Piepend/gillend geluid bij sturen

Ryan 3735927

Net ingestapt
Hallo,

Sinds kort merk ik dat mijn twingo uit 2008 bij het sturen zowel naar links als naar rechts een gek gillend geluid maakt.. het geluid hoor je alleen als je maar een korte draai geeft aan het stuur bijvoorbeeld bij het wisselen van rijbaan.. het is erg schel en wat ook opvalt is dat je het bij de wielen vandaan hoort komen (draai je naar rechts, dan hoor je het rechts en voor links hoor je het aan de linker kant, ter hoogte van het wiel ongeveer).

Wanneer ik de stuur recht houd of wat verder doordraai hoor je het niet meer, koude of warme start lijkt niet veel uit te maken.. maar je hoort het niet altijd, de ene keer hoor je het helemaal niet zelfs.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt

Wat ik een tijd geleden met mijn twingo had was dat er een remklauw vast zat en dat leidde soms ook tot een dergelijk geluid. Misschien is dat bij jou ook zo.

Lucht in rembekrachtiger systeem, bijvullen en ontluchten. Als je moet bijvullen dan checken waar je het verliest, stuurcilinder? pomp?

Antonia 4168155 zei:
Lucht in rembekrachtiger systeem, bijvullen en ontluchten. Als je moet bijvullen dan checken waar je het verliest, stuurcilinder? pomp?

Kan ik dit zelf doen? of kan ik het beter laten doen?

I.d.d. elektrisch.twingo
Ik zou eerst zeker willen weten of het de bekrachtiger is, een hulpje zou fijn zijn. Met het contact aan links en rechts sturen en luisteren waar het geluid echt vandaan komt.
Daarna weten we iets meer en kunnen we naar stap 2.

Antonia 4168155 zei:
I.d.d. elektrisch.twingo
Ik zou eerst zeker willen weten of het de bekrachtiger is, een hulpje zou fijn zijn. Met het contact aan links en rechts sturen en luisteren waar het geluid echt vandaan komt.
Daarna weten we iets meer en kunnen we naar stap 2.

Dat is het hele vervelende er achter.. ik was laatst naar mijn oom die daar meer verstand van heeft dan ik en precies op dat moment kreeg ik het niet voor elkaar het probleem te reproduceren. Ik heb even later (heel onverantwoord ik weet het) met de mobiel tegen de borst en de ogen op de weg uiteraard een filmpje weten te maken toen het gepiep weer naar boven kwam (wat ook verschild trouwens, de ene keer wel en de andere keer weer niet...).

Het is dus rijdend te horen (recht vooruit) soms wel en dan weer niet. Dat is moeilijk na te bootsen op een rollenbank met weerstand zou een mogelijkheid zijn. Een beetje glazen bol verhaal tot nu toe.
Opkrikken en blokken er onder en de speling axiaal en radiaal checken, tijdens het ronddraaien van het wiel hoor je dan misschien een slepend geluid? Disc, remblokken, remklauw, lagers allemaal invloeden die mechanische ruis kunnen veroorzaken. De aandrijving kan ook het geluid produceren, dus misschien met je oom de aandrijving laten bollen en met een stethoscoop gaan luisteren. Met een lange schroevendraaier kom je ook al een heel eind, zet deze aan je oor en de plek van het onheil, werkt ook.

Als je een koevoet onder het wiel plaatst, hefboompje maken, heeft het wiel dan speling? Is daar uberhaupt wel eens onderhoud aan geweest?
Stap 2 dus.

Daarna naar 3.

Antonia 4168155 zei:
Het is dus rijdend te horen (recht vooruit) soms wel en dan weer niet. Dat is moeilijk na te bootsen op een rollenbank met weerstand zou een mogelijkheid zijn. Een beetje glazen bol verhaal tot nu toe.
Opkrikken en blokken er onder en de speling axiaal en radiaal checken, tijdens het ronddraaien van het wiel hoor je dan misschien een slepend geluid? Disc, remblokken, remklauw, lagers allemaal invloeden die mechanische ruis kunnen veroorzaken. De aandrijving kan ook het geluid produceren, dus misschien met je oom de aandrijving laten bollen en met een stethoscoop gaan luisteren. Met een lange schroevendraaier kom je ook al een heel eind, zet deze aan je oor en de plek van het onheil, werkt ook.

Als je een koevoet onder het wiel plaatst, hefboompje maken, heeft het wiel dan speling? Is daar uberhaupt wel eens onderhoud aan geweest?
Stap 2 dus.

Daarna naar 3.

Sorry voor het het late antwoord.. maar we hebben hem omhoog gekrikt. Het een en het ander gestuurd en gedraaid maar het geluid op die manier niet naar voren kunnen krijgen. We hebben de wat roestige randjes van de remschijf met de slijptol verwijderd, ook ter vergeefs.

Laatst de auto laten uitlijnen en de wielen gebalanceerd (niet om de piepende reden) puur voor mijn banden.

Wat wel opvallend is, is dat wanneer ik op het moment van de piep op mijn rem trap dat het geluid weg gaat. Het geluid wordt ook onderdrukt op het moment dat ik over een hobbel rij.

De wiel heeft geen speling.

Het geluid is alsof je een boze familie krekels onder de motorkap heb om het zo maar even te verwoorden 😅

Hi Ryan, ben je er ooit achter gekomen waar het geluid nou vandaan kwam? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem momenteel! Hoor heel erg graag hoe het is afgelopen. Groeten!

Ja daar ben ik me van bewust maar ik dacht ik probeer het toch even aangezien ik er nergens anders iets over kan vinden..

Als je klassieke stuurbekrachtiging hebt, dan is een slippende riem (die de pomp en wat andere dingen aandrijft) de eerste verdachte..

Nee ik heb zelfs helemaal geen stuurbekrachting. Het gaat om een busje uit 1988. Zou het een aanlopende ankerplaat kunnen zijn oid? De remklauwen voor zijn namelijk net vervangen door de garage..wellicht dat ie daarbij wat is verbogen oid?

Dat er wat aanloopt ligt hier wel voor de hand, ja, maar verder dan wat speculeren komen we zo niet, je moet gewoon het wiel of beide wielen eraf halen, opkrikken en draaien

Terug
Bovenaan