstje. Doen wij op de basis-school ook met Lego Mindstorm elektrische autootjes om de kindertjes een beetje programmeren te leren.

Lego_Mindstorms_Nxt-FLL.jpg

ar-lego-mindstorms-education-ev3-software-site-license-numerical-version-1145.png

.

Klassiekerrijder zei:

Het was ook even wachten op de eerste VW-hater-hater. Ik zeg alleen dat ze emotieloos zijn. De Microsoft van de autoindustrie.
In de jaren negentig en begin tweeduizend was het veruit mijn favoriete 'confectiemerk' en rijd nog regelmatig VW. Ik ben totaal geen hater.

Maar het is lekker hip om VW-haters te haten blijkbaar.

Jammer dat de VW-hetze weer de sfeer moet bepalen bij zo'n nieuwsbericht. Zoals ik het lees zijn ze dus bezig met de verdere ontwikkeling van de elektrische auto (lijkt toch de toekomst te zijn, dus positief) en men rijdt een bepaald traject sneller dan ooit te voren. Wat heb ik daar aan als normale burger: geen pepernoot. Maar blijkbaar hebben een stelletje wetenschappers en techneuten de boel dermate verbeterd dat het gelukt is. Ook dat kan ik alleen maar positief uitleggen. Kern van het verhaal: mooi voor VW, dat hebben ze goed gedaan.

Ik vind wel waanzinnig hoor, vooral dat de route voorgeprogrammeerd is
Begrijp ook dat het gebrek aan geluid en dergelijke een gemis is, maar ja, welkom in 2018!
Maar zo'n strijkijzer dat met onvoorstelbare snelheid en muisstil de berg op dendert heeft toch wel wat hoor

Wat ik mij dan wel afvraag is hoe ze omgaan met alle variabelen ... Wind, toestand van het asfalt, Enz Enz
Het lijkt mij dan toch dat de menselijke invloed vrij groot is

Gullwing zei:
Hamer zei:
.... De Microsoft van de autoindustrie. ...

tss, wat is er nou weer mis met Microsoft? :)
Eigenlijk is het wel een mooie vergelijking. Het toont maar weer eens aan dat je niet per definitie technisch de beste spullen hoeft te maken om de grootste speler in de markt te zijn. De strijd tussen VHS en Philips (video 2000) is daar een klassiek voorbeeld van. Een beetje gewiekst beleid vanuit de directie en goede marketing doen bijzonder veel. En vervolgens lopen we op maandag allemaal te klagen wat voor rotzooi ze maken, om op dinsdag in de winkel een nieuw exemplaar aan te schaffen. :T

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de tussentijden. Hoe hoger bergop hoe meer een benzinemotor aan vermogen verliest daar heeft een elektrieke wagen geen last van.

Ik vind het knap dat juist VW dit geflikt heeft, zoveel jaar eigenlijk niet bemoeid met EV en Hybride drive en dan toch dit presteren. Wat Janneman al zegt ben ik ook benieuwd naar de tijden, de EV kan op elke hoogte 100% presteren en alle voorgangers verloren vermogen hoe hoger ze kwamen.

Ik vind trouwens de huidige Pikes Peak ook niet meer zo gaaf of interessant als voor de asfaltering, zag een jaar of wat terug een Youtube clip van een Ducati Multistrada speciaal geprepareerd voor de Pikes Peak Challenge. Ik dacht whoaaaaaah gaaf en knap op losse ondergrond en geen vangrail dat te presteren, wist toen niet dat het al (bijna) volledig ge-asfalteerd was.

En natuurlijk, als je eraf duikt doet het nog net zoveel pijn, asfalt of grind. Maar het geeft het geheel wel een andere beleving.

Dat was wel anders in 1990 toen Ari Vatanen hem won:
https://video.search.yahoo.com/search/video?fr=mcafee&p=peugeot+405+pikes+peak#id=0&vid=6a5222cdfec0b73c98dc21f4d7f6b34f&action=click

Speed with Guy Martin op Discovery over Pikes Peak gezien? Daar werd goed aangetoond hoe een klein foutje grote gevolgen kan hebben met wat heftige crashes.
Ik ben er geweest toen het nog gravel was, en kan vertellen dat er veel meer mis kan gaan. Zo kwam ik terecht in een enorme wolkbreuk, die de weg veranderde in een levensgevaarlijk oppervlak.

m'ns (afd. ae&d) zei:
Klassiekerrijder zei:

VW heeft niets aan het toeval overgelaten: De route was tot op de centimeter precies voorgeprogrammerd in de boordcomputer*.
Romain Dumas was enkel aan boord voor het geval dat. Hij deed het in 7 minuten en 57,148 - op 2/1000 sneller dan voorgeprogrammeerd was.

mvrgr, m´ns

*onwaarschijnlijk, zegt u? Koud kunstje. Doen wij op de basis-school ook met Lego Mindstorm elektrische autootjes om de kindertjes een beetje programmeren te leren.

Lego_Mindstorms_Nxt-FLL.jpg

ar-lego-mindstorms-education-ev3-software-site-license-numerical-version-1145.png

.

Wat bedoel je precies met ingeprogrammeerd? De snelheden en rempunten lagen al vast of ook de stuuruitslag?

Anyway: het is een grote prestatie. Van VAG en Romain Dumas.

Ook in het dragracen blijkt de accubak heel moeilijk te verslaan. Vol koppel vanaf 0 rpm heeft toch wel voordelen.

Laatst nog een aflevering van fast'n loud gezien.
Baardmans deed toen mee in een klassieke Amerikaan.
En ze hadden de pacecar gebouwd.

Terug
Bovenaan