Piepend/schurend geluid bij accelereren XC90 - vermogen verlies

Willem 3453540

Net ingestapt
Advies gevraagd met spoed. Mijn Volvo XC90 uit 2012 maakt rare geluiden en ik was van plan a.s. zaterdag naar NL te rijden (ik woon in Zweden).
Het begon 2 dagen geleden met een haast onhoorbare hoge piep als ik accelereerde, maar inmiddels in het meer een soort schuren geluid geworden. Omdat het veel stormde hier dachten wij in eerste instantie simpelweg dat het door slechte rubbers o.i.d. kwam, maar niet dus.

Ik heb een geluidsopname gemaakt: https://drive.google.com/file/d/16Ui0aRJ2SorMcYlc9FKBeCGTDQwmDLW1/view?usp=sharing
Ik hoef het gas maar licht in te drukken om het geluid te horen.

Voor de volledigheid, het gaat om een Volvo XC90 D5 2012 200Hk (Automaat, Diesel). Overzichtje van technische details:
https://drive.google.com/file/d/1Wv7jxopNUuyO7RddyT6XatyxfEZ7EaV9/view?usp=sharing (en mijn excuus dat sommige dingen in het Zweeds zijn).

Alle suggesties zijn welkom!

Groeten,
Willem

Misschien een steentje dat tussen de remschijf en de ankerplaat is komen te zitten? Toevallig had de ANWB een tijdje terug zo'n reparatie: https://youtu.be/_Btcyd6yv6Y

Wellicht dat dat het kan zijn?

Rp 3130772 zei:
Misschien een steentje dat tussen de remschijf en de ankerplaat is komen te zitten? Toevallig had de ANWB een tijdje terug zo'n reparatie:
Wellicht dat dat het kan zijn?

De banden zijn gisteren gewisseld bij de garage, dus ik verwacht dat zij dan toch wel dat hadden opgemerkt. Het klinkt ook anders, initieel leek het heel erg op een gat in een slang waar lucht uit ontsnapt.

Voor de zekerheid zal ik toch de voorbanden eraf halen en de remmen controleren (aangezien het geluid van voren lijkt te komen).

Groeten,
Willem

Helaas, de remmen zijn het probleem niet (of iets dat ertussen geklemd zit). Je hoort het geluid niet als je stationair draait of de wielen draait terwijl de auto opgekrikt is. :(

Voor zover ik kon testen had ik nog vermogen (ik moet een redelijk stevige helling op om thuis te komen). Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet teveel gas wilde geven.
We hebben inmiddels het vermoeden dat misschien de transmissie olie op een te laag niveau staat, maar ik heb even moeite om de peilstok te vinden...

Waarschijnlijk heeft jouw auto de TF80 bak. Deze hebben geen peilstok. Deze bakken peil je door de peilschroef uit de aftapplug te draaien. Als er niets uitstroomt, moet je bijvullen. Loopt er ATF uit, is de bak op peil.

Ah dankje, dan hoef ik daar ook niet verder naar te zoeken. Dan vrees ik dat er niets anders op zit dan morgen een garage proberen te vinden die mij diezelfde dag nog kan helpen...

Transmissie olie kan nergens heen. Te laag is lekkage. Ik heb zelf een XC90 2.5T, maar ik herken het geluid niet. Als de motor bij mij koud is, hoor ik de turbo wel een beetje fluiten. Maar dat is niet zo'n schurend geluid als bij jou.

Vandaag bij de garage geweest (in mijn beste Zweeds).
De monteur wilde de auto naar binnen rijden, en kreeg prompt de mededeling dat het roetfilter vol zat. Hij heeft de boel vervolgens een reinigingscyclus laten draaien, wat er voor zorgt dat de auto weer iets beter draait.
Echter... ik heb nog steeds verdomd weinig vermogen. De lokale heuvelrug kwam ik amper op (90 in z'n 3, want in z'n 4 zakt ie terug), en de absolute max die ik eruit kan halen op een recht/vlak stuk is 120. Helling af kon ik dankzij de zwaartekracht 140 halen, maar dat kon de auto niet volhouden vervolgens.

Nou heb ik her en der gelezen dat een lekke turboslang, of een lekkende intercooler een verlies van vermogen kunnen verklaren, evenals het snel(ler) vies worden van het filter.
Helaas ben ik niet zo'n talent met auto's dat ik deze eenvoudig kan lokaliseren onder mijn motorkap. Is er iemand die a.u.b. hier enige 'guidance' kan geven? :(

Willem

Na nog een bezoekje aan de garage (mazzeltje op een zaterdag), blijkt dat de pakking van de turbo druk pijp(Laddtrycksrör) kapot is. Advies is om de plastic pijp met siliconen pakking om te wisselen voor een daadwerkelijke slang. Bestellen en afwachten dus.

Wat ook nog steeds kan is dat het roetfilter nog steeds niet goed is. Ze kunnen hem wel statisch laten regenereren maar als het filter te veel verstopt is dan werkt dat ook niet meer. Sommige filters kunnen ze nog handmatig reinigen of anders een nieuwe / goedbruikte terug plaatsen. Ook moet je kijken waarom de auto niet zelf regenereert. Wanneer een roetfilter verstopt dreigt te raken geeft de auto dit ook altijd ver van te voren aan. Een stuk rijden met warme motor en beetje snelheid zorgt voor dat dit dynamische proces begint. Als dat bij jou om wat voor reden niet goed werkt en je stopt er een nieuw filter onder dan zit je binnenkort weer.

Volgens mij heb je best wel problemen al gehad met de auto toch? Kan mij herinneren dat er diverse topics zijn geweest met allerlei problemen met exact deze auto.

Terug
Bovenaan